Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Skrivet av Vivan:

2.
Har inte rätt tv för att kunna köra nåt kalibreringsprogram som jag uppfattar kräver en tv av 2022 årsmodell av Q serie eller senare. (Med inbyggd mikrofon) Har just nu noll justering på alla högtalare inklusive bas. Hur har ni satt upp nivåerna?

Jag köpte en SPL-mätare på Claes Ohlsson och sedan gjorde jag enligt nedan guide för ställa in nivåerna på alla högtalare.

https://www.avsforum.com/threads/2022-samsung-q990b-11-1-4-do...

Jag gjorde det dock i adaptive mode då jag gillar den bäst.
Spacefit/rumsanpassat ljud avstängt. Basen ändrar jag lite allt eftersom beroende på vad jag kikar på.
Tycker det blev mycket bra efter ovan guide.

Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias92:

Jag köpte en SPL-mätare på Claes Ohlsson och sedan gjorde jag enligt nedan guide för ställa in nivåerna på alla högtalare.

https://www.avsforum.com/threads/2022-samsung-q990b-11-1-4-do...

Jag gjorde det dock i adaptive mode då jag gillar den bäst.
Spacefit/rumsanpassat ljud avstängt. Basen ändrar jag lite allt eftersom beroende på vad jag kikar på.
Tycker det blev mycket bra efter ovan guide.

Hade modellen som du köpte slow mode och c weighting? Funderar också på att köpa en och såg att dom sålde en för 399:- men står ingenting om detta vad jag kunde se. https://www.clasohlson.com/se/Ljudmatare/p/36-6893

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias92:

Jag köpte en SPL-mätare på Claes Ohlsson och sedan gjorde jag enligt nedan guide för ställa in nivåerna på alla högtalare.

https://www.avsforum.com/threads/2022-samsung-q990b-11-1-4-do...

Jag gjorde det dock i adaptive mode då jag gillar den bäst.
Spacefit/rumsanpassat ljud avstängt. Basen ändrar jag lite allt eftersom beroende på vad jag kikar på.
Tycker det blev mycket bra efter ovan guide.

Har letat och kommit fram till att jag har automatisk inställning på min 995c. Skilnaden mot 995b ska vara att den hade separerad kalibrering av nivåerna av högtalarna repsektive sub medan 995c har det i samma funktion. Behövs dock att mikrofonen är påslagen i limpan (den högra knappen och att rumskorrigering är påslagen eller det som på engelska heter spacefit) I appen så ser man ingen skilönad på 995c och B angående att rumkorrigeringen nu inkluderat alla högtalare inklusive sub men läst om detta på amerikanska forum där detta bekräftas. (Då heter den 990c men ska vara identisk med 995c för europa)

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Hade modellen som du köpte slow mode och c weighting? Funderar också på att köpa en och såg att dom sålde en för 399:- men står ingenting om detta vad jag kunde se. https://www.clasohlson.com/se/Ljudmatare/p/36-6893

Ja, exakt den. C-weighting ställer du in på knappen "a/c" och slow mode på knappen "f/s".

Skrivet av Vivan:

Har letat och kommit fram till att jag har automatisk inställning på min 995c. Skilnaden mot 995b ska vara att den hade separerad kalibrering av nivåerna av högtalarna repsektive sub medan 995c har det i samma funktion. Behövs dock att mikrofonen är påslagen i limpan (den högra knappen och att rumskorrigering är påslagen eller det som på engelska heter spacefit) I appen så ser man ingen skilönad på 995c och B angående att rumkorrigeringen nu inkluderat alla högtalare inklusive sub men läst om detta på amerikanska forum där detta bekräftas. (Då heter den 990c men ska vara identisk med 995c för europa)

Ja precis, men jag tycker nivåerna/ljudet blev bättre med manuell inställning. Fungerar kanske olika bra med "spacefit" beroende på hur ens rum ser ut.

Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Medlem

Beställde nu dessa. Blev de 80cm höga som torde passa mig bäst. Dyrt men hittade inget annat jag gillade. La till två 3 meter långa strömkablar för mer justermån. Nu hoppas jag att de är så bra som jag läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZlatanAndCO:

Kanske lite off-topic nu men har ni som köpte soundbaren under Powers öppningskampanj fått extraprodukten än? Fick ett mail om att den skulle skickas mellan den 14 och 24 december men har varken fått produkten eller någon bekräftelse på att den har skickats än.

Jag fick samma leveransintervall (på Tab S9) inte fått någon leverans/uppdatering för denna (inget i DHL appen heller). Har du/ni fått den eller någon ny information?

Permalänk
Skrivet av Tallen82:

Jag fick samma leveransintervall (på Tab S9) inte fått någon leverans/uppdatering för denna (inget i DHL appen heller). Har du/ni fått den eller någon ny information?

Nope, inget hittills för min del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivan:

Min satte jag upp på väggen när jag fick den för ett par dagar sedan. Tycker den blev diskretare än jag trodde. Ersatte en playbar.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Vilka fästen kör du med? Har sett att det finns en del lösningar där man sätter fast ett fäste i TV:ns befintliga väggfäste, men då blir det kanske för kort avstånd mellan TV och soundbar om TV:n eventuellt blockerar det uppåtriktade högtalarna. Tänker på t.ex. dessa
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hogtalare/hogtalarkonsoller/luxorparts-soundbar-faste-for-tvn-p30086
Dessa kanske fungar bättre i så fall https://www.amazon.se/-/en/PlusAcc-Universal-Compatible-Samsung-Majority/dp/B08LL2XJ85/

Permalänk

Tja, ställer frågan här då jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga

Ska köpa soundbar, och har fastnat mellan dessa 2 alternativ, Samsung HW-Q935C och Samsung HW-Q995C. Kommer användas med en LG c3. Är det något man kommer känna att man missar om man kör med den billigare varitanten, 935c än 995c? Tänker så man inte är "dumsnål". Båda ska ju vara riktigt bra Har läst en del i tråden och många verkar nöjda med sina limpor, men beslutångesten på vilken man ska välja är på topp just nu :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Vilka fästen kör du med? Har sett att det finns en del lösningar där man sätter fast ett fäste i TV:ns befintliga väggfäste, men då blir det kanske för kort avstånd mellan TV och soundbar om TV:n eventuellt blockerar det uppåtriktade högtalarna. Tänker på t.ex. dessa
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hogtalare/hogtalarkonsoller/luxorparts-soundbar-faste-for-tvn-p30086
Dessa kanske fungar bättre i så fall https://www.amazon.se/-/en/PlusAcc-Universal-Compatible-Samsung-Majority/dp/B08LL2XJ85/

Det ingår fästen så jag använde dom. Man skruvar fast två hållare i väggen. (Finns mall men jag mätte och använde vattenpass) Sedan hänger man bara upp soundbar på hållarna med de två vinklade fästena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benjazvard:

Tja, ställer frågan här då jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga

Ska köpa soundbar, och har fastnat mellan dessa 2 alternativ, Samsung HW-Q935C och Samsung HW-Q995C. Kommer användas med en LG c3. Är det något man kommer känna att man missar om man kör med den billigare varitanten, 935c än 995c? Tänker så man inte är "dumsnål". Båda ska ju vara riktigt bra Har läst en del i tråden och många verkar nöjda med sina limpor, men beslutångesten på vilken man ska välja är på topp just nu :/

Har du "FOMO" och inte är på strikt budget, köp 995C. Skillnaderna nedan enligt tidigare inlägg från @Entash:
Skiljer det "bara" 2000kr hade jag nog satsat på Q995C!

"Nja mest skillnad i hårdvara tror jag. 11 kanaler på q995 och 9 kanaler på q935. Så lite fler kanaler. Jag har dock inte testat q935 så kan inte uttala mig om det är mer prisvärt att skaffa den.

