Tolkande av anställningsavtal (Tjänstgöringsområde)

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Vad svarar jag nu då?
Att arbetsplatsen mycket riktigt kan vara 75km bort förutsatt att arbetsplatsens kommun etc är specificerad i anställningsavtalet, men att det inte är fallet nu då det bara står Norrköping?

du får inte glömma att de faktist hänvisade till paragrafen också.

så har de ett kontor i norrköping är det detta de utgår från enligt paragrafen och typ en cirkel runt det på 75km radie då så resa till deras kontor plus upp till 75km där ifrån.

deras kontor verkar finnas på norra promenadgatan 63 i norrköping.

så meetab i linköping är iaf defentivt inom radien sålänge det inte är typ 35km söder om centrala linköping men verkar ligga på nordöstra sidan om linköping mot norrköping till så ca 40km kortaste väg.

Runsven i skänningen är ju utanför området dock med en halv kilometer kortaste väg men fågelvägen kanske det är innom 75km beror på hur de resonerar "75km".

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du får inte glömma att de faktist hänvisade till paragrafen också.

så har de ett kontor i norrköping är det detta de utgår från enligt paragrafen och typ en cirkel runt det på 75km radie då.

så resa till deras kontor plus upp till 75km där ifrån.

Själva frågan bottnar ju dock i att den där paragrafen de hänvisar till bara förklarar hur man ska skriva ett tydligt tjänstgöringsområde i anställningsavtalet, och att det tjänstgöringsområde man skriver i ett anställningsavtal inte bör innebära mer än 75 km resväg.
Det säger ju ingenting om vad TS tjänstgöringsområde faktiskt är.... så det är ju om det finns någon separat uppgörelse eller på annat vis etablerad tolkning av det de skrivit i anställningsavtalet som innebär mer än orden som står där.

Rent konkret gällande vad som är skrivet så känns det mest som att de fumlat till det ordentligt, och inte alls följt hur det står i den där paragrafen att man ska göra.

Skrivet av Boozfob:

Vad svarar jag nu då?
Att arbetsplatsen mycket riktigt kan vara 75km bort förutsatt att arbetsplatsens kommun etc är specificerad i anställningsavtalet, men att det inte är fallet nu då det bara står Norrköping?

MEN som andra varit inne på blir det ju även en fråga om att ha något slags genomtänkt mål för vad man vill uppnå och sannolikt även kompromissvilja för att nå dit.
För även om du skulle lyckas driva igenom att du har rätt gällande vad som är skrivet i avtalet så finns ju en risk att de då istället konstaterar att isf inte har någon större användning för dig... det är förmodligen inte önskat utfall heller.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Själva frågan bottnar ju dock i att den där paragrafen de hänvisar till bara förklarar hur man ska skriva ett tydligt tjänstgöringsområde i anställningsavtalet, och att det tjänstgöringsområde man skriver i ett anställningsavtal inte bör innebära mer än 75 km resväg.
Det säger ju ingenting om vad TS tjänstgöringsområde faktiskt är.... så det är ju om det finns någon separat uppgörelse eller på annat vis etablerad tolkning av det de skrivit i anställningsavtalet som innebär mer än orden som står där.

Rent konkret gällande vad som är skrivet så känns det mest som att de fumlat till det ordentligt, och inte alls följt hur det står i den där paragrafen att man ska göra.

ja jag håller med att de typ satt moment 22 på det hela

men om man tolkar paragrafen och lägger in mellan raderna från den med utgång från deras listade kontorsadress i Norrköping på anställningsavtalet så är ju iaf linköping innom gränserna den andra är typ utanför med 500m enligt google maps iaf.

Runsven Skänninge
https://www.google.com/maps/dir/Norra+Promenaden+63,+602+38+N...

Meetab Linköping
https://www.google.com/maps/dir/Norra+Promenaden+63,+602+38+N...

men håller fullständigt med det är extremt dåligt formulerat att bara anvisa till en paragraf... de skulle defenetivt skrivit ut exakt vad som gäller inkl ev facköverkommelser om avstånd osv om sådana finns och inte bara Norrköping och anvisa till paragrafen om hur de ska fylla i fältet på kontraktet och bifogat om några ev andra avtal finns om det från fack osv....

de har ju defentivt lämnat väldigt mycket öppet för egen tolkning om man nu själv ska saxa ihop från paragrafen med deras kontorsadress på angiven ort som utgångsläge...

och har de ev överenskommelse med fackförbund om nått så borde de kunna skyffla fram ett svart på vitt om det utan problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Vad svarar jag nu då?
Att arbetsplatsen mycket riktigt kan vara 75km bort förutsatt att arbetsplatsens kommun etc är specificerad i anställningsavtalet, men att det inte är fallet nu då det bara står Norrköping?

