Logitech G923 eller Thrustmaster T248

Permalänk
Medlem

Logitech G923 eller Thrustmaster T248

Hej!

Kan ni snälla hjälpa mig? Är på jakt efter ratt och pedal i julklapp till min snart 14-årige son. Han är rätt inne i det här med gaming, vill helst inte skaffa det mest budget men inte något i världsklass heller. Läst till mig att det gärna får finnas force feedback, men annars är jag rätt grön.
Han spelar på både PC och PS5.
Har läst på om olika racingset och lutar väl mot de två i rubriken; Logitech G923 eller Thrustmaster T248

Finns det någon vänlig själ här som kan råda mig vilket jag bör satsa på?

(Ser att Elgiganten har Thrustmaster T248 för 2290kr).

PS. Är det så viktigt med force feedback? Hittat Logitech G29 för rimligt pris också (2000kr)

Vänligen, Sara

Permalänk
Medlem

En G923 definitivt! Det är en grym ratt och force feedbacken är kraftig för att vara den prisklassen! Ska du ha en Thrustmaster så ska du inte ta något under T300. Var lite inne på att välja en G29 men tänkte att köpa en ratt som släpptes år 2016 inte var så smart när en nyare och bättre modell från 2021 finns ute för typ 1000kr mer. Var bra deal på G923 under black week.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sozkin:

PS. Är det så viktigt med force feedback? Hittat Logitech G29 för rimligt pris också (2000kr)

Force feedback gör en hel del för inlevelsen OCH gör det enklare att känna hur bilen beter sig och hur man häver sladdar osv (om man har vettiga inställningar), så det blir både roligare och lättare
Och marknaden funkar så att i princip alla rattar utan FF är rena budgetlösningar där priset är högre prioriterat än att det ska vara en vettig produkt. (grov förenkling men sant i stort)

Och kanske ett helt onödigt förtydligande, men G29 har också force feedback

Om pris är en viktig faktor så skulle iallafall jag slå till på en G29 för 1999kr nu innan rean tar slut.
G923 är nog bättre på några sätt (lite tystare force feedback och en ny vibrations-force feedback teknik som heter Trueforce som inte är speciellt viktig då den inte stöds på många ställen på PC och kan vara lite gimmickaktig) men den är inte över 1000kr bättre!
(om prisskillnaden blir lägre framöver så är den en annan sak)

Kolla tex den här videon, de första 2-3 minuterna för lite förklaring mellan skillnaderna:

Jag har dock inte koll på Thrustmaster-modellerna alls ska tilläggas.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Som SittingDuck99 säger så hos Thrustmaster är det minst T300 som gäller, har själv haft en några år nu (T300 RS GT) och har varit väldigt nöjd. Köpt båda F1-rattar som kommit till den. Den stora nackdelen med T248 är att den drivs av kugghjul vilket gör den väldigt inexakt. T300 är remdriven vilket är mycket bättre i sammanhanget. Den stora fördelen med T248 är att det är förhållandevis bra pedaler för prisklassen.

FF är viktigt för känslan men bra pedaler är ännu viktigare för realismkänslan, framförallt bromspedalen. Effektiva och rätt tajmade inbromsningar för att få bästa ingång i kurvor och därmed bättre utgång är där du kan tjäna allra mest tid.

Planerar själv köpa en Thrustmaster T818, en så kallad Direct Drive, för att ersätta min T300. Fördelen där är att jag kan använda de rattar jag köpt till T300an och koppla till T818. (Thrustmaster SF1000 är fantastisk)

Logitechrattarna kan jag inte uttala mig om då jag aldrig testat dem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tack så väldigt mycket för bra svar och fina förklaringar.

Är ofta här inne och läser men första gången jag själv skapade ett inlägg.

Det blev att jag köpte en Logitech G29 på rean. Kommer blir superbra!

Permalänk
Medlem

Och kanske ett helt onödigt förtydligande, men G29 har också force feedback

Jo! Jag vet inte vart jag hade läst det först och fått för mig det. Men du har helt rätt ✌️

Permalänk
Medlem

För det priset så har du gjort ett bra köp! Skulle köpa ratt flera år sen och då var G29 my desired one men den var över min prisklass då. Valde en G923 när Playstation VR2 kom ut med Gran Turismo 7. Så kul att köra med ratt i det spelet och speciellt på grusväg/dirt tracks. Med senaste uppdateringen kom några snöbanor med och JÄDRA vad ratten skakar Skitkul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sozkin:

Tack så väldigt mycket för bra svar och fina förklaringar.

Är ofta här inne och läser men första gången jag själv skapade ett inlägg.

Det blev att jag köpte en Logitech G29 på rean. Kommer blir superbra!