Detta är typ skillnaderna från vad jag kan hitta:

- 11.1.4 kanaler på Q995, 9.1.4 på Q935

- Själva soundbaren Q995 är lite större pga att de ska få plats med fler kanaler, och ger därför 'bredare' ljud

- 2 HDMI input på Q995 VS 1 HDMI input på Q935"

Googla på "q930c vs q990c" för att få mest träffar. Det heter modellerna utanför Sverige.

https://www.rtings.com/soundbar/tools/compare/samsung-hw-q990...

Permalänk
Medlem
Skrivet av benjazvard:

Tja, ställer frågan här då jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga

Ska köpa soundbar, och har fastnat mellan dessa 2 alternativ, Samsung HW-Q935C och Samsung HW-Q995C. Kommer användas med en LG c3. Är det något man kommer känna att man missar om man kör med den billigare varitanten, 935c än 995c? Tänker så man inte är "dumsnål". Båda ska ju vara riktigt bra Har läst en del i tråden och många verkar nöjda med sina limpor, men beslutångesten på vilken man ska välja är på topp just nu :/

Skrivet av edson:

Har du "FOMO" och inte är på strikt budget, köp 995C. Skillnaderna nedan enligt tidigare inlägg från @Entash:
Skiljer det "bara" 2000kr hade jag nog satsat på Q995C!

"Nja mest skillnad i hårdvara tror jag. 11 kanaler på q995 och 9 kanaler på q935. Så lite fler kanaler. Jag har dock inte testat q935 så kan inte uttala mig om det är mer prisvärt att skaffa den.

Detta är typ skillnaderna från vad jag kan hitta:

- 11.1.4 kanaler på Q995, 9.1.4 på Q935

- Själva soundbaren Q995 är lite större pga att de ska få plats med fler kanaler, och ger därför 'bredare' ljud

- 2 HDMI input på Q995 VS 1 HDMI input på Q935"

Googla på "q930c vs q990c" för att få mest träffar. Det heter modellerna utanför Sverige.

https://www.rtings.com/soundbar/tools/compare/samsung-hw-q990...

Ja, om du ska använda den som primär ljudanläggning och det skiljer 2000:- så skulle jag också gå på Q995C.
Jag har en Q995B som ersatte ett traditionellt 5.1 system och även om musiken inte når upp till samma kvalite så vägs det upp när man tittar på film. Såg precis "The fall of the house of usher" och den serien visar verkligen styrkan i denna soundbar. Är så pass nöjd med denna att jag även vill byta ut min soundbar i sovrummet. Då tror jag däremot det kommer räcka gott med en Q935C. Får hoppas att priset sänks till 6690:- igen

Permalänk
Medlem

Det är så klart en fråga om pris. Men om de båda vore tillgängliga med sitt lägsta pris (8888 och 6990) skulle jag satsa på Q935.
Jag har Q995 nu och jag tror att jag inte skulle se skillnad i mitt utrymme.

Permalänk
Medlem

Med risk för att gå lite off-topic men jag testar!

Som jag förstått det enligt manualen (sida 23) agerar även Soundbaren hub och kan koppla upp IoT-enheter, till exempel en trådlös strömbrytare.

Innebär det att jag kan köpa till exempel en Ikea Trådfri, koppla in den och styra direkt via SmartThings-appen utan att behöva köpa någon dedikerad hub?

Kommer det även fungera med valfri enhet som stödjer Zigbee 3.0-protokollet, exempelvis:
https://www.webhallen.com/se/product/321591-Aqara-Smart-Plug

Permalänk
Medlem

Kollade precis på Leave the world behind och det var den första filmen där limpan knockat mig. Wow!

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Ja, om du ska använda den som primär ljudanläggning och det skiljer 2000:- så skulle jag också gå på Q995C.
Jag har en Q995B som ersatte ett traditionellt 5.1 system och även om musiken inte når upp till samma kvalite så vägs det upp när man tittar på film. Såg precis "The fall of the house of usher" och den serien visar verkligen styrkan i denna soundbar. Är så pass nöjd med denna att jag även vill byta ut min soundbar i sovrummet. Då tror jag däremot det kommer räcka gott med en Q935C. Får hoppas att priset sänks till 6690:- igen

jag tackar samtliga för svar, det blev tillslut en beställning på en q995c

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Med risk för att gå lite off-topic men jag testar!

