Brummande ljud i högtalarna efter jordning av uttag

Permalänk
Medlem

Brummande ljud i högtalarna efter jordning av uttag

Hej!

För ett par månader sedan bytte jag elcentral i huset, och i samband med det så jordade jag de flesta av uttagen i huset. Problemet är dock att efter det så har högtalarna vid min TV börjat brumma rätt tydligt. Vid filmscener med lågt eller inget ljud blir det högst påtagligt, och för mig mycket irriterande. Detta är inget jag hade innan uttagen blev jordade.

TV, Reciever och slutsteg sitter i samma grenkontakt kopplade till ett uttag i väggen.

Reciever: Yamaha RX-V840
Slutsteg: XTZ Edge A2-300
Signalkabel mellan: QED Performance Audio 40

Vad kan jag göra för att få bort detta? Vill ju inte gärna koppla bort jorden igen...

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara sätta en ojordad förlängingssladd i mällan ?

Det fins sådana saker (klumpar med magnerer i typ) som man kan sätta på kabeln för att få bort störningar om det fungerar 🤔 kommer inte ihåg vad de heter dock

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Vad har du mer anslutet? Typ antennkabel? Testa isf att dra ur sådant metodiskt och se om det försvinner. Är det en antennkabel så finns det avskiljare man kan sätta emellan och förhoppningsvis bli av med problemet.

Skrivet av Mega-Dark:

Kan man inte bara sätta en ojordad förlängingssladd i mällan ?

Det fins sådana saker (klumpar med magnerer i typ) som man kan sätta på kabeln för att få bort störningar om det fungerar 🤔 kommer inte ihåg vad de heter dock

Sådärbra om apparater är tänkta att vara jordade när det finns jordad installation...

Ferriter är mer RF, men det här låter (!) mer som att det är en jordslinga någonstans.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med ett brummande ljud där jag hade en radio-antennkabel inkopplad till min receiver. Jag köpte ett mantelströmfilter. Typ denna: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe.... Efter jag satte den mellan kabel och receiver så slutade det brumma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Vad kan jag göra för att få bort detta?

Yamaha gör som regel jättefina förstärkare, borde klara det mesta och med utomordentligt fint ljud. De nyare brukar ha både s/p-dif och hdmi in, så du slipper oljud från analoga kablar och kan använda 5.1.
Jag hittar ingen V840, så osäker på vad den har för anslutningar.

Vad gör då den lilla förstärkaren? Är det den som stökar?

Analoga ljudkablar med vanlig 2-polig rca-kontakt, oavsett hur dyra de är, är alltid mottagliga för omgivningsstörningar, de är obalanserade. Ett mycket vanligt fel är att man nystat ihop dem med elkablar i en bunt som uppför sig ungefär som en transformator och då kan det brumma, ibland rejält. Om du har det så, skilj ljudkablar och elkablar åt så det helst är 20cm eller mer emellan dem.

Är det nån fler signalkälla ansluten, utöver 1 tv till 2 förstärkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Yamaha gör som regel jättefina förstärkare, borde klara det mesta och med utomordentligt fint ljud. De nyare brukar ha både s/p-dif och hdmi in, så du slipper oljud från analoga kablar och kan använda 5.1.
Jag hittar ingen V840, så osäker på vad den har för anslutningar.

Vad gör då den lilla förstärkaren? Är det den som stökar?

Analoga ljudkablar med vanlig 2-polig rca-kontakt, oavsett hur dyra de är, är alltid mottagliga för omgivningsstörningar, de är obalanserade. Ett mycket vanligt fel är att man nystat ihop dem med elkablar i en bunt som uppför sig ungefär som en transformator och då kan det brumma, ibland rejält. Om du har det så, skilj ljudkablar och elkablar åt så det helst är 20cm eller mer emellan dem.

Är det nån fler signalkälla ansluten, utöver 1 tv till 2 förstärkare?

Det som är anslutet till grenuttaget är:
Reciever: Yamaha RX-A840
Slutsteg: XTZ Edge A2-300
Subwoofer: SVS SB-1000 Pro
TV: LG C1
PS5
Switch
Nvidia Shield
5 ports nätverksswitch som är kopplad till TV, PS5, Nvidia Shield och router i annat rum
HDMI kablar mellan TV, reciever, PS5, Nintendo och Shield. Alla kablar går till TVn då recievern inte har stöd för 4k 120hz.

