Iphone 15 Pro Max vs Samsung Galaxy S24 Ultra – jättarna gör upp

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Dinkefing:

Är det jag eller är bilden från S24 Ultra i mörker väldigt suddig?

Det är den!
Den missade fokuset på det korta avståndet jag försökte fota. Ska sägas att jag inte såg det när fotot togs för att rummet var i princip beckmörkt.
Den är dock riktigt bra på de utomhusscenarion jag testat under hundpromenader på kvällen.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av SLINKY95:

Vilken låg nivå, det heter fortfarande iPhone.

Och inte iphone

Vi normaliserar alla namn med versal som första bokstav. Annars skulle det bli vilda västern med hur olika tillverkare har stiliserat sina varumärken. Typ Samsung skulle bli SAMSUNG osv osv.

Har du mer konstruktiv feedback förutom att det är låg nivå så hojta till.

Permalänk

Att folk köper så dyra telefoner är utom mitt förstånd.

Permalänk
Medlem

Tror att S24 hade vunnit batteritestet oavsett men vad var tanken bakom att dra ned ljusstyrkan till 90% medan iPhone låg på 100%?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av RaZman:

Tror att S24 hade vunnit batteritestet oavsett men vad var tanken bakom att dra ned ljusstyrkan till 90% medan iPhone låg på 100%?

Tanken var att ljusstyrkan skulle vara på motsvarande nivå. Vid 90% är Samsung-telefonen ungefär lika ljusstark som IPhone-telefonen vid 100%.

Permalänk
Medlem

Bytte från iPhone 14 PM till 24 Ultra och tyckte om den väldigt mycket. När jag försökte flytta över alla mina betalkort från Apple Pay till Samsung Pay så insåg jag att Samsung Pay inte stödjer Amex-kort.
Mitt mål har alltid varit att slippa ha med en plånbok och ha alla betalkort och legitimationer i mobilen så det fick bli att skicka 24U på retur .

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Har en Galaxy S24 Ultra och det absolut bästa är fan batteritiden, jag har ställt in den så den bara laddar upp till 80% och ändå har jag ca 15-20% kvar när jag går och lägger mig. Har aldrig haft en mobil med så här bra batteritid.

Det låter ju som det sämsta batteritiden någonsin, min 15 Pro varar åtminstone en dag till, kanske till och med två! Tänk om du skulle vilja gamea med ynka 20% kvar efter att din S24 Ultra dragit 60% batteri idle på mindre än 24 timmar?!

Batteritid claims säger noll utan context, lol.

Permalänk
Skrivet av användare-234:

Att folk köper så dyra telefoner är utom mitt förstånd.

Hört talas om sms-lån, avbetalning etc?

Skämt åsido. jag tycker det inte är konstigt att folk lägger mycket pengar på mobiler som de använder så mycket, många mycket mer än deras andra datorer. Det jag har svårt att förstå mig på är folk som lägger hutlös mycket pengar på en mobil som snabbt föråldras och sedan använda denna gamla dritt hur länge som helst. Istället för att balansera det mer och ha en skaplig mobil hela tiden.

Nu har dock utvecklingen stagnerat. En iPhone 15 och Samsung S24 blir inte snabbt gammal dritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

"... valet just nu Samsung Galaxy S24 Ultra."

Massor med kineser, tycker inte heller om iPhone längre.
Försäljningen har rasat där, 24 procent..

Källa?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

.. du fick inte med - Snälla...

https://www.tbsnews.net/videos/iphone-sales-plunge-24-china-8...

Snip..

Analyst firm Counterpoint Research said in a note Tuesday that iPhone sales in China dropped 24% in the period, as Apple faced stiff competition from local smartphone firms. Several rival Chinese smartphone companies.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Bytte från iPhone 14 PM till 24 Ultra och tyckte om den väldigt mycket. När jag försökte flytta över alla mina betalkort från Apple Pay till Samsung Pay så insåg jag att Samsung Pay inte stödjer Amex-kort.
Mitt mål har alltid varit att slippa ha med en plånbok och ha alla betalkort och legitimationer i mobilen så det fick bli att skicka 24U på retur .

Ja denna känns för mig också, min 15 PM flög ned för en stentrappa och ska in på reparation via hemförsäkringen så jag tog chansen och köpte en Fold 5 för att jag velat gå tillbaka till vikbart ett bra tag nu. Även om jag redan innan visste om att Amex inte funkade så har det visat sig att det tillräckligt jobbigt att behöva ha plånboken i fickan för att bli ett problem på sikt.

Är en del andra små störande saker med Android så det kommer nog bli till att sälja Folden när iPhonen är tillbaka från lagningen då jag köpte i butik och inte kan lämna tillbaka den, synd bara att de verkar ha så brutalt dåligt andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

.. du fick inte med - Snälla...

https://www.tbsnews.net/videos/iphone-sales-plunge-24-china-8...

Snip..

Analyst firm Counterpoint Research said in a note Tuesday that iPhone sales in China dropped 24% in the period, as Apple faced stiff competition from local smartphone firms. Several rival Chinese smartphone companies.....

Så, det är en uppskattning mao.

Varför skulle jag säga snälla?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Är en del andra små störande saker med Android så det kommer nog bli till att sälja Folden när iPhonen är tillbaka från lagningen då jag köpte i butik och inte kan lämna tillbaka den, synd bara att de verkar ha så brutalt dåligt andrahandsvärde.

Inte så konstigt när även Samsung själva rear ut sina mobiler så snabbt. Känner ingen som gett fullpris för en Fold. Däremot desto fler som vill byta tillbaka till iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Inte så konstigt när även Samsung själva rear ut sina mobiler så snabbt. Känner ingen som gett fullpris för en Fold. Däremot desto fler som vill byta tillbaka till iPhone.

Mm, nu betalade jag väl inte fullpris men lär tappa mer än hälften ändå på några veckor. Men om jag byter tillbaka så blir det väl någon på Swecs marknad som får bli glad av att få en nästan ny Fold för bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag har svårt att förstå mig på är folk som lägger hutlös mycket pengar på en mobil som snabbt föråldras...

Fast det gör dom ju inte. Minimal skillnad i upplevelse mellan en ny modell och en äldre historia.

Känslan är ju ändå: "jaha en ny mobil, nyputsad skärm iaf. gäsp". Typ...

Permalänk
Skrivet av ipac:

Fast det gör dom ju inte. Minimal skillnad i upplevelse mellan en ny modell och en äldre historia.

Känslan är ju ändå: "jaha en ny mobil, nyputsad skärm iaf. gäsp". Typ...

Det är de senaste modellerna som det har börjat stagnerat på. Annars har det varit dålig skärmtäckning på framsidan, ej usb c, dålig bluetouth, slö cpu & gpu, kass zoom på kameran, dålig fingeravtryckläsare, slö snabbladdning, inte ha minst dynamic refresh rate 120 Hz display, dålig skärm i solsolljus, sakna 5G etc.
Det är just på de senaste mobiltelefonerna som utveckling har börjat stagnerat. Där man kan säga att om man idag köper en värsting, så kommer de kommande inte bli så otroligt mycket bättre.

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Dom är med och hjälper till med dessa men inte dom som kommit på det, är inte som Blåtand som är uppfunnet av Ericsson.

Hur många företag har ”kommit på” något som är likvärdigt med Bluetooth?
Var går gränsen för när ett företag ”kommit på” eller har ”uppfunnigt” något?

Tycker nog allt även Apple ”kommer på” en hel del.

Airplay?
https://en.wikipedia.org/wiki/AirPlay

OpenCL?
”OpenCL was initially developed by Apple Inc.”
https://en.wikipedia.org/wiki/OpenCL

Core Audio?
https://en.wikipedia.org/wiki/Core_Audio

Metal?
https://en.wikipedia.org/wiki/Metal_(API)

Dynamic Caching?
https://dataconomy.com/2023/10/31/what-is-dynamic-caching/
https://developer.apple.com/videos/play/tech-talks/111375

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av ipac:

Fast det gör dom ju inte. Minimal skillnad i upplevelse mellan en ny modell och en äldre historia.

Känslan är ju ändå: "jaha en ny mobil, nyputsad skärm iaf. gäsp". Typ...

Problemet ligger i att det inte finns så många som tillverkar produktens delar. Skärm är Samsung/LG , kamera är Sony, kretsen är TSMC och så vidare.
Om du skall få något nytt så måste man bryta alla de här och deras dominans på marknaden.
Därav ser det ut så idag att ny telefon inte ger känslan utav ny telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hur många företag har ”kommit på” något som är likvärdigt med Bluetooth?
Var går gränsen för när ett företag ”kommit på” eller har ”uppfunnigt” något?

Tycker nog allt även Apple ”kommer på” en hel del.

Airplay?
https://en.wikipedia.org/wiki/AirPlay

OpenCL?
”OpenCL was initially developed by Apple Inc.”
https://en.wikipedia.org/wiki/OpenCL

Core Audio?
https://en.wikipedia.org/wiki/Core_Audio

Metal?
https://en.wikipedia.org/wiki/Metal_(API)

Dynamic Caching?
https://dataconomy.com/2023/10/31/what-is-dynamic-caching/
https://developer.apple.com/videos/play/tech-talks/111375

Klart dom kommit på saker men om då frågar någon vad som kommit på som inte är så insatt i teknik eller massa mjukvara så kommer folk rabbla upp massa saker som touchscreen, fingertrycksavläsare och faceid.
Så fortfarande gör dom någon folk tycker om dom hittar olika tekniska saker och sätter ihop det i en telefon som många gillar.

Men tycker om att du länkar till massa protocol som man använder på redan existerande teknik.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Klart dom kommit på saker men om då frågar någon vad som kommit på som inte är så insatt i teknik eller massa mjukvara så kommer folk rabbla upp massa saker som touchscreen, fingertrycksavläsare och faceid.
Så fortfarande gör dom någon folk tycker om dom hittar olika tekniska saker och sätter ihop det i en telefon som många gillar.

