Asus gömmer strömkontakt på ROG Strix RTX 4090 BTF

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vänta, va? Ska vi hämma innovatione för att det ska bli lättare för "entusiaster" att särskillja sina byggen? Nej, som entusiast tycker jag man bör välkomna innovation, och söka att förbättra oavsett startläge. Om något så tvingar det en att vara lite kreativ och hitta nya sätt att förbättra sina datorbyggen, än att bara dra sladdarna snyggt.

klart vi inte ska hämma den, tider förändras. Men just denna typ av Entusiast byggen med relevanta skillnader kommer ju helt enkelt försvinna.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Lian Li TU150 är väldigt litet, tror inte några av måtten på ett 4090 Strix får plats, tror t.o.m. det är så tjockt att det går inte ens plugga in i PCIe då det är 4-slots.

Så är det. Sammtidigt finns det betydligt mindre chassin. Det är stort för att vara mitx.

Det som gör mig mest frustrerad är att det inte finns ett enda 4080 som får plats. Prisvärdheten för 4090 är för dålig för att jag skulle bry mig. Hoppas på ett intressant 4070ti super som får plats nu.

Permalänk
Musikälskare

Hoppas det blir standard, grymt smexxigt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Varför detta inte har gjorts tidigare har jag undrat i över 10 år ... 🤔🤔🤔

Permalänk
Hedersmedlem

Perfekt för att låsa in kunderna i sitt eget varumärke!

Tanken är inte fel, men ytterligare en jäkla massa ström som ska passera genom moderkortet är en dyr och krånglig lösning för en endast estetisk förbättring.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Precis min tanke.

Visst, om detta blir standard så visst. Men jag har en känsla av att det ställer rätt höga krav på moderkortet? Isf blir de ju en del dyrare när man lika gärna kan skifta sida för kontakterna på grafikkorten och ha ett urtag i chassit på "rätt" sida.

Typ lika bra lösning men lär ju inte påverka några priser nämnvärt.

ja, nu ska dessa 400w eller mer igenom traces på moderkortet, och inte störa ut ddr5's känsliga banor... en extra point of failure i onödan.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Undrar hurvida den kan klara av det faktumet att den sitter mellan ett varmt moderkort och ett varmt grafikkort och samtidigt får 600w igenom sig. Om denna kontakt smälter så blir man av med bägge korten.

Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Problemet här är att early adopters tar en stor risk. Om man börjar med ett sådant här system och vill byta grafikkort efter ett år så kan det bli svårt att hitta köpare då ingen med vanligt moderkort kan använda grafikkortet. När få datorbyggare vill ta den risken så är det nog färre andra tillverkare som ser vitsen med att hoppa på tåget. Det modulära tänket vi har kring datorkomponenter får sig en rejäl törn när förändringen inte är bakåtkompatibel.

Det har du helt rätt i, men är ett helt annat problem än det jag svarade på.

Tänker att är man early adopter för en sådan lösning är man nog ganska medveten om att grafikkortet kan bli helt värdelöst om konceptet inte tar fart. Moderkortet kommer ju vara bakåtkompatibelt om de inte klantat sig rejält.

Permalänk
Medlem

Men vänta lite nu. Varför inte integrera hela klabbet, moderkort, RAM och CPU, inne i grafikkortshöljet? De kunde kalla lösningen typ 'konsoll' eller något lika coolt. Gäller att tänka till lite om man ska vinna marknadsandelar och låsa kunden till sin produktlinje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

klart vi inte ska hämma den, tider förändras. Men just denna typ av Entusiast byggen med relevanta skillnader kommer ju helt enkelt försvinna.

Jag kanske övertolkade dig, men det lät väldigt mycket som att du var negativ till utvecklingen. 😅

Det finns ju redan entusiastbyggen med relevanta skillnader på annst än kabeldragningen. Det kommer minska det här mitt emellan segmentet som varken gör custom byggen/custom vattenkylning men sammtidigt lägger litegranna extra på att få det snyggt.

Permalänk
Medlem

Nej tack, säger jag bara.

Om något skulle gå ruskigt fel med strömtillförseln till GPU'n så vill jag hellre att grafikkortet är rökt, än att bliv tvungen att byta både grafikkort OCH moderkort.

Modularitet och decentralisering framför integrering.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Snusfri

MSI gör liknande med sitt Project Zero.
https://www.msi.com/Landing/project-zero

Fixade till lite.
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vågar knappt gissa vad dessa moderkort kommer kosta med tanke på hur priserna ser ut idag. 10 lax?

Permalänk
Medlem

Jag har en ide, gå tillbaka till 6/8 pins kontakten med 3 eller 4 st så kan det försörja 4090 utan risk för smältande kontakter, 8 pins har väldigt stor strömmarginal ca 280 watt st innan risk det smälter ihop, 12 pins kontakten borde aldrig haft limit 600watt, snarare max 400watt, detta med kontakten på moderkortet löser inget, blir smälta kontakter på moderkort istället,

Sen blir det 2 kontakter istället för 1, en till moderkortet och en till grafikkortet.

Använda 2 st 12pins kontakter är en annan lösning, men det är inte nätaggen designade för istället.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Men vänta lite nu. Varför inte integrera hela klabbet, moderkort, RAM och CPU, inne i grafikkortshöljet? De kunde kalla lösningen typ 'konsoll' eller något lika coolt. Gäller att tänka till lite om man ska vinna marknadsandelar och låsa kunden till sin produktlinje.

Häll aluminium över allt så det blir bra kontakt och inget kan lossna

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Och du klagar inte om datorn kostar 2500+ bara för att du vill ha denna standard?

eh va? nej jag skulle absolut inte betala 2500+ extra för det.

edit: Får nog förtydliga vad jag menade lite, ska man ha en sån här funktion ska det vara en standard inte nåt märkes specifikt trams.

Permalänk
Medlem

Håller kontakten för ett tungt grafikkort?

Permalänk
Medlem

Det hade varit smartare att kontakten satt på en fastlödd kabel från grafikkortet. Är kabeln från grafikkortet tillräckligt lång kan kopplingen mellan grafikkort och nätagg döljas. Det hade varit mycket lättare att sätta i kontakten från nätagget korrekt och det hade sparat utrymme på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

MSI gör likadant med sitt Project Zero.
https://www.msi.com/Landing/project-zero

Nej, Project Zero har inte strömmatning till grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

MSI gör likadant med sitt Project Zero.
https://www.msi.com/Landing/project-zero

Har du klickat på din egen länk?

Deras lösning är för alla strömkontakter på moderkortet

Permalänk
Snusfri
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>
Har du klickat på din egen länk?

Deras lösning är för alla strömkontakter på moderkortet

Syftade på att gömma kablar, inte specifikt för just gpu.
Jag skulle varit tydlig med det i mitt inlägg.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Syftade på att gömma kablar, inte specifikt för just gpu.
Jag skulle varit tydlig med det i mitt inlägg.

Förlåt, inte menat som ett påhopp direkt. MSIs koncept är också riktigt coolt