Är du medveten om att 2G och 3G näten stängs ner 2025?

Permalänk
Skrivet av maDa:

Dum-data? Vad är det du syftar på? Keep-alive meddelanden?

Ja det är tyvärr en faktum med hur TCP/UDP och CGNAT fungerar - att sessioner måste hållas levande eftersom ingen är direkt adresserbar längre.

Keep-alive-meddelanden är förvisso dum-data, och operatörernas dum-data skulle nog kunna fungera som keep-alive-meddelanden, men traditionellt används keep-alive-meddelanden för att hålla liv i en IP-/port-mappning eller en TCP- eller UDP-session (eller annan session) mellan typiskt en användare och servern som användaren kommunicerar med, som du är inne på.

När det gäller operatörernas dum-data fyller den inte den funktionen och kan heller inte göra det. Behöver man hålla liv i en IP-/port-mappning eller en TCP-/UDP-session med en server med keep-alive-meddelanden behöver man fortfarande göra det utöver den dum-data som operatören skickar.

Ytterligare en skillnad mellan hur keep-alive-meddelanden normalt används och operatörernas dum-data är att användaren/servern normalt slutar skicka keep-alive-meddelanden när man avslutat sin session, medan operatörernas dum-data matar på hela tiden, som man är uppkopplad (oaktat den variation jag beskrivit i tidigare inlägg). Enda sättet att kontrollerat bli av med operatörens dum-data (oaktat nämnd variation) är att stänga av användningen av mobil-data helt eller koppla ned, såvida man inte byter till en operatör/teknologi fri från dum-data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Många kommer ihåg hur svårt Carl-Henrik Svanberg som Ericsson-chef hade med (Nokia-uppfinningen) MMS. Nu är det som statens utsedde Carl-Henrik Svanberg, f.d. Ericsson-chef, ondgör sig (ca 1:10 tim in i programmet: https://sverigesradio.se/avsnitt/2341656) över svensk mobilkommunikation (ungefär 5G i telefonen är inte riktig 5G) ...

Lite ur sitt sammanhang, inslaget handlar om att Sverige ligger efter i AI utvecklingen. Carl-Henrik Svanberg påpekar att för att kunna vara med i AI utvecklingen behövs rena 5G nät och att det inte enbart duger med att uppgradera 4Gnätverk med mjukvara. Alltså, om du vill använda ordet ondgör, så ondgör sig möjligtvis Carl-Henrik Svanberg över att vi inte ligger i teknikens absoluta framkant.

Källa på att Ericsson chefen inte tyckte om MMS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Jag är inte heller någon mätservice. Jag är därför (tills vidare) nöjd med att ha kunnat konstatera att den förekommer och var den förekommer, men framförallt var den inte förekommer, varmed jag vet att det fortfarande finns mobildata tillgänglig i Sverige, som jag kan använda med full behållning.

Länken visar hur man för ett par telefonmodeller väljer vilken teknologi man vill använda, eftersom i stort sett alla telefoner som idag säljs är förinställda för att i första hand använda 4G eller 5G, som jag inte har hittat någon operatör som tillhandahåller dumdatafritt. Alla som vill ha dumdatafri kommunikation har därför anledning att, efter att ha verifierat ev. förekomst hos sin operatör, avstå från 4G och 5G.

Jag har konstaterat hur mycket data operatören skickar på mig som användare i form av dum-data. Dum-datan är konstaterad både med egen data som jag kompenserat bort och utan att jag skickat någon egen data alls. Även om du inte ansluter (anslöt) en router till något på LAN-sidan, så skickar operatören på den en massa dum-data så snart den ansluter till operatörens nät. Som tidigare påpekat kan det numera krävas (beroende på operatör) att man skickar minst någon byte själv.

