Är du medveten om att 2G och 3G näten stängs ner 2025?

Permalänk
Medlem

Starlinks nya testsatelliter är ’direkt to phone’ men signalernas datahastighet är kraftigt minskad, det är för SMS och liknande

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Ja, lite beroende på bilmärke och modell kan bilar äldre än 4-7 år nånstans, få problem. Det här är alltså bilar som sålts efter att 4G-nätet lanserats och var standard på allt annat än riktiga budgettelefoner, så lite synd är det.

EU: "If you buy a new model of car, approved for manufacture after 31 March 2018, it must have the 112-based eCall system installed" ( https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/security-and-eme... ) (måste ha = en del biltillverkare valde snabba och billiga lösningar med 2g+3g)

eCall = automatiskt 112-samtal vid olycka som utlöser krockkuddar etc, SOS får gps-koordinater, är du inte kontaktbar meddelas polisen. Man kan även trycka larmknappen manuellt om man råkat ut för något allvarligt, det kan vara enklare än att ringa med sin vanliga telefon + GPS-koordinater som sagt. Jag ser det här som en viktig säkerhetsgrej och är nöjd med att jag har det i min bil, om jag typ voltar ut på en åker mitt i natten när jag väjer för en älg.

Bilar sålda tidigare hade väl frivilligt eCall (Volvo on Call exempelvis), och att min 2014-Volvo inte har 4G VoLTE med Volvo On Call är ju delvis förståeligt eftersom 4G-standard för eCall tydligen inte spikades förrän 2017 (men att det inte går att uppgradera vettigt är dumt på en bil som ändå förväntas fungera minst 20 år). Men det finns nog nyare bilar som också saknar 4G-eCall. Någon BMW jag läste om hade 4G men inte VoLTE.

Sedan undrar jag hur det blir med SMS om man endast har 4G och 5G. Lek med tanken att Teledryg avvecklar sina 2G och 3G-nät, Teleschysst behåller dem; varpå jag (med Teleschysst som operatör) skickar SMS till en kompis som, mig ovetande, har Teledryg och endast 4G. Kommer det SMSet fram? Hur går det med 2-faktorsautentisering som bygger på SMS om man inte kan ta emot SMS? Eller gör operatören automagiskt om SMS till något som passar 4G-nät? Är RCS helt transparent? Sist jag provade måste jag logga in med något konto för att kunna använda det, det verkade inte alls vara något som jag ville ha just då.

SMS: Om kompisen med Teledryg kan ringa telefonsamtal över 4G, kommer SMS att fungera till honom (SMS över IMS). Om kompisen med Teledryg inte kan ringa telefonsamtal över 4G (utan har en 4G-telefon, som han inte kan ringa med hos Teledryg), så kommer SMS att fungera till honom endast om Teledryg behåller nödvändiga delar från 2G- eller 3G-näten för att SMS över NAS skall fortsätta fungera hos Teledryg.

Permalänk
Skrivet av Bjirn:

Där kan du slappna av SMS funkar fint över 4G.

Det är mer komplicerat än så. Nu fungerar SMS över 4G med alla 4G-telefoner tack vare att det finns 2G eller 3G. Om operatören tar bort 2G och 3G inte bara i luften utan också i C-nätet, så behöver man kunna ringa över 4G för att kunna skicka/ta emot SMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Det är mer komplicerat än så. Nu fungerar SMS över 4G med alla 4G-telefoner tack vare att det finns 2G eller 3G. Om operatören tar bort 2G och 3G inte bara i luften utan också i C-nätet, så behöver man kunna ringa över 4G för att kunna skicka/ta emot SMS.

