DisplayPort-bandbredd och 2 x 144Hz 4K - workarounds?

Permalänk

DisplayPort-bandbredd och 2 x 144Hz 4K - workarounds?

Köpte nyligen en Asus PG43UQ för att ersätta min TV som ett komplement till min PG32UQ.

Båda skärmarna ska klara 4K 144Hz över DP 1.4 med 10 bitars färgdjup och HDR, men bandbredden begränsar naturligtvis detta när båda är igång samtidigt. Vad jag dock inte räknat med är att denna begränsning (98HZ och icke-HDR) kvarstår även när endast den ena skärmen är aktiv i Windows (läs: när display-inställningen är satt till antingen "PC screen only" eller "second screen only").

På grund av detta kör jag just nu PG43UQ över HDMI 2.0 istället för DisplayPort för att bibehålla mina 144Hz på PG32UQ, och får därför nöja mig med mesiga 60Hz i 4K vilket inte var tanken. Dessutom går jag miste om G-sync-funktionen över HDMI.

Finns det något sätt att komma runt detta i antingen Windows-inställningarna eller Nvidia Control Panel, eller är bandbredden alltid avhängig vad som rent fysiskt är inpluggat i DisplayPort-utgångarna? Vad jag är ute efter är alltså att få datorn att bara "se" en skärm åt gången, så att jag kan utnyttja dess fulla kapacitet.

Jag är inte supertaggad på att skaffa en switcher och ytterligare en kabel bara för detta ändamål då det känns som att det skulle kunna medföra vissa stabilitetsproblem, men skulle det kunna vara en lösning?

Grafikkortet är ett RTX 4090 så det bör inte vara någon flaskhals där.

(Jag har förstått att dessa skärmar ska vara utrustade med något som kallas DSC, display stream compression, men har inte riktigt fattat om det är relevant i det här sammanhanget eller om det är något som är påslaget automatiskt. Jag läser det som att skärmarna ska ge 144Hz 4K 10-bit HDR med DSC, och det gör de ju om man kör dem var för sig. Hittar i vart fall ingen inställning för det.)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | G.Skill Flare X5 32GB 6000MHz | Gigabyte B650 Gaming X AX | Samsung 980 Pro 1TB | Gigabyte UD1000GM PG5 | Be Quiet Pure Rock 2 | Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Bildexpert 📺

Nvidias egna info: https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/40-series... (en bit ned) säger:

4 – Multi-skärm:
Fyra oberoende skärmar körs med 4K vid 120 Hz med DP eller HDMI
Två oberoende skärmar körs med 4K vid 240 Hz eller 8K vid 60 Hz med DSC med DP eller HDMI
Andra skärmkonfigurationer kan vara möjliga baserat på tillgänglig bandbredd

Så på specifikationspappret ska det fungera men det brukar finnas