Audiofilföretag säljer NUC-dator för 50 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Tyvärr är den marknaden inte skonad heller: https://www.hifiklubben.se/audioquest-cherry-cola-hdmi-kabel/...

10k för en kabel, riktigt dumt. Konvertering till optisk signal med.

Lite komiskt i sammanhanget att den säljs av HiFi-klubben.

Här är en annan för 5180 euro: https://www.auditorium.de/sv/kablar/signalkablar/hdmi-kablar/...

Valhalla 2 4K Ultra High Definition-kabeln var specialbyggd, från design till material, för att optimera digital signalering med hög hastighet, samtidigt som skadliga faktorer som jitter, timingfel och överhörning eliminerades. V2 4K UHD-kabeln är konstruerad med 24 AWG silverpläterade, solida kärnledare, som tillåter flödet av ultrahögfrekvent ström, som används för att bära TMDS (Transition Minimized Differential Signaling), för att nå kritiska hastigheter för utmärkt dataöverföring. Nordosts egenutvecklade Micro Mono-Filament-teknik implementeras sedan, vilket tillåter ström och spänning att färdas över ledarens yta, praktiskt taget obehindrat av isolering. Ledarna är arrangerade i en dubbelaxlig, skärmad parkonstruktion, vilket minskar överföringsavstånd och tidsfel, medan skärmningen eliminerar destruktiv överhörning.

Nordosts Ultra High Definition-kablar är mekaniskt avstämda för optimal bild- och ljudprestanda. För att främja dessa utmärkta resultat implementeras proprietär teknologi för att säkerställa att 4K-bandbreddskraven överträffas på längder upp till 8 meter. Valhalla 2 4K UHD-kabeln är en amerikansk tillverkad, framtidssäker kabel, som hålls till de högsta standarderna för 4K-specifikationer enligt definitionen av DPL Labs.

Låter som mumbo-jumbo. Det relevanta är ju snarast att den lever upp till specifikationen.

En fråga: Är det pengarna eller vad annat är det som är kruxet? För min del är det som att köpa en liter mjölk på SevenEleven eller ICA, där den tidigare med stor sannolikhet är mycket dyrare. Fortfarande samma mjölk. Hifi försäljningssnack är ofta lite tacky men utöver det gör det väl inget? Omvänt så kanske budgetalternativen skulle fokusera mer på att tydliggöra vilka standarder som faktiskt uppfylls och vad de innebär? Var väl en nyhet här nyligen om kvaliteten på laddare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Audiofil har alltid varit synonymt med folk som köper snakeoil.

Har det? Jag har alltid trott att det är synonymt med folk har intresse för högkvalitativt ljud. Att företag riktar sina snakeoil-produkter till audiofiler kanske har fått ordet att få en annan innebörd för en del. Själv räknar jag mig som en audiofil eftersom jag har ljud som intresse. De som köper snakeoil-produkter är i mina ögon inga audiofiler.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

En fråga: Är det pengarna eller vad annat är det som är kruxet? För min del är det som att köpa en liter mjölk på SevenEleven eller ICA, där den tidigare med stor sannolikhet är mycket dyrare. Fortfarande samma mjölk. Hifi försäljningssnack är ofta lite tacky men utöver det gör det väl inget? Omvänt så kanske budgetalternativen skulle fokusera mer på att tydliggöra vilka standarder som faktiskt uppfylls och vad de innebär? Var väl en nyhet här nyligen om kvaliteten på laddare också.

Kruxet för mig är att man faktiskt försöker bedra sina kunder. Man säljer något dyrt med en besktivning som antyder att kabeln erbjider något extra. Man beskriver konstruktionen som om material- och designval är relevanta relativt billiga kablar. Ibland är det rena lögner såsom på tillverkarens hemsida:

Direction-Control is our foundational, Level 1, Noise Dissipation. AudioQuest HDMI cables employ multiple levels of Noise-Dissipation technologies, each adding layers of superior high-loss materials to combat RF Noise. Our most advanced and comprehensive defense against noise, Level 6 Noise Dissipation, employs AQ’s patented Dielectric-Bias System (DBS) with a Level-X RF Noise Trap that effectively “pulls” RF noise out of the cable.

eller:

AudioQuest’s eARC-Priority models include 4 Silver-Plated Forest 48-level audio/video data pairs—but with a far superior single data pair for the TV’s audio output. By upgrading the eARC data path only, audiophile quality is made possible at a fraction of the cost of upgrading all 5 data pairs.