Vad du svara beror väl på vad du vill uppnå?
Det är möjligtvis så att de skulle uttryckt det annorlunda i avtalet. Vill du ha ett avtal som innebär att du bara ska behöva jobba i Norrköping? Det är uppenbarligen inte vad arbetsgivaren vill och då riskrera du såklart att du blir uppsagd pga arbetsbrist till slut om det inte finns tillräckligt att göra enbart i Norrköping.
Handlar det om att du kanske har rätt i sak och vill göra det till en principfråga så skulle jag släppa det direkt då du inte har något att vinna på det annat än att verka "jobbig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Vad svarar jag nu då?
Att arbetsplatsen mycket riktigt kan vara 75km bort förutsatt att arbetsplatsens kommun etc är specificerad i anställningsavtalet, men att det inte är fallet nu då det bara står Norrköping?

Du får tänka igenom din situation noga innan du svarar. Några frågor att tänka på:
Är uppdraget med resa under en begränsad tid?
Hur beroende är du av att ha ett jobb?
Om du inte är beredd att resa, är det läge att skaffa ett nytt jobb för att få ihop livspusslet?
Är det bättre sluta på god fot och ha en bra referens? Eller bli uppsagt på grund av arbetsbrist när det egentligen finns jobb inom högst rimlig radie.
Kan du ha en lucka i ditt CV eller måste du ha med en före detta arbetsgivare som är en mindre bra referens.

Mitt tips är att du tar uppdraget och söker något nytt arbete om du inte gillar läget. Om det är en långtida lösning att skickas på uppdrag utanför din bekvämlighetszon så är det ohållbart att du upprepade gånger tackar nej.
Om du bestämt dig för att lämna företaget kan du berätta för dem på ett konstruktivt sätt utan detaljer att du inte får ihop livspusslet och att du aktivt söker nytt jobb. Förtydliga och visa att du naturligtvis tar uppdrag inom 75 om det krävs men det vore oerhört tacksam för närmare uppdrag. Samtidigt ber du om att någon att ha som referens och rimligtvis kommer denna vara en god referens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja jag håller med att de typ satt moment 22 på det hela

men om man tolkar paragrafen och lägger in mellan raderna från den med utgång från deras listade kontorsadress i Norrköping på anställningsavtalet så är ju iaf linköping innom gränserna den andra är typ utanför med 500m enligt google maps iaf.

Runsven Skänninge
https://www.google.com/maps/dir/Norra+Promenaden+63,+602+38+N...

Meetab Linköping
https://www.google.com/maps/dir/Norra+Promenaden+63,+602+38+N...

men det är extremt dåligt formulerat att bara anvisa till en paragraf... de skulle defenetivt skrivit ut exakt vad som gäller inkl ev facköverkommelser osv om sådana finns.

Jo, det bästa är väl att rent ut skriva ut vad det är som avses (det är f.ö. även vad den där paragrafen säger), men själva problemet som jag ser det är inte (mer generellt) att hänvisa till en paragraf istället för att upprepa sig, om det är vad man faktiskt gör(!).

Problemet här är att man hänvisar till en paragraf som inte anger några standardvillkor öht, det är en paragraf som säger att arbetsgivaren tydligt ska ange ett tjänstgöringsområde i anställningsavtalet (och rabblar en massa exempel på hur man kan vara tydlig), samt att det område man skriver i avtalet inte bör innebära mer än 75km resväg.

Så det är ett betydligt större skutt till arbetsgivarens tolkning (man måste hitta på lite eget) än till TS tolkning (man bara läser det som står), som jag ser det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jo, det bästa är väl att rent ut skriva ut vad det är som avses (det är f.ö. även vad den där paragrafen säger), men själva problemet som jag ser det är inte (mer generellt) att hänvisa till en paragraf istället för att upprepa sig, om det är vad man faktiskt gör(!).

Problemet här är att man hänvisar till en paragraf som inte anger några standardvillkor öht, det är en paragraf som säger att arbetsgivaren tydligt ska ange ett tjänstgöringsområde i anställningsavtalet (och rabblar en massa exempel på hur man kan vara tydlig), samt att det område man skriver i avtalet inte bör innebära mer än 75km resväg.