Ska testa att skapa avstånd mellan ljudkablarna mellan reciever och slutsteg, de ligger nog i stor sätt över grenuttaget. Verkar som att ljudet försvinner när jag inte använder slutsteget, så andra källor kan vi väl utesluta antar jag. Det sitter likadant nu dock som det gjorde innan jag jordade uttagen, kan verkligen jordningen orsaka dessa störningar? Trodde det skulle bli mindre störningar och inte mer

Permalänk
Medlem

Som sagt ryck ur "onödiga" kablar, särskilt sådant som kommer från någon annan plats och se om det hjälper. Jordningen i sig är inte problemet, utan att du kan ha en potentialskillnad som leder till att du får en sluten krets mot jord som t ex går via signalkablar. Det är ju inte säkert att det är problemet, men framstår som 1A i ett dylikt läge för att se om det är boven.

Jag noterar att slutsteget ser ut att vara jordat, vilket receivern och subwoofern inte verkar vara av en snabb bildsökning att döma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Som sagt ryck ur "onödiga" kablar, särskilt sådant som kommer från någon annan plats och se om det hjälper. Jordningen i sig är inte problemet, utan att du kan ha en potentialskillnad som leder till att du får en sluten krets mot jord som t ex går via signalkablar. Det är ju inte säkert att det är problemet, men framstår som 1A i ett dylikt läge för att se om det är boven.

Jag noterar att slutsteget ser ut att vara jordat, vilket receivern och subwoofern inte verkar vara av en snabb bildsökning att döma.

Subwoofer är inte jordad, dock tror jag recievern är det. Ska testa runt lite ikväll efter ungarna lagt sig (de blockerar TVn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Subwoofer är inte jordad, dock tror jag recievern är det. Ska testa runt lite ikväll efter ungarna lagt sig (de blockerar TVn)

Tyckte det såg ut som att den bara hade den sortens kontakt baktill, men utan jordstiftet. Nu behöver det inte vara därför, men den kontakten är godkänd för högre ström än "åttan" som subwoofern såg ut att ha. Den måste alltså inte ha jord kopplat, utan det beror på apparaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Subwoofer är inte jordad, dock tror jag recievern är det. Ska testa runt lite ikväll efter ungarna lagt sig (de blockerar TVn)

Jag tror inte receivern är jordad men däremot slutsteget är det. Kolla i strömkontakten om det är 2 eller 3 pinnar.

Permalänk
Medlem

Så, har upptäckt att det brummande ljudet försvinner när jag med förlängningssladd kopplar in slutsteget i ett annat ojordat uttag.
Skulle det funka med till exempel denna adapter för att göra kontakten vid tv-bänken ojordat?

https://elmaterial.se/shop/745-plug-pluggar/4053-hybridplugg-...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blueie:

Så, har upptäckt att det brummande ljudet försvinner när jag med förlängningssladd kopplar in slutsteget i ett annat ojordat uttag.
Skulle det funka med till exempel denna adapter för att göra kontakten vid tv-bänken ojordat?

https://elmaterial.se/shop/745-plug-pluggar/4053-hybridplugg-...

Vilken högtalare brummar ?
Har du provat att koppla isär allt och ansluta en del i taget och lyssna vilken hopkoppling som verkligen orsakar brummet, dvs börja med toppar och slutsteg, koppla sedan in Yamahan i slutsteget anslut sedan en signalkälla i taget.
När du gör ovanstående kan du även prova att vrida nätkontakten ett halvt varv på en apparat i taget när brummet uppstår.

Personligen skulle jag inte använt nån elkontaktadapter, brum brukar gå att åtgärda genom korrekt jordning/potentialutjämning och skulle det inte gå att åstadkomma det pga praktiska skäl så brukar man separera apparaterna galvaniskt tex genom signaltransformatorer eller en elektroniks krets. Finns som "hifiversioner" men även som di-boxar i musikbutiker.
Här är några exempel >

https://www.hifi-punkten.se/produkt/supra-ags-10k?variant=317...
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hogtalare/tillbe...
https://www.amazon.se/Oehlbach-Audio-Linear-separationsfilter...
https://www.thomann.de/se/di_symmetrilada1.html?gad_source=1&...

I absolut sista hand om ingen annan teknisk lösning fungerar så kanske man kan fundera på att bryta skyddsjorden men då är det nog bättre att byta elektronik i stället för att försämra elsäkerheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilken högtalare brummar ?
Har du provat att koppla isär allt och ansluta en del i taget och lyssna vilken hopkoppling som verkligen orsakar brummet, dvs börja med toppar och slutsteg, koppla sedan in Yamahan i slutsteget anslut sedan en signalkälla i taget.
När du gör ovanstående kan du även prova att vrida nätkontakten ett halvt varv på en apparat i taget när brummet uppstår.

Personligen skulle jag inte använt nån elkontaktadapter, brum brukar gå att åtgärda genom korrekt jordning/potentialutjämning och skulle det inte gå att åstadkomma det pga praktiska skäl så brukar man separera apparaterna galvaniskt tex genom signaltransformatorer eller en elektroniks krets. Finns som "hifiversioner" men även som di-boxar i musikbutiker.
Här är några exempel >

https://www.hifi-punkten.se/produkt/supra-ags-10k?variant=317...
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hogtalare/tillbe...
https://www.amazon.se/Oehlbach-Audio-Linear-separationsfilter...
https://www.thomann.de/se/di_symmetrilada1.html?gad_source=1&...

I absolut sista hand om ingen annan teknisk lösning fungerar så kanske man kan fundera på att bryta skyddsjorden men då är det nog bättre att byta elektronik i stället för att försämra elsäkerheten.

Testat att koppla ur allt (kör egentligen allt anslutet till TVn och sedan en ARC till reciever), och det fick inte bort brummet i högtalarna (båda lika mycket).
Testade att dra en skarvsladd från ett annat rum och kopplade in slutsteget i den, och då försvann allt brum.
Dock vill jag ogärna ha en skarvsladd gående genom två rum, så vilken annan lösning kan jag köra med?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blueie:

Testat att koppla ur allt (kör egentligen allt anslutet till TVn och sedan en ARC till reciever), och det fick inte bort brummet i högtalarna (båda lika mycket).
Testade att dra en skarvsladd från ett annat rum och kopplade in slutsteget i den, och då försvann allt brum.
Dock vill jag ogärna ha en skarvsladd gående genom två rum, så vilken annan lösning kan jag köra med?

För att förtydliga, menar du att det brummar om endast slutsteget är inkopplat och ingenting är anslutet till nån ingång på det ? Eller menar du att du har både slutsteget och Yamahan inkopplade men kopplat bort alla signalkablar som matar in signal i Yamahan ? Eller att du kopplat bort alla insignaler till tvn ?
hur som helst tror jag att en galvansik isolator kommer att hjälpa om brummet uppkommer när du har 2 eller fler nätanslutna apparater inkopplade och det du skriver om att det påverkas av huruvida du kopplar in en apparat i ett annat rum styrker den teorin.

Det kan som sagt även påverkas om du vrider nätkontakten ett halvt varv för det kan påverka potentialskillnder mellan apparatchassina rätt påtagligt. det går att mäta potentialskillnaderna om du har en voltmeter, man ska vrida in kontakterna så att skillnaderna minimeras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att förtydliga, menar du att det brummar om endast slutsteget är inkopplat och ingenting är anslutet till nån ingång på det ? Eller menar du att du har både slutsteget och Yamahan inkopplade men kopplat bort alla signalkablar som matar in signal i Yamahan ? Eller att du kopplat bort alla insignaler till tvn ?
hur som helst tror jag att en galvansik isolator kommer att hjälpa om brummet uppkommer när du har 2 eller fler nätanslutna apparater inkopplade och det du skriver om att det påverkas av huruvida du kopplar in en apparat i ett annat rum styrker den teorin.

Det kan som sagt även påverkas om du vrider nätkontakten ett halvt varv för det kan påverka potentialskillnder mellan apparatchassina rätt påtagligt. det går att mäta potentialskillnaderna om du har en voltmeter, man ska vrida in kontakterna så att skillnaderna minimeras.

Slutsteget och Yamahan är inkopplade, men inget annat. Ska testa det du säger med att vända nätkontakten, annars får jag väl fixa en isolator och se om det löser problemet. Antar att denna monteras på RCA-kabeln mellan Yamaha och slutsteg då.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blueie:

Slutsteget och Yamahan är inkopplade, men inget annat. Ska testa det du säger med att vända nätkontakten, annars får jag väl fixa en isolator och se om det löser problemet. Antar att denna monteras på RCA-kabeln mellan Yamaha och slutsteg då.

Den ska sitta i den länken där brummet uppstår så brummar det med bara slutsteg och Yamahan inkopplade ska den vara mellan dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att inte använda till exempel en adapter som denna för att ta bort jordningen på slutsteget? Förstår att det är bättre att ha allt jordat, men är det på något sätt farligt eller skadligt?

https://fyndiq.se/produkt/c7-till-c8-rak-adapter-hane-till-ho...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blueie:

Finns det någon anledning att inte använda till exempel en adapter som denna för att ta bort jordningen på slutsteget? Förstår att det är bättre att ha allt jordat, men är det på något sätt farligt eller skadligt?

https://fyndiq.se/produkt/c7-till-c8-rak-adapter-hane-till-ho...