Jag tycker helt enkelt inte att man gör så. Helt ok att sälja något dyrt men var då ärlig kring vad man säljer.

Permalänk
Medlem

MsSmith och Gurrrra kanske kan ta sin diskussion via PM istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

MsSmith och Gurrrra kanske kan ta sin diskussion via PM istället?

Jag försökte hålla en öppen saklig diskussion, men iom att det inte går så tänker jag varken fortsätta här eller i PM. Men ja, jag ser att det kanske inte ser så trevligt ut utifrån heller, men det är så det blir när man diskuterar med helt slutna människor. Antar att nån moderator kommer plocka bort det förr eller senare men det är väl som det ska det..

Permalänk
Medlem

Det är ett onödigt dyrt chassi sett till innehållets kostnad, plus servicen att OS är installerat. Antar någon slags service är kopplad till detta också ? Verkar inte så annorlunda från alla påkostade eller med många timmars Dremlande datorchassin som de flesta här uppskattar.

Har en Pi (inte med Roon på) med en hifiberry inknökad i skalet till en gammal microdator. Om jag räknar på nyvärdet för den datorn kontra dess nuvarande innehåll så blir det ungefär samma balans. Rimligast vore förståss en glasslåda. Inte Hagendassglass eller nån liknande fancy skit då såklart.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

MsSmith och Gurrrra kanske kan ta sin diskussion via PM istället?

Jag släpper det, han är inte värd min tid beklagar!

Permalänk
Medlem

Jag lägger min röst på MsSmith! Han vet ju endå vad han snackar om! Gurra bara lägg ner för fan.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Kruxet för mig är att man faktiskt försöker bedra sina kunder. Man säljer något dyrt med en besktivning som antyder att kabeln erbjider något extra. Man beskriver konstruktionen som om material- och designval är relevanta relativt billiga kablar. Ibland är det rena lögner såsom på tillverkarens hemsida:

Direction-Control is our foundational, Level 1, Noise Dissipation. AudioQuest HDMI cables employ multiple levels of Noise-Dissipation technologies, each adding layers of superior high-loss materials to combat RF Noise. Our most advanced and comprehensive defense against noise, Level 6 Noise Dissipation, employs AQ’s patented Dielectric-Bias System (DBS) with a Level-X RF Noise Trap that effectively “pulls” RF noise out of the cable.

eller:

AudioQuest’s eARC-Priority models include 4 Silver-Plated Forest 48-level audio/video data pairs—but with a far superior single data pair for the TV’s audio output. By upgrading the eARC data path only, audiophile quality is made possible at a fraction of the cost of upgrading all 5 data pairs.

Jag tycker helt enkelt inte att man gör så. Helt ok att sälja något dyrt men var då ärlig kring vad man säljer.

Jag förstår! Absolut men nånstans har man också en skyldighet att läsa på. Synd att överdrifter ibland går till lögner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

En fråga: Är det pengarna eller vad annat är det som är kruxet? För min del är det som att köpa en liter mjölk på SevenEleven eller ICA, där den tidigare med stor sannolikhet är mycket dyrare. Fortfarande samma mjölk. Hifi försäljningssnack är ofta lite tacky men utöver det gör det väl inget? Omvänt så kanske budgetalternativen skulle fokusera mer på att tydliggöra vilka standarder som faktiskt uppfylls och vad de innebär? Var väl en nyhet här nyligen om kvaliteten på laddare också.

För min del handlar det om hur man säljer produkten och inte priset i sig.

Går jag in på 7/11 för att köpa en liter mjölk så förväntar jag mig att den kommer att vara dyr för att jag köper den där, men jag förväntar mig inte att den skall vara något annat än mjölk. Priset motiveras av affären och bekvämligheten, inte av en bättre produkt.

Samma som om jag köper en laddkabel till mobilen på macken istället för att beställa en.

Problemet är när saker säljs och försöker motivera sitt pris genom att påstå en massa saker som helt enkelt inte är sant eller ens relevant rent tekniskt. Det är som om 7/11 skulle marknadsföra sin mjölk med påståenden om att den har en massa magiska hälsoeffekter som du går miste om om du köper mjölken på Ica.

I matvärlden motsvaras det av saker som alkaliskt vatten (alkaline water). Det är vatten som påstås ha en massa hälsofördelar som inte har stöd i någonting annat än önsketänkande men just på grund av påståendena motiverar ett högt pris.

tl;dr
Mitt problem är när tillverkaren bedrar konsumenter kring produktegenskaper.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

För min del handlar det om hur man säljer produkten och inte priset i sig.

Går jag in på 7/11 för att köpa en liter mjölk så förväntar jag mig att den kommer att vara dyr för att jag köper den där, men jag förväntar mig inte att den skall vara något annat än mjölk. Priset motiveras av affären och bekvämligheten, inte av en bättre produkt.

Samma som om jag köper en laddkabel till mobilen på macken istället för att beställa en.

Problemet är när saker säljs och försöker motivera sitt pris genom att påstå en massa saker som helt enkelt inte är sant eller ens relevant rent tekniskt. Det är som om 7/11 skulle marknadsföra sin mjölk med påståenden om att den har en massa magiska hälsoeffekter som du går miste om om du köper mjölken på Ica.

I matvärlden motsvaras det av saker som alkaliskt vatten (alkaline water). Det är vatten som påstås ha en massa hälsofördelar som inte har stöd i någonting annat än önsketänkande men just på grund av påståendena motiverar ett högt pris.

tl;dr
Mitt problem är när tillverkaren bedrar konsumenter kring produktegenskaper.

Förstår, samma som ovan då egentligen. Funderade på om det var någon som hängde upp sig på prislappen i sig, men så verkar det inte vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Förstår, samma som ovan då egentligen. Funderade på om det var någon som hängde upp sig på prislappen i sig, men så verkar det inte vara.

Alltså, jag skrattar åt en del prislappar och jag fattar inte hur folk får för sig att lägga pengarna de gör på vissa saker. Men det är inte upp till mig att tala om för folk hur de ska spendera sina pengar. Jag menar, det är många som tycker att det är vansinne att spendera en bit över femtusen på en köksmixer, men den kan göra saker min gamla mixer för runt tusenlappen inte kunde.

Problemet är när folk blir lurade att spendera sina pengar på grund av påståenden och köpta recensioner.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Problemet är när saker säljs och försöker motivera sitt pris genom att påstå en massa saker som helt enkelt inte är sant eller ens relevant rent tekniskt. Det är som om 7/11 skulle marknadsföra sin mjölk med påståenden om att den har en massa magiska hälsoeffekter som du går miste om om du köper mjölken på Ica.

I matvärlden motsvaras det av saker som alkaliskt vatten (alkaline water). Det är vatten som påstås ha en massa hälsofördelar som inte har stöd i någonting annat än önsketänkande men just på grund av påståendena motiverar ett högt pris.

Fast det görs ju som du antyder , rimligen "aldrig". För i de fallen butiker själva marknadsför så är det för sina specifika entusiastprodukter. Och i de fallen kan man (för att vara lite relevant för tråden) se att mindre hifibutiker gärna har en lång exposé över hur fantastiskt vardagsrummet blir med grunkan däri. Medan stormarknaden har samma vara med en nerklippt beskrivning. Den rimliga eller orimliga marknadsför står tillverkaren eller distributör för. Det finns naturligtvis exempel där alla är detsamma.

Men alkaliskt vatten kanske känns bra för vissa. Precis som radiumvatten en gång gjorde. På det viset fungerar fungerar ju faktiskt produkten, liksom ormolja. Eller tex gröna piller, som bevisat fungerar bättre än vita.

Tänk bara hur mycket bättre mjölken hade funkat om den också var grön.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Fast det görs ju som du antyder , rimligen "aldrig". För i de fallen butiker själva marknadsför så är det för sina specifika entusiastprodukter. Och i de fallen kan man (för att vara lite relevant för tråden) se att mindre hifibutiker gärna har en lång exposé över hur fantastiskt vardagsrummet blir med grunkan däri. Medan stormarknaden har samma vara med en nerklippt beskrivning. Den rimliga eller orimliga marknadsför står tillverkaren eller distributör för. Det finns naturligtvis exempel där alla är detsamma.

Men alkaliskt vatten kanske känns bra för vissa. Precis som radiumvatten en gång gjorde. På det viset fungerar fungerar ju faktiskt produkten, liksom ormolja. Eller tex gröna piller, som bevisat fungerar bättre än vita.