Jag har kört med kompisens G29 och mitt G923.
Helt ärligt så för mitt G923 en jävla massa (absolut realistiska) oljud när man tex kör över curbs på banan eller liknande tack vare sin funktion "trueforce". Verkligen inget man drar igång på natten om alla sover i huset och himla irriterande om man bara ska glida runt i Forza Horizon. Jag kör med Truforce avstängt i princip alltid, förutom vid rankade tävlingar på F1-23.

Forcefeedbacken är likadan mellan G29 och G923.
G923 har betydligt hårdare bromspedal vilket många verkar uppskatta, inte jag däremot. Så det är verkligen från person till person och vilken typ av setup man har som tex fast stol eller liknande. Vilket också nästan är ett måste för det finns inte en chans att man kan hålla emot stolen att rulla bakåt vid broms, jag kör med kopplingspedalen som broms i dem flesta fall men inte i rankade F1 tävlingar och då får jag se till att stolen inte kan rulla bakåt innan.

Såhär i efterhand så skulle jag nog valt G29 istället (det var någon/några tusen skillnad när jag köpte), fördelen med G923 är att firmware kommer uppdateras längre och att det går att stänga av trueforce, men bromspedalen kräver ett fysiskt ingrepp om man vill ha den lättare.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, och hoppas få svar.

Är inne på att köpa en racing ratt..
Men har kollat runt lite på Logitech modellera, men verkar som alla låter en hel del?
Skulle inte varit några problem man bor själv, men har man en familj. Så vill man inte väcka dem pga oljud.
På vissa vids så är oljudet VÄLDIGT högt, och det är något jag inte heller skulle klara av i långa loppet.

Ni som äger G29, G923 osv är det verkligen så? Eller är det en inställning på FFB/TrueForce ?

Om ljudet ändå består, så hoppar jag hellre på en Thrustmaster T300 / TX Leather.

Hoppas man kan få svar

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Lånar tråden lite, och hoppas få svar.

Är inne på att köpa en racing ratt..
Men har kollat runt lite på Logitech modellera, men verkar som alla låter en hel del?
Skulle inte varit några problem man bor själv, men har man en familj. Så vill man inte väcka dem pga oljud.
På vissa vids så är oljudet VÄLDIGT högt, och det är något jag inte heller skulle klara av i långa loppet.

Ni som äger G29, G923 osv är det verkligen så? Eller är det en inställning på FFB/TrueForce ?

Om ljudet ändå består, så hoppar jag hellre på en Thrustmaster T300 / TX Leather.

Hoppas man kan få svar

Logitechrattarna drivs av kugghjul, det som gör att de låter så mycket. T300 är remdriven och därmed tystare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Är inne på att köpa en racing ratt..
Men har kollat runt lite på Logitech modellera, men verkar som alla låter en hel del?

Skrivet av Alphahanne:

Logitechrattarna drivs av kugghjul, det som gör att de låter så mycket. T300 är remdriven och därmed tystare.

Jepp G27/G29 mfl ger en del kuggljud som inte går att komma från helt. Om man tar bort trueforce så har jag sett nån video att G923 ska vara aningens tystare än motsvarande G29 mfl, men det är ju fortfarande kugg så lär inte vara nån större skillnad.

...

Vill man ha mer tystnad dock så har direct drive tystaste motorerna
Priset börjar ju på en hyfsat prisvärd nivå! ... men det eskalerar ju fort om man vill fixa mer kraft, kopplingspedal, växelspakar, fler andra rattar osv
Se tex Moza's bundle för 5500kr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11907818

Eller Fanatecs bundles som börjar på 399 euro.
(utan desk clamp tror jag?)

Håller du styrkan på vettig nivå på den så lär den vara påtagligt tystare än både Thrustmaster o Logitech.
(Värt att lägga till är väl att om man drar upp force feedback lite så kan det skaka o rista i bord och sånt på ett vis så att det låter i sig)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp G27/G29 mfl ger en del kuggljud som inte går att komma från helt. Om man tar bort trueforce så har jag sett nån video att G923 ska vara aningens tystare än motsvarande G29 mfl, men det är ju fortfarande kugg så lär inte vara nån större skillnad.

...

Vill man ha mer tystnad dock så har direct drive tystaste motorerna
Priset börjar ju på en hyfsat prisvärd nivå! ... men det eskalerar ju fort om man vill fixa mer kraft, kopplingspedal, växelspakar, fler andra rattar osv
Se tex Moza's bundle för 5500kr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11907818

Eller Fanatecs bundles som börjar på 399 euro.
(utan desk clamp tror jag?)

