Permalänk
Medlem

Köpråd 4k skärm för gaming.

Hej! Som rubriken lyder så står jag inför att köpa en skärm för gaming främst.

Står i skrivande stund mellan:

Samsung Odyssey Neo G8 S32BG850NP - Kurvad - 32" - 3840 x 2160 4K @ 240 Hz - VA

och

Acer 27" Nitro XV275KP - Rak - 27" - 3840 x 2160 4K @ 160 Hz (OC) - IPS (Mini LED)

Enligt Rtings så skiljer de såhär:

Det som talar för Acer är priset, IPS och att den inte är curved. Blir 32" för stort om man är van 27"?

Vilken skulle ni valt?

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Bildexpert 📺

Båda är nog i grunden lika dugliga och gör vad som förväntas av dem. Samsung har i mångt och mycket byggt bort den typiska VA-problematiken med eftersläpen, men brukar dras med synliga halvtoner. Vilket kan stjälpa ifall man har ambitioner bortom spelandet i fråga om kvalitet. Men kan vara sak samma om man räknar sig till mer allround i sin användning. Generellt är IPS mer säkra där på just allround-aspekten.

240 Hz är också en fördel om du med "gaming främst" menar rappa spel där hög temporal upplösning är vinnande. Alla använder begreppet "gaming" så olika. "Gaming" för en person kan vara allt från strategispel till sidorullande retro-alster till Witcher-äventyr till CS-shooters etc.

32 tum är större än 27 tum. Men hur just du hanterar situationen är så olika. Ingen kan berätta för dig hur du reagerar.

Jag har kört 4K på samma skrivbord i allt från 24 till 43 tum och kan hantera detta eftersom jag är förberedd på att hantera detta med hur jag möblerar och organiserar min miljö. En person som sitter vänd mot väggen på ett 60 cm djupt skrivbord och vägrar anpassa sig har förmodligen rätt starka åsikter om skärmars exakta storlek. Men det säger nog mer om den personen i fråga än att en viss skärmstorlek i sig självt skulle vara bra eller dålig.

Permalänk
Medlem

Främst för CS2, Warzone, Fortnite och Tarkov.

Har klickat hem båda nu, ska se vilken jag väljer.

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk

Lite sent nu om du redan klickat hem båda men jag hade väntat in de nya QD-OLED / WOLED 32” skärmarna i 4K och 240Hz. De är överlägsna på alla plan förutom priset. Inge svenskt pris ännu men finns redan en modell som är lanserad i USA för $1200. Så det lär gå och få tag i en sådan om några månader för 15-17k SEK.

Att då lägga 14k på en mini led skärm som inte presterar i närheten, är rätt dumt i mina ögon.