Så det är ett betydligt större skutt till arbetsgivarens tolkning (man måste hitta på lite eget) än till TS tolkning (man bara läser det som står), som jag ser det.

jo samma här men vi tolkar paragrafen lite olika tror jag och ända sättet att få ut vad de faktiskt menar är nog att bemanningsföretaget får en gör om, gör rätt på denna och faktiskt specificerar EXAKT vad som gäller som paragrafen faktiskt säger ska göras...

men tippar att de lämnat det såhär vagt just för att de ska kunna fiffla lite med vad som gäller efter behov.

tippar att ev typ 90% aldrig äns ifrågasätter det eller äns läser vad paragrafen faktiskt säger sålänge de inte kommer med något helt orimligt.

lite förbryllad att anställningen inte kräver körkort + tillgång på egen bil.

typ alla bemanningsföretag brukar ha det som krav förprintat på sina kontrakt varesig du ska jobba 50m hemifrån eller 7+ mil bort.

just pga att de vet inte om du kommer bli possitionerad i hemmaorten med 5min gåtid till jobbet eller med 1-2h timme bilresa på en 30km/h skogsväg och utan förbindelse med buss/tåg/whatever.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jättekul att så många engagerar sig, tack! 🤠👍
Jag ska försöka svara på lite frågor som uppkommit snart.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Det känns ju lite som att någon kan ha tyckt att om man hänvisar till aktuellt moment så blir det automatiskt 75 km, men det känns för mig som en rätt kreativ tolkning givet vad som står där. Ska man vara cynisk så kan man hålla sig med misstanken att de har skrivit så för att kunna ha en "flexibel" tolkning av vad som avses och samtidigt hålla den anställde lyckligt ovetande tills behov uppstår. Alternativt har någon helt enkelt bara varit klantig, men det är svårt att veta vilket om man inte vet om det finns någon systematik eller inte.

Sedan kan man förstås inte gärna påstå att det skulle vara ett onormalt pendlingsavtånd att ta sig mellan Norrköping och Linköping. Det är längs både motorväg och stambana och nästan nere på halva avståndet mellan Uppsala och Stockholm, eller i storleksordningen Stockholm till Arlanda, så det handlar ju knappast om att det skulle vara orimligt att ha ett avtal där arbetstagaren får pallra sig iväg till Linköping. Skänninge-platsen är väl kanske lite mer på gränsen och är ju faktiskt några hundra meter över 75 km från deras kontorsadress vägledes.

fltrckning
Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:
Skrivet av kalle-anka:
Skrivet av evil penguin:
Skrivet av Conqvistadoren:
Skrivet av Shepherds pie:
Skrivet av ztenlund:

Jag gör så här och svarar på allt i ett inlägg istället, det blev lättare så.
Anledningen är inte att jag vill bråka utan snarare att jag inte vill hålla på och pendla, det var därför jag sökte ett jobb som inte krävde körkort eller bil till att börja med.
Det är redan många med 6-månaders kontrakt som har fått sluta och i tisdags så fick vi ett meddelande angående information kring varsel pga arbetsbrist. Jag har under ett längre tag velat byta jobb men jag har varit lite för bekväm i min situation och inte tagit tag i saken. Referens har jag från kund som såvitt jag har fått veta bara har positiva saker att säga om mig, de på kontoret har ingen aning om jag jobbar bra eller så mer än det som kund eventuellt har berättat, så de känns inte som någon jättebra referens oavsett. Jag har aldrig pratat "face to face" med min närmaste chef efter snart 3 års anställning.

Här är senaste svaret

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Bra med referens från kund men det är ändå mycket viktigt med ett snyggt avslut hos arbetsgivaren.
Vet inte vad som står i ditt kontrakt men du skulle kanske ta ett snack så fort som möjligt med kunden/kunderna som är nöjda och erbjuda dina tjänster. Lycka till!

Permalänk

Kan höra med vår fackgubbe här iom att vi också har if metall och bemanning om han anser att det där är ett rimligt sätt att följa paragrafen angående hur de skrivit ut ditt arbetsområde.

Visserligen annan avdelning men ger ett 3e perspektiv och från iaf samma fack som borde iaf ha ungefär samma åsikt.

Känner han privat så kan snacka me han utanför arbetstid.

Min personliga åsikt är iaf att de failat med att faktiskt följa paragrafen de själva hänvisar till för fältet att ge en bra bild på vilket område som faktiskt anses.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det har nämts tidigare men i rådande konjuktursläge skulle jag inte tjafsa om det här med arbetsgivaren om jag inte hade en väldigt säker position eller en efterfrågad kompetens som gör att jag alltid kan få arbete om jag blir uppsagd. Jag förstår att det suger att behöva pendla (jag har tyvärr blivit tvungen till det själv i en liknande situation när jag var ung och arbetade som konsult) men det är ändå bättre än att hamna först på uppsägningslistan om det blir uppsägningar. Med det sagt så hoppas jag att det går bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det står att tjänstgöringsområdet skall anges i anställningsavtalet, och allt det där andra som rabblas upp där verkar definiera hur detta bör anges (och att det inte bör vara mer än 75km resavstånd från bemanningsföretagets kontor på det som anges).