Operatörernas dum-data har ingen funktion för oss som användare (möjligen undantaget användare med prylar som har tillståndet "inactive") eftersom vi haft (och har med omsorgsfullt vald operatör och teknologi) full funktionalitet utan den. Ingen operatör, som jag har frågat (Telia, Tele2 och Telenor) har heller kunna ange något ändamål med dum-datan som de skickar. Man kan också konstatera att den inte fyller någon funktion för oss användare eftersom en av operatörerna stoppar (stoppade) dum-datan vissa tider på dygnet, samtidigt som andra ökar den.

Mängden dum-data som operatörerna skickar varierar (som jag påtalat redan) mellan operatörer och ibland mellan olika dagar och tider. Den verkar också till synes kortfristigt kunna "expandera" (dvs. öka väldigt mycket) för någon operatör i samband med uppgradering.

Operatörernas dum-data är ett fundamentalt problem i de svenska mobilnäten, där den förekommer. Den skall inte förekomma över huvud taget!

Du har alltså konstaterat saker men vägrar att uppge vad? Hur ska någon kunna ta dig på allvar menar du?

edit: Det är DIN uppgift att visa belägg för vad du påstår, om du inte kan eller vill finns det ingen mening att diskutera saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Detta då det urartade i en diskussion som tyvärr inte leder någonstans trots tidigare försök att styra rätt det.

Känns som det börjar bli dags för en ny rensning av tråden.

Permalänk
Skrivet av keepAliveFree:

Jag är inte heller någon mätservice. Jag är därför (tills vidare) nöjd med att ha kunnat konstatera att den förekommer och var den förekommer, men framförallt var den inte förekommer, varmed jag vet att det fortfarande finns mobildata tillgänglig i Sverige, som jag kan använda med full behållning.

Länken visar hur man för ett par telefonmodeller väljer vilken teknologi man vill använda, eftersom i stort sett alla telefoner som idag säljs är förinställda för att i första hand använda 4G eller 5G, som jag inte har hittat någon operatör som tillhandahåller dumdatafritt. Alla som vill ha dumdatafri kommunikation har därför anledning att, efter att ha verifierat ev. förekomst hos sin operatör, avstå från 4G och 5G.

Jag har konstaterat hur mycket data operatören skickar på mig som användare i form av dum-data. Dum-datan är konstaterad både med egen data som jag kompenserat bort och utan att jag skickat någon egen data alls. Även om du inte ansluter (anslöt) en router till något på LAN-sidan, så skickar operatören på den en massa dum-data så snart den ansluter till operatörens nät. Som tidigare påpekat kan det numera krävas (beroende på operatör) att man skickar minst någon byte själv.

Operatörernas dum-data har ingen funktion för oss som användare (möjligen undantaget användare med prylar som har tillståndet "inactive") eftersom vi haft (och har med omsorgsfullt vald operatör och teknologi) full funktionalitet utan den. Ingen operatör, som jag har frågat (Telia, Tele2 och Telenor) har heller kunna ange något ändamål med dum-datan som de skickar. Man kan också konstatera att den inte fyller någon funktion för oss användare eftersom en av operatörerna stoppar (stoppade) dum-datan vissa tider på dygnet, samtidigt som andra ökar den.

Mängden dum-data som operatörerna skickar varierar (som jag påtalat redan) mellan operatörer och ibland mellan olika dagar och tider. Den verkar också till synes kortfristigt kunna "expandera" (dvs. öka väldigt mycket) för någon operatör i samband med uppgradering.

Operatörernas dum-data är ett fundamentalt problem i de svenska mobilnäten, där den förekommer. Den skall inte förekomma över huvud taget!

I sammanfattning: Jag har tillsammans med andra konstaterat att Telia, Tele2 och Telenor skickar data till användaren (beroende på bl.a. teknologi) utan att användaren bett om datan eller själv skickat någon data som föranleder operatörens data. Förekomsten är belagd genom ett i tråden beskrivet förfarande, som vem som helst (med ändamålsenliga prylar och inställning kan använda). Eftersom denna data från operatörerna inte har något ändamål för användaren och ingen av operatörerna hittills angett något ändamål med den, kan den (enligt mig) bäst karaktäriseras som dum-data. Den som inte bryr sig om att operatörer skickar dum-data, kan luta sig tillbaka, Den som bryr sig är informerad. "Case Closed."

