Hjälp, jag har blivit med CD-enhet!

Permalänk
Medlem

Hjälp, jag har blivit med CD-enhet!

Ja, alltså, när jag öppnar utforskaren har jag, förutom C (systemdisk), D (Dokument) och E (musik) även begåvats med F (CD-enhet). Problemet är att jag inte har en sådan. Bara en USB-ansluten DVD-spelare och den dyker upp som en sådan när jag ansluter den. I normala fall syns den inte eftersom jag använder den sällan.

Har försökt bli av med CD-enheten men lyckas ej...

Hur gör jag?

/ B

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att klicka upp den här datorn och kolla under alternativ om det är valt att visa tomma enheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Troligen nått program /drivrutin eller liknade som skapar en virtuell CD enhet...
kolla tex lite vad som autostartar med Windows..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Vila i frid

Gå in i diskhanteraren och ta bort enhetesbokstaven för den enhet du inte vill se - om du nu inte vet varifrån enhetsbokstaven kommer från för pryl i din dator - och inte orkar ta reda på det.

Permalänk
Medlem

Jag har provat alla tipsen ovan men ännu inte hittat någon lösning. Har letat igenom installerade program, inte hittat något som behöver en virtuell cd.spelar. Kopplar jag in min externa dvd-spelare öppnas ytterligare enhet. I "Datorhantering" finns inte enheten. I "Autostart" hittar jag inget som motsvarar en CD-spelare. Jag visar inga dolda eller tomma enheter.

/ B

Permalänk
Medlem

Vilken Windowsversion? Du kan mounta ISO-filer direkt i Windows 10, men tolkar det som att F: är tom? Inga val om du högerklickar på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Ja, alltså, när jag öppnar utforskaren har jag, förutom C (systemdisk), D (Dokument) och E (musik) även begåvats med F (CD-enhet). Problemet är att jag inte har en sådan. Bara en USB-ansluten DVD-spelare och den dyker upp som en sådan när jag ansluter den. I normala fall syns den inte eftersom jag använder den sällan.

Har försökt bli av med CD-enheten men lyckas ej...

Hur gör jag?

/ B

Testa att högerklicka på enheten och välj "mata ut".

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

varit med om att viss usb-hårdvara ibland kan komma med en liten bit lagringsutrymme där den huserar div filer typ drivrutiner osv som ofta när den monteras dyker upp som en "CD-läsare" i enhetshanteraren.

om du försöker öppna cd-enheten finns det något i den?

misstänker att det ev kan va typ en lagringsenhet i din dvdläsare som innehåller typ drivare för äldre operativsystem typ win XP, win 2000, win98 eller nått där det inte garanterat enheten fungerar direkt ur lådan bara inpluggad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har bytt hela datorn och kör dessutom W11 numera så problemet har lixom försvunnit. Men iom det nya chassit så finns det plats för en intern dvd-läsare/brännare och den syns då i Utforskaren "på riktigt".

Varför en dvd-spelare i en modern dator kanske någon frågar sig?
Jo, för att jag spelar all musik strömmande numera (Spotify/Tidal/HD/etc) och är det så att en CD passerar behöver den rippas för att läggas på hårddisk. Och då är det skönt att slippa ha en liten läsare att ligga och skräpa på (det fysiska) skrivbordet...

/ B