Det heter skyddsjord för att det ökar elsäkerheten, endera ska apparaten vara dubbelisolerad eller ha skyddsjord för att uppfylla moderna krav och det är osannolikt att slutsteget är dubbelisolerat om det har skyddsjord från fabrik.
Risken för elchock ökar och det var för att öka säkerheten som Sverige införde krav på skyddsjordade uttag och jordfelsbrytare 1995 när man gör en ny elinstallation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det heter skyddsjord för att det ökar elsäkerheten, endera ska apparaten vara dubbelisolerad eller ha skyddsjord för att uppfylla moderna krav och det är osannolikt att slutsteget är dubbelisolerat om det har skyddsjord från fabrik.
Risken för elchock ökar och det var för att öka säkerheten som Sverige införde krav på skyddsjordade uttag och jordfelsbrytare 1995 när man gör en ny elinstallation.

Förstår säkerheten och varför man ska ha jordade uttag. Men frågan är mer, är det någon skillnad på att använda en adapter som denna eller dra en skarvsladd från ett ojordat uttag från ett annat rum till bara slutsteget?

Att köpa en isolator för 1000 kr som enligt många sänker ljudkvaliteten känns inte aktuellt om det inte på något sätt är farligt att använda adaptern jämfört med att bara använda ett ojordat uttag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blueie:

Förstår säkerheten och varför man ska ha jordade uttag. Men frågan är mer, är det någon skillnad på att använda en adapter som denna eller dra en skarvsladd från ett ojordat uttag från ett annat rum till bara slutsteget?

Att köpa en isolator för 1000 kr som enligt många sänker ljudkvaliteten känns inte aktuellt om det inte på något sätt är farligt att använda adaptern jämfört med att bara använda ett ojordat uttag.

Man tar bort ett säkerhetslager så om ett fel inträffar ökar risken för skador, apparater som inte är skyddsjordade ska vara dubbelisolerade, dvs 2 separata isolationslager måste fallera innan man kan få en elchock medans skyddsjordade apparater oftast bara har ett lager isolering och i stället har ett skyddsjordat hölje.
Hur mycket olycksrisken ökar är omöjligt att säga nått om men den ökar.
Däremot kan man ibland bygga om apparaten för att skilja på signal och skyddsjord om de är sammankopplade och det påverkar inte elsäkerheten, jag vet inte hur förstärkaren är gjord men det går lätt att mäta om skydds och signaljord är sammankopplade.
Många förstärkare har också en groundlift omkopplare från fabrik.

Att dra en kabel från ett annat rum ökar också olycksrisken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Många förstärkare har också en groundlift omkopplare från fabrik.
https://apos.audio/cdn/shop/products/apos-audio-topping-headphone-amp-topping-a90-discrete-a90-headphone-amp-37219482665196_800x.jpg?v=1655775252

Att dra en kabel från ett annat rum ökar också olycksrisken.

Konsument produkter brukar dessvärre sakna ground/lift funktion i många fall enbart sett det på en enda mixer jag haft och den krävde xlr kontakt till högtalarna vilket är ovanligt. Även på din bild skymtas en xlr kontakt.
Borde kanske vara vanligare om den inte kopplar bort jorden till höljet eller kräver xlr's extra skärning för funktion?

Vad gör funktionen rent tekniskt?

EDIT: snabbt googlande avslöjar att ground lift enbart kopplar bort eller till pinne ett på en XLR koppling till enheten som har ground/lift funktion.
Så saknar han xlr kablar är funktionen värdelös.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Konsument produkter brukar dessvärre sakna ground/lift funktion i många fall enbart sett det på en enda mixer jag haft och den krävde xlr kontakt till högtalarna vilket är ovanligt. Även på din bild skymtas en xlr kontakt.
Borde kanske vara vanligare om den inte kopplar bort jorden till höljet eller kräver xlr's extra skärning för funktion?

Vad gör funktionen rent tekniskt?

EDIT: snabbt googlande avslöjar att ground lift enbart kopplar bort eller till pinne ett på en XLR koppling till enheten som har ground/lift funktion.
Så saknar han xlr kablar är funktionen värdelös.

Groundlift separerar signal och skyddsjorden, ja den finns oftare på balanserade apparater men balanserat eller obalanserat har inte med funktionen i sig att göra utan den kopplar isär skydds och signaljord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du TV antenn inkopplad? I så fall så testa koppla ur den för den är oxå en jordpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Groundlift separerar signal och skyddsjorden, ja den finns oftare på balanserade apparater men balanserat eller obalanserat har inte med funktionen i sig att göra utan den kopplar isär skydds och signaljord.

Beror på hur den är implenterad och vart den bryter, vissa är tydligen lite olika där. Oavsett så har jag aldrig sett den på en "vanlig" stereo eller steg. Troligen för har man kopplat allt korrekt så ska det inte låta. Billiga ful kablar brukar vara ett vanligt problem

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.