Helt apropå hade psykologen Per Naroskin i fredags/lördags en lättsam betraktelse/spaning, som blir alltmer relevant i ett mediebrus genomsyrat av propagande, med slutkläm mellan 14:28 och 15:15 minuter in i programmet: https://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/srse/9202080.mp3

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

I sammanfattning: Jag har tillsammans med andra konstaterat att Telia, Tele2 och Telenor skickar data till användaren (beroende på bl.a. teknologi) utan att användaren bett om datan eller själv skickat någon data som föranleder operatörens data. Förekomsten är belagd genom ett i tråden beskrivet förfarande, som vem som helst (med ändamålsenliga prylar och inställning kan använda). Eftersom denna data från operatörerna inte har något ändamål för användaren och ingen av operatörerna hittills angett något ändamål med den, kan den (enligt mig) bäst karaktäriseras som dum-data. Den som inte bryr sig om att operatörer skickar dum-data, kan luta sig tillbaka, Den som bryr sig är informerad. "Case Closed."

Helt apropå hade psykologen Per Naroskin i fredags/lördags en lättsam betraktelse/spaning, som blir alltmer relevant i ett mediebrus genomsyrat av propagande, med slutkläm mellan 14:28 och 15:15 minuter in i programmet: https://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/srse/9202080.mp3

Fast det faller fortfarande på dig att komma med bevis på detta. Det är bra att du beskrivit hur man själv kan testa detta, men utan att också faktiskt presentera resultateten av någon egen mätning så har du inte presenterat några bevis. Det är inte en åsikt, det är ett faktum.

Utan att du sniffat trafiken och analyserat den kan du inte med säkerhet säga att den inte fyller något syfte. Att det skulle vara ett sätt för operatören att förbruka kundernas köpta mängd data i syfte att begränsa användarnas faktiska användning eller för att tvinga dem att betala mer är rena konspirationsteorier utan en full analys och bevis.

Det är en intressant (ej bevisad) observation, men det är också allt det är. Hade gärna läst mer om detta, men en objektiv analys saknas.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

I sammanfattning: Jag har tillsammans med andra konstaterat att Telia, Tele2 och Telenor skickar data till användaren (beroende på bl.a. teknologi) utan att användaren bett om datan eller själv skickat någon data som föranleder operatörens data. Förekomsten är belagd genom ett i tråden beskrivet förfarande, som vem som helst (med ändamålsenliga prylar och inställning kan använda). Eftersom denna data från operatörerna inte har något ändamål för användaren och ingen av operatörerna hittills angett något ändamål med den, kan den (enligt mig) bäst karaktäriseras som dum-data. Den som inte bryr sig om att operatörer skickar dum-data, kan luta sig tillbaka, Den som bryr sig är informerad. "Case Closed."

Helt apropå hade psykologen Per Naroskin i fredags/lördags en lättsam betraktelse/spaning, som blir alltmer relevant i ett mediebrus genomsyrat av propagande, med slutkläm mellan 14:28 och 15:15 minuter in i programmet: https://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/srse/9202080.mp3

Skrivet av blunden:

Fast det faller fortfarande på dig att komma med bevis på detta. Det är bra att du beskrivit hur man själv kan testa detta, men utan att också faktiskt presentera resultateten av någon egen mätning så har du inte presenterat några bevis. Det är inte en åsikt, det är ett faktum.

Utan att du sniffat trafiken och analyserat den kan du inte med säkerhet säga att den inte fyller något syfte. Att det skulle vara ett sätt för operatören att förbruka kundernas köpta mängd data i syfte att begränsa användarnas faktiska användning eller för att tvinga dem att betala mer är rena konspirationsteorier utan en full analys och bevis.

Det är en intressant (ej bevisad) observation, men det är också allt det är. Hade gärna läst mer om detta, men en objektiv analys saknas.

Tror inte jag sett nått i tråden där du beskriver exakt hur du gör, samt resultatet. Det är vad folk efterlyser

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Den som inte bryr sig om att operatörer skickar dum-data, kan luta sig tillbaka, Den som bryr sig är informerad.

Hade det funnits skuggan av bevis på att det är så hade jag nog brytt mig lite iaf, men tills det lutar jag mig tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

I sammanfattning: Jag har tillsammans med andra konstaterat att Telia, Tele2 och Telenor skickar data till användaren (beroende på bl.a. teknologi) utan att användaren bett om datan eller själv skickat någon data som föranleder operatörens data. Förekomsten är belagd genom ett i tråden beskrivet förfarande, som vem som helst (med ändamålsenliga prylar och inställning kan använda). Eftersom denna data från operatörerna inte har något ändamål för användaren och ingen av operatörerna hittills angett något ändamål med den, kan den (enligt mig) bäst karaktäriseras som dum-data. Den som inte bryr sig om att operatörer skickar dum-data, kan luta sig tillbaka, Den som bryr sig är informerad. "Case Closed."

Helt apropå hade psykologen Per Naroskin i fredags/lördags en lättsam betraktelse/spaning, som blir alltmer relevant i ett mediebrus genomsyrat av propagande, med slutkläm mellan 14:28 och 15:15 minuter in i programmet: https://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/srse/9202080.mp3

Du använder ordet "dumdata" hela tiden, men om du nu har mätt vad är det för data du säger dom skickar?

Med en paketsniffare som wireshark kan du lätt se vad det är för trafik som kommer och går. Ett modernt operativ som Windows tenderar vara ganska pratsam, både windows och andra tjänster kommunicerar hela tiden med molntjänster. Detta är kanske dumdata för dig men är ett sätt för program att hålla kanalen öppen - speciellt i fall där man sitter bakom en NAT, som mobilnäten ofta är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tror inte jag sett nått i tråden där du beskriver exakt hur du gör, samt resultatet. Det är vad folk efterlyser

Ärligt talat är det ganska dumt av nätoperatörerna att "skicka dumdata" för detta belastar deras egna nät...
Bättre vore ju bara att "modifiera" datamängden för som slutanvändare är det svårt att kontrollera faktiskt konsumerad datamängd...

Men han är ett troll som tror på nån slags konspiration. Hans tid och energi borde bättre spenderas på att gå en kurs i nätverk så han får en förståelse för hur nätverk faktiskt fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Ärligt talat är det ganska dumt av nätoperatörerna att "skicka dumdata" för detta belastar deras egna nät...
Bättre vore ju bara att "modifiera" datamängden för som slutanvändare är det svårt att kontrollera faktiskt konsumerad datamängd...

Men han är ett troll som tror på nån slags konspiration. Hans tid och energi borde bättre spenderas på att gå en kurs i nätverk så han får en förståelse för hur nätverk faktiskt fungerar.

Jo det är ju ett stort problem med hela teorin, det skulle ju behövas en hyfsad overhead av "dumdata" för att det skulle vara någon direkt mening, om det skulle råka bli "overhead" när de räknar datamängden skulle vara mer logiskt om de nu ska luras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

I sammanfattning: Jag har tillsammans med andra konstaterat att Telia, Tele2 och Telenor skickar data till användaren (beroende på bl.a. teknologi) utan att användaren bett om datan eller själv skickat någon data som föranleder operatörens data. Förekomsten är belagd genom ett i tråden beskrivet förfarande, som vem som helst (med ändamålsenliga prylar och inställning kan använda). Eftersom denna data från operatörerna inte har något ändamål för användaren och ingen av operatörerna hittills angett något ändamål med den, kan den (enligt mig) bäst karaktäriseras som dum-data. Den som inte bryr sig om att operatörer skickar dum-data, kan luta sig tillbaka, Den som bryr sig är informerad. "Case Closed."

Helt apropå hade psykologen Per Naroskin i fredags/lördags en lättsam betraktelse/spaning, som blir alltmer relevant i ett mediebrus genomsyrat av propagande, med slutkläm mellan 14:28 och 15:15 minuter in i programmet: https://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/srse/9202080.mp3

Är du säker på att ditt "dum-data" inte är portscanningar eller liknande från andra användare på nätet?

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Är du säker på att ditt "dum-data" inte är portscanningar eller liknande från andra användare på nätet?

Definitivt.

Det är inte heller någon konspiration, bara ett faktum att så tyvärr är fallet (åtminstone över 4G och 5G).

Alla självutnämnda experter som inte ens själva "orkar" göra något annat än gnälla imponerar inte.

Sakfrågan är för min del som sagt utagerad i den här tråden.

Alla operatörer (som naturligtvis följer tråden ) och som inte skickar dum-data över 4G eller 5G till sina användare välkomnas härmed att meddela det på sin web-plats/hemsida med länk i denna tråd!

Permalänk
Medlem

Dom har tagit ner sändare för 3G och förmodar 2G? i samma veva hos mig, fick felmeddelande från larmet som går både över fibern och sen backup över mobilnätet.

Kontaktade Sector alarm o var inte första kunden på detta o ska få en ny huvudenhet och sen ska allt funka som vanligt.

Ja så svårt var det ^^

Märker ingen skillnad på mobilen, Iphone.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Definitivt.

Det är inte heller någon konspiration, bara ett faktum att så tyvärr är fallet (åtminstone över 4G och 5G).

Alla självutnämnda experter som inte ens själva "orkar" göra något annat än gnälla imponerar inte.

Sakfrågan är för min del som sagt utagerad i den här tråden.

Alla operatörer (som naturligtvis följer tråden ) och som inte skickar dum-data över 4G eller 5G till sina användare välkomnas härmed att meddela det på sin web-plats/hemsida med länk i denna tråd!

Vilken mängd data handlar det om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Dom har tagit ner sändare för 3G och förmodar 2G? i samma veva hos mig, fick felmeddelande från larmet som går både över fibern och sen backup över mobilnätet.

Kontaktade Sector alarm o var inte första kunden på detta o ska få en ny huvudenhet och sen ska allt funka som vanligt.

Ja så svårt var det ^^

Märker ingen skillnad på mobilen, Iphone.

2G borde inte ha stängt ner än, det kommer stängas under andra halvan av 2025

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

2G borde inte ha stängt ner än, det kommer stängas under andra halvan av 2025

Ahh ja nej 2G vet jag inte men gissar på att dom kanske jobba effektivtt o riva den ena och då ta den andra samtidigt?

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Ahh ja nej 2G vet jag inte men gissar på att dom kanske jobba effektivtt o riva den ena och då ta den andra samtidigt?

Jag tror inte det. Ingen operatör har börjat stänga ner 2G överhuvudtaget vad jag vet. 3G ska vara stängt helt innan 2G stängs ner. Iallafall hos Telia.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Definitivt.

Det är inte heller någon konspiration, bara ett faktum att så tyvärr är fallet (åtminstone över 4G och 5G).

Alla självutnämnda experter som inte ens själva "orkar" göra något annat än gnälla imponerar inte.

Sakfrågan är för min del som sagt utagerad i den här tråden.

Alla operatörer (som naturligtvis följer tråden ) och som inte skickar dum-data över 4G eller 5G till sina användare välkomnas härmed att meddela det på sin web-plats/hemsida med länk i denna tråd!

Svenska Akademiens ordlista definierar faktum som "säkert konstaterat sak­förhållande". Det saknas fortfarande ett säkert konstaterat sakförhållande mellan dum-data och att operatörer använder kunders datapott således finns inget faktum etablerat.