Så OM verkligen det enda som står i avtalet är "Norrköping" (vi kan ju bara gå på vad TS skrivit, så vi får väl anta det) så verkar det ju svårt att hävda "75 km från huvudkontoret" eftersom det isf inte stått något om det i avtalet.

Mnja, jag vet inte om det är så svårt att hävda något annat om det inte står i avtalet. Om det inte står specifikt i avtalet kan de hävda att Norrköpingsområdet enligt deras definition är upp till 75 km från huvudkontoret. Står det inte specifikt i avtalet vad som avses så får man nog acceptera att arbetsgivaren har tolkningsföreträdelse utifrån deras rätt att leda och fördela arbetet. Finns det något fack på arbetsplatsen? Denna fråga lär ju ha varit uppe förut.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att han ska ta jobbet/uppdraget. Som chef är det alltid tråkigt att höra av en paragrafryttare. Jag menar om man är lite smidig mot chefen (och kollegorna i slutändan) så är det nästintill säkert att chefen kommer att uppskatta Dig mer och hjälpa D i g när Du "kommer i nån knipa" (jag har d8arr3 och kan v e r k l i g e n i n t e l ä m n a T h e B a t h idag)...

Ty det hela låter mer som en sång om vem som kan få eller har rätt... Boring 💤 om så är fallet...

180:- är väl inte något att bråka om tycker jag... Folk har bränt högre summor pengar på krogen utan att blinka...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag tycker att han ska ta jobbet/uppdraget. Som chef är det alltid tråkigt att höra av en paragrafryttare. Jag menar om man är lite smidig mot chefen (och kollegorna i slutändan) så är det nästintill säkert att chefen kommer att uppskatta Dig mer och hjälpa D i g när Du "kommer i nån knipa" (jag har d8arr3 och kan v e r k l i g e n i n t e l ä m n a T h e B a t h idag)...

Ty det hela låter mer som en sång om vem som kan få eller har rätt... Boring 💤 om så är fallet...

180:- är väl inte något att bråka om tycker jag... Folk har bränt högre summor pengar på krogen utan att blinka...

Du är ironisk va? Han ska göra det ha har skrivit på att göra, inte bli överkörd. För en ungdom kan 180:- vara 1h betalt, alltså förlorar han typ 2h i pendling och 1h i pengar för att få "äran" att arbeta..

OnT: Du är arbetarklass, Harry - Hagrid. Så här såg det ut för mig när jag jobbade på ett blodsugarbemanningsföretag för 12 år sedan. Strax över 75km Uppsala -> Hökarängen varje dag i rusningstrafik. Ingen reseersättning. Inget fick mig inse snabbare att jag behöver utbilda mig.

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem

När jag var nybakad och ung ut i arbetslivet ambulerade jag runt som IT-support. Det var inga konstigheter att exempelvis ta sig Örebro - Flen (10 mil) för att jobba. Jag tröttnade efter några år och bytte jobb. Tackade inte nej till ett enda uppdrag under tiden och visst ibland kände man sig utnyttjad, men cheferna uppskattade väl att man "köttade på" så fick många bra chanser och utbildning etc vilket gjorde att det var enklare att landa nästa jobb.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är rätt så tydligt i avtalet. Det enda jag skulle vilja ha förtydligat är hur dom räknar dessa 75km. Är det fågelvägen eller bilvägen från deras kontor i Norrköping?

Vill man inte pendla så skulle man inte ha tagit detta jobb från första början, då det väldigt tydligt innebär arbete på olika platser som man kommer behöva ta sig till. Gillar man inte att pendla, ja då får man säga upp sig och försöka hitta ett annat jobb som inte innebär pendling.

Jag förstår att det är surt att lägga egna pengar + tid på att ta sig till/från jobbet, men det borde man ha tänkt på innan man skrev på anställningsavtalet.

Mitt tips är att gå med i facket och be dom om hjälp att tolka avtalet och förhandla med arbetsgivaren. Går det inte att få till något där så är det bara att byta jobb. Att tacka nej till jobb och hellre vara hemma bara för att det är långt att pendla till ett visst ställe (som kanske ändå ingår i ens arbetsområde) ser inte alls bra ut. Hade jag varit arbetsgivare så hade jag inte viljat ha sådana anställda, för hur ska jag kunna lita på att jag kan få ut folk till rätt plats i rätt tid om vissa säger nej för att det är för jobbigt att ta sig till jobbet?