Som jag förstått det enligt manualen (sida 23) agerar även Soundbaren hub och kan koppla upp IoT-enheter, till exempel en trådlös strömbrytare.

Innebär det att jag kan köpa till exempel en Ikea Trådfri, koppla in den och styra direkt via SmartThings-appen utan att behöva köpa någon dedikerad hub?

Kommer det även fungera med valfri enhet som stödjer Zigbee 3.0-protokollet, exempelvis:
https://www.webhallen.com/se/product/321591-Aqara-Smart-Plug

Min spontana tanke var att den inte har hårdvara för det och att det endast var någon WiFi-historia. Efter att ha läst på dock så verkar jag ha helt fel och att de faktiskt byggt in hårdvarustöd för ZigBee och Matter.

Så JA, du borde kunna ansluta ZigBee enheter exempelvis Trådfri om Samsung ordnat mjukvarustöd för dessa. Googlar man lite så verkar Samsungs hubbar tidigare haft mjukvarustöd för Trådfri.

Får jag tid över någon kväll kan jag testa att ansluta någon trådfri-plug som inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivan:

Beställde nu dessa. Blev de 80cm höga som torde passa mig bäst. Dyrt men hittade inget annat jag gillade. La till två 3 meter långa strömkablar för mer justermån. Nu hoppas jag att de är så bra som jag läst.
<Uppladdad bildlänk>

Är du nöjd med stativen? Söker jag också lev verkar vara ytterst svårt att hitta något. Men 1700kr känns lite väl dyrt. Men vad ska man göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Är du nöjd med stativen? Söker jag också lev verkar vara ytterst svårt att hitta något. Men 1700kr känns lite väl dyrt. Men vad ska man göra.

Har inte fått hem dom ännu. De ligger under transport över helgen i Køge. Återkommer med intryck när jag fått dom men reser en del nästa vecka så lite oklart när det blir. Håller med om att det är mycket pengar men jag hittade som sagt inget annat jag gillade.

Permalänk
Medlem

Satte igår sub på fyra dämpkuddar från Sonic design, 4-12kg. Tycker det stramade upp och förbättrade basen samt att grannarna förmodligen blir gladare. 150kr är det helt klart värt.

Permalänk
Medlem

Vill ni se en film som verkligen tar tillvara atmos så kan jag rekommendera Roma på netflix. Ingen action men en bra film och en ljudbubbla rakt igenom.

Permalänk

Information angående kampanjen, som jag fått via mail.

Kära kund,

På grund av högt tryck i vår TV-kampanj och yttre omständigheter så har det dessvärre uppstått ytterligare förseningar i våra leveranser av Bespoke Jet AI VS28C9784QK/WA.

Leveranstiden är inte bekräftad men beräknas till januari-februari 2024.

När din order skickas från vårt lager skickas ett automatiserat e-postmeddelande till dig med ett garantibrev, sedermera ett mail med spårningsinformation där du kan följa ditt paket. Notera att det kan ta upp till 2–3 arbetsdagar innan ditt paket går att spåra.

Vi ber om ursäkt för detta och hoppas att du ska bli nöjd när din produkt anländer.

Vänliga hälsningar,
Samsung

Dold text
Permalänk
Medlem

Fick min produkt häromdagen, tänkte kolla hur det ser med garantibevis. Kan man ta hem det någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mape82:

Fick min produkt häromdagen, tänkte kolla hur det ser med garantibevis. Kan man ta hem det någonstans?

Garantibeviset ska du ha fått separat till din mail från Veddestagruppen (no-reply@veddestagruppen.se)
Kolla även ditt SPAM-filter om du inte hittar i inkorgen.

Om du inte fått eller hittar så diskuterades detta en bit tillbaka i tråden, läs mitt inlägg på länk och några inlägg nedåt:
#20302701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mape82:

Fick min produkt häromdagen, tänkte kolla hur det ser med garantibevis. Kan man ta hem det någonstans?

Vad för produkt var det?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Är du nöjd med stativen? Söker jag också lev verkar vara ytterst svårt att hitta något. Men 1700kr känns lite väl dyrt. Men vad ska man göra.