Njae, håller inte med, du menar om man plockar bort BSC/RNC så måste volte funka för att sms över LTE ska funka?
När man släcker 2G/3G plockar man bort BSC/RNC som controllers för GSM/WCDMA förstås men corenätet hanterar ju SMS direkt från 4G basbanden idag? Vad skulle ändras efter 2G/3G nersläckningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Undersöker man inte teknikens framtidsutsikter och förväntad livslängd inför en sådan upphandling? Att 2G/3G är på väg ut har ju varit känt under ganska lång tid, det märkliga i historien är ju att det än idag säljs utrustning för det av filurer som rimligen borde veta om det.

Upphandling:
Många faktorer att väga mellan, men bara ett fåtal produkter på marknaden. När vi skrev kravspecifikationen fanns inte 4G i spridd drift globalt och det skulle ta ganska lång tid innan produkterna fick stöd för detta.

Vi diskuterar produkter med långa ledtider från påbörjad utveckling till släpp på marknaden. Därför kan tillverkarna inte hoppa på alla eventuellt kommande finesser och försöka utveckla baserat på förserieexemplar, utan måste vänta tills en teknik hunnit mogna (med god täckning i USA/EU).
3G släpptes alltså som en finess redan någon gång 2016/17 och 4G har funnits sedan något år eller två tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Det är mer komplicerat än så. Nu fungerar SMS över 4G med alla 4G-telefoner tack vare att det finns 2G eller 3G. Om operatören tar bort 2G och 3G inte bara i luften utan också i C-nätet, så behöver man kunna ringa över 4G för att kunna skicka/ta emot SMS.

SMS kan funka via CSFB (2G/3G), IMS eller SGd. Om VoLTE funkar så funkar högst troligt SMS över IMS också. Men SGd är också en möjlig lösning. Om man är intresserad så testa skicka ett SMS (inte iMessage eller RCS) och se om telefonen stannar kvar på 4G/5G eller kopplar ner till 2G/3G

Permalänk
Skrivet av Bjirn:

Njae, håller inte med, du menar om man plockar bort BSC/RNC så måste volte funka för att sms över LTE ska funka?
När man släcker 2G/3G plockar man bort BSC/RNC som controllers för GSM/WCDMA förstås men corenätet hanterar ju SMS direkt från 4G basbanden idag? Vad skulle ändras efter 2G/3G nersläckningen?

Det spelar ingen rol om du håller med eller inte. Nej, jag skrev inte sista satsen i din första mening. BSC/RNC tillhör RAN, inte CN. Telefoner utan möjlighet att ringa 4G-samtal med operatören använder CSFB (Circuit-Switched FallBack), vilket i praktiken betyder SMS över NAS. Om telefonen kan ringa 4G-samtal (mer än nödnumret 112) så kan telefonen registrera sig mot IMS och då kan den använda SMS över IMS utan CSFB. Läs på innan du klagar!

Permalänk
Skrivet av varget:

SMS kan funka via CSFB (2G/3G), IMS eller SGd. Om VoLTE funkar så funkar högst troligt SMS över IMS också. Men SGd är också en möjlig lösning. Om man är intresserad så testa skicka ett SMS (inte iMessage eller RCS) och se om telefonen stannar kvar på 4G/5G eller kopplar ner till 2G/3G

Ditt test funkar inte: Om nätet använder CSFB för SMS över 4G, så kopplar telefonen inte över till 2G/3G. Telefonen skickar SMS över 4G-radio, om du använder 4G, så länge det går att använda SMS över NAS och det gör det så länge det finns 2G eller 3G i CN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Ditt test funkar inte: Om nätet använder CSFB för SMS över 4G, så kopplar telefonen inte över till 2G/3G. Telefonen skickar SMS över 4G-radio, om du använder 4G, så länge det går att använda SMS över NAS och det gör det så länge det finns 2G eller 3G i CN.

SMS via NAS är SGd. CSFB är just fallback. Ingen operatör tänker nog lägga ner deras cs core samma datum som 2G/3G radio, pga av massa anledningar.

Permalänk
Skrivet av varget:

SMS via NAS är SGd. ...

eller tydligare tvärtom: SGd-SMS är SMS över NAS.