Jag kanske låter hård nu, men det är för ditt eget bästa. Min sambo satt i en liknande situation. Hon tog ett jobb 5 mil bort från där vi bor. I normala fall så är det en bilresa på ca 40 minuter, motorväg typ 95% av resan. Men det blev många mil varje månad (bränsle, slitage på bilen, ökad försäkringskostnad) och dessutom tog det ofta mer än 40 minuter. Vintertid kunde det hända att det tog 3-4 timmar att komma hem om det var dåligt väder. Det slutade med att hon sade upp sig och tog 45 dagars avstängning från A-kassan. Hon ångrade sig inte en sekund och mådde mycket bättre efteråt. Nu har hon istället fått ett jobb 5 minuter hemifrån och trivs mycket bättre. Visst, lönen är sämre, men hon sparar tusenlappar varje månad på att inte behöva åka så långt till jobbet och hon sparar väldigt många timmar varje vecka också.

Sedan finns det sådana som min far. Han pendlade 11 mil enkel väg till jobbet i ca tio år innan vi flyttade. Han åkte 6 på morgonen och kom hem 6 på kvällen, 5 dagar i veckan. Ibland var han tvungen att jobba över lite så han kom hem 7 eller 8 på kvällen istället. Det funkade bra för honom och han trivdes ändå.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag tycker att det är rätt så tydligt i avtalet. Det enda jag skulle vilja ha förtydligat är hur dom räknar dessa 75km. Är det fågelvägen eller bilvägen från deras kontor i Norrköping?

Vill man inte pendla så skulle man inte ha tagit detta jobb från första början, då det väldigt tydligt innebär arbete på olika platser som man kommer behöva ta sig till. Gillar man inte att pendla, ja då får man säga upp sig och försöka hitta ett annat jobb som inte innebär pendling.

Jag förstår att det är surt att lägga egna pengar + tid på att ta sig till/från jobbet, men det borde man ha tänkt på innan man skrev på anställningsavtalet.

Mitt tips är att gå med i facket och be dom om hjälp att tolka avtalet och förhandla med arbetsgivaren. Går det inte att få till något där så är det bara att byta jobb. Att tacka nej till jobb och hellre vara hemma bara för att det är långt att pendla till ett visst ställe (som kanske ändå ingår i ens arbetsområde) ser inte alls bra ut. Hade jag varit arbetsgivare så hade jag inte viljat ha sådana anställda, för hur ska jag kunna lita på att jag kan få ut folk till rätt plats i rätt tid om vissa säger nej för att det är för jobbigt att ta sig till jobbet?

Jag kanske låter hård nu, men det är för ditt eget bästa. Min sambo satt i en liknande situation. Hon tog ett jobb 5 mil bort från där vi bor. I normala fall så är det en bilresa på ca 40 minuter, motorväg typ 95% av resan. Men det blev många mil varje månad (bränsle, slitage på bilen, ökad försäkringskostnad) och dessutom tog det ofta mer än 40 minuter. Vintertid kunde det hända att det tog 3-4 timmar att komma hem om det var dåligt väder. Det slutade med att hon sade upp sig och tog 45 dagars avstängning från A-kassan. Hon ångrade sig inte en sekund och mådde mycket bättre efteråt. Nu har hon istället fått ett jobb 5 minuter hemifrån och trivs mycket bättre. Visst, lönen är sämre, men hon sparar tusenlappar varje månad på att inte behöva åka så långt till jobbet och hon sparar väldigt många timmar varje vecka också.

Sedan finns det sådana som min far. Han pendlade 11 mil enkel väg till jobbet i ca tio år innan vi flyttade. Han åkte 6 på morgonen och kom hem 6 på kvällen, 5 dagar i veckan. Ibland var han tvungen att jobba över lite så han kom hem 7 eller 8 på kvällen istället. Det funkade bra för honom och han trivdes ändå.

Det är alltid fågelvägen när man anger avstånd när man inte anger en specifik plats/platser.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det är alltid fågelvägen när man anger avstånd när man inte anger en specifik plats/platser.

Nja det är fågelvägen samt vissa fack har speciella regler. Med omvägar etc

Inom elektrikerna så har vi färdiga hemorter på många ställen

https://www.sef.se/medlem/kollektivavtal/nya-reseregler/#:~:t....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av pravus:

Jag vet inte om det har nämts tidigare men i rådande konjuktursläge skulle jag inte tjafsa om det här med arbetsgivaren om jag inte hade en väldigt säker position eller en efterfrågad kompetens som gör att jag alltid kan få arbete om jag blir uppsagd. Jag förstår att det suger att behöva pendla (jag har tyvärr blivit tvungen till det själv i en liknande situation när jag var ung och arbetade som konsult) men det är ändå bättre än att hamna först på uppsägningslistan om det blir uppsägningar. Med det sagt så hoppas jag att det går bra!

