En av mina fläktar på mitt Gigabyte RTX 3090 OC edition börjar bli dålig

Permalänk

En av mina fläktar på mitt Gigabyte RTX 3090 OC edition börjar bli dålig

Tjena!

Har kommit över ett problem som jag behöver lite assistans med. Det är så att GPU:n jag har haft sedan release har en fläkt som har börjat låta som en traktor, eller som att den slår emot något vid en viss RPM.

Detta hände plötsligt för några veckor sedan. Började med att kolla mellanrummet mellan kablarna som går till moderkortet och grafikkortet, där vart det lugnt. Tog ut kortet och blåste rent det i hopp om att det var damm eller något skit som hade fastnat mellan fläkten och grafikkortet men även det gav mig ingenting.

Så nu har jag kommit till den slutsatsen att en av fläktarna (mittersta har jag för mig) börjar bli dålig.
Har försökt söka runt på nätet efter olika sätt att komma runt det. Kom över något som kallas deshrouding och funderade på om det var rätt väg att gå?

Har försökt med Gigabytes support utan tur. Även försökt med Inets...

Försökt även sourca reservfläktar till GPU:n men bara det är en djungel i sig.

Så till mina frågor:

  • Deshrouda eller sourca ersättnings fläktar?

  • Ifall jag ska leta efter nya fläktar: har ni några förslag på sida/butik?

  • Om deshrouding är det enda kloka valet i mitt fall, behöver jag nya thermal pads och ny kylpasta?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Deshroud

Kört det på både mitt 3080 och nu mitt 4080.
2st Noctua fläktar och lite buntband, 20 minuters jobb och det blir en ny värld. Glöm inte att du måste ha PWM adapter; https://www.inet.se/produkt/5322454/phobya-vga-pwm-adapter

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Deshroud

Kört det på både mitt 3080 och nu mitt 4080.
2st Noctua fläktar och lite buntband, 20 minuters jobb och det blir en ny värld. Glöm inte att du måste ha PWM adapter; https://www.inet.se/produkt/5322454/phobya-vga-pwm-adapter

Ah toppen! Då blir det nog att jag kör på det och beställer hem en PWM-adapter och lite kyltejp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Tjena!

Har kommit över ett problem som jag behöver lite assistans med. Det är så att GPU:n jag har haft sedan release har en fläkt som har börjat låta som en traktor, eller som att den slår emot något vid en viss RPM.

Detta hände plötsligt för några veckor sedan. Började med att kolla mellanrummet mellan kablarna som går till moderkortet och grafikkortet, där vart det lugnt. Tog ut kortet och blåste rent det i hopp om att det var damm eller något skit som hade fastnat mellan fläkten och grafikkortet men även det gav mig ingenting.

Så nu har jag kommit till den slutsatsen att en av fläktarna (mittersta har jag för mig) börjar bli dålig.
Har försökt söka runt på nätet efter olika sätt att komma runt det. Kom över något som kallas deshrouding och funderade på om det var rätt väg att gå?

Har försökt med Gigabytes support utan tur. Även försökt med Inets...

Försökt även sourca reservfläktar till GPU:n men bara det är en djungel i sig.

Så till mina frågor:

  • Deshrouda eller sourca ersättnings fläktar?

  • Ifall jag ska leta efter nya fläktar: har ni några förslag på sida/butik?

  • Om deshrouding är det enda kloka valet i mitt fall, behöver jag nya thermal pads och ny kylpasta?

Tack på förhand

Dessa tycks vara de du behöver för just ditt grafikkort; https://www.gpufanreplacement.com/products/gigabyte-geforce-r...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Ah toppen! Då blir det nog att jag kör på det och beställer hem en PWM-adapter och lite kyltejp

Kör bara kör!

Här har du bild på mitt 4080 som jag fixade till för någon månad sedan efter att ha tröttnat på MSIs 10kr fläktar.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Kör bara kör!

Här har du bild på mitt 4080 som jag fixade till för någon månad sedan efter att ha tröttnat på MSIs 10kr fläktar.

<Uppladdad bildlänk>

Helt ärligt tycker jag personligen att den slaktade stilen med Noctuas färger gör kortet sexigare

Märkte du något skillnad på temperatur och ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Helt ärligt tycker jag personligen att den slaktade stilen med Noctuas färger gör kortet sexigare

Märkte du något skillnad på temperatur och ljud?

Visst är det snyggt! Älskar looken också.

Ljudnivå är markant mycket lägre. Jag kör undervoltat 2850mhz på 1v så temperaturmässigt var det redan väldigt bra, ingen större skillnad där då det sansar sig runt 60c, men som sagt mycket tystare, hotspot också samma.

Memory Junction gick dock ner 5-6 grader.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Visst är det snyggt! Älskar looken också.

Ljudnivå är markant mycket lägre. Jag kör undervoltat 2850mhz på 1v så temperaturmässigt var det redan väldigt bra, ingen större skillnad där då det sansar sig runt 60c, men som sagt mycket tystare, hotspot också samma.

Memory Junction gick dock ner 5-6 grader.

Bara att ljudnivån blir bättre säljer hela idén med deshroud!
Stör mig oerhört på att grafikkortet låter som en jetmotor när den når +60% i RPM...

Tack för all hjälp! Jag kommer posta lite bilder i framtiden när jag får hem grejerna från inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Bara att ljudnivån blir bättre säljer hela idén med deshroud!
Stör mig oerhört på att grafikkortet låter som en jetmotor när den når +60% i RPM...

Tack för all hjälp! Jag kommer posta lite bilder i framtiden när jag får hem grejerna från inet

Ingen fara! Dra iväg ett PM om du har några funderingar så guidar jag gärna.
Lycka till!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED