Permalänk
Medlem

linux bankid

Hej
Fungerar internetbanken och bankid med linux ????

Permalänk
Skrivet av bill288:

Hej
Fungerar internetbanken och bankid med linux ????

BankID fungerar inte på något enkelt sätt idag: misstänker att underlaget var för litet för att motivera arbetsinsatsen. Rekommenderar mobilt BankID via Android eller iOS. Däremot känner jag inte till något som skulle göra det krångligt att använda själva Internetbanken i övrigt via webbläsare som följer moderna standarder.

Permalänk
Medlem

Det funkar bra på webben sålänge man har mobilt bankid.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör Linux och det är inget problem att köra någon av mina internetbanker med mobilt bank-ID. En sån där digipass med knappsats och display som man inte kopplar in i datorn utan bara knappar koder från bör också funka om man är lagd åt det hållet, men det funkar ju inte på alla andra tjänster som kräver mobilt BankID, så det är väl lite begränsad användbarhet på det.

Det som däremot inte funkar är BankID på kort eller BankID på fil, vilket är lite synd, men ändå är något man kan leva utan.

En hel del matnyttig info om andra möjligheter finns här: https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Support/E-legitimation

Permalänk
Medlem

Det fungerar inte om du är stofil och har bankid på fil. Men det lär väl inte vara något problem eftersom alla har bankid på telefonen idag.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Det fungerar inte om du är stofil och har bankid på fil. Men det lär väl inte vara något problem eftersom alla har bankid på telefonen idag.

Om du är üb3r1337 och kör en mobilanpassad Linux som inte är Android lär du dock få samma problem som på skrivbordet, därav min gardering: jag vet inte hur långt TS vill gå. 🙂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om du är üb3r1337 och kör en mobilanpassad Linux som inte är Android lär du dock få samma problem som på skrivbordet, därav min gardering: jag vet inte hur långt TS vill gå. 🙂

Det räcker inte ens med att det är Android, BankID kräver också Google Services. D.v.s. den som köpt en Huawei-mobil för några år sedan under perioden där deras mobiler kom utan Googlifierad Android kommer tyvärr bli utan åtkomst till grundläggande samhällsservice.

Det är tyvärr ett problem att nyckeln till vårt digitala samhälle är ett proprietärt program som styrs av en enda leverantör med väldigt begränsat plattformsstöd. Men det är åtminstone inte ett problem för den som vill köra Linux på sin PC!

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det räcker inte ens med att det är Android, BankID kräver också Google Services. D.v.s. den som köpt en Huawei-mobil för några år sedan under perioden där deras mobiler kom utan Googlifierad Android kommer tyvärr bli utan åtkomst till grundläggande samhällsservice.

Det är tyvärr ett problem att nyckeln till vårt digitala samhälle är ett proprietärt program som styrs av en enda leverantör med väldigt begränsat plattformsstöd. Men det är åtminstone inte ett problem för den som vill köra Linux på sin PC!

Oj, intressant!
Har ingen nylig erfarenhet av Android så var inte medveten om detta. Ja, det är definitivt inte bra men förståeligt: var drar man annars gränsen för vad man ska stöda? FreeBSD? Plan9?
Men ja: jag skulle definitivt föredra om lösningen var baserad på öppen källkod och var posixkompatibel, ur ett principiellt perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det räcker inte ens med att det är Android, BankID kräver också Google Services. D.v.s. den som köpt en Huawei-mobil för några år sedan under perioden där deras mobiler kom utan Googlifierad Android kommer tyvärr bli utan åtkomst till grundläggande samhällsservice.

Det är tyvärr ett problem att nyckeln till vårt digitala samhälle är ett proprietärt program som styrs av en enda leverantör med väldigt begränsat plattformsstöd. Men det är åtminstone inte ett problem för den som vill köra Linux på sin PC!

Stämmer inte helt. Fram tills nyligen, eller om det verkställs om någon vecka, så har man kunnat hämta hem bank-id i Huaweis AppGallery och då har den inte krävs Google tjänster om man hämtat den från AppGallery. Däremot stämmer det att framåt krävs Google tjänsterna.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Oj, intressant!
Har ingen nylig erfarenhet av Android så var inte medveten om detta. Ja, det är definitivt inte bra men förståeligt: var drar man annars gränsen för vad man ska stöda? FreeBSD? Plan9?
Men ja: jag skulle definitivt föredra om lösningen var baserad på öppen källkod och var posixkompatibel, ur ett principiellt perspektiv.

Man har kunnat ha bank-id på Huawei telefoner utan Google tjänsterna men det läggs ner närsomhelst

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig