Flytta spel till en ny hårddisk: epic games och blizzard

Permalänk
Medlem

Flytta spel till en ny hårddisk: epic games och blizzard

Om jag förstått det rätt så stödjer inte epic games och blizzard att flytta spel till en ny hårddisk, utan att det är enbart steam som gör det.

Finns det något alternativ till att avinstallera och ladda hem dom igen?

Tilläggas bör är att jag inte är överdrivet bekväm med datorer: en nybörjare alltså.

Permalänk
Medlem

Det säkraste och bästa är att installera om tyvär.
Men det är väl bara att planera in någon dag du har att göra som t.ex åka iväg och låta datorn stå på under tiden.

Permalänk
Medlem

Tror epic kan göra nått i stil med:

Påbörja nedladdning till nya sökvägen
stäng ner Epic games loader
kopiera filerna
börja nedladdning igen

Men borde finnas guider på nätet

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kid-klf:

Om jag förstått det rätt så stödjer inte epic games och blizzard att flytta spel till en ny hårddisk, utan att det är enbart steam som gör det.

Finns det något alternativ till att avinstallera och ladda hem dom igen?

Tilläggas bör är att jag inte är överdrivet bekväm med datorer: en nybörjare alltså.

Klart du kan flytta spelen i battle.net. Gjort många gånger genom åren med t.ex. WoW.

Hitta spelet du vill flytta, t.ex. C:\Program Files (x86)\World of Warcraft och flytta mappen till en annan disk, t.ex. D:\World of Warcraft

Gå sedan tillbaka till Battle.net-klienten -> Settings -> Game install/update -> välj spelet -> Use a different folder (ELLER) Scan for games

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem

Ett trick som alltid fungerar i de fall där det absolut inte finns andra möjligheter är att manuellt flytta innehållet och sedan skapa en länk. Utan tredjepartsprogram kräver det att man öppnar en kommandoprompt (cmd) eller Powershell, men det finns grafiska gränssnitt:
https://github.com/arnobpl/SymlinkCreator (nedladdning vid "Releases" till höger)

Då kan du alltså t ex flytta C:\Epic Games\Mitt Spel till D:\Valfri mapp\Mitt Spel och sedan med programmet skapa en länk från sökvägen på C till sökvägen på D.
Epic/spelet kommer fortsätta som om det låg på C, men filerna tar enbart utrymme på D.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200