Permalänk
Skrivet av FiftyFifty:

Nån som lyckats byta dns server?

https://www.nr1.nu/blog/2023/08/19/telia-f1-changing-dns-with...

Synd att han är avstängd. Kan mycket den karln

Permalänk
Medlem

Fick just hem min F1, efter att ha förändrat leverantörsavtalet lite.

Använder privat server hemma (ska eg inte göra det, men överför inga datamängder att tala om). Eftersom man har dynamiskt IP, så behöver man därför Dynamisk DNS klient för att koppla en URL till ens hemma-server. Jag har en tidigare Telia-levererad router hemma med (plus ett par andra från andra tillverkare) och den tidigare Teliamodellen innehöll en Dynamisk DNS klient som var inställbar och fungerade okej. Men det här verkar inte finnas på F1an.

Eller? .. hittade just info på Telias supportsida, där inställning för DynDNS för just F1an syns på screenshotten på sidan.
https://www.telia.se/foretag/support/info/f-oppna-portar-wifi...

Men den inställningen finns inte på mina inställningar när jag går in i exakt samma meny på min F1 (ja, jag har aktiverat 'visa alla inställningar'). Jag talar alltså om när man loggat in på routern via web-interfacet (192.168.x.x. nånting). Märkligt som fan. Fick just hem F1an, så den borde vara helt ny och fräsh-uppgraderad? Kan det vara så att en flash-uppgradering från Technicolor (som gör F1an) kan finnas, och få fram den där DynDNS inställningen? Gillar inte när det känns så här, abstrakt och märkligt.

Vidare, så är F1an låst till Telias DNS, och man kan inte heller byta användarnamnet för login via Web-interface. Standard-användarnamnet är "User", och man kan inte ändra det efteråt. Man kan bara ändra lösenord för inloggning via web-interface, men inte användarnamn. Känns lite avigt att användarnamnet ska vara känt, av potentiella angripare. Lite som att låsa inloggningsnamnet till "Administrator" eller "Admin".

Ringde just till Telias tekniska support, och fick besked - av 2 olika support-snubbar - att "det här är ingenting vi erbjuder support för". Gällde alltså förfrågan om närvaro av Dynamisk DNS klient i F1-routern samt möjligheten att byta användarnamn för webb-inloggningen. Med andra ord, det är lite för avancerat för hur Telias heminstallationsprodukter är tänkt att användas, och dels vill snubbarna inte ge sig in på att rådge personer med andra behov att modda för mycket.

Men supporten sa även att uppkopplingen som Telia erbjuder använder ingen specifik samverkan mellan ISP och router för att uppnå några fördelar som man förlorar om man kör egen annan router. Enda potentiella nackdelen är att F1-routern är förinställd till Telias DNS, att man kan spara cash på att få en ny router om den slutar funka, och att supporten känner väl till routern osv.

Intrycket från inställningarna och även språkbruket, är att F1an luktar ICA, så att säga. Den funkar säkert för den som vill få upp nåt spontant, men så fort du vill göra något mer specifikt, så ... räkna med stor kreativitet för att göra något som uppenbart inte är tänkt.

Permalänk
Medlem

Inställningen för DynDNS är ju lite lustig på F1:an. Jag hjälpte farsan att byta ut den gamla routern till Telias F1. Inga problem, allt fungerade och DynDNS-inställningen låg där på WAN-intällningar. Jag lade in ett domänuppslag <värd.domän.se> från Loopia där jag har egna domänen och knappade in allt för LoopiaDNS (som gick att välja i menyn). Fungerade direkt och uppdaterar kontinuerligt. Det går dock inte att hitta inställningen längre. Jag kollade en månad efter installation av routern och kliade mig i huvudet. Fungerar gör det dock ändå. Det går att se på Loopia när DynDNS-klienten var inne senast.
Hur får man fram den inställningen igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargaskri:

Länken är död. Nån som sitter på informationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Fick just hem min F1, efter att ha förändrat leverantörsavtalet lite.

Använder privat server hemma (ska eg inte göra det, men överför inga datamängder att tala om). Eftersom man har dynamiskt IP, så behöver man därför Dynamisk DNS klient för att koppla en URL till ens hemma-server. Jag har en tidigare Telia-levererad router hemma med (plus ett par andra från andra tillverkare) och den tidigare Teliamodellen innehöll en Dynamisk DNS klient som var inställbar och fungerade okej. Men det här verkar inte finnas på F1an.

Eller? .. hittade just info på Telias supportsida, där inställning för DynDNS för just F1an syns på screenshotten på sidan.
https://www.telia.se/foretag/support/info/f-oppna-portar-wifi...

Men den inställningen finns inte på mina inställningar när jag går in i exakt samma meny på min F1 (ja, jag har aktiverat 'visa alla inställningar'). Jag talar alltså om när man loggat in på routern via web-interfacet (192.168.x.x. nånting). Märkligt som fan. Fick just hem F1an, så den borde vara helt ny och fräsh-uppgraderad? Kan det vara så att en flash-uppgradering från Technicolor (som gör F1an) kan finnas, och få fram den där DynDNS inställningen? Gillar inte när det känns så här, abstrakt och märkligt.

Vidare, så är F1an låst till Telias DNS, och man kan inte heller byta användarnamnet för login via Web-interface. Standard-användarnamnet är "User", och man kan inte ändra det efteråt. Man kan bara ändra lösenord för inloggning via web-interface, men inte användarnamn. Känns lite avigt att användarnamnet ska vara känt, av potentiella angripare. Lite som att låsa inloggningsnamnet till "Administrator" eller "Admin".

Ringde just till Telias tekniska support, och fick besked - av 2 olika support-snubbar - att "det här är ingenting vi erbjuder support för". Gällde alltså förfrågan om närvaro av Dynamisk DNS klient i F1-routern samt möjligheten att byta användarnamn för webb-inloggningen. Med andra ord, det är lite för avancerat för hur Telias heminstallationsprodukter är tänkt att användas, och dels vill snubbarna inte ge sig in på att rådge personer med andra behov att modda för mycket.

Men supporten sa även att uppkopplingen som Telia erbjuder använder ingen specifik samverkan mellan ISP och router för att uppnå några fördelar som man förlorar om man kör egen annan router. Enda potentiella nackdelen är att F1-routern är förinställd till Telias DNS, att man kan spara cash på att få en ny router om den slutar funka, och att supporten känner väl till routern osv.

Intrycket från inställningarna och även språkbruket, är att F1an luktar ICA, så att säga. Den funkar säkert för den som vill få upp nåt spontant, men så fort du vill göra något mer specifikt, så ... räkna med stor kreativitet för att göra något som uppenbart inte är tänkt.

Kanske missförstår vad du är ute efter, men jag har dynDNS och öppna portar på min F1, använder bägge.

Har du någon bild på hur ditt UI ser ut?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Vidare, så är F1an låst till Telias DNS, och man kan inte heller byta användarnamnet för login via Web-interface. Standard-användarnamnet är "User", och man kan inte ändra det efteråt. Man kan bara ändra lösenord för inloggning via web-interface, men inte användarnamn. Känns lite avigt att användarnamnet ska vara känt, av potentiella angripare. Lite som att låsa inloggningsnamnet till "Administrator" eller "Admin".

Hm jag loggar på min med "Administrator" och får då upp DynDNS under MY TELIA WI-FI ROUTER->DynDNS
Hardware Version Fast5370e-01
Software Version SG4T1E100180C

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Hm jag loggar på min med "Administrator" och får då upp DynDNS under MY TELIA WI-FI ROUTER->DynDNS
Hardware Version Fast5370e-01
Software Version SG4T1E100180C

Fast det är är väl den äldre från Sagecom och inte den "nya" F1 från Techincolor?

Permalänk
Medlem

Har en gammal "smart" ljusslinga som går via WiFi på 2.4GHz som jag tänkte se om jag får igång igen. Kör dock en F1:a där 2.4 och 5GHz är hopslagna och den verkar därför bli förvirrad. Tänkte därför att man kan dra igång ett gästnät på 2.4GHz, men jag verkar bara kunna dela upp huvudnätet i olika frekvenser och inte gästnätet. Någon som vet om det går att komma runt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Länken är död. Nån som sitter på informationen?

Här är blogg inlägget från den döda länken:

# Telia F1 (Ändra DNS med Dold Modal)

Telia är kända för sina restriktioner kring sina routrar. Trots att det över åren har funnits metoder för att kringgå deras säkerhetsbarriärer, verkar Telia medvetet göra en enkel process som att ändra DNS-inställningar på sin Telia F1-router komplicerad. Det är som om de vill göra det frustrerande obekvämt för någon som vill genomföra något så rutinmässigt som att anpassa sina DNS-inställningar.

Därför måste vi helt enkelt följa den standardiserade proceduren om du tänker ändra dina DNS-inställningar. Men vi kan också ta det ett steg längre och utforska de extremt dolda inställningarna som är noga gömda och säkrade från användare. Vi kommer helt enkelt att använda en liten "hack", eller för att använda ett mer neutralt ord, en "avdöljningsmetod". Låt oss gå igenom hur du kan göra detta:

1. Börja med att öppna din webbläsare och skriv in http://192.168.1.1 för att komma åt routerns inställningar.

2. Här är knepet: Högerklicka på någon nätverkskonfiguration och välj "Inspektera". Du kommer att stöta på en länk i `href`. Ändra länken till `modals/internet-static-routed-configuration.lp`.

3. Nu, låt oss öppna verktygslådan. Använd antingen genvägen Ctrl + Shift + I eller högerklicka på sidan och välj "Inspektera".

4. I konsolfönstret, skriv in följande kommando: `tch.loadModal('modals/internet-static-routed-configuration.lp')` och tryck på Enter. Plötsligt dyker den dolda inställningsmodulen upp.

5. Gå in i modulen och klicka på "Visa avancerat" för att låsa upp fler anpassningsalternativ.

6. I DNS-sektionen kan du nu äntligen lägga till de DNS-serveradresser du vill använda.

7. För att dubbelkolla och verifiera att DNS är inställd och aktiv, kan du upprepa ovanstående men lägga till `internet-6rd-routed-configuration.lp` för att se att DNS är inställd (här kan du också sätta NAT på/av).

För att bekräfta att den nya DNS-inställningen har implementerats kan du enkelt besöka inställningen där den nu visas. Detta ger dig möjligheten att verifiera att din önskade DNS-adress har lagts till korrekt.

Denna metod, som vi vänligt refererar till som en "avdöljningsaktion", låter dig utforska de dolda inställningarna och anpassa din Telia F1-router precis som du vill ha den. Ett sätt att ta kontroll över din enhet och din internetanslutning när Telia verkar vara på ett uppfinningsrikt uppdrag att kasta hinder i vägen för enkla förändringar som denna.

För er som är mindre tekniskt lagda kan ni enkelt följa med i processen genom att titta på videon nedan.

Lycka till med att ändra DNS.

----

Videon är borta tyvärr och så även blogg inlägget. Anledningen till det är om jag förstod det rätt att det var en massa som ville ha en lättare metod och göra det på så då valde skaparen att ta allting offline så nu får dom försöka lista ut resten själva! Vet att ägaren av bloggen lyckades få till Telia F1 routern precis som tch-gui-unhide med wireguard och fick även lxc containers att lira med amd64 med både Gentoo och Ubuntu att lira på en extern disk. Kraftfull router helt klart, kommer med en kernel på versioon 4.X. Finns ingen annan som lyckats med samma procedur som blogg ägaren mig veterligen så vi får väl försöka lista ut det på något vis själva.

Källa till bilden: https://github.com/seud0nym/tch-gui-unhide

Den stora frågan är ju hur hen kom förbi tchroot delen som är ett låst konto och innehar ! i /etc/passwd. Det är ju en fråga jag inte vet någon annan känner till. Måste vara något absurt coolt workaround hack.

I augusti släppte ju TeliaSonera Company AB samma release som till F1an för både VANT-W och VBNT-H routern. Den bör ha skickats ut till många där ute stod det i ett annat blogg inlägg. Det fanns länkar på bloggen men, tyvärr, det verkar som att den inte har cachats av Wayback Machine (därifrån jag hittade blogginlägget).

Den absolut stora skillnaden mellan de nya versionerna och de gamla är att de använder uclibcs istället för libs. Så även om man hade "brickat" en gammal VBNT-H/VANT-W kunde man få liv i den, då den ignorerade LIBS vid uppstarten och tog istället uclibs. Nu är det tyvärr borta och om någon vet hur man kan göra detta så dela gärna med er.

Observera: Jag är inte skaparen av detta innehåll eller den som ursprungligen upptäckte detta. Jag hittade all denna information via Wayback Machine. Eftersom den är från en tidigare tidpunkt kan en del av den "senaste" informationen saknas. Jag delar endast detta här för gemenskapens nytta och tar inget erkännande för det ursprungliga innehållet från den bloggen som nu är "död"

Värt att notera är att det finns en i princip identisk uppsättning och setup för Sagemcom-routrarna. Där finns det tre distinkta partitioner som går under namnen operational_sagemcom, rescue_sagemcom, och rootfs_sagemcom. Det är en gåta hur man har kommit åt dessa, och även om det verkar finnas mycket potential med dessa routrar, är det tyvärr begränsat med tillgänglig information i detta område.

Någon som är mer insatt och kan dela med sig en howto inom området? Det skall ju vara helt "omöjligt" ... Men jag vet att det inte är det jag har sett det med egna ögon när bloggen var alive. Jag vill uppmuntra gemenskapen att dela med sig av mer insikter och kunskap om dessa routrar.

Vad som är ännu mer förbryllande är att OpenWRT-arkivet också togs offline ungefär samtidigt. Kan det finnas en koppling? Om någon har insikt i detta, vore det mycket uppskattat om du delar med dig av din kunskap. Här är länken till en sida på OpenWRT som refererar till ARM Cortex-A53 med NEON-VFPv4-uppsättningen, som kanske kan vara relevant för vissa av er: https://openwrt.org/docs/techref/instructionset/arm_cortex-a5...

Om vi misstänker att dessa offline-händelser har något att göra med att individer har börjat samarbeta med dessa stora företag, måste vi agera snabbt. Kunskapen kan snart vara borta för gott. Tiden är av essens!

Offline: https://downloads.openwrt.org/releases/packages-18.06/arm_cor...

Permalänk
Medlem

Finns det någon möjlighet att låsa Wifi inställningarna? Min ändrar lösenordet till standard hakLgksi?fnwLsKk varje gång routern startar om vilket medför att många uppkopplade grejer behöver återkonfigureras efter varje omstart....

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Finns det någon möjlighet att låsa Wifi inställningarna? Min ändrar lösenordet till standard hakLgksi?fnwLsKk varje gång routern startar om vilket medför att många uppkopplade grejer behöver återkonfigureras efter varje omstart....

Hmm...
Min har aldrig resettat lösenordet på eget bevåg, så det låter ju inte bra... Jag skulle nog kontakta telia och få den utbytt.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Hmm...
Min har aldrig resettat lösenordet på eget bevåg, så det låter ju inte bra... Jag skulle nog kontakta telia och få den utbytt.

Tack! Trodde det var något med routern. Värst var det i början när den var ny och skulle uppdateras en gång per dag.. 😔 Får bli ett antal till Telia.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Min F1 resetar Bridge mode varje gång telia uppdaterar routern vilkett är sjukt störande för det händer alltid på natten.

Permalänk
Medlem

Har någon en fungerande opkg.conf för följande version? När jag försöker hämta den från de befintliga onlinekällorna blir jag automatiskt bannad. De verkar ha en begränsning på ett paket per timme, och om man överskrider det blir man bannad från Macoers package repository. Jag har testat bakom VPN och även från olika platser som publika wifi-nät och bibliotek, men jag blir fortfarande bannad. Jag är nu ständigt bannad, oavsett om det är helt olika enheter. Jag förstår inte hur det fungerar; kanske blockerar de IP-intervaller. Jag hittade nyligen en tråd på Whirlpool och det verkar som att jag måste maila ägarna för att kunna ladda ner rätt paket så att jag inte förstör denna enhet, precis som hände med det felaktiga BusyBox-paketet på min förra router: https://whrl.pl/RgxQ9W

Men kanske har någon en annan elegant lösning för opkg att dela med sig av? Det skulle vara mycket uppskattat.

Linux OpenWrt 4.1.38 #1 SMP PREEMPT Sat Aug 7 22:51:00 UTC 2021 armv7l GNU/Linux

Damson, 19.4 - NEon

Det verkar inte finnas någon information om denna router. Jag har registrerat mig på RBK:s utvecklarportal och fått tillgång till det mesta, förutom image-filerna, eftersom det kräver en licens och godkännande. Här är listan över alla nuvarande licensinnehavare; jag har försökt kontakta någon som kan känna någon, men det verkar inte möjligt.

Det ser ut som att hela branschen har registrerat sig för RDK-B. Se hela listan här: https://wiki.rdkcentral.com/display/RDK/Licensees

Notera att Telia inte är med på listan, och det står Technicolor (och Sagemcom, som är Telias routeralternativ). Så Telia har ingen insyn i denna verksamhet; allt ligger på Technicolor/Sagemcom för Telias routrar (F1). De kan endast erbjuda vanlig support, inget mer.

Det verkar vara Telia Litauen som hanterar allt underhåll för Telias utrustning, inklusive dessa. De verkar vara Telias utvecklare där, så cwmpd hämtar från många olika länder. Det räcker med att de har cirka 4-5 anställda på Telia istället för ett stort antal i flera olika länder, vilket syns i F1:ans cwmpd.conf-fil. Det finns cirka 50 olika ACS-adresser där, och .lt är huvuddelen.

Framtidens routeruppsättningar är här! Cloud it is.

Förresten, för att få tag på MESH finns det moduler för det. Jag ska se om jag kan hitta dem och dela dem senare, där man kan justera inställningar med unhide-moduler.

Jag är mest intresserad av OPKG, om någon har ett repo att dela med sig av. Men jag kommer att maila ägarna som personen på Whirlpool nämnde, så får vi se om jag kan bli whitelistad.

Permalänk
Medlem

Inspiration - Handfull Utvalda Inställningar - Routern Är Extremt Kraftfullt - Kör även x86_x64 containers i LXC och allting som syns är helt private och custom gjort av mig så det finns inget att dela då det är privat men för användare som kanske inte vet vad routern är kapabel till så kanske det kan ge inspiration

Detta är Technicolor EWA1330 eller F1 om vi ska gå efter Telias val av modellnamn.

Totalt kör jag i nuvarande stund fyra system på routern och det tar ingen kraft alls så det blir inget större problem. Följande har jag konfigurerat där det är följande:

  • - OpenWrt

  • - Luci OpenWrt-2020 (För att hantera LCM och LXC via webgui)

  • MythTV IPTV Server., Set-Top samt PVR Client som också hostas av en webbserver då den kommunicerar med javascript kan och api. Den emuleras i webbläsaren direkt istället för IPTV boxen från Motorola med KreaTV jag har bara kvar att ställa in alla "buttons" så har jag snart även gjort min egen fjärrkontroll.

Nästa projekt är att byta ut wireguard/wireguard-tools till wireguard-go så får jag även här ett webui, jag använder en usb-hubb för att få in mer hårddiskar och krypterar mitt system med truncate filer som är sparseda och sedan lägger jag där till ett filsystem och mountar min router så den är även helt krypterad.

Man kan få en identisk setup som F1 routrarna på dom äldre routrarna ner till VANT-W och det kräver version: 18.3 , den släpptes i Augusti 2023 så den är rätt ny. Sagemcom routern fungerar på exakt samma sätt, med airties och LXC numera som Telia skickar ut och den är också extremt bra om man lägger ner ett par veckor eller månader i tid på att få det bra.

Permalänk

hej lite gammal tråd kanske, men ska snart flytta där bara mobilt bredband finns att tillgå, och då ska just en F1x router ingå där...någon som vet om det går koppla in sin stationära dator till den routern eller inte över huvudtaget? hittar inga bilder direkt som jag är säker på att just det är en F1x router från telia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamztah88:

hej lite gammal tråd kanske, men ska snart flytta där bara mobilt bredband finns att tillgå, och då ska just en F1x router ingå där...någon som vet om det går koppla in sin stationära dator till den routern eller inte över huvudtaget? hittar inga bilder direkt som jag är säker på att just det är en F1x router från telia?