Jag har haft äldre kollegor som blivit tvungna sjukskriva sig i slutet av månaden eftersom dem ändå inte har pengar till diesel/bensin för att ta sig in till arbetet. Och kollektivtrafik gick inte i hålan han bodde.

Det är betydligt dyrare idag att pendla efter rusande inflation och en ekonomisk utveckling som slog ut 15år av reallöneökningar.

Visa signatur

=)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maarus:

Jag har haft äldre kollegor som blivit tvungna sjukskriva sig i slutet av månaden eftersom dem ändå inte har pengar till diesel/bensin för att ta sig in till arbetet. Och kollektivtrafik gick inte i hålan han bodde.

Det är betydligt dyrare idag att pendla efter rusande inflation och en ekonomisk utveckling som slog ut 15år av reallöneökningar.

Vi får ju göra reseavdrag men det finns ju de som inte räknar korrekt och att sjukskriva sig som du beskriver är faktisk brottsligt och inte bara förkastligt.

Apropå att resa för 180kr om dagen i biljetter så brukar man ju inte lösa kollektivtrafikbiljetter på det viset om det är arbetsresor utan man skaffar periodkort av någon typ och de brukar vara avsevärt billigare.
Jag kan tex väja en dygnsbiljett för 115kr eller en 30 dagars för 835kr (Västtrafik) så använder jag biljetten i en vecka så är det billigare med "månadskort" och har man månadskort så är det nog inte heller osannolikt att biljetten/kollektivtrafiken används mer än bara för till och från arbete eftersom det är bekvämt och "gratis" om man inte behöver hålla på köpa separata biljetter för de resorna.
Det behövs nog i praktiken inte många "säkra arbetsdagar" innan man verkligen bör fundera över sitt biljettval om man inte har nån typ av periodkort eller "flexbiljett".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmen16:

Du är ironisk va? Han ska göra det ha har skrivit på att göra, inte bli överkörd. För en ungdom kan 180:- vara 1h betalt, alltså förlorar han typ 2h i pendling och 1h i pengar för att få "äran" att arbeta..

OnT: Du är arbetarklass, Harry - Hagrid. Så här såg det ut för mig när jag jobbade på ett blodsugarbemanningsföretag för 12 år sedan. Strax över 75km Uppsala -> Hökarängen varje dag i rusningstrafik. Ingen reseersättning. Inget fick mig inse snabbare att jag behöver utbilda mig.

Alltså jag är inte ironisk. :/ Jag har jobbat på sjön. Där får man göra arbetsrelaterade uppgifter som ibland inte står med i avtalet. Men man fick betalt för det timmen i alla fall. Vad är det med folk. Jag har aldrig påstått att han "måste bli överkörd" av arbetsgivaren. Jag sa bara att han kunde visa framfötterna och ta detta jobbet/arbetsordern något många chefer uppskattar. B l i r han de facto utnyttjad framgent så är det en annan sak.

Det finns andra exempel här i tråden hur folk har haft det besvärligt med pendling och dåliga timmar. Men vi har jobb. Tänk er i andra delar av världen där folk jobbar 12 h pass för $300/mån.

Det enda jag ber om är att vi sätter lite perspektiv på saker och ting... Alla är så snabba med att säga att man är ironisk när det kommer till Ett uppdrag.

Jag har ett annat fall: En person fick jobba gratis i 6 månader för att få vissa intyg på social praktik. Inget personen ville per se. Dottern högg in/hjälpte till ekonomiskt under dessa 6 månader med $400 i månaden. Men jobbet är BRA och högavlönat i slutändan.

Jag är fortfarande och väl den första att komma till konsumentens försvar ⚔ men som sagt det finns situationer.

Mitt första jobb var att klyva ved (utan anställningsskydd) och först tyckte jag det var Tråkigt tills man sakta men säkert lärde sig arbets och sociala biten: komma i tid, lojalitet mot kollegor, arbeta bra, arbetsmoral, hur arbetet och maskinerna fungerade. etc. etc.

I något avsnitt av ett ekonomiskt program så satte man två tjejer på att jobba på en skrot. Det första de frågade om var, vart man kunde tick tock:a. Jag menar herregud...Liiiiiite tillgänglig får man allt vara. OCH de fick jobbet gratis som jag förstod det hade programmet hjälpt dem med anställningarna... Jobb hänger inte på trädén 🌳 precis.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Kul at det fortsätter trilla in svar. Som det ser ut nu så blir det att gå med i transports fackförbund och se vad de har att säga om saken, men lite osäker på hur snabbt de skulle kunna hjälpa till. Jag testade att skriva till IF Metall även om jag inte räknade med något bra svar, men de läste inte ens mailet för att jag inte är medlem.
Självklart är jag okej med att pendla inom mitt tjänstgöringsområde, så att jag "skulle ha tänkt på det innan jag skrev på" tycker jag ändå var precis vad jag gjorde, för jag förstår fortfarande inte hur det ska tolkas på något annat sätt än att jag ska pendla inom Norrköping.