Tänk bara hur mycket bättre mjölken hade funkat om den också var grön.

Är man intresserad av lite dyrare hifi prylar så skulle jag vilja säga att man primärt inte handlar de via en webbshop baserat på beskrivningar utan har en demo antingen i butiken eller hemma och sedan bestämmer sig för om det är värt pengarna baserat på ljudet. Är man sedan trogen kund så får man ett bättre pris än i webbshoppen dessutom.

Jag har alltid en demo av varje uppgradering till min stereo, antingen hemma hos mig eller i butiken beroende på hur det passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Har det? Jag har alltid trott att det är synonymt med folk har intresse för högkvalitativt ljud. Att företag riktar sina snakeoil-produkter till audiofiler kanske har fått ordet att få en annan innebörd för en del. Själv räknar jag mig som en audiofil eftersom jag har ljud som intresse. De som köper snakeoil-produkter är i mina ögon inga audiofiler.

Jepp. Fast det är snarare så att det gått från ha en nedsättande betydelse till en positiv sedan folk snappat upp ordet på internet och inte förstått undertonen. Sedan har ju marknaden förändrats en hel del. Nu är det billigare och lättare att tillverka något av en kvalitet som man bara kunde drömma om förr i tiden, och det fanns inget internet där man kunde diskutera utbudet av produkter. Så det var lätt för dem som jagade det perfekta ljudet att halka in i audiofilträsket. Jag jobbade nära en ljudbutik som var vida känd, och där sålde de kristaller som man skulle ställa på högtalarna och sån skit, och de kollade nästan litet snett på en om man köpte något av "normalt" pris och kvalitét.

Edit: Audiofil blev man när man gick från att vilja lyssna på musik med bra ljud till att vilja lyssna på sin stereoanläggning.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Fast det görs ju som du antyder , rimligen "aldrig". För i de fallen butiker själva marknadsför så är det för sina specifika entusiastprodukter. Och i de fallen kan man (för att vara lite relevant för tråden) se att mindre hifibutiker gärna har en lång exposé över hur fantastiskt vardagsrummet blir med grunkan däri. Medan stormarknaden har samma vara med en nerklippt beskrivning. Den rimliga eller orimliga marknadsför står tillverkaren eller distributör för. Det finns naturligtvis exempel där alla är detsamma.

Men alkaliskt vatten kanske känns bra för vissa. Precis som radiumvatten en gång gjorde. På det viset fungerar fungerar ju faktiskt produkten, liksom ormolja. Eller tex gröna piller, som bevisat fungerar bättre än vita.

Tänk bara hur mycket bättre mjölken hade funkat om den också var grön.

Vad är det som aldrig görs? Försök att sälja produkter genom att häva ur sig en masa lögner om påstådda egenskaper? Det görs relativt ofta och är extremt vanligt när man tittar på audiofil/high end hifi-sfären. Det finns massor med magiska högtalarkablar och guldpläterade nätkablar som magiskt tvättar den smutsiga strömmen som inte klagat på all koppar den mumsat sig genom i resan från kraftverket.

Som sagt, hade 7/11 försökt sälja sin mjölk genom att säga att den gav folk okrossbara ben och lät drickaren springa ett maraton utan träning så hade jag haft problem med det också.

Alkaliskt vatten kan kännas bra för vissa, men det ändrar inte på det faktum att alkaliskt vatten är en scam. Personen som mår bra av alkaliskt vatten hade mått precis lika bra oavsett vad den druckit så länge den trott att den drack alkaliskt vatten (eller snarare att det den dricker är hälsosamt och får den att må bra).

Placebo kan vara effektivt. Det ändrar inte på att det är djupt omoraliskt att med lögner lura folk att köpa sockerpiller. Att köparen tycker att det fungerar ändrar inte på faktumet att det är lurendrejeri. Precis som någon kan vara jättenöjd över att den köpt sin nya fina nätverkskabel till sitt ljudsystem och verkligen kan höra att ljudet är annorlunda. personen är fortfarande lurad och kabeln i sig har ingenting att göra med förbättringarna personen "hör".

Nu var det ett tag sedan jag tittade på serien men minns den som bra:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL8MfjLNsf_miVcNu6eJMNi...
Vill minnas att den går igenom varför det finns problem med placebo trots att det "fungerar".

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag försökte hålla en öppen saklig diskussion, men iom att det inte går så tänker jag varken fortsätta här eller i PM. Men ja, jag ser att det kanske inte ser så trevligt ut utifrån heller, men det är så det blir när man diskuterar med helt slutna människor. Antar att nån moderator kommer plocka bort det förr eller senare men det är väl som det ska det..

Jag tackar för att du försöker, du får min röst

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ormolja och audiofilsjuka har inte slagit igenom på skärmmarknaden. Kanske för att det är svårare att beskriva bildåtergivning med svulstig prosa, och att kunderna i första hand bryr sig faktisk prestanda. Jag menar, lycka till att sälja en HDMI-kabel med fantasier om hur den jämnar ut flödet av bildrutor, och målande beskrivningar om känslan.
En anledning kan vara att synintryck är lättare att konkretisera. Om jag säger att bilden drar åt blått förstår du förmodligen rätt väl vad jag menar. Säger jag däremot att högtalaren har en varm klang är det inte lika uppenbart. Du kan peka på en blå bil till skillnad från en varm ton.

Det handlar inte om att det inte slagit igenom. Du säger det som att det är en tidsfråga. Det är det inte.
Min poäng kvarstår att man inte kan jämföra de två. En del av anledningen är precis som du själv uttrycker att bild är lättare att konkretisera vilket gör att ljud upplevs mer subjektivt än bild, därför kan säljare av högtalare beskriva ljudet som varmt osv.

Personligen tycker jag produkten som är ämnet för denna tråd är helt vansinne. Däremot har jag lyssnat på ljudsystem som kostar mer än en vettig bil och låter helt fantastiskt. Om jag kunde hitta ett billigt system och få det att låta som de bästa systemen jag hört med EQ hade jag köpt på studs. Så tips mottages gärna

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det handlar inte om att det inte slagit igenom. Du säger det som att det är en tidsfråga. Det är det inte.
Min poäng kvarstår att man inte kan jämföra de två. En del av anledningen är precis som du själv uttrycker att bild är lättare att konkretisera vilket gör att ljud upplevs mer subjektivt än bild, därför kan säljare av högtalare beskriva ljudet som varmt osv.

Personligen tycker jag produkten som är ämnet för denna tråd är helt vansinne. Däremot har jag lyssnat på ljudsystem som kostar mer än en vettig bil och låter helt fantastiskt. Om jag kunde hitta ett billigt system och få det att låta som de bästa systemen jag hört med EQ hade jag köpt på studs. Så tips mottages gärna

Hör med @Gurrrra han kan säkret trolla ihop något för en tia åt dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Om jag kunde hitta ett billigt system och få det att låta som de bästa systemen jag hört med EQ hade jag köpt på studs. Så tips mottages gärna

Sök upp cheapaudioman på youtube så får du lite tips på billiga och enligt honom bra grejor, jag har själv inte testat några Chi-Fi prylar men sägs vara prisvärt.

Edit: lite läsning om Chi-Fi https://futureaudiophile.com/how-chi-fi-is-re-energizing-the-...

En test av Fosi Audio BT20A, snorbillig förstärkare.

https://futureaudiophile.com/fosi-audio-bt20a-pro-integrated-...

Läste något inlägg tidigare där man påstod att det inte går att köpa bra förstärkare för nån tusing, men det verkar inte omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Sök upp cheapaudioman på youtube så får du lite tips på billiga och enligt honom bra grejor, jag har själv inte testat några Chi-Fi prylar men sägs vara prisvärt.

Edit: lite läsning om Chi-Fi https://futureaudiophile.com/how-chi-fi-is-re-energizing-the-...

En test av Fosi Audio BT20A, snorbillig förstärkare.

https://futureaudiophile.com/fosi-audio-bt20a-pro-integrated-...

Läste något inlägg tidigare där man påstod att det inte går att köpa bra förstärkare för nån tusing, men det verkar inte omöjligt.

Jag har sett hans videor. Han är vettig för det mesta. Jag tycker dock inte de högtalare eller stärkare han recenserar kan mäta sig med de systemen jag syftade på.
I vart fall inte de jag själv hört.

Definiera bra?
Jag tyckte min Devialet 220 va bra. 100k bra? Nä absolut inte, men har inte hört nån förstärkare för tusenlappen som är bättre, men Fosi är det alltså?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det handlar inte om att det inte slagit igenom. Du säger det som att det är en tidsfråga. Det är det inte.
Min poäng kvarstår att man inte kan jämföra de två. En del av anledningen är precis som du själv uttrycker att bild är lättare att konkretisera vilket gör att ljud upplevs mer subjektivt än bild, därför kan säljare av högtalare beskriva ljudet som varmt osv.

Ljud o bild är olika domäner som uppfattas på olika sätt ja, men dom har fortfarande likheter, o båda har helt klart sina subjektiva preferenser. T ex hatar jag flimrande skärmar, tänk antingen vanliga PWM-flimmer eller BFI, jag ser dom klart o tydligt o tycker det stör som fan, medans andra antingen inte ser det, bryr sig eller tillomed väljer att sätta igång BFI eftersom det ger en skarpare bild i tid, om än en fylld med aliasing. Jepp, precis det är samma typ av aliasing som med digitalt ljud när dom snålat med AA-filter, men eftersom det är olika domäner där ena uppfattas med ögat o det andra med örat så upplevs det på olika sätt.
O sen kan du ju kolla in på vilken fotosida som helst o ser hur extremt olika folk sätter kontrast o färger på sina bilder eftersom dom har olika subjektiva preferenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ljud o bild är olika domäner som uppfattas på olika sätt ja, men dom har fortfarande likheter, o båda har helt klart sina subjektiva preferenser. T ex hatar jag flimrande skärmar, tänk antingen vanliga PWM-flimmer eller BFI, jag ser dom klart o tydligt o tycker det stör som fan, medans andra antingen inte ser det, bryr sig eller tillomed väljer att sätta igång BFI eftersom det ger en skarpare bild i tid, om än en fylld med aliasing. Jepp, precis det är samma typ av aliasing som med digitalt ljud när dom snålat med AA-filter, men eftersom det är olika domäner där ena uppfattas med ögat o det andra med örat så upplevs det på olika sätt.
O sen kan du ju kolla in på vilken fotosida som helst o ser hur extremt olika folk sätter kontrast o färger på sina bilder eftersom dom har olika subjektiva preferenser.

Likheter kan finnas men det faktumet att ex svenska filminstitutets redigerare kräver Dolby skärmar för en halv miljon går ju inte riktigt i linje med din ståndpunkt för ljud. Skiljer sig ganska markant vill jag påstå.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Likheter kan finnas men det faktumet att ex svenska filminstitutets redigerare kräver Dolby skärmar för en halv miljon går ju inte riktigt i linje med din ståndpunkt för ljud. Skiljer sig ganska markant vill jag påstå.

Du tror inte SF har ganska rejält höga krav för mixnings/masteringsstudion också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Definiera bra?
Jag tyckte min Devialet 220 va bra. 100k bra? Nä absolut inte, men har inte hört nån förstärkare för tusenlappen som är bättre, men Fosi är det alltså?

Jag har som sagt inte testat den själv men den som skrev recensionen hade en del bra saker att säga om den i alla fall.

"The Fosi BT20A Pro performs on a level that puts it squarely into a different category of amplifier: one that can be used for critical listening when coupled with high-quality loudspeakers. Its basic specifications are slightly better than that of the PS Audio Sprout 100 reviewed"

"I attached a pair of these Fosi amplifiers to a pair of OMA Fleetwood Devilles ($12,000 starting price depending on options) in medium-sized room. The combination was more than listenable, approaching the sound quality I’ve heard from power amplifiers closer to the OMA’s price range."

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag har som sagt inte testat den själv men den som skrev recensionen hade en del bra saker att säga om den i alla fall.

"The Fosi BT20A Pro performs on a level that puts it squarely into a different category of amplifier: one that can be used for critical listening when coupled with high-quality loudspeakers. Its basic specifications are slightly better than that of the PS Audio Sprout 100 reviewed"

"I attached a pair of these Fosi amplifiers to a pair of OMA Fleetwood Devilles ($12,000 starting price depending on options) in medium-sized room. The combination was more than listenable, approaching the sound quality I’ve heard from power amplifiers closer to the OMA’s price range."

Recenssionen citerar är totalt subjektiv. Finns inget definierbart eller kvantifierbart i den alls. Tyvärr lika användbart för dig eller någon annan läsare som om man hade skrivit "jag gillar ljudet den skapar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Recenssionen citerar är totalt subjektiv. Finns inget definierbart eller kvantifierbart i den alls. Tyvärr lika användbart för dig eller någon annan läsare som om man hade skrivit "jag gillar ljudet den skapar".

Här har du lite hårda data om du vill skumma genom sånt.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/fo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det handlar inte om att det inte slagit igenom. Du säger det som att det är en tidsfråga. Det är det inte.
Min poäng kvarstår att man inte kan jämföra de två. En del av anledningen är precis som du själv uttrycker att bild är lättare att konkretisera vilket gör att ljud upplevs mer subjektivt än bild, därför kan säljare av högtalare beskriva ljudet som varmt osv.

Personligen tycker jag produkten som är ämnet för denna tråd är helt vansinne. Däremot har jag lyssnat på ljudsystem som kostar mer än en vettig bil och låter helt fantastiskt. Om jag kunde hitta ett billigt system och få det att låta som de bästa systemen jag hört med EQ hade jag köpt på studs. Så tips mottages gärna

Nej, jag säger det inte som att det är en tidsfråga innan det slår igenom. Det är helt och hållet din egen tolkning.
Självklart går det att jämföra ljud och bild. Syftet med dessa apparater är att återge källmaterialet så korrekt som möjligt, och enda skillnaden är egentligen att ena jobbar med ljudvågor och den andra med ljus. Ljud är inte mer subjektivt utan snarare mer abstrakt. Ett barn kan peka på något blått medan det krävs ytterst bra gehör för att peka ut en enstaka ton som C#. Det gör inte det ena mer subjektivt än det andra.

Jag argumenterar inte emot dyra ljudsystems existensberättigande. Ska du återge det fulla frekvensomfånget och dynamiken som en CD är kapabel till, med en realistisk stereoprojektion, lär du inte komma undan billigt. Om du vill göra det vill jag dock föreslå att du anlitar riktiga ljudtekniker istället för att fråga audiofiler om råd.

Akustik och EQ är dock sjukt underskattat i audiofilkretsar. Ett bra rum kan lätt få ett par 5000-kronors högtalare att låta som 10ggr dyrare högtalare i ett mediokert rum. Det genomsnittliga vardagsrummet har massor av stora, oönskade, effekter på ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Du tror inte SF har ganska rejält höga krav för mixnings/masteringsstudion också?

Absolut, men enligt dig behöver det inte kosta något så länge de använder EQ

Skrivet av DasIch:

Ljud är inte mer subjektivt utan snarare mer abstrakt.

Akustik och EQ är dock sjukt underskattat i audiofilkretsar. Ett bra rum kan lätt få ett par 5000-kronors högtalare att låta som 10ggr dyrare högtalare i ett mediokert rum. Det genomsnittliga vardagsrummet har massor av stora, oönskade, effekter på ljudet.

Just det abstrakta skapar subjektivitet. Jag kan ställa upp en oled tv bredvid en lcd och 10/10 (av mina vänner) kommer tycka oled är bättre.
Jag kan också låta samma gäng lyssna på en ljudanläggning vars syfte är att återge källmaterialet neutralt och jämföra den med en anläggning som har en varmare klang och jag kan garantera dig åsikterna inte är 10/10 åt nåt håll, så nej din jämförelse håller möjligtvis i teorin men inte i praktiken.

Du har uppenbarligen aldrig umgåtts med folk som betraktar sig själva som audiofiler. De lägger ner ofantliga resurser i både tid och pengar på att fixa sina lyssningsrum.
Det är tröttsamt med sådana här fördomar. De flesta audiofiler har dedikerade lyssningsrum, inte vardagsrum. Vilket du vetat om du spenderat lite tid med dessa människor.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Du har uppenbarligen aldrig umgåtts med folk som betraktar sig själva som audiofiler. De lägger ner ofantliga resurser i både tid och pengar på att fixa sina lyssningsrum.
Det är tröttsamt med sådana här fördomar. De flesta audiofiler har dedikerade lyssningsrum, inte vardagsrum. Vilket du vetat om du spenderat lite tid med dessa människor.

Var går gränsen för att vara ljudintresserad och gillar att lyssna på musik till att bli Audiofil?
Jag har ett rum för stereolyssning och ett rum för hemmabio men tror inte att jag är Audiofil, känner mig inte som en iaf.