Ingen gnäller, att efterfråga underlag för att etablera ett faktum är inte att gnälla.

Igen, det går heller inte att verifiera det du påstår då du inte sagt vilket meddelande som är redundant eller vilket informationselement som saknar funktion trots att du nämnt specifika operatörer. Således diskuterar vi fortfarande exakt ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Definitivt.

Det är inte heller någon konspiration, bara ett faktum att så tyvärr är fallet (åtminstone över 4G och 5G).

Alla självutnämnda experter som inte ens själva "orkar" göra något annat än gnälla imponerar inte.

Sakfrågan är för min del som sagt utagerad i den här tråden.

Alla operatörer (som naturligtvis följer tråden ) och som inte skickar dum-data över 4G eller 5G till sina användare välkomnas härmed att meddela det på sin web-plats/hemsida med länk i denna tråd!

Sakfrågan är inte utagerad bara för att du tror det.

Du har ännu inte lyckats komma med nåt konkret och ändå fortsätter du hävda "dumdata" som någon slags domedagsprofet.

Återigen, det är DITT ansvar att komma med belägg för vad du påstår, att avfärda folk som efterfrågar det som "självutnämnda experter" visar bara att du inte kan argumentera för din sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Ärligt talat är det ganska dumt av nätoperatörerna att "skicka dumdata" för detta belastar deras egna nät...
Bättre vore ju bara att "modifiera" datamängden för som slutanvändare är det svårt att kontrollera faktiskt konsumerad datamängd...

Men han är ett troll som tror på nån slags konspiration. Hans tid och energi borde bättre spenderas på att gå en kurs i nätverk så han får en förståelse för hur nätverk faktiskt fungerar.

Precis så. Jag arbetar med utveckling av basstationer och jag kan fastställa att ingen operatör sänder i onödan om de har någon som helst självbevarelsedrift. Att arbetet som vi lägger ner på att få ner strömförbrukningen skulle pissas bort genom att sända nonsens när enheten skulle kunna gå ner i idle är rent skrattretande. Vi kämpar hårt för varje Watt vi kan spara och kunderna skriker efter lägre strömförbrukning för att få sina ekonomier att gå runt. Varje byte som sänds har en kostnad.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk

Hittade denna information:
https://x.com/Moto_Support/status/1759529978880815560?s=20

Vad är kompatibelt med vad; ingen vet ?

Det blir inte lätt att ringa mobilt utan 2G eller 3G!

Permalänk
Medlem

I slutändan så måste någon underhålla utrustningen och jag antar att det är der skon klämer.
Kanske om många kunder betalar lite extra för att ha just det stödet.

För SMS hade man lätt kunnat lämna massa SDCCH:er på per cell får att inte få död på allt för många prylar.
(nu antar jag att många prylar kör med sms och inte gprs... det kanske man inte borde göra)

Det största problemet som inte diskutteras är väl hur SOS/nödsamtal/lokalisering påverkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Hittade denna information:
https://x.com/Moto_Support/status/1759529978880815560?s=20

Vad är kompatibelt med vad; ingen vet ?

Det blir inte lätt att ringa mobilt utan 2G eller 3G!

Fast det är ju lätt att testa om ens telefon klarar VoLTE med operatören man har.

Det kommer inte bli svårare att ringa men har man otur behöver man köpa en ny telefon.

Permalänk
Medlem

Otroligt hur mycket som skrivits i denna tråd om det ena och andra. Operatörerna har bestämt sig för att plocka bort den gamla utrustningen oavsett om det är dåligt eller inte. Jag utgår från att det är en ekonomisk fråga och andra faktorer men det ÄR dom som bestämmer hur dom vill göra och varför. Kan liknas vid när vi gick över från analog TV till digital. Jag säger inte att det är bättre utan det är ett faktum att det blev så. Det är bara att gilla läget och anpassa sig så gott det går. Att vissa drabbas för att det blir sämre mottagning och allt vad det nu kan vara är politikers problem eller individens problem. Företagen gör det som gynnar dom själva först och främst. Vill man klaga eller ogillar detta är det politiker som ska ta tag i det, finns inte så mycket mer att säg om den saken.

Det blir tröttsamt i många trådar där folk ska prata om det ena efter andra, presentera fakta varför det är dåligt och i stort sett agera någon sort utredare till varför denna förändring ska stoppas. Varför riktar ni inte er till politikerna då om ni vet så mycket etc ?

Nu mer till tråden i fråga:

Det jag undrar över för min egen del är hur det blir med SMS, hur kommer det fungera ?

Kommer man fortfarande kunna skicka och ta emot SMS utan att ha sitt mobildata aktiverat i telefonen. Det kanske finns information på Internet om detta men jag frågar här, ni vet säkert mer om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Kommer man fortfarande kunna skicka och ta emot SMS utan att ha sitt mobildata aktiverat i telefonen. Det kanske finns information på Internet om detta men jag frågar här, ni vet säkert mer om detta.

Ja, jag orkar inte klicka tillbaka vad jag skrev om det med det finns lite olika standarder för att lösa detta. Du kan testa nu precis som med att ringa, se bara till att skicka sms och inte RCS/iMessage.

  • Ta bort mobildata, wifi

  • Se till att du är på 5G/4G

  • Skicka sms

  • Kolla så att mobilen inte kopplar om till 3G eller 2G medans du skickar

Permalänk
Skrivet av varget:

Ja, jag orkar inte klicka tillbaka vad jag skrev om det med det finns lite olika standarder för att lösa detta. Du kan testa nu precis som med att ringa, se bara till att skicka sms och inte RCS/iMessage.

  • Ta bort mobildata, wifi

  • Se till att du är på 5G/4G

  • Skicka sms

  • Kolla så att mobilen inte kopplar om till 3G eller 2G medans du skickar

Som sagt, vi tar det en gång till: Alla Android-telefoner med Android 5 eller senare som har 4G kan skicka SMS över 4G-radio, så länge det finns SMS över NAS i nätet. Vad som händer om/när operatören plockar bort SMS över NAS går inte att pröva med SMS nu, men kan du ringa telefonsamtal, som inte är nödnummer 112/911..., över 4G (VoLTE) så kommer du med till visshet gränsande sannolikhet att kunna skicka SMS över 4G också utan SMS över NAS och utan att ha mobildata aktiverat i telefonen.

Däremot finns det vissa SMS-/MMS-appar, som kräver att mobildata är påslaget för att kunna skicka MMS, men det är en app-defekt. Med en annan SMS-/MMS-app, kan man även få MMS att fungera utan att mobil-data är aktiverat, med undantag för att det finns vissa abonnemang hos vissa operatörer som kräver att mobil-data är aktiverat för att det skall vara möjligt att skicka MMS, men då är det någon annan bristande kompatibilitet, vem vet vad ...

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Otroligt hur mycket som skrivits i denna tråd om det ena och andra. Operatörerna har bestämt sig för att plocka bort den gamla utrustningen oavsett om det är dåligt eller inte. Jag utgår från att det är en ekonomisk fråga och andra faktorer men det ÄR dom som bestämmer hur dom vill göra och varför. Kan liknas vid när vi gick över från analog TV till digital. Jag säger inte att det är bättre utan det är ett faktum att det blev så. Det är bara att gilla läget och anpassa sig så gott det går. Att vissa drabbas för att det blir sämre mottagning och allt vad det nu kan vara är politikers problem eller individens problem. Företagen gör det som gynnar dom själva först och främst. Vill man klaga eller ogillar detta är det politiker som ska ta tag i det, finns inte så mycket mer att säg om den saken.

Det blir tröttsamt i många trådar där folk ska prata om det ena efter andra, presentera fakta varför det är dåligt och i stort sett agera någon sort utredare till varför denna förändring ska stoppas. Varför riktar ni inte er till politikerna då om ni vet så mycket etc ?