Skrivet av varget:

... Ingen operatör tänker nog lägga ner deras cs core samma datum som 2G/3G radio, pga av massa anledningar.

Just det, därmed försvinner (mycket av) argumentet om omotiverade kosnader för att också ha 2G/3G i nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

eller tydligare tvärtom: SGd-SMS är SMS över NAS.

Beror nog helt på vilken del man jobbar med hur man väljer att kalla det. För mig var SGd mer relevant att kalla det när jag skulle implementera det.

Skrivet av keepAliveFree:

Just det, därmed försvinner (mycket av) argumentet om omotiverade kosnader för att också ha 2G/3G i nätet.

Maybe, det kommer ju ske nångång. Bara inte samma datum, det vore urdumt.

Permalänk
Skrivet av Nikodemous:

"Däremot finns det vissa som inte oroar sig lika mycket. Andra medlemmar i SweClockers forum tycker att 2G är för långsamt och inte kommer saknas då man som minst behöver 3G för att ta samtal och surfa samtidigt."

Kanske lite offtopic, men när jag delar ut internet via hotspot till min bärbara arbetsdator när jag är ute hos kunden, så tappar jag alltid internetuppkopplingen så fort telefonen används i samtal. Jag vill minnas att jag alltid har minst 4g, men jag tappar 100% alltid internet så fort det ringer. Är detta en inställningssak? Jag gick i tron om att det alltid var så tills jag läste texten ovan.

Om du inte får det att funka, bjuder SR på en ringsignal, som du kan använda nästa gång det ringer under presentationen vid pass 8:35 minuter in i programmet: sverigesradio.se/avsnitt/den-beromde-huvudmannen

Kanske kan den också passa om man insisterar på 4G-telefonins förträfflighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Om du inte får det att funka, bjuder SR på en ringsignal, som du kan använda nästa gång det ringer under presentationen vid pass 8:35 minuter in i programmet: sverigesradio.se/avsnitt/den-beromde-huvudmannen

Kanske kan den också passa om man insisterar på 4G-telefonins förträfflighet.

Vi har redan rett ut anledningen och det var pga samtal från SIM 1, surf från SIM 2. Hårdvarubegränsning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av keepAliveFree:

Det är inte ping. WAN-ping kan du dessutom blockera i de flesta routrar. Dum-datan är periodisk och kommer hela tiden man är datauppkopplad (om den skickas). Använder du bara 2G med Tele2/Telenor eller 3G med Telenor slipper du den som sagt helt. Telenor 3G är helt enkelt bäst för dataanvändning där den hastigheten är tillräcklig, om du är sparsam.

Vilket prootokoll dum-datan använder får operatörerna svara på själva. Dum-datan verkar ha debuterat 2022 (ev. 2023) enligt vad som går att hitta. Tele2 lanserade 5G augusti 2022 (även om det fanns tidigare) och Telia slog på stora 5G-trumman 2023. I senare "releaser" av standarden (ca. R-17) infördes ett tredje tillstånd "inactive" till de tidigare "connected" och "idle" som mobildata-prylar kan befinna sig i. Ericsson uppger att skälet till det var att 5G-prylar inte anslöt tillräckligt snabbt från "idle" för att klara 5G-specifikationen. Där någonstans börjar operatörernas dumheter med att skicka dum-data. Dum-datan initieras av nätet/nätutrustningen och inte av användaren/användarutrustningen.

Men det går ju fortfarande att slippa dum-data helt och spara både ström och datamängd om man klarar sig med 3G-hastighet och har 3G-täckning (eler EDGE-hastighet med 2G-täckning) ... Passa på!

Vad skulle skälet till "dum-data" vara menar du? Luftsnittet är en begränsad resurs, varför skulle man vilja hålla på och ta upp bandbredd med dum-data? Också, om UEn(telefonen) är RRC Connected, så finns det data att skicka, så vad skulle poängen vara?

RRC Inactive är ett suspend/resume mekanism, där man kan då göra en resume på sin radiobärare mycket snabbare. "Inte anslöt tillräckligt snabbt" är nåt som är relativt use-case. Men återigen, RRC Inactive har absolut ingenting med att skicka extra "dum-data" att göra, utan med att RAN:et sparar ditt tillstånd för att sedan göra en resume från Idle snabbare utan behov av extrasignaleringen från RRC Idle till RRC Connected.

Permalänk
Skrivet av maxiepops:

Vad skulle skälet till "dum-data" vara menar du? Luftsnittet är en begränsad resurs, varför skulle man vilja hålla på och ta upp bandbredd med dum-data? Också, om UEn(telefonen) är RRC Connected, så finns det data att skicka, så vad skulle poängen vara?

RRC Inactive är ett suspend/resume mekanism, där man kan då göra en resume på sin radiobärare mycket snabbare. "Inte anslöt tillräckligt snabbt" är nåt som är relativt use-case. Men återigen, RRC Inactive har absolut ingenting med att skicka extra "dum-data" att göra, utan med att RAN:et sparar ditt tillstånd för att sedan göra en resume från Idle snabbare utan behov av extrasignaleringen från RRC Idle till RRC Connected.

Jag överlåter med varm hand till operatörerna att förklara varför de börjat skicka dum-data. Dum-datan i sig förlorar inte operatören på. Det är alltid kunden som betalar för all datatrafik. Det operatören riskerar, men uppenbarligen inte tror skall hända, är att kunderna överger mobil radio-access för sin datakommunikation.

Om det finns, inte bara ett tidsmässigt samband, utan också ett orsakssamband mellan införandet av tillståndet "inactive" i mobilstandarden och dum-datan kommer operatörernas ev. svar att visa. Så mycket är klart som att en användarklient enligt senare "releaser" med tillståndet "inactive" kan ta emot, svara på och skicka dum-data också när användarklienten är i tillståndet "inactive".

Alldeles oavsett orsak är dum-datan konstaterad, och kan noteras av var och en, och dyker tidsmässigt upp (2022/2023) ungefär samtidigt med tillståndet "inactive".

Dessförinnan har mobil datakommunikation fungerat problemfritt under tiotals år utan dum-data. Det är därmed också klart att dum-datan inte är oundgängligt nödvändig för att mobil datakommunikation skall fungera väl.

Mobil-data har (haft) ett brett användningsområde, också när mobilitet inte efterfrågas. Genom att operatörerna börjar skicka dum-data till förfång för användaren, minskar användbarheten av mobil-data. Med mobiloperatörernas hot om att avveckla mobil radioaccess som ännu är fri från dum-data, så inskärps behovet av att vi som användare får tillgång till alternativ radio-access, som inte nödvändigtvis behöver vara mobil. Den enda alternativa radio-access som det finns en massmarknad av klienter för är WiFi (med alla dess begränsningar). Den enda aktör som till rimlig kostnad har möjlighet att täcka åtminstone mindre samhällen i glesbygd, och inte bara kommuncentra, med WiFi är Svenska kyrkan som har befintliga torn, lämpliga för ändamålet. Dessutom har många kyrkor optisk fiber och el redan framdragen (även om den kan behöva förstärkas).

Om Svenska kyrkan skall förtjäna medlemmar i Sverige och andra betalande som kan bidra till verksamheten behöver den därför installera WiFi i kyrktornen så snart det bara finns möjlighet.

Dum-datan suger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Jag överlåter med varm hand till operatörerna att förklara varför de börjat skicka dum-data. Dum-datan i sig förlorar inte operatören på. Det är alltid kunden som betalar för all datatrafik. Det operatören riskerar, men uppenbarligen inte tror skall hända, är att kunderna överger mobil radio-access för sin datakommunikation.

Om det finns, inte bara ett tidsmässigt samband, utan också ett orsakssamband mellan införandet av tillståndet "inactive" i mobilstandarden och dum-datan kommer operatörernas ev. svar att visa. Så mycket är klart som att en användarklient enligt senare "releaser" med tillståndet "inactive" kan ta emot, svara på och skicka dum-data också när användarklienten är i tillståndet "inactive".

Alldeles oavsett orsak är dum-datan konstaterad, och kan noteras av var och en, och dyker tidsmässigt upp (2022/2023) ungefär samtidigt med tillståndet "inactive".

Dessförinnan har mobil datakommunikation fungerat problemfritt under tiotals år utan dum-data. Det är därmed också klart att dum-datan inte är oundgängligt nödvändig för att mobil datakommunikation skall fungera väl.

Mobil-data har (haft) ett brett användningsområde, också när mobilitet inte efterfrågas. Genom att operatörerna börjar skicka dum-data till förfång för användaren, minskar användbarheten av mobil-data. Med mobiloperatörernas hot om att avveckla mobil radioaccess som ännu är fri från dum-data, så inskärps behovet av att vi som användare får tillgång till alternativ radio-access, som inte nödvändigtvis behöver vara mobil. Den enda alternativa radio-access som det finns en massmarknad av klienter för är WiFi (med alla dess begränsningar). Den enda aktör som till rimlig kostnad har möjlighet att täcka åtminstone mindre samhällen i glesbygd, och inte bara kommuncentra, med WiFi är Svenska kyrkan som har befintliga torn, lämpliga för ändamålet. Dessutom har många kyrkor optisk fiber och el redan framdragen (även om den kan behöva förstärkas).

Om Svenska kyrkan skall förtjäna medlemmar i Sverige och andra betalande som kan bidra till verksamheten behöver den därför installera WiFi i kyrktornen så snart det bara finns möjlighet.

Dum-datan suger!

Hur är "dum-datan" konstaterad? Vad är denne "dum-datan"? Har du någon länk?

Permalänk
Skrivet av skånepojk_90:

Hur är "dum-datan" konstaterad? Vad är denne "dum-datan"? Har du någon länk?

Operatörernas dum-data kan registreras av telefon med internetdata, router eller dator och debiteras av operatör (åtminstone någon/några). Ingen definition, men man kanske kan säga att dum-data inte bär någon nyttolast. Om den innehåller något meddelande är det inte i första hand för meddelandets innehåll som den skickas (om det inte är ett svarsmeddelande). Vad dum-datan innehåller får du fråga respektive operatör om eller analysera själv, som tjatat: #20338878

Problemet ur användarsynpunkt är alltså att operatörerna oombedda alls skickar dum-data, inte vad den innehåller eller varför den skickas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Det är inte ping. WAN-ping kan du dessutom blockera i de flesta routrar. Dum-datan är periodisk och kommer hela tiden man är datauppkopplad (om den skickas). Använder du bara 2G med Tele2/Telenor eller 3G med Telenor slipper du den som sagt helt. Telenor 3G är helt enkelt bäst för dataanvändning där den hastigheten är tillräcklig, om du är sparsam.

Vilket prootokoll dum-datan använder får operatörerna svara på själva. Dum-datan verkar ha debuterat 2022 (ev. 2023) enligt vad som går att hitta. Tele2 lanserade 5G augusti 2022 (även om det fanns tidigare) och Telia slog på stora 5G-trumman 2023. I senare "releaser" av standarden (ca. R-17) infördes ett tredje tillstånd "inactive" till de tidigare "connected" och "idle" som mobildata-prylar kan befinna sig i. Ericsson uppger att skälet till det var att 5G-prylar inte anslöt tillräckligt snabbt från "idle" för att klara 5G-specifikationen. Där någonstans börjar operatörernas dumheter med att skicka dum-data. Dum-datan initieras av nätet/nätutrustningen och inte av användaren/användarutrustningen.

