Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Tränar ni för att ni vill, måste eller behöver?

Så var är jag nu någonstans? Tränad men tjock ändå. Just runt magen är sjukt svårt att komma åt. Funderar på om jag ska ta nya pass med min PT och göra ett riktigt slaktarpass med fokus på fettförbränning och viktnedgång. Men orkar jag?
Jag har märkt av en viss bekvämlighet hos mig själv. Brukar hoppa över knäböj, dels för att jag tycker den är jobbig och att jag inte kommer någonstans. Tror det är en kombination av att jag inte helt litar på min teknik, även om PT sa att jag har väldigt bra form, och att jag är livrädd för mina knän inte ska hålla.
Detsamma gäller marklyft. Där vågar jag inte ta i mer för ryggens skull plus att det tar så sjukt lång tid att göra ett par set marklyft.
Brukar ersätta dessa övningar med annat. Så det är inte som att jag fuskar helt, eller?

Tränar för att jag måste.

Tycker forskningen är ganska tydlig där, träning är ett måste för hälsosamt liv i dagens samhälle.
Även om man jobbar fysiskt så bör man träna för att undvika skador från jobbet (kan t.om anses vara viktigare än för personer som bara släpar runt på kontor).

Själva tiden i gymmen tycker jag ofta är tråkig men resultatet är värt det.

Fettet löser du i köket.

Klart du kan byta ut övningar om du inte gillar några. Finns ingen lag som säger att du måste köra benböj och marklyft. Men om du är rädd för att paja knän/rygg, har du reflekterat över varför du tränar? Lyfter du redan långt mycket mer vikt än du egentligen behöver och kanske kan dra ner lite och bara träna för att hålla igång kroppen? Man behöver ju t.ex inte köra 300kg marklyft bara för att vara frisk

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Kul att vi har en sån här tråd också! Den har jag missat. Inte jättefart i tråden kanske, men så är väl sällan gym och träning synonymt med hårdvaruintresset vi besitter. (min egen reflektion av mig själv)

Tränar ni för att ni vill, måste eller behöver?
Jag tränar för att jag vill, det har blivit ett intresse. Inte på något vis extremt. Men har tränat i tre år snart då jag hoppade på en deal på ett nyöppnat Nordic Wellness då man fick ett år för 999kr. Sen ett par månader in gick det årets friskvårdsbidrag till en PT så vi la upp ett träningsprogram och kostschema och på den vägen är det.
Tränade förra året 4 pass i veckan. Två benpass och två med fokus på överkropp. Jag var sjuk en vecka i november, men annars har jag hållit mina fyra pass förutom två tillfällen då det bara blev tre pass. Ena gången glömde var jag i mitt schema och andra gången kommer jag inte ihåg anledningen till att jag missade?

Så var är jag nu någonstans? Tränad men tjock ändå. Just runt magen är sjukt svårt att komma åt. Funderar på om jag ska ta nya pass med min PT och göra ett riktigt slaktarpass med fokus på fettförbränning och viktnedgång. Men orkar jag?
Jag har märkt av en viss bekvämlighet hos mig själv. Brukar hoppa över knäböj, dels för att jag tycker den är jobbig och att jag inte kommer någonstans. Tror det är en kombination av att jag inte helt litar på min teknik, även om PT sa att jag har väldigt bra form, och att jag är livrädd för mina knän inte ska hålla.
Detsamma gäller marklyft. Där vågar jag inte ta i mer för ryggens skull plus att det tar så sjukt lång tid att göra ett par set marklyft.
Brukar ersätta dessa övningar med annat. Så det är inte som att jag fuskar helt, eller?

Istället för att lägga pengar på en PT för att få bra övningar till fettförbränning (finns ingen maskin på gymmet som löser det) så be om att få ett kostschema som faktiskt gör någon nytta för viktminskning. Därtill är det bara att börja med mer cardio, framförallt promenader då det är låg belastning vilket gör att du kan fortsätta fokusera på din styrketräning också.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tränar för att jag måste.

Tycker forskningen är ganska tydlig där, träning är ett måste för hälsosamt liv i dagens samhälle.
Även om man jobbar fysiskt så bör man träna för att undvika skador från jobbet (kan t.om anses vara viktigare än för personer som bara släpar runt på kontor).

Själva tiden i gymmen tycker jag ofta är tråkig men resultatet är värt det.

Fettet löser du i köket.

Klart du kan byta ut övningar om du inte gillar några. Finns ingen lag som säger att du måste köra benböj och marklyft. Men om du är rädd för att paja knän/rygg, har du reflekterat över varför du tränar? Lyfter du redan långt mycket mer vikt än du egentligen behöver och kanske kan dra ner lite och bara träna för att hålla igång kroppen? Man behöver ju t.ex inte köra 300kg marklyft bara för att vara frisk

Sant. Alla borde träna, men folk behöver inte göra det på just mitt gym Det är trångt nog som det är.
Men det faller lite under varje kategori, för vissa arbete så vill, måste och behöver man träna för att prestera eller inte skada sig. Ta brandmän till exempel. Dom måste ju träna för att prestera. Men å andra sidan väljer man inte det yrket om man inte "vill" träna heller.
Jag tränar i huvudsak även för min rygg. Jag har bekymmer med bröstrygg och jag har även ett diskbråck i L3 sen flera år tillbaka efter en trafikolycka på jobbet. Så styrka och rörlighet är väl prio nummer ett. Viktnedgång är en önskan.
Även ifall jag väger mig varje vecka, så stirrar jag mig inte blind på vågen. Man kan vara smal och väga 93 kilo, man kan vara tjock och väga 93 kilo.
Min inbodyscan visade på bra resultat. Det är egentligen bara fem kilo för mycket och allt sitter runt mage och närområdet. Armar och ben är per definition ganska väl tränade (ja, med mellanslag). Fler som gjort inbodyscan?

Skrivet av Clasito:

Istället för att lägga pengar på en PT för att få bra övningar till fettförbränning (finns ingen maskin på gymmet som löser det) så be om att få ett kostschema som faktiskt gör någon nytta för viktminskning. Därtill är det bara att börja med mer cardio, framförallt promenader då det är låg belastning vilket gör att du kan fortsätta fokusera på din styrketräning också.

Vi la upp kostscheman med långsiktiga mål då våren 2021. Stegmål för varje dag och dagarna jag inte var på gymmet skulle jag promenera i rask pulshöjande takt. Vilket blev 5-6-7km om kvällarna eftersom jag har ett stilla jobb där jag inte går mycket. I ur och skur verkligen.
Massor massor med mat. Fem tillfällen varje dag varav två middagar och en stor frukost. Gjorde inget annat än äta där ett tag.
Men det gav resultat. Hade gått ner 20 kilo lagom till julen 2021.
Sen skiftade vi fokus till uppbyggnad. Lite annan kost, lite annan träning. Fortsatte gå ner i vikt ett tag till, gick ner ytterligare 5 kilo innan vågen började gå upp något och definitionen av kroppen började ta sig. Det här ser man inte själv när man är mitt i det. Så om ni funderar på göra en resa. Ta formbilder så man kan se före och efter. Från vecka till vecka kunde inte mitt öga se skillnad men min PT pushade mig till att lita på konceptet. Och ja, tar man fram bilderna från första vecka till då. Extrem skillnad. 25 kilo lättare syns.

2023 var mest ett bevaka vågen, som stabiliserat sig runt 18 minuskilo från utgångsläget 2021, och underhålla träningen. Även om jag nu på slutet började bli trött på marklyft och knäböj. Har under året provat på flera olika gym men kom tillbaka till "mitt gym" då jag trivs där. Trots mycket folk och grisiga och stökiga tonåringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Kul att vi har en sån här tråd också! Den har jag missat. Inte jättefart i tråden kanske, men så är väl sällan gym och träning synonymt med hårdvaruintresset vi besitter. (min egen reflektion av mig själv)

Tränar ni för att ni vill, måste eller behöver?
Jag tränar för att jag vill, det har blivit ett intresse. Inte på något vis extremt. Men har tränat i tre år snart då jag hoppade på en deal på ett nyöppnat Nordic Wellness då man fick ett år för 999kr. Sen ett par månader in gick det årets friskvårdsbidrag till en PT så vi la upp ett träningsprogram och kostschema och på den vägen är det.
Tränade förra året 4 pass i veckan. Två benpass och två med fokus på överkropp. Jag var sjuk en vecka i november, men annars har jag hållit mina fyra pass förutom två tillfällen då det bara blev tre pass. Ena gången glömde var jag i mitt schema och andra gången kommer jag inte ihåg anledningen till att jag missade?

Så var är jag nu någonstans? Tränad men tjock ändå. Just runt magen är sjukt svårt att komma åt. Funderar på om jag ska ta nya pass med min PT och göra ett riktigt slaktarpass med fokus på fettförbränning och viktnedgång. Men orkar jag?
Jag har märkt av en viss bekvämlighet hos mig själv. Brukar hoppa över knäböj, dels för att jag tycker den är jobbig och att jag inte kommer någonstans. Tror det är en kombination av att jag inte helt litar på min teknik, även om PT sa att jag har väldigt bra form, och att jag är livrädd för mina knän inte ska hålla.
Detsamma gäller marklyft. Där vågar jag inte ta i mer för ryggens skull plus att det tar så sjukt lång tid att göra ett par set marklyft.
Brukar ersätta dessa övningar med annat. Så det är inte som att jag fuskar helt, eller?

För att jag vill (bli starkare och få större muskler) och för att jag måste. Är numera närmare 70 än 0, även om det är marginellt, och känner att kroppen behöver vara i bättre form rent generellt. Tränat till och från sedan 2012 men det var först förra året jag blev seriös med det.

Fyra pass i veckan; Legs, Push, Pull och ett helkroppspass på fredagen för att runda av. Schemat jag följer nu är från Jeff Nippard och innehåller tre faser, volym+styrka, styrka och volym. Varje övning har två alternativ om jag vill variera eller vill prova någonting annat så för din del är det lugnt att ersätta vissa övningar med andra som tränar samma muskelgrupper. Kan vara bra ibland så inte kroppen vänjer sig och blir bekväm.

Angående kost har jag bara ett mål, äta mellan 1,6g - 2,2g protein per kilo kroppsvikt. Resten tar jag i framtiden om jag orkar det eller känner jag att behöver. Det är träligt nog att ta sig till gymmet emellanåt så känner inte för att sätta några begränsningar när det kommer till vad jag äter.

Det som fick saker att falla på plats för mig var just träningsschemat. Skriver ner övningarna och vilken vikt jag kör så kan jag enkelt kolla tillbaka och se om jag fastnat och behöver köra tyngre.

Får se hur allt utvecklar sig framöver men 2024 ska jag fortsätta med det jag gör idag.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Istället för att lägga pengar på en PT för att få bra övningar till fettförbränning (finns ingen maskin på gymmet som löser det) så be om att få ett kostschema som faktiskt gör någon nytta för viktminskning. Därtill är det bara att börja med mer cardio, framförallt promenader då det är låg belastning vilket gör att du kan fortsätta fokusera på din styrketräning också.

Skulle även tillägga att jag inte är säker på att det blir mer träning med min PT. PT'n utbildar sig till brandman och har haft fullt upp och tar inte an nya klienter. Och i ärlighetens namn så har hon knappt tid med oss hon redan har. I alla fall så kände jag av det sist vi gjorde något ihop.
Att anlita en ny PT har jag funderat på. Men tror ni inte det är lite samma? Alla är stöpta i samma generella form? Det är ju personkemin som är viktig och det tyckte jag vi hade. Men som sagt synd att man känner att hon inte har tiden längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinkified:

För att jag vill (bli starkare och få större muskler) och för att jag måste. Är numera närmare 70 än 0, även om det är marginellt, och känner att kroppen behöver vara i bättre form rent generellt. Tränat till och från sedan 2012 men det var först förra året jag blev seriös med det.

Fyra pass i veckan; Legs, Push, Pull och ett helkroppspass på fredagen för att runda av. Schemat jag följer nu är från Jeff Nippard och innehåller tre faser, volym+styrka, styrka och volym. Varje övning har två alternativ om jag vill variera eller vill prova någonting annat så för din del är det lugnt att ersätta vissa övningar med andra som tränar samma muskelgrupper. Kan vara bra ibland så inte kroppen vänjer sig och blir bekväm.