Håller du styrkan på vettig nivå på den så lär den vara påtagligt tystare än både Thrustmaster o Logitech.
(Värt att lägga till är väl att om man drar upp force feedback lite så kan det skaka o rista i bord och sånt på ett vis så att det låter i sig)

Där ser man!
Men då hamnar man runt 5k. Blir ungefär det dubbla vad jag har tänkt mig.
Blir att fundera, kanske köper en med rem istället, börjar där. Se hur det känns, så kan jag alltid uppgradera i framtiden.
Senast jag körde racing var ca år 2000. Fanns FFB då med med Microsoft :), det var en riktigt häftig upplevelse
Antar det har hänt en del sedan dess haha

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av mattera:

Jag har kört med kompisens G29 och mitt G923.
Helt ärligt så för mitt G923 en jävla massa (absolut realistiska) oljud när man tex kör över curbs på banan eller liknande tack vare sin funktion "trueforce". Verkligen inget man drar igång på natten om alla sover i huset och himla irriterande om man bara ska glida runt i Forza Horizon. Jag kör med Truforce avstängt i princip alltid, förutom vid rankade tävlingar på F1-23.

Forcefeedbacken är likadan mellan G29 och G923.
G923 har betydligt hårdare bromspedal vilket många verkar uppskatta, inte jag däremot. Så det är verkligen från person till person och vilken typ av setup man har som tex fast stol eller liknande. Vilket också nästan är ett måste för det finns inte en chans att man kan hålla emot stolen att rulla bakåt vid broms, jag kör med kopplingspedalen som broms i dem flesta fall men inte i rankade F1 tävlingar och då får jag se till att stolen inte kan rulla bakåt innan.

Såhär i efterhand så skulle jag nog valt G29 istället (det var någon/några tusen skillnad när jag köpte), fördelen med G923 är att firmware kommer uppdateras längre och att det går att stänga av trueforce, men bromspedalen kräver ett fysiskt ingrepp om man vill ha den lättare.

Angående bromsen så hade jag samma "problem" med att man måste trycka så hårt så att stolen rullar iväg. Var enkelt att skruva isär och plocka ur en gummikudde som ligger i fjädringsvägen. Nu är pedalen i mjukaste laget men hellre det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Där ser man!
Men då hamnar man runt 5k. Blir ungefär det dubbla vad jag har tänkt mig.

Jag har inte jättebra koll men skummade prisjakt: ligger inte T300 paketen runt 4000 spänn i praktiken när det inte är några reor?

Skrivet av Lellebror:

Angående bromsen så hade jag samma "problem" med att man måste trycka så hårt så att stolen rullar iväg. Var enkelt att skruva isär och plocka ur en gummikudde som ligger i fjädringsvägen. Nu är pedalen i mjukaste laget men hellre det.

Dagens tips är att försöka hitta något enkelt sätt att säkra så varken pedaler eller stol kan röra sig... Allra helst så de även har samma avstånd varje gång - gör massor för känsla o "consistency".
Jag bytte till stol utan hjul i början som första steg.
Att sätta typ en träplanka mellan pedalerna och väggen kan också vara en del av lösningen.
Något sätt att koppla ihop pedalerna med stolen är annars rätt effektivt!

Hittade ett lite överarbetat exempel, men är säker jag sett enklare o billigare lösningar.

http://live.staticflickr.com/65535/46742364365_0e416c8b68_c.j...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag har inte jättebra koll men skummade prisjakt: ligger inte T300 paketen runt 4000 spänn i praktiken när det inte är några reor?

Finns på begagnad marknaden, och då går tex T258/T300/TX Leather för ifrån 1800-3500. Sen finns det säkert lite prut på det.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Lånar tråden lite, och hoppas få svar.

Är inne på att köpa en racing ratt..
Men har kollat runt lite på Logitech modellera, men verkar som alla låter en hel del?
Skulle inte varit några problem man bor själv, men har man en familj. Så vill man inte väcka dem pga oljud.
På vissa vids så är oljudet VÄLDIGT högt, och det är något jag inte heller skulle klara av i långa loppet.

Ni som äger G29, G923 osv är det verkligen så? Eller är det en inställning på FFB/TrueForce ?

Om ljudet ändå består, så hoppar jag hellre på en Thrustmaster T300 / TX Leather.

Hoppas man kan få svar

Kul att du vill komma in i racevärlden! Blir himla mycket roligare med ratt.
Skulle säga att Logitech är ganska tysta. Det är Trueforce som låter en del vid tex curbs och sånt, men det går att stänga av helt och då är den väldigt tyst.
Kugghjulsljudet skulle jag påstå är väldigt minimalt och inget som hörs av andra, om man inte sitter bredvid. Men frugan har aldrig klagat om jag spelat när hon jobbar eller sitter i möte tex.