Men det går ju fortfarande att slippa dum-data helt och spara både ström och datamängd om man klarar sig med 3G-hastighet och har 3G-täckning (eler EDGE-hastighet med 2G-täckning) ... Passa på!

Skrivet av keepAliveFree:

Operatörernas dum-data kan registreras av telefon med internetdata, router eller dator och debiteras av operatör (åtminstone någon/några). Ingen definition, men man kanske kan säga att dum-data inte bär någon nyttolast. Om den innehåller något meddelande är det inte i första hand för meddelandets innehåll som den skickas (om det inte är ett svarsmeddelande). Vad dum-datan innehåller får du fråga respektive operatör om eller analysera själv, som tjatat: #20338878

Problemet ur användarsynpunkt är alltså att operatörerna oombedda alls skickar dum-data, inte vad den innehåller eller varför den skickas.

Du skriver att fenomenet började 2022 "enligt vad som går att hitta". Kan du peka ut källan till det? Vidare uppfattar jag det som att du indikerar att operatörer debiterar kunder från kundens datapott för denne "dumdata", källa på det?

Så om "dum-datan" ur användarsynpunkt har en faktisk funktion som förbättrar användarupplevelsen när/om den skickas är det irrelevant?

Permalänk
Skrivet av skånepojk_90:

Du skriver att fenomenet började 2022 "enligt vad som går att hitta". Kan du peka ut källan till det? Vidare uppfattar jag det som att du indikerar att operatörer debiterar kunder från kundens datapott för denne "dumdata", källa på det?

Så om "dum-datan" ur användarsynpunkt har en faktisk funktion som förbättrar användarupplevelsen när/om den skickas är det irrelevant?

Förekomsten av dum-data och debiteringen av den är verifierad användare emellan och av flera. Du kan själv kontrollera och stämma av mot debiteringen, enklast om du använder kontantkort där dataförbrukning inte debiteras mot datpott utan mot pengar, eftersom datapotten hos de flesta operatörer har för dålig upplösning. Jag har inte information om alla operatörer i Sverige.

Som sagt, mobildata har fungerat väl under tiotals år utan att operatörer oombedda skickar dum-data till sina användare/kunder. Om en användare/kund behöver dum-data, är det naturligtvis bra om en operatör kan erbjuda det på begäran. Om en viss ny teknologi förutsätter att operatören behöver skicka dum-data också över andra teknologier, som inte behöver dum-datan, till alla som inte vill ha och inte har någon nytta av dum-datan, är det en teknikutveckling som inte är bra ur användarsynpunkt.

Som det är nu "mörkar" operatörerna förekomsten av den dum-data de skickar genom att inte vara transparanta om förekomsten av den till sina kunder utan vi måste identifiera den själva.

Skulle operatörernas dum-data ha denna fantastiska fördel för användaren som du vill låta påskina, hade operatörerna haft all anledning att marknadsföra den, men det kanske är det du gör?

Permalänk

Intresseorganisationen TechSverige har nu dragit igång sin propagandakampanj för att skrämma bort Sveriges alla användare av mobil kommunikation från 2G och 3G: https://via.tt.se/pressmeddelande/3411883/sverige-slacker-2g-...

Att en nyhetsbyrå som TT underlåter sig att bli aktör i en intresseorganisations propaganda är ganska anmärkningsvärt.

Opartiskt?!

Permalänk
Medlem

Hur är det med "äldre" bilar som har Volvo on call med 3g-modem. Är det möjligt att sätta in en batteridriven 4g-router och låta bilen vara uppkopplad primärt via den?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Förekomsten av dum-data och debiteringen av den är verifierad användare emellan och av flera. Du kan själv kontrollera och stämma av mot debiteringen, enklast om du använder kontantkort där dataförbrukning inte debiteras mot datpott utan mot pengar, eftersom datapotten hos de flesta operatörer har för dålig upplösning. Jag har inte information om alla operatörer i Sverige.

