Ny dator men grafikkortet??

Permalänk
Medlem

Ny dator men grafikkortet??

Tja alla. Det är så att jag köpte denna dator men vet ej om alla komponenter är rätt bra blandade eller inte, men något som fångade mina ögon var grafikkortet som heter MSI Venus 3C och jag vill kolla med, tycker ni att denna grafikkort är bra till spel? typ cs2 och namnet skiljer sig ifrån originalet men jag vet inte om det är samma som originalet eller ej. Har ni åsikter eller tycke om denna dator spec graffekortet?

NetonNet eget bygge

Permalänk
Medlem

Jag tror att du bättre behöver förstå materian och formulera frågorna innan du kan ta till dig svaren du kommer att få.

- Är 4060ti ett bra grafikkort? Helt OK, men som vanligt beror det på inställningar.
- Är 4060ti bra till spel? Se ovan.
- Är det en bra modell av 4060ti? En av de billigaste modellerna skulle jag tro. Är det ett problem? Inte nödvändigtvis.
- Vad är originalet du talar om?

För övrigt: ett grafikkort, inte en grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av momu:

Tja alla. Det är så att jag köpte denna dator men vet ej om alla komponenter är rätt bra blandade eller inte, men något som fångade mina ögon var grafikkortet som heter MSI Venus 3C och jag vill kolla med, tycker ni att denna grafikkort är bra till spel? typ cs2 och namnet skiljer sig ifrån originalet men jag vet inte om det är samma som originalet eller ej. Har ni åsikter eller tycke om denna dator spec graffekortet?

NetonNet eget bygge

Det är lite svårt att utläsa vad du faktiskt frågar i ditt inlägg, men ja, ett RTX 4060 Ti (oavsett tillverkare) är ett lämpligt grafikkort för spel. Det är så klart det finns snabbare och bättre men då kostar det därefter.

Om du hakar upp sig på "MSI Ventus" så är det bara att känna till att skillnaden mellan olika tillverkares grafikkort baserade på samma GPU (i det här fallet RTX 4060 Ti) är minimala. Det skiljer några procent hit eller dit i prestanda, och kylningen, RGB, utseende kan vara annorlunda. I grunden är det samma grafikprocessor, bara olika kretskort den sitter på och olika kylare som är monterade på dem.

Datorn verkar ganska rimligt balanserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Jag tror att du bättre behöver förstå materian och formulera frågorna innan du kan ta till dig svaren du kommer att få.

- Är 4060ti ett bra grafikkort? Helt OK, men som vanligt beror det på inställningar.
- Är 4060ti bra till spel? Se ovan.
- Är det en bra modell av 4060ti? En av de billigaste modellerna skulle jag tro. Är det ett problem? Inte nödvändigtvis.
- Vad är originalet du talar om?

För övrigt: ett grafikkort, inte en grafikkort.

#1: Jag föredrar att inte experimentera med inställningar eftersom det kan påverka prestandan. Standardinställningarna är de jag använder, förutom att jag har Resize:Bar aktiverat.

#2: Jag funderar mer på Ti, undrar vad Ti egentligen betyder? Är det något som gör den något bättre än 4060 8GB?

#3: Anledningen till att jag köpte den här datorn var att slippa behöva uppgradera till en kraftigare modell om några år. Jag ville ha en dator som skulle hålla sig relevant under en längre tid. Tanken är att slippa oroa mig för om den klarar av att hantera krävande spel eller program.

Tack för rättelsen, självklart handlar det om ett grafikkort, det verkar som jag missade det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av momu:

#1: Jag föredrar att inte experimentera med inställningar eftersom det kan påverka prestandan. Standardinställningarna är de jag använder, förutom att jag har Resize:Bar aktiverat.

#2: Jag funderar mer på Ti, undrar vad Ti egentligen betyder? Är det något som gör den något bättre än 4060 8GB?

#3: Anledningen till att jag köpte den här datorn var att slippa behöva uppgradera till en kraftigare modell om några år. Jag ville ha en dator som skulle hålla sig relevant under en längre tid. Tanken är att slippa oroa mig för om den klarar av att hantera krävande spel eller program.

Tack för rättelsen, självklart handlar det om ett grafikkort, det verkar som jag missade det

"Ti" är en del av modellnamnet som Nvidia använder för sina GPU:er. Normal så är en "Ti"-modell lite snabbare än basmodellen. D.v.s. 4060 Ti är snäppet vassare än en 4060, men inte lika vass som en 4070.

