Efter intervjun: Tietoevrys Sverigechef ber om ursäkt

Permalänk
Melding Plague

Efter intervjun: Tietoevrys Sverigechef ber om ursäkt

Venke Bordal antydde att ansvaret för cyberattacken i januari ligger delvis på kunderna. Nu ber hon om ursäkt: "Mina svar blev inte som de var tänkta."

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nån har fått en crash-course i mediaträning.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem

Vissa har otur när de pratar helt enkelt.

Men utöver att man backat från det märkliga Skoda-Rolls Royce-uttalandet säger artikeln väldigt lite och de har knappt svarat på några frågor alls.

Permalänk
Musikälskare

Hoppas dom konkar efter detta fiaskot

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Media borde dela ut en dammvippa varje gång en högtuppsatt chef säjer en grej för att sedan pudla

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av flashen:

Hoppas dom konkar efter detta fiaskot

Kompis. Det gör jag med.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tietoevrys medarbetare jobbar fortfarande i skift, 24 timmar om dagen varje dag för att lösa IT-problemen som kunderna utsattes för attacken den 20 januari.

Stackars jävlar.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Stackars jävlar.

Hade de skött sitt arbete, hade de sluppit göra det.
Tycker du att övriga arbetsgrupper som sjuksköterskor, poliser, industriarbetare också är stackars jävlar? Undrar det sista av ren nyfikenhet.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Stackars jävlar.

Alltså, det är ingen som jobbar 24 timmar om dagen utan är t.ex 3st tjänster på 8 timmar vardera. Dom menar att det alltid är någon på plats och jobbar med detta.

Permalänk
Medlem

Allt jag hör är

Hoppas de åker på rejäla böter!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det är uppriktigt inte den enda ursäkten som borde ges från Tietoevry!

Sen kanske Venke borde se sig om efter en post som inte kräver samma insikt gällande media, då uttalande av den arten hon gav i DN borde fått några några kunder att se sig om efter en annan leverantör av tjänster, om dom inte sen tidigare börjat att se sig om.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

I sammanhanget borde det nämnas att deras CISO slutar och kommer undan all kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Hade de skött sitt arbete, hade de sluppit göra det.
Tycker du att övriga arbetsgrupper som sjuksköterskor, poliser, industriarbetare också är stackars jävlar? Undrar det sista av ren nyfikenhet.

Ja nu är det ju med största sannolikhet inte mellanchefer och högre chefer, du vet dom som beslutat att säkerhet kostar för mycket, som jobbar skift 24h om dygnet. Det är dom vanliga löneslavarna som i åratal påpekat brister i systemet för ledningen som nu får det uppskattade uppdraget att rädda företaget så dom har en arbetsplats att gå tillbaka till om ett par månader.

Permalänk
Medlem

Klantigt och tondövt men samtidigt har hon nog inte fel i sak.

Kan tänka mig att man ger företagen en lista på punkter som behöver åtgärdas och som kostar massvis.
Vissa företag väljer kanske bara den lågt hängande frukten för att visa att man minsann gjort nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Stackars jävlar.

Fatta vilken jäkla övertid och bonus de lär få.

Vi hade liknande i någon vecka på vårat jobb med en grej som behövde implementeras så fort som möjligt (inte vårat fel). De fick in nästan en extra månadslön på denna tid. Plus extra semesterdagar.

Permalänk
Medlem

Det är klart det är kundernas fel, som har valt Tieto-Evry, man får vad man betalar för och ingen lunch är gratis ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hoppas dom konkar efter detta fiaskot

En del av mig hoppas det med, eller att dom tappar mark med gigantiska mått. Men det som är mindre roande med dessa alternativ är att personalen längst ut kommer att ryka först tyvärr.

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara väldigt knapphändig info kring vad som egentligen hänt och vilka som drabbats, bortsett från några större som nämnts, sökte lite men det står inte mycket el så är det bakom betalvägg.

Uttalandet där må vara lite klumpigt, men kan finnas mycket sanning i det. Leverantören kan få skulden för att kunderna snålat, men det kan också vara en del brister hos Tietoevry.
Vi vet ju inte riktigt hur det är.

Får se vilka konsekvenser det här får för:
-De drabbade företagen
-Kunderna
-Samhällssynen på säkerhet och digitalisering.
-Andra IT-bolag och arbete inom IT.

Permalänk
Medlem

Företaget är väldigt stort och pysslar med mycket mer än bara hosting, de kommer inte konka. Vad som möjligen kan hända är att deras hosting verksamhet får en törn men troligen är allt detta glömt om 1-2 år.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av D.:

Verkar ju vara väldigt knapphändig info kring vad som egentligen hänt och vilka som drabbats, bortsett från några större som nämnts, sökte lite men det står inte mycket el så är det bakom betalvägg.

Uttalandet där må vara lite klumpigt, men kan finnas mycket sanning i det. Leverantören kan få skulden för att kunderna snålat, men det kan också vara en del brister hos Tietoevry.
Vi vet ju inte riktigt hur det är.

Får se vilka konsekvenser det här får för:
-De drabbade företagen
-Kunderna
-Samhällssynen på säkerhet och digitalisering.
-Andra IT-bolag och arbete inom IT.

https://www.sweclockers.com/nyhet/38084-over-120-myndigheter-...
Många blir det.
Sen någonting om sårbarhet i Cisco-produkter, låter väl troligt...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Jag är glad att jag inte jobbar för Tietoevry just nu.

Däremot är det många företag och myndigheter som just nu håller på att pressa Tietoevry ganska hårt, så även om de inte går i konkurs så kan de komma att lägga ner sina "moln"-tjänster. Framförallt för att många kunder nu planerar att lämna och det kan bli svårt att hitta nya kunder, så i förlängningen kan det bli olönsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ja nu är det ju med största sannolikhet inte mellanchefer och högre chefer, du vet dom som beslutat att säkerhet kostar för mycket, som jobbar skift 24h om dygnet. Det är dom vanliga löneslavarna som i åratal påpekat brister i systemet för ledningen som nu får det uppskattade uppdraget att rädda företaget så dom har en arbetsplats att gå tillbaka till om ett par månader.

Jag misstänker att det blir nedskärningar p.g.a. kundflykt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomgot:

Klantigt och tondövt men samtidigt har hon nog inte fel i sak.

Kan tänka mig att man ger företagen en lista på punkter som behöver åtgärdas och som kostar massvis.
Vissa företag väljer kanske bara den lågt hängande frukten för att visa att man minsann gjort nåt.

Jag skulle inte bli förvånad om diskussionerna gått i stil med:

"Vi rekommenderar en Big Mac"

"Okej, jag hör vad ni säger men vi har bar budget för en cheeseburgare"

"Vi förstår men vill gärna understryka att Big Mac är det bästa valet"

"Jättebra, då kör vi på cheeseburgare"

Med detta sagt ska det väl förvisso nämnas att det verkar ha funnits ett säkerhetshål i CISCO;s system som uppmärksammades i augusti förra året, och patchades i oktober(?). Finska säkerhetsmyndigheter varnade för det. En intressant fråga är ju om Tieto rättat sig efter varningarna och installerat säkerhetspatcharna.

Jag skulle inte heller bli förvånad om en sån fråga tagit sjutton varv i chefsled, efter att folk med faktisk kompetens lyft det till närmaste chef, och det aldrig hänt något. Det är ju inte ovanligt att det funkar så i större organisationer: "Jättebra Stefan, tack för att du lyfter frågan. Vi tar med oss den." Sen händer inget.

Svårt att veta, såklart, men jag skulle gissa på att det är lite av en kombination av båda.

Permalänk
Medlem

Någonstans är det väl svenska upphandlingssystemet med krav på att köpa billigast hela tiden, med ganska kassa incitament att köra bra upphandling och istället låta allt dra över budget med prisjusteringar och förseningar är själva målet för alla bolag som vinner

Ingen siktar på att leverera bra eller prisvärt

Permalänk
Medlem

Det som ska bli intressant att se av den här härvan är vad resultatet blir. På forumet RikaTillsammans.se så är det så oerhört många som förvarar lönen för VD på storföretag med att dom "tar skitstora risker" (friskt citerat). Rullar inte huvudet på VD'n och han står och rullar köttbullar på IKEA om ett halvår så är det fan inte försvarbart med den lön som dom drar in.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Någonstans är det väl svenska upphandlingssystemet med krav på att köpa billigast hela tiden, med ganska kassa incitament att köra bra upphandling och istället låta allt dra över budget med prisjusteringar och förseningar är själva målet för alla bolag som vinner

Ingen siktar på att leverera bra eller prisvärt

Det har blivit mycket bättre på senare år.
Jag vet dock många brister i privata system, där kund kan säga dokumentation kostar pengar...

Min åsikt är att man såklart behöver se över säkerheten men sedan tänka om. Det finns för många brister idag, bara en sådan sak som folk byter jobb stup och ständigt, vilket leder till att otroligt många har haft tillgång till något. Skulle något komma ut, så lycka till lista ut vem.
Är antalet personer mindre, ja då blir det lättare att spåra. Det kan också vara ofrivilligt ändra något och spårbarhet.

Det finns hur mycket som helst att fundera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Någonstans är det väl svenska upphandlingssystemet med krav på att köpa billigast hela tiden, med ganska kassa incitament att köra bra upphandling och istället låta allt dra över budget med prisjusteringar och förseningar är själva målet för alla bolag som vinner

Ingen siktar på att leverera bra eller prisvärt

Det där med offentliga upphandlingar är en bra tanke som blivit ett jäkla hundrunk. Det ska vara billigast hela tiden och för att vara billigast behöver det myglas. Skitsamma om tjänsten/upphandlingen funkar bra.

Jag har i positioner där jag både granskat hur upphandling och fakturering funkat, samtidigt som jag nyttjat de upphandlade tjänsterna. Uppifrån har det varit paragrafrytteri (även till den grad att jag stuckit ut hakan och förklarat att de ovanför mig inte förstår lagen - vilket de inte gjort - och företaget vi anlitat haft rätt). Samtidigt ser man att det här företaget är skitbra att jobba med - bästa vi haft. Allting klaffar, aldrig några problem.

De blir ersatta av ett annat företag. Mycket billigare på papperet. Deras affärsmodell är buda så lågt som möjligt och mygla så mycket som möjligt. Vi snackar inte längre om att vara oense om små detaljer. De har inte ens resurserna att leverera tjänsten, och absolut inte till det priset. Konkurrerande företag säger samma sak. Det är omöjligt.

Tjänsten funkar också därefter. Skit. Det är problem efter problem.

Lyfter det till den som är ansvarig för upphandlingar. Han är ett riksbeppo som inte fattar någonting.

Jag beställer 50 Big Mac & Co och får en cheeseburgare. Det är uppenbarligen ett problem. När det händer vid varje beställning är det ett stort problem. Att jobb som borde ta en dag tar en vecka.... ja, det är ett problem.

När frågan lyfts till ansvarig ska alla dessa problem antecknas, så kan de tas upp i nästa upphandling. Om 4 år, eller vad det nu råkar vara för tid som kontraktet löper.

Nu är det här förvisso ett problem av idioter som är ansvariga för upphandlingar, likväl som att lagen om offentlig upphandling slår fel. Om lagen varit mer tillåtande och idioter kunder örfilas upp vore det inget problem. Nu gäller dock ingetdera.

Rent pragmatiskt, i de situationer jag stött på, hade det såklart funkat bäst om man bara kunde fråga oss som faktiskt jobbar med dessa företag. Vilka har funkat bäst? Vilka vill ni jobba med, och om det står mellan dessa alternativ - och deras prislistor - vilka tycker ni är bäst val?

Så får man väl dock inte göra. Om man får det så har jag inte stött på någon som vågar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det där med offentliga upphandlingar är en bra tanke som blivit ett jäkla hundrunk. Det ska vara billigast hela tiden och för att vara billigast behöver det myglas. Skitsamma om tjänsten/upphandlingen funkar bra.

Jag har i positioner där jag både granskat hur upphandling och fakturering funkat, samtidigt som jag nyttjat de upphandlade tjänsterna. Uppifrån har det varit paragrafrytteri (även till den grad att jag stuckit ut hakan och förklarat att de ovanför mig inte förstår lagen - vilket de inte gjort - och företaget vi anlitat haft rätt). Samtidigt ser man att det här företaget är skitbra att jobba med - bästa vi haft. Allting klaffar, aldrig några problem.

De blir ersatta av ett annat företag. Mycket billigare på papperet. Deras affärsmodell är buda så lågt som möjligt och mygla så mycket som möjligt. Vi snackar inte längre om att vara oense om små detaljer. De har inte ens resurserna att leverera tjänsten, och absolut inte till det priset. Konkurrerande företag säger samma sak. Det är omöjligt.

Tjänsten funkar också därefter. Skit. Det är problem efter problem.

Lyfter det till den som är ansvarig för upphandlingar. Han är ett riksbeppo som inte fattar någonting.

Jag beställer 50 Big Mac & Co och får en cheeseburgare. Det är uppenbarligen ett problem. När det händer vid varje beställning är det ett stort problem. Att jobb som borde ta en dag tar en vecka.... ja, det är ett problem.

När frågan lyfts till ansvarig ska alla dessa problem antecknas, så kan de tas upp i nästa upphandling. Om 4 år, eller vad det nu råkar vara för tid som kontraktet löper.

Nu är det här förvisso ett problem av idioter som är ansvariga för upphandlingar, likväl som att lagen om offentlig upphandling slår fel. Om lagen varit mer tillåtande och idioter kunder örfilas upp vore det inget problem. Nu gäller dock ingetdera.

Rent pragmatiskt, i de situationer jag stött på, hade det såklart funkat bäst om man bara kunde fråga oss som faktiskt jobbar med dessa företag. Vilka har funkat bäst? Vilka vill ni jobba med, och om det står mellan dessa alternativ - och deras prislistor - vilka tycker ni är bäst val?

Så får man väl dock inte göra. Om man får det så har jag inte stött på någon som vågar det.

Dissonansen mellan den organisatoriska hjärnan och kroppen växer. Samklangen mellan de båda, eller kanske snarare avsaknaden av är en av de större hindren som verksamheter måste överkomma om de vill bli bra på vad de gör.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Unlimited Liabilities och termination for cause gäller i många avtal vid data loss och security breaches. Blir dyrt...

Permalänk
Medlem

Hoppas allt löser sig i slutändan och att man lyckas ta sig ur detta med huvudet högt.
Personligen har jag aldrig riktigt förespråkat att outsourca sin drift på detta sättet, det enda man åstadkommer är en större måltavla på ryggen istället för att gå lite under radarn med sin drift på hemmaplan, det tordes alltid mer attraktivt att angripa 100 bolag i en smäll, snarare än 1 åt gången.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.