Som sagt, mobildata har fungerat väl under tiotals år utan att operatörer oombedda skickar dum-data till sina användare/kunder. Om en användare/kund behöver dum-data, är det naturligtvis bra om en operatör kan erbjuda det på begäran. Om en viss ny teknologi förutsätter att operatören behöver skicka dum-data också över andra teknologier, som inte behöver dum-datan, till alla som inte vill ha och inte har någon nytta av dum-datan, är det en teknikutveckling som inte är bra ur användarsynpunkt.

Som det är nu "mörkar" operatörerna förekomsten av den dum-data de skickar genom att inte vara transparanta om förekomsten av den till sina kunder utan vi måste identifiera den själva.

Skulle operatörernas dum-data ha denna fantastiska fördel för användaren som du vill låta påskina, hade operatörerna haft all anledning att marknadsföra den, men det kanske är det du gör?

Jag varken påskiner eller marknadsför. Det ända jag är ute efter är minst en trovärdig källa till det du påstår.

Permalänk
Skrivet av skånepojk_90:

Jag varken påskiner eller marknadsför. Det ända jag är ute efter är minst en trovärdig källa till det du påstår.

Var och en (med möjlighet) är själv bästa källan. Problemet är att om man inte är medveten om att operatörerna skickar dum-data, så tänker man inte att den skall förekomma. I vart fall gjorde inte jag det, innan jag förstod. Nu när jag, du och förhoppningsvis andra är medvetna om att den förekommer, eller åtminstone påstås förekomma, så har var och en som inte tror på påståendet möjlighet att själv kontrollera det; eller be någon man litar på, och som har möjlighet, att göra det.

Den enda svårigheten som föreligger är att se till att den egna kontrollen inte kontamineras med annan data som skickas av appar, Android-OS eller annat, utan att man lugnt och systematiskt utesluter annan data än den från operatören.

Tele2 införde en förändring som gäller dum-datan under 2023, som kan vara bra att vara medveten om, och det är att (som det verkar) Tele2 (och kanske andra) i allmänhet inte börjar skicka dum-data utan att man själv har skickat åtminstone en bit data. Man kan alltså inte (för ett säkert resultat) bara sitta och vänta på att dum-datan skall komma, vilket man kunde göra tidigare.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Var och en (med möjlighet) är själv bästa källan. Problemet är att om man inte är medveten om att operatörerna skickar dum-data, så tänker man inte att den skall förekomma. I vart fall gjorde inte jag det, innan jag förstod. Nu när jag, du och förhoppningsvis andra är medvetna om att den förekommer, eller åtminstone påstås förekomma, så har var och en som inte tror på påståendet möjlighet att själv kontrollera det; eller be någon man litar på, och som har möjlighet, att göra det.

Den enda svårigheten som föreligger är att se till att den egna kontrollen inte kontamineras med annan data som skickas av appar, Android-OS eller annat, utan att man lugnt och systematiskt utesluter annan data än den från operatören.

Tele2 införde en förändring som gäller dum-datan under 2023, som kan vara bra att vara medveten om, och det är att (som det verkar) Tele2 (och kanske andra) i allmänhet inte börjar skicka dum-data utan att man själv har skickat åtminstone en bit data. Man kan alltså inte (för ett säkert resultat) bara sitta och vänta på att dum-datan skall komma, vilket man kunde göra tidigare.

Lycka till!

Du verkar alltså inte ha några konkreta belägg för det du påstår...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Dum-data? Vad är det du syftar på? Keep-alive meddelanden?

Ja det är tyvärr en faktum med hur TCP/UDP och CGNAT fungerar - att sessioner måste hållas levande eftersom ingen är direkt adresserbar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Var och en (med möjlighet) är själv bästa källan. Problemet är att om man inte är medveten om att operatörerna skickar dum-data, så tänker man inte att den skall förekomma. I vart fall gjorde inte jag det, innan jag förstod. Nu när jag, du och förhoppningsvis andra är medvetna om att den förekommer, eller åtminstone påstås förekomma, så har var och en som inte tror på påståendet möjlighet att själv kontrollera det; eller be någon man litar på, och som har möjlighet, att göra det.