Nu mer till tråden i fråga:

Det jag undrar över för min egen del är hur det blir med SMS, hur kommer det fungera ?

Kommer man fortfarande kunna skicka och ta emot SMS utan att ha sitt mobildata aktiverat i telefonen. Det kanske finns information på Internet om detta men jag frågar här, ni vet säkert mer om detta.

Operatören bestämmer vad den vill ha i luften, men vi bestämmer vad vi vill använda.

Så länge operatören förstår att den kommer att tappa intäkter som den inte vill avstå ifrån, vore det "självmord" att släcka 2G och 3G för en operatör.

Det handlar om vem som är mest ängslig; användaren eller operatören. Därför har vi all anledning att strunta i operatörernas 4G- och 5G-kampanjande för att vi skall springa och köpa nya telefoner, som det före köp är hart när omöjligt att få veta om de fungerar för att ringa vanliga telefonsamtal, om både 2G och 3G skulle försvinna ur luften (som Motorolas svar i länken https://x.com/Moto_Support/status/1759529978880815560?s=20 bekräftar).

Eftersom de flesta inte vet om telefonen kommer att gå att ringa med, om 2G och 3G försvinner ur luften, (eftersom telefonen automatiskt byter till 2G eller 3G om den inte går att ringa med över 4G eller 5G) gör vi bäst i att inte köpa ny telefon, bara för att operatörerna kampanjar för det (de säljer som bekant också telefoner, som ger plus i deras kassa och minus i vår). Behöver vi en ny telefon av annat skäl, kan det vara bra om den går att ringa med utan 2G och 3G, men vill vi ha kvar 2G eller 3G av andra skäl (bättre täckning, högre sändareffekt (=bättre funktion) i telefonen för 2G, e-call eller 3G-mobildata i bilen,...) så ändrar vi telefonens inställning (https://www.digitaltvexperten.se/sidor/hur-du-laser-din-telef...) så att telefonen "kampar" på 2G (som är strömsnålast, eller 3G) och så byter vi endast behovsstyrt till annan teknologi, under den tid vi behöver något annat.

Då kommer operatören att förstå vad vi vill ha, och den kan fatta ett rationellt beslut av ren självbevarelsedrift för att inte tappa intäkter. Det kan inte vara svårt att förstå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Känns som det börjar bli dags för en ny rensning av tråden.

Faktiskt så man börjar undra om man har kommit in på Flashback tråd.

3G lanserades i Sverige 2006.
2009 började de bygga ut 4G nätet.
Det är snart 20 år sen 3G kom, så visst är det på tiden att fasa ut det för fria upp utrymmet.

Sen att bilar, larm såldes med endast 3G för några år sedan är ju bara urbota dumt, av tillverkaren.

Så istället för att gråta över att 2G och 3G stängs ner småningom, klaga på Volvo och andra biltillverkare som har sålt moderna bilar med antik kommunikationsteknik och inte visar någon ambition att ta fram en lösning

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Faktiskt så man börjar undra om man har kommit in på Flashback tråd.

3G lanserades i Sverige 2006.
2009 började de bygga ut 4G nätet.
Det är snart 20 år sen 3G kom, så visst är det på tiden att fasa ut det för fria upp utrymmet.

Sen att bilar, larm såldes med endast 3G för några år sedan är ju bara urbota dumt, av tillverkaren.

Så istället för att gråta över att 2G och 3G stängs ner småningom, klaga på Volvo och andra biltillverkare som har sålt moderna bilar med antik kommunikationsteknik och inte visar någon ambition att ta fram en lösning

Att klaga på biltillverkarna är bara att visa att man inte fattar hur e-call fungerar.

Eftersom e-call använder talbandsmodem, så är det i så fall standarden man skall klaga på. Hade 4G haft en talkanal, hade det inte varit något problem, men det har inte 4G. Läs på innan du gnäller!