Men tycker om att du länkar till massa protocol som man använder på redan existerande teknik.

Blir ändå inte riktigt klok på vad du argumenterar för.
Även de som utvecklade Bluetooth fick sin kunskap för att göra det baserat på vad andra människor lärt sig innan dem. Allting görs knappast "från scratch" varje gång.

Det stämmer att Apple använder grejer från andra tillverkare, men det betyder inte att de inte kokar ihop en hel del "in-house" också.

Men du menar kanske att folk i allmänhet ger Apple för mycket "cred" för grejer som andra företag varit inblandade i att ta fram? Så är det kanske och då bör de så klart talas till rätta.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Problemet ligger i att det inte finns så många som tillverkar produktens delar. Skärm är Samsung/LG , kamera är Sony, kretsen är TSMC och så vidare.
Om du skall få något nytt så måste man bryta alla de här och deras dominans på marknaden.
Därav ser det ut så idag att ny telefon inte ger känslan utav ny telefon.

Ser det inte som ett problem iofs.
Rätt behagligt att kategorin telefon är i det närmaste "färdig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det låter ju som det sämsta batteritiden någonsin, min 15 Pro varar åtminstone en dag till, kanske till och med två! Tänk om du skulle vilja gamea med ynka 20% kvar efter att din S24 Ultra dragit 60% batteri idle på mindre än 24 timmar?!

Batteritid claims säger noll utan context, lol.

Vilket tramsigt inlägg. Man behöver inte vara jättesmart för att förstå att man inte ska tolka det jag skriver som någon absolut mätning eller jämförelse, om du läser lite noggrannare så ser du att det enda jag skriver är att jag tycker det bästa med S24 Ultra är batteritiden, inte att S24 Ultra har bästa batteritiden av alla mobiler.

Permalänk
Medlem

Apple är verkligen det värsta företaget som finns inom tech.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Funderade också på en oneplus 12 tills jag såg att den bara får 5 år av uppdateringar, känns lite snålt med tanke på att den kostar över 10 lax. Med samsung s24-serie får man 7 år av uppdateringar, men kostar också mera.

Står mellan s24 plus och oneplus 12 för mig men lutar mer än s24 plus just för uppdateringarna.

Dessutom gillar jag inte oneplus inställning till uppdateringar:
https://swedroid.se/oneplus-anser-att-sju-ars-uppdateringar-h...

"bara" 5 år... Du måste skämta.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Samsung utan qualcomms chip skulle aldrig haft en chans mot äpplet skrutten . Får se när deras Exynos kommer tillbaka hur bra dom egentligen är😉

Helt fel.

Exynos 2400 är riktigt nice.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Jag tänker mest på viktiga appar som exempelvis bank-ID som kommer sluta vara kompatibelt när OS blir för gammalt och säkerhetsuppdateringar som slutar släppas.

Det finns inget belägg för det där. Man kan självklart använda bank-ID med telefoner som slutat fått uppdateringar.

Och med handen på hjärtat. Du köper en ny mobil inom 6 år.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Apple är verkligen det värsta företaget som finns inom tech.

LoL, du dyker ofta upp i dessa trådar med liknande utfall. Du undviker uppenbarligen deras produkter, men du måste ha använt någon av dom vid något tillfälle och utsatts för ett svårt trauma? Tror det är dags att öppna upp och berätta vad du utsatts för och och hur det påverkade ditt liv, så att du så småningom kan släppa det och gå vidare.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Väntar hellre på Sony Xperia 5 vi, än dessa.

Sonys telefoner har mycket som talar för dem. Jag är en förespråkare både för 3.5mm och minneskort. Så himla synd bara att de enbart har 2 års med uppdateringar :/ Vilket i praktiken innebär att om du köper din telefon cirka 1 år efter release, typ V:orna nu, så har du bara 1 år.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hört talas om sms-lån, avbetalning etc?

Skämt åsido. jag tycker det inte är konstigt att folk lägger mycket pengar på mobiler som de använder så mycket, många mycket mer än deras andra datorer. Det jag har svårt att förstå mig på är folk som lägger hutlös mycket pengar på en mobil som snabbt föråldras och sedan använda denna gamla dritt hur länge som helst. Istället för att balansera det mer och ha en skaplig mobil hela tiden.

Nu har dock utvecklingen stagnerat. En iPhone 15 och Samsung S24 blir inte snabbt gammal dritt.

Även om man använder sin telefon jättemycket så finns det ingen anledning att köpa en jättedyr. Det är (i praktiken) ingen skillnad på de och de som kostar en tredjedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Även om man använder sin telefon jättemycket så finns det ingen anledning att köpa en jättedyr. Det är (i praktiken) ingen skillnad på de och de som kostar en tredjedel.

Som att säga att det är ingen skillnad på Nvidia RTX4090 och AMD Radeon 7600, bägge är grafikkort som skickar bilder till monitorn...

Visa signatur

Dator: Mac