Angående kost har jag bara ett mål, äta mellan 1,6g - 2,2g protein per kilo kroppsvikt. Resten tar jag i framtiden om jag orkar det eller känner jag att behöver. Det är träligt nog att ta sig till gymmet emellanåt så känner inte för att sätta några begränsningar när det kommer till vad jag äter.

Det som fick saker att falla på plats för mig var just träningsschemat. Skriver ner övningarna och vilken vikt jag kör så kan jag enkelt kolla tillbaka och se om jag fastnat och behöver köra tyngre.

Får se hur allt utvecklar sig framöver men 2024 ska jag fortsätta med det jag gör idag.

Jag kan rekommendera appen "StrengthLogg". Där har du allt du behöver. Relativt lätt att bygga egna pass (vilket jag gjort med PT'n) eller så kör man några av dom som finns i deras katalog. Alla övningarna har en beskrivning och de flesta har en liten video som visar hur man gör. Man kan betala för appen och låsa upp andra pass också.
Men du får koll på din träning och kan se historik. Jag tror även att den är lite smart och höjer dina vikter åt dig?
Säg att du har en övning du byggt där du kör tre set 15x15kg men så får du feeling kör 20-22 repetitioner, nästa gång du startar passet kan den ha ökat dig till 17,5kg.

Känner inte till Jeff Nippard. Men så följer jag egentligen inte några medier med träning och eller hälsa. Det skulle vara Miranda Cohen och Joey Swoll.

Jag är också noga med proteinet, men inte lika noga med resten av kosten numera. Vi hade inga förbud i kosten. Jag hade inte ens några fasta måltider jag var tvungen att äta. Har vänner som anlitat PT som gett dom ris och kokt kycklingfile att äta i tre veckor. Jag har ändå ätit bröd, ost, smör, skinka, såser, potatis, pasta och mycket av sånt som man ska låta bli enligt ovan nämnda PT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

New year, new me?

Det har gått alldeles för länge sedan jag var på gymmet senast...
Tjejen snackade om att vi ska gymma på samma gym men jag är inte alls sugen på gym längre. Vi har ett gym som har gym och simbassäng kombinerat. Hade väl varit det bästa valet då jag hellre simmar.

Bara säga till om du vill att jag langar över ett simschema Jag kan komma förbi Oden och instruera.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av GLaDER:

Bara säga till om du vill att jag langar över ett simschema Jag kan komma förbi Oden och instruera.

haha är väl bara att simma lite längder tills man känner sig nöjd så går man hem

Såg nu också vem du var! Din lille buse!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Skitkul med en träningstråd på världens bästa nördforum! Antar att många av er andra gillar att nörda ner sig här med som inom teknik.

Har själv bara gymmat några år men av och på. Tidigare ”naturtränad” med skidor, fotboll och motocross tex. Men då man slutar med allt sånt och jobbar stillasittande till stor del så är det ju ett nödvändigt ont att träna på gym. Är tillsammans med en utbildad PT som hjälpt mig inom allt så allt kan göras korrekt och säkert. Tror jag borde ha lite förspänt där och förhoppningsvis klara mig undan träningsskador såsom diskbråck och annat..

Har haft upp och ner med gymmandet under de senaste åren tills jag bytte gym förra augusti och la till kosten samtidigt. Kosten hjälpte allt! Jag vill inte fuska i kosten för att minska utdelningen av träningen, och jag vill inte fuska i träningen för att inte få utdelningen av kosten.. är det någon annan som haft just svårt med att lyckas hålla kontinuitet så kan jag tipsa om just det… nörda ner lite i kosten och lägg en plan där, samtidigt som gymmet. Så är det lättare att vilja ta sig till gymmet.

Har nu fokuserat på marklyft, böj och bänk. Där målet/delmål för 2024 är 125% kroppsvikt i bänk, 150% böj och 200% i mark. Är längst ifrån i bänk.. inte koll på 1RM än men kör 8x70. Men sätter böj och mark innan februari på 135 resp 180kg. Började även med kreatin före jul.

Vad har ni för mål för året?

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Vad har ni för mål för året?

Mina mål:

- 200 kg mark (170kg atm)
- Halvmaraton under 2:00
- 5 pullups obrutna

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Mina mål:

- 200 kg mark (170kg atm)
- Halvmaraton under 2:00
- 5 pullups obrutna

Hur många reps siktar du på? Och kör du med bälte och remmar?
Min kollega har satt mål för mig för året på mellan 200-220 med. Första får bli 180. Rätt tungt med varje extra kg i de regionerna.. stången vill gärna helst vara fast på marken

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Vad har ni för mål för året?

Gymma 3ggr/vecka
15 pull ups med fin form
En muscle up oavsett form
Inte bli skadad (framförallt ta det lugnare vid minsta känning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Mina mål:

- 200 kg mark (170kg atm)
- Halvmaraton under 2:00
- 5 pullups obrutna

Skrivet av timpO:

Hur många reps siktar du på? Och kör du med bälte och remmar?
Min kollega har satt mål för mig för året på mellan 200-220 med. Första får bli 180. Rätt tungt med varje extra kg i de regionerna.. stången vill gärna helst vara fast på marken

När ni pratar 200 kg i mark, är det ett helt set (10-12 reps) ni kör då? Kör ni klassik mark eller nån av varianterna, sumo med mera?
Jag har största respekt för övningen i och med min ryggproblematik så jag är kvar på 1.3-4 gånger kroppsvikten sen länge. Håller mig där på ett 4 set á 12 reps. Jag känner att jag kan lyfta mer, men jag vill inte utmana ödet.
Sen det här med bälte, är det så bra egentligen?

Permalänk
Medlem

Siktar på 2-3reps på de höga vikterna, 5-7 på ”mellanvikt” och 10 reps på 100kg eller 5or pausmark. Pausmarken är riktigt bra för att repetera/träna korrekt start och självplågeri..

Kör klassisk/vanlig mark. Inget bälte eller remmar, men mixat grepp och flytande magnesium över 140kg då mina små söta flickhänder inte orkat hålla i stången längre med vanligt.
Aldrig testat bälte eller remmar. Men ska prova bälte snart i framförallt böj för att få hjälp med buktrycket.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Hur många reps siktar du på? Och kör du med bälte och remmar?
Min kollega har satt mål för mig för året på mellan 200-220 med. Första får bli 180. Rätt tungt med varje extra kg i de regionerna.. stången vill gärna helst vara fast på marken

Skrivet av napahlm:

När ni pratar 200 kg i mark, är det ett helt set (10-12 reps) ni kör då? Kör ni klassik mark eller nån av varianterna, sumo med mera?
Jag har största respekt för övningen i och med min ryggproblematik så jag är kvar på 1.3-4 gånger kroppsvikten sen länge. Håller mig där på ett 4 set á 12 reps. Jag känner att jag kan lyfta mer, men jag vill inte utmana ödet.
Sen det här med bälte, är det så bra egentligen?

1 RM. Kör med bälte, mest för att skydda ryggen, inga grepp.

Permalänk
Skrivet av timpO:

Vad har ni för mål för året?

1, få fram de 2 nedersta magrutorna
2, åtminstone 1 pb i 1rm i antingen böj, bänk eller mark men gärna i alla 3 såklart.
3, 10 snygga och godkända reps med +20 kilo i chins.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Hej

Har kommit igång med träning men tycker att det är svårt att få i sig protein då allt blivit så dyrt. Skulle uppskatta om någon kunde komma med tipps på billiga protein källor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hej

Har kommit igång med träning men tycker att det är svårt att få i sig protein då allt blivit så dyrt. Skulle uppskatta om någon kunde komma med tipps på billiga protein källor

Fortfarande så är det proteinpulver som är det billigaste. Kostar ca 10 kr per dl skopa om du beställer billigaste whey80.

Billigast kött kommer från kyckling. Frysta sorter med ben i ger mest protein per krona där

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Fortfarande så är det proteinpulver som är det billigaste. Kostar ca 10 kr per dl skopa om du beställer billigaste whey80.

Billigast kött kommer från kyckling. Frysta sorter med ben i ger mest protein per krona där

Tänk på att på en fryst kycklingfile försvinner nästan 30% mer av vikten vid tillagning. Det blir billigare med färsk kycklingfile i längden.
Mitt tips annars är att titta efter vegetariska köttalternativen. Dom reas oftare ut nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hej

Har kommit igång med träning men tycker att det är svårt att få i sig protein då allt blivit så dyrt. Skulle uppskatta om någon kunde komma med tipps på billiga protein källor

Alla priser har mer eller mindre ökat på samma sätt så proteinpulver är fortfarande bland det billigaste.
Pulver av ärtor och soja är ibland väldigt billigt.