Datorn du valt är en i mellanklassen, d.v.s. snabb men det finns betydligt snabbare. Det är svårt att veta om datorn kommer räcka till i framtiden, det beror helt och hållet på vad du ska göra med datorn. Det är lite som att fråga hur långt ett snöre är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av momu:

#1: Jag föredrar att inte experimentera med inställningar eftersom det kan påverka prestandan. Standardinställningarna är de jag använder, förutom att jag har Resize:Bar aktiverat.

#2: Jag funderar mer på Ti, undrar vad Ti egentligen betyder? Är det något som gör den något bättre än 4060 8GB?

#3: Anledningen till att jag köpte den här datorn var att slippa behöva uppgradera till en kraftigare modell om några år. Jag ville ha en dator som skulle hålla sig relevant under en längre tid. Tanken är att slippa oroa mig för om den klarar av att hantera krävande spel eller program.

Tack för rättelsen, självklart handlar det om ett grafikkort, det verkar som jag missade det

#1: jag tänkte på spelinställningar; otydligt från min sida. För det mesta blir prestandan bättre om man experimenterar med grafikkortsinställningar som klockfrekvenser, förutsatt att man lagt kanske 30 minuter på att förstå vad man gör.

#2: https://googlethatforyou.com?q=difference%20between%20rtx%204...

#3: du vet ju hur den fungerar för dig idag. Krävande går liksom inte att definiera objektivt och exakt. Spelar du i 1920x1080-upplösning utan ray tracing lär den duga gott hur länge som helst.

Permalänk

Datorn som länkats är en helt ok midrange spel maskin, inte vad jag själv hade valt kanske men allas preferenser och ändamål är olika. jag spelar inte särskilt mycket t.ex så därför hade mitt val varit annorlunda.

1080P på den maskinen lär fungera bra.

Vill man inte pilla på några inställningar och vill att datorn skall spela allt möjligt i många år så får man nästan gå på ett 4080/7900XTX eller dylikt men det är ju verkligen inte prisvärt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Datorn som länkats är en helt ok midrange spel maskin, inte vad jag själv hade valt kanske men allas preferenser och ändamål är olika. jag spelar inte särskilt mycket t.ex så därför hade mitt val varit annorlunda.

1080P på den maskinen lär fungera bra.

Vill man inte pilla på några inställningar och vill att datorn skall spela allt möjligt i många år så får man nästan gå på ett 4080/7900XTX eller dylikt men det är ju verkligen inte prisvärt

jag vill helst lägga 13-16k på dator, men om det verkligen kommer bli seg eller behöva kraftigare då kan jag byta ut komponenter, men gällande grafikkortet så är det väl det som är viktigaste när det kommer till Auto Cad / spel ?

om någon kan länka en bra dator runt 16k som är bättre än den så hade jag uppskattat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av momu:

jag vill helst lägga 13-16k på dator, men om det verkligen kommer bli seg eller behöva kraftigare då kan jag byta ut komponenter, men gällande grafikkortet så är det väl det som är viktigaste när det kommer till Auto Cad / spel ?

om någon kan länka en bra dator runt 16k som är bättre än den så hade jag uppskattat

För 13-16k får du ingen "kompromisslös" dator på det sättet. Det kostar att ligga på topp.

Du nämner AutoCad, jag skulle säga att en grej du kan vilja ha mer av i din dator är mer RAM. Skulle säga att du i alla fall vill hoppa upp till 32 GB, men det är en väldigt enkel uppgradering.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1479917/momu

1000 kr dyrare men du har en bättre processor, mer ramminne (+ddr5) och bättre grafikkort

Visa signatur

[ RX 7900 XT Phantom Gaming ][ 13700KF (DeepCool AK500 Svart/Silver) ][ ASUS Prime Z690-A ][ Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast][ Kingston Fury Renegade M. 2 2TB ][ Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W ][ Fractal Design Torrent Compact Svart - Mörk TG ][ LG 27'' UltraGear 27GP850P ]

Permalänk

då tar jag ett steg upp, med en femhundring från paketet ovan, prestanda som ett 4070, fortfarande 16GB minne, vassare cpu, bättre nätagg, bättre SSD you name it.

Dock inte med byggnation eller OS inräknat i priset. Men detta är vad jag hade satsat på iaf!

Vill man inte ha wifi så byt till ett billigare moderkort så kommer man ner mer. B760 räcker bra och DDR4 är tillräckligt i dessa prestanda klasserna.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/utkjAfHqk9-4jlBMq3N41K3cSRc/namnlos

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti