Försöker koppla en ny extern hårddisk till min 24 år gamla dell

Permalänk
Medlem

Försöker koppla en ny extern hårddisk till min 24 år gamla dell

Hej! Försöker koppla in extern hårddisk som jag använder till min nya pc på min 25 år gamla dell dimensions med win xp för att spara ner en massa gamla bilder. Datorn känner av att jag kopplat in något men den dyker inte upp i utforskaren. Någon som har några knep?

Permalänk
Medlem

Vad är det för filsystem på den externa?

Fat32 borde funka bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Vad är det för filsystem på den externa?

Fat32 borde funka bäst?

Åh, det får jag kolla upp men är det FAT32 som det ska vara för att den ska hittas på gamla burken?

Permalänk
Medlem

NTFS borde väl funka också men fat32 borde funka utan problem.

Har du en usb-pinne så kan du ju testa lite olika tills du hittar nåt som funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idk123:

Hej! Försöker koppla in extern hårddisk som jag använder till min nya pc på min 25 år gamla dell dimensions med win xp för att spara ner en massa gamla bilder. Datorn känner av att jag kopplat in något men den dyker inte upp i utforskaren. Någon som har några knep?

Är det en disk som drivs från USB så kan det va så att den gamla datorn inte orkar driva den.

Permalänk
Medlem

Du kör XP, den inte hantera diskar över 2TB och du måste ha en MBR-partition - inte en GPT-partition på den externa disken. hade du kört en win7 som OS så hade du kunnat hantera större disk.

problemet är att MBR-partitionstabell har bara 32-bitars adressområde vilket gör att det kan adressera 4294967296 st sektorer och med 512 byte per sektor blir det ca 2048 GB och det är tvärstopp att komma högre..

med andra ord måste du formatera den externa USB-disken från början i XP och inte någon annan modernare dator - och bara de 2 första TB kan användas - så använd en snurrdisk som inte är större än så om du inte vill slösa diskutrymme som inte kan användas datalagring så länge du använder MBR-partitioner.

Ett alternativ är att boota en Linux från USB-sticka[1] och i denna flytta över filerna från Dell till den moderna USB-disken med GPT-partitioner i full storlek.

Ett ytterligare alternativ är att ta ut systemdisken ur Dell-datorn och stoppa den i en USB-diskdocka/adapter eller koppla in den till SATA-anslutningar (på stationär dator - se upp på vilken den bootar på senare...) och med en modern windows kopiera ut filerna till din externa USB-disk.

[1]
Fast även här börja det vara problem att dagens distrubitioner kräver UEFI-BIOS för att starta och man tagit bort den delen som startar på äldre BIOS och urvalet bootbara distrubitioner på äldre burkar utan UEFI-BIOS har kraftigt minskat.