Men för att försöka förstå någon annan synvinkel då, låt oss säga att det hade stått "Norrköping, Linköping, Söderköping §3 mom 6" istället för bara "Norrköping §3 mom 6" i avtalet, hade det varit någon skillnad i vart jag ska jobba?

Varför finns "Tjänstgöringsområdet ska anges som ett geografiskt område genom uppräkning av kommuner, postnummer, riktnummer, inritat på en karta eller liknande." med i bemanningsavtalet, någon funktion måste väl meningen fylla?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Alltså jag är inte ironisk. :/ Jag har jobbat på sjön. Där får man göra arbetsrelaterade uppgifter som ibland inte står med i avtalet. Men man fick betalt för det timmen i alla fall. Vad är det med folk. Jag har aldrig påstått att han "måste bli överkörd" av arbetsgivaren. Jag sa bara att han kunde visa framfötterna och ta detta jobbet/arbetsordern något många chefer uppskattar. B l i r han de facto utnyttjad framgent så är det en annan sak.

Det finns andra exempel här i tråden hur folk har haft det besvärligt med pendling och dåliga timmar. Men vi har jobb. Tänk er i andra delar av världen där folk jobbar 12 h pass för $300/mån.

Det enda jag ber om är att vi sätter lite perspektiv på saker och ting... Alla är så snabba med att säga att man är ironisk när det kommer till Ett uppdrag.

Jag har ett annat fall: En person fick jobba gratis i 6 månader för att få vissa intyg på social praktik. Inget personen ville per se. Dottern högg in/hjälpte till ekonomiskt under dessa 6 månader med $400 i månaden. Men jobbet är BRA och högavlönat i slutändan.

Jag är fortfarande och väl den första att komma till konsumentens försvar ⚔ men som sagt det finns situationer.

Mitt första jobb var att klyva ved (utan anställningsskydd) och först tyckte jag det var Tråkigt tills man sakta men säkert lärde sig arbets och sociala biten: komma i tid, lojalitet mot kollegor, arbeta bra, arbetsmoral, hur arbetet och maskinerna fungerade. etc. etc.

I något avsnitt av ett ekonomiskt program så satte man två tjejer på att jobba på en skrot. Det första de frågade om var, vart man kunde tick tock:a. Jag menar herregud...Liiiiiite tillgänglig får man allt vara. OCH de fick jobbet gratis som jag förstod det hade programmet hjälpt dem med anställningarna... Jobb hänger inte på trädén 🌳 precis.

Du har rätt med att det beror på vart i livet man är, men du verkar inte kunna ta TS perspektiv? Vi har alla anekdoter, har du ett arbete där du är ersättlig eller står på samhällets kant "förväntas" du ställa upp. I Grekland stod det 400 greker i tur och bara väntade på att få ditt jobb, bara böja sig över och ta emot 14h pass 7 dagar i veckan. Vi har tur som bor i Sverige ändå.

Jag tänker snarare att man ska vara solidarisk med sina kollegor? Jag förväntar mig inte att "behöva" ställa upp och förväntar mig således inte heller att mina kollegor ska behöva det. Känns ju som ett typiskt arbetsgivarproblem när någon går i pension/slutar att: "Men du Bosse kan du göra Lennarts grej också tills vi hittar någon ny?" Så gör Bosse Lennarts grej, det funkar ju utmärt tycker arbetsgivaren och anställer ingen.

Eller tänker jag fel här?

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem

Kanske är det inte rätt att vika sig för arbetsgivaren, men om man struntar i företaget och endast ser till sig själv - om det här uppdraget är kortvarigt, kan det då inte vara bättre att ta uppdraget? Eller är man rädd för att företaget ser en som en push over som hela tiden får jobbiga uppdrag?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det är betydligt dyrare idag att pendla efter rusande inflation och en ekonomisk utveckling som slog ut 15år av reallöneökningar.

Du överdriver inte lite nu?

Permalänk
Medlem

Du fick tumme upp av mig... :)

Skrivet av Palmen16:

Du har rätt med att det beror på vart i livet man är, men du verkar inte kunna ta TS perspektiv? Vi har alla anekdoter, har du ett arbete där du är ersättlig eller står på samhällets kant "förväntas" du ställa upp. I Grekland stod det 400 greker i tur och bara väntade på att få ditt jobb, bara böja sig över och ta emot 14h pass 7 dagar i veckan. Vi har tur som bor i Sverige ändå.