F1 används inte till mobilt bredband.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

F1 används inte till mobilt bredband.

det är den vi fick till oss när vi teckna mobilt bredband hos telia nu ?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

F1 används inte till mobilt bredband.

Se min orderinfo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

F1 används inte till mobilt bredband.

F1x är en annan modell än F1(EWA 1331 istället för EWA 1330).. Borde inte vara så stor skillnad dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamztah88:

<Uppladdad bildlänk>

Se min orderinfo

Precis, du har en annan 5G-router – den router har bara en ethernet/lan. F1an är då inte inblandad i den mobila delen och du kan därför använda lan-uttagen som vanligt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Precis, du har en annan 5G-router – den router har bara en ethernet/lan. F1an är då inte inblandad i den mobila delen och du kan därför använda lan-uttagen som vanligt.

men hur menar du? ...den routern vi får med som heter F1x, det är väl en mobil router eller? tänker kan jag stoppa in vanlig nätverkskabel eller inte i den och få ta del av det mobila nätverket som enbart finns på adressen vi flyttar till? finns ingen ingående kabel för ADSL eller något

Permalänk

Har inte läst hela tråden Men är det värt att gå från föregående router till Telias f1?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Har inte läst hela tråden Men är det värt att gå från föregående router till Telias f1?

F1 har Wifi 6 så har du nytta av det, annars är det kanske ingen jätteskillnad mot Sagecom som de hade innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamztah88:

men hur menar du? ...den routern vi får med som heter F1x, det är väl en mobil router eller? tänker kan jag stoppa in vanlig nätverkskabel eller inte i den och få ta del av det mobila nätverket som enbart finns på adressen vi flyttar till? finns ingen ingående kabel för ADSL eller något

Det är antennen som är 5/4G modem/router. Du kan koppla nätverkskabeln till egen router om du så vill och körs inte 5G-routern bryggad kan du tom sätta switch och accesspunkter till nätverkskabeln som kommer utifrån.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är antennen som är 5/4G modem/router. Du kan koppla nätverkskabeln till egen router om du så vill och körs inte 5G-routern bryggad kan du tom sätta switch och accesspunkter till nätverkskabeln som kommer utifrån.

Okej så fattar jag rätt att jag kan koppla in vanlig nätverkskabel i den routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamztah88:

Okej så fattar jag rätt att jag kan koppla in vanlig nätverkskabel i den routern?

Den är likadan som F1 och har väl gula lan-uttag, den är en router – inte specifikt för mobilt bredband. Du kan använda F1x eller ersätta den med egen router.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Den är likadan som F1 och har väl gula lan-uttag, den är en router – inte specifikt för mobilt bredband. Du kan använda F1x eller ersätta den med egen router.

Jag kanske förstår fel, men fortf går det bara används den som trådlös router mottagare för 4/5G? Eller är det tekniskt sett en switch med plats för simkort för det mobila nätverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamztah88:

Jag kanske förstår fel, men fortf går det bara används den som trådlös router mottagare för 4/5G? Eller är det tekniskt sett en switch med plats för simkort för det mobila nätverket

Det är Nokia-prylen som är den fasta mobila delen med SIM-kort. Det är den som är 5G-routern och kan användas bryggad så att du använder en router precis som vanligt eller så kan den agera router ihop med accesspunkt och switch du själv kopplar till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamztah88:

Jag kanske förstår fel, men fortf går det bara används den som trådlös router mottagare för 4/5G? Eller är det tekniskt sett en switch med plats för simkort för det mobila nätverket

Nokia Fastmile 5G Reciever har ingen router i sig.
Den har en router i sig men inget wifi.
Telia har ställt in den i bridge mode så router biten är avstängd.
Så den fungerar som ett 5G till Ethernet modem med plats för simkort.
Den strömförsörjs via PoE, så den får sin ström via Ethernets kabeln.
All router och Wifi funktion sitter i F1x routern.

Det är lite förvirrande eftersom det finns en Nokia Fastmile 5G Gateway som har router och wifi funktion.

Hade fel om router funktionen
Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W