Den enda svårigheten som föreligger är att se till att den egna kontrollen inte kontamineras med annan data som skickas av appar, Android-OS eller annat, utan att man lugnt och systematiskt utesluter annan data än den från operatören.

Tele2 införde en förändring som gäller dum-datan under 2023, som kan vara bra att vara medveten om, och det är att (som det verkar) Tele2 (och kanske andra) i allmänhet inte börjar skicka dum-data utan att man själv har skickat åtminstone en bit data. Man kan alltså inte (för ett säkert resultat) bara sitta och vänta på att dum-datan skall komma, vilket man kunde göra tidigare.

Lycka till!

Vänligen blanda inte in mig i dina resonemang. Jag tror vi avslutar diskussionen här då den inte leder någonstans. Då vi varken etablerat källor eller definierat vad "dum data" är går det inte heller att verifiera. Så just nu är vi möjligtvis enbart överens om att du saknar trovärdiga källor till dina påståenden.

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Du verkar alltså inte ha några konkreta belägg för det du påstår...

Att verifiera med telefon/router/dator är att skaffa sig belägg! Skyll dig själv om du inte vill tro på det eller själv kontrollera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Att verifiera med telefon/router/dator är att skaffa sig belägg! Skyll dig själv om du inte vill tro på det eller själv kontrollera.

men du har ju gjort det påstår du? varför presenterar du bara inte vad och hur du kommit fram till istället?

Permalänk

Många kommer ihåg hur svårt Carl-Henrik Svanberg som Ericsson-chef hade med (Nokia-uppfinningen) MMS. Nu är det som statens utsedde Carl-Henrik Svanberg, f.d. Ericsson-chef, ondgör sig (ca 1:10 tim in i programmet: https://sverigesradio.se/avsnitt/2341656) över svensk mobilkommunikation (ungefär 5G i telefonen är inte riktig 5G) ...

Permalänk
Skrivet av suhrim:

men du har ju gjort det påstår du? varför presenterar du bara inte vad och hur du kommit fram till istället?

Det finns alldeles för många operatörer (inklusive virtuella) för att jag skall kunna/vilja undersöka dem alla. Jag kan bara beklaga att inte operatörerna själva är transparenta med att publicera hur de gör. Vill du inte själv mäta, utesluter jag inte att operatörens tekniska support kan redovisa hur den gör om du lyckas dra ur dem informatmionen. Jag har redovisat vad och hur jag kommit fram till resultatet redan. Nära nog vem som helst kan göra det, enklast med hjälp av en router för den teknologi man vill undersöka.

Många routrar har inställningen "disconnect" efter en viss inställningsbar tid av inaktivitet. Andra routrar kan vara anslutna obegränsad tid, oavsett inaktivitet. Eftersom dum-datan inte är initierad från LAN-sidan, behöver man i det förra fallet sätta en DMZ-adress i routern om man vill kunna ta emot dum-data under längre tid än den tid efter vilken routern kopplar ned.

Vittnesmål är också bevisning...

Det är bara att tugga i sig att vill man inte ha eller betala för operatörernas dum-data, så måste man välja operatör och teknologi med omsorg. Vi har all anledning att tala om får de operatörer vi använder vad vi vill ha genom att aktivt välja operatör och teknologi.

Som användare signalerar vi till operatörerna om vi vill ha kvar 2G/3G i luften genom att aktivt välja det i ökad utsträckning i telefonens inställningar. Länken https://www.digitaltvexperten.se/sidor/hur-du-laser-din-telef... visar några exempel för hur det kan gå till (strunta i att texten pratar om repeaterläge).

Kör hårt!