Datorn startar inte alltid på 1:a försöket

Permalänk

Datorn startar inte alltid på 1:a försöket

Hej, har ett litet märkligt fel med en relativt ny dator. Felet som händer ibland är datorn inte alltid startar på 1:försöket när man trycker på "Power-knappen" fläktar och de lyser upp nån sekund men sen slocknar allt, åtgärden som då behövt göras är att slå av nätagget i några sekunder och sen testa starta igen och då kan datorn starta upp. Ibland får man utföra denna procedur 2-3ggr. När väl datorn är igång så fungerar allt normalt inga krascher i tex spel eller överlag. Det som har testas för att försöka lösa problemet är test av RAM-minnena med programmet "Memtest" men inga fel hittades, även testat att uppdatera BIOS till en nyare version (1811), slagit av "fast boot" i Windows och inne i BIOS om det har någon påverkan, uppdaterat drivrutiner för moderkort/grafikkort samt ominstallerat hela datorn. Datorn kan ibland fungera i flera dagar utan att felet uppkommer sen kan den lika gärna strejka plötsligt.

Dator spec: Moderkort: Asus TUF-GAMING B650 Plus WIFI
Processor: AMD Ryzen 5 7600 3.8GHz
Grafikkort: Asus Radeon RX 6750XT
RAM-minnen: Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 16GB
Lagring: Corsair MP600 Core XT NVMe m.2 SSD 1TB
Nätagg: Corsair RMe Series RM750e PSU

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Testat clr cmos för att rensa bios?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Testa byta Cmos batteriet. Har haft liknande problem med en gammal dator och byte av batteriet löste det för mig.

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Testa byta Cmos batteriet. Har haft liknande problem med en gammal dator och byte av batteriet löste det för mig.

M

Ett bra råd för äldre datorer, men nu är det en am5-dator, så inte så stor risk att batteriet redan är dåligt..

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Testat clr cmos för att rensa bios?

Nej men kanske värt och testa om det skulle hjälpa.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Ett bra råd för äldre datorer, men nu är det en am5-dator, så inte så stor risk att batteriet redan är dåligt..

Hr du nog rätt i. Min var 10-år gammal....

M

Permalänk
Medlem

Pröva med att starta utan några USB tillbehör (tangentbord, mus ect). Kan vara någon av dem som spökar.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Skrivet av LightVsDawn:

Pröva med att starta utan några USB tillbehör (tangentbord, mus ect). Kan vara någon av dem som spökar.

Har testat utan nå tillbehör inkopplade men felet har ändå visat sig förekomma.

Permalänk
Medlem

om jag haft strömmen urkopplad har jag upplevt detta fenomen, men aldrig mer än just tillfället efter att strömkabeln varit ut.

Visa signatur

To ride, shoot straight and speak the truth.

www.captainweirdo.com

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem som visade sig vara nätagget som strulade.

Permalänk
Medlem

Jag skulle se över så att kablarna från nätagget sitter i korrekt till moderkortet. Annars är det nog tyvärr ett defekt nätaggregat då du nämner att du måste stänga av huvudbrytaren på nätagget..

Många här inne förstår inte vad batteriet är till för på ett moderkort läser jag här

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av Bean:

Jag skulle se över så att kablarna från nätagget sitter i korrekt till moderkortet. Annars är det nog tyvärr ett defekt nätaggregat då du nämner att du måste stänga av huvudbrytaren på nätagget..

Många här inne förstår inte vad batteriet är till för på ett moderkort läser jag här

ok, får kika närmare på kablarna, jo finns ju en risk att det är själva nätagget som felar.
Tack för svar