Jag tänker snarare att man ska vara solidarisk med sina kollegor? Jag förväntar mig inte att "behöva" ställa upp och förväntar mig således inte heller att mina kollegor ska behöva det. Känns ju som ett typiskt arbetsgivarproblem när någon går i pension/slutar att: "Men du Bosse kan du göra Lennarts grej också tills vi hittar någon ny?" Så gör Bosse Lennarts grej, det funkar ju utmärt tycker arbetsgivaren och anställer ingen.

Eller tänker jag fel här?

Absolut vi har tur som bor i Sverige ur detta och många andra perspektiv.

Nä alltså jag håller ju med dig. TS ska i n t e bli utnyttjad "bara för att i 3:e världen så jobbar man minsann si och så lågavlönat".

Jag sa ju att TS kunde "ta detta uppdraget denna gången" men om arbetsgivaren blir oginig framgent JA DÅ får man sätta mer foten. Jag är emot exploatering (det har hänt mig).

Jag tänkte just att man kan:

a) vara smidig mot arbetsgivaren denna gången
b) en gång är ingen gång ✖ (förutom vid tatueringar He He )
c) Att "Bosse gör Lennarts grej" är väl ok 1-3 gånger ✖ man som sagt arbetsgivaren får sätta eld på sig själv och faktisk hitta en ersättare snarast: OCH det innebär att man säger till arbetsgivaren: "Denna veckan ut/dessa tre gå gånger ✖ hoppar jag in OCH om det är en fjärde gång då ska "ersättaren vara här" dagen efter den fjärde gången"...

Sorry om jag var otydlig förut. Visste inte att TS jobb var ett (hur sa du nu? ) "på samhällets känt jobb". Det är ännu mer fel med exploatering om man är mer ersättlig än en engelsktalande tolk i England på ett språkkonvent.

Alla har rätt till och ska ha rätt till schyssta villkor.

Jag fick hoppa in som kock för att "kocken var opasslig" (full som en örn) men tack och lov för att man kunde laga mat. Som maskinisten sa:
-"Såsen var fet och go, men så mycket bättre det än den gången vi fick leva på mjölk 🥛 och knäckebröd en hel vecka"...

Detta var inte något jag talade om för facket precis...vissa saker får man bara lösa. Denna delen av arbetslivet är lite svårt att förklara för Generation Kristall. Saker bara händer som inte borde hända men well...livet är livet...ibland kommer livet emellan.

Och då har jag ändå inte nämnt att det finns många på sjön ⚓ som inte följer äktenskapsbalken helt slaviskt och till punkt och pricka... That's life...what can we do about it? Men det är fel att inte följa äktenskapsbalken visst det är sant.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Okej vi verkar vara på samma mynt men ändå långt ifrån varandra. Skulle kanske rekommendera att hålla kommentarer som "Generation Kristall" till dig själv, fungerar säkert bra i husvagnen med folkölen och ciggen men inte i bland vuxna. Snarare bra att en generation står upp för sina rättigheter och inte lägger sig på rygg så fort arbetsgivaren säger något.

Fritt fram att vara otrogen i äktenskapsbalken om ni* så nu vill det (jobbigt för gifta swingers annars tänker jag), däremot är den tydlig med släktskap, ålder m.m.

Så TS: Tyvärr fungerar det såhär, arbetsgivaren förväntar sig att du ska kunna vara på plats 75km från huvudkontoret som i kollektivavtalet. De struntar fullständigt i dina förutsättningar eller hur omständigt det blir för dig, det handlar om pengar.

Återkoppla gärna vad du får för svar av facket

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmen16:

Du har rätt med att det beror på vart i livet man är, men du verkar inte kunna ta TS perspektiv? Vi har alla anekdoter, har du ett arbete där du är ersättlig eller står på samhällets kant "förväntas" du ställa upp. I Grekland stod det 400 greker i tur och bara väntade på att få ditt jobb, bara böja sig över och ta emot 14h pass 7 dagar i veckan. Vi har tur som bor i Sverige ändå.

Jag tänker snarare att man ska vara solidarisk med sina kollegor? Jag förväntar mig inte att "behöva" ställa upp och förväntar mig således inte heller att mina kollegor ska behöva det. Känns ju som ett typiskt arbetsgivarproblem när någon går i pension/slutar att: "Men du Bosse kan du göra Lennarts grej också tills vi hittar någon ny?" Så gör Bosse Lennarts grej, det funkar ju utmärt tycker arbetsgivaren och anställer ingen.

Eller tänker jag fel här?

Greece Labor Force Participation Rate: 52.8% medans Sverige har 74%,... Det enda nöden grekerna lider av är möjligen arbetsvillighet.

Pension vid 55, med gott arvode.

Visa signatur

=)