Nu monterat ihop stativen och testat ett par dagar. Stativen från Vebos är stabila och inger förtroende. Hyggligt enkla att montera men fick trixa lite innan kablarna gick hela vägen genom rören. Det jag inte visste innan var att högtalaren enbart hänger i skruven på baksidan. Högtalaren har ingen kontakt med den övre övre plattan. Bra för säkerheten men det innebär också att den inte sitter stumt som om det vore två fästpunkter. Går att vrida högtalaren även om jag dragit skruven som jag tycker är lagom. Fästet ger åtkomst att kunna se statuslampor och man kommer åt knappen för synk så det är special för högtalaren. Bra.
Tunga plattor så den står bra.
Sammanfattningsvis så är det bra kvalitet och allt passar ihop. Bra hårdvara. Hade en liten färgavvikelse på en av fotplattorna men den vände jag nedåt mot golvet.
De enda två frågetecknen jag har är dels infästningen som enligt ovan inte är helt stum. Har dock inte märkt av några missljud eller problem med det. Det andra är de billiga plastfötterna under plattorna. Funkar men de sitter inte kvar om man skjuter stativet på ett parkettgolv. De kanske sitter bättre över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivan:

Nu monterat ihop stativen och testat ett par dagar. Stativen från Vebos är stabila och inger förtroende. Hyggligt enkla att montera men fick trixa lite innan kablarna gick hela vägen genom rören. Det jag inte visste innan var att högtalaren enbart hänger i skruven på baksidan. Högtalaren har ingen kontakt med den övre övre plattan. Bra för säkerheten men det innebär också att den inte sitter stumt som om det vore två fästpunkter. Går att vrida högtalaren även om jag dragit skruven som jag tycker är lagom. Fästet ger åtkomst att kunna se statuslampor och man kommer åt knappen för synk så det är special för högtalaren. Bra.
Tunga plattor så den står bra.
Sammanfattningsvis så är det bra kvalitet och allt passar ihop. Bra hårdvara. Hade en liten färgavvikelse på en av fotplattorna men den vände jag nedåt mot golvet.
De enda två frågetecknen jag har är dels infästningen som enligt ovan inte är helt stum. Har dock inte märkt av några missljud eller problem med det. Det andra är de billiga plastfötterna under plattorna. Funkar men de sitter inte kvar om man skjuter stativet på ett parkettgolv. De kanske sitter bättre över tid.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Tjusigt! Beställde faktiskt samma tidigare i veckan. Kul att höra, då blir jag garanterat nöjd när jag väl får dom. Hade önskat 5-10cm högre, men man kan ju inte få allt.

Skrivet av Vivan:

80cm passade mig. Finns ju 100cm också men kom fram till att det blir för högt. De jag har spelar utan att soffan är ivägen även om jag halvligger ner. Kul att det är fler som beställt.

Japp, såg det jag också. Men på tok för högt för egen del, så fick bli 80cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Tjusigt! Beställde faktiskt samma tidigare i veckan. Kul att höra, då blir jag garanterat nöjd när jag väl får dom. Hade önskat 5-10cm högre, men man kan ju inte få allt.

80cm passade mig. Finns ju 100cm också men kom fram till att det blir för högt. De jag har spelar utan att soffan är ivägen även om jag halvligger ner. Kul att det är fler som beställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivan:

Min satte jag upp på väggen när jag fick den för ett par dagar sedan. Tycker den blev diskretare än jag trodde. Ersatte en playbar.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Hej!

Jag har också en Playbar och funderar på att byta ut den. Anser du att det var värt pengen? Jag gillar playbaren men är sugen på nått nyare.

Mvh Andreas

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapaved:

Hej!

Jag har också en Playbar och funderar på att byta ut den. Anser du att det var värt pengen? Jag gillar playbaren men är sugen på nått nyare.

Mvh Andreas

Ljudet till film är betydligt bättre. Hade då sub och två one förutom playbar. Allt är relativt men enligt mig helt klart värt det.