Linser/bönor är bra källor, går helt att byta ut det vita riset mot sånt t.ex

Skrivet av napahlm:

Tänk på att på en fryst kycklingfile försvinner nästan 30% mer av vikten vid tillagning. Det blir billigare med färsk kycklingfile i längden.
Mitt tips annars är att titta efter vegetariska köttalternativen. Dom reas oftare ut nuförtiden.

Färsk filé kostar ofta kring dubbelt så mycket som bra fryst, finns inte en chans att du sparar pengar genom att köpa färskt.

Hur mycket vatten som försvinner varierar ju en del mellan märken. I teorin är det ju bara 13% tillsatt vatten i bra svenska märken och vid tester så har vissa bara tappat 5-10% vikt efter lagning (där vissa märken tappade närmare 50% i efter exakt samma lagning).

Protein per krona på vegetariska alternativen brukar även på rea vara helt värdelös. Och beroende på vilken sort det är så kan man behöva fundera över kvaliteten på proteinet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Färsk filé kostar ofta kring dubbelt så mycket som bra fryst, finns inte en chans att du sparar pengar genom att köpa färskt.

Va? Så är det inte här. Det brukar skilja 30kr kilot mellan fryst och färsk. Då tar jag alltid färsk.
Enstaka gånger tar jag frysta alternativet ifall den färska är slut eller om den inte är på extrapris.

Permalänk
Medlem

Vilket märke brukar ni köpa när det gäller fryst kyckling?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Va? Så är det inte här. Det brukar skilja 30kr kilot mellan fryst och färsk. Då tar jag alltid färsk.
Enstaka gånger tar jag frysta alternativet ifall den färska är slut eller om den inte är på extrapris.

Frysta filéer brukar kosta <100kr/kg och färska >150kr/kg.

På 30kr/kg skillnad lär du betala mer per gram protein för den färska. Sen är det ju ofta lite godare och mer praktiskt med färsk.

Skrivet av Clasito:

Vilket märke brukar ni köpa när det gäller fryst kyckling?

Jag kör nästan enbart Garant. Väldigt lite vätska från min erfarenhet och sällan frysskadat som jag ofta fått från andra märken.

Allt danskt/tyskt/polskt går bort direkt.

Guldfågel/Kronfågel/Coop köps på erbjudanden eller för att få t.ex lårfilé som Garant inte brukar ha.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hej

Har kommit igång med träning men tycker att det är svårt att få i sig protein då allt blivit så dyrt. Skulle uppskatta om någon kunde komma med tipps på billiga protein källor

Jag kan varmt rekommendera bodylab. De kör 30-40% rabatt då och då på sin hemsida vilket är oslagbara priser (160 kr/kg). Jag tålde inte den extremt söta smaken från andra tillverkare men bodylab har gått från klarhet till klarhet och jag kan varmt rekommendera vanilla ice coffee. Du bör dock hålla dig borta från de som bara har 70% protein, de är inte lika prisvärda.

Permalänk
Skrivet av Extol:

Hej

Har kommit igång med träning men tycker att det är svårt att få i sig protein då allt blivit så dyrt. Skulle uppskatta om någon kunde komma med tipps på billiga protein källor

Jag har nördat ner mig ganska mycket i detta och gjort en lista som tar hänsyn till både kr/protein och kcal/protein och skapat ett "index" av detta.

Här följer några effektiva proteinkällor!

Flytande äggvita
Kycklinglever
Kvarg
Skinka, rökt strimlad
Keso - Cottage Cheese Protein Naturell
Benfri Kassler
Kycklingfilé
Kycklingfärs

Om jag helt tar bort kcal-faktorn är här några andra prisvärda alternativ:
Havregryn (vanlig eller fiberberikad)
Blandfärs 50/50
Ägg

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Jag har nördat ner mig ganska mycket i detta och gjort en lista som tar hänsyn till både kr/protein och kcal/protein och skapat ett "index" av detta.

Här följer några effektiva proteinkällor!

Flytande äggvita
Kycklinglever
Kvarg
Skinka, rökt strimlad
Keso - Cottage Cheese Protein Naturell
Benfri Kassler
Kycklingfilé
Kycklingfärs

Om jag helt tar bort kcal-faktorn är här några andra prisvärda alternativ:
Havregryn (vanlig eller fiberberikad)
Blandfärs 50/50
Ägg

Intressant! Vart hamnar whey på den listan? Har du lust att dela med dig av den?

Permalänk
Skrivet av KurtEgon:

Intressant! Vart hamnar whey på den listan? Har du lust att dela med dig av den?

Jag försökte hitta ett så bra sätt som möjligt att dela den på, såhär blev det!

Jag kör faktor 15 på pris och 1 på kcal här, har testat olika och i min situation blev det en ganska rimlig lista.
Priserna är inte uppdaterade på ett tag så ni får ta den med en nypa salt, det var bara ett internt dokument fram tills nu precis

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vT0mUvUwzom8H...

Ska också tilläggas att jag har en separat lista för proteinpulver och skiljer på tillskott och mat på det viset.
Proteinpulvret är endast tillagt i listan eftersom det efterfrågades.

(i Proteinpulverlistan testar jag i princip samma sak på olika varumärken och typer av proteinpulver och tar även där hänsyn till kcal eftersom jag ville ner i vikt och behövde kalorieffektiva gram protein)

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Jag försökte hitta ett så bra sätt som möjligt att dela den på, såhär blev det!

Jag kör faktor 15 på pris och 1 på kcal här, har testat olika och i min situation blev det en ganska rimlig lista.
Priserna är inte uppdaterade på ett tag så ni får ta den med en nypa salt, det var bara ett internt dokument fram tills nu precis

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vT0mUvUwzom8H...

Ska också tilläggas att jag har en separat lista för proteinpulver och skiljer på tillskott och mat på det viset.
Proteinpulvret är endast tillagt i listan eftersom det efterfrågades.

(i Proteinpulverlistan testar jag i princip samma sak på olika varumärken och typer av proteinpulver och tar även där hänsyn till kcal eftersom jag ville ner i vikt och behövde kalorieffektiva gram protein)

Är jag blind eller saknar du t.ex linser/bönor på listan?

Torkade bönor är bland det billigaste, sen visst kommer det med mycket kolhydrater också. Men då tar man bort t.ex vitt ris/pasta/bröd för att balansera.

Sen är ju proteinpulver mat. T.ex jag sätter pulver i pannkakorna, märks inte men får i mig massa billigt protein och sparar in på t.ex kyckling.

Går även att röra ner i smoothies, yoghurt (dressingar), gröten osv. Man behöver inte dricka det som en shake. Naturellt pulver i maten är gudomligt!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Är jag blind eller saknar du t.ex linser/bönor på listan?

Torkade bönor är bland det billigaste, sen visst kommer det med mycket kolhydrater också. Men då tar man bort t.ex vitt ris/pasta/bröd för att balansera.

Sen är ju proteinpulver mat. T.ex jag sätter pulver i pannkakorna, märks inte men får i mig massa billigt protein och sparar in på t.ex kyckling.

Går även att röra ner i smoothies, yoghurt (dressingar), gröten osv. Man behöver inte dricka det som en shake. Naturellt pulver i maten är gudomligt!

Det stämmer! Det är inget jag i regel konsumerar själv så det har helt enkelt inte kommit med på listan.

Proteinpulver är såklart ett väldigt effektivt sätt att få i sig protein, jag dricker 1,5 skopa med vatten nästan varje dag.

Jag tog bara helt enkelt ett beslut att ha råvaror i en lista och proteinpulver i en annan och körde på det.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Det stämmer! Det är inget jag i regel konsumerar själv så det har helt enkelt inte kommit med på listan.

Proteinpulver är såklart ett väldigt effektivt sätt att få i sig protein, jag dricker 1,5 skopa med vatten nästan varje dag.

Jag tog bara helt enkelt ett beslut att ha råvaror i en lista och proteinpulver i en annan och körde på det.

Såg inte fel då, absolut är ju en lista åt dig själv!

Värt för andra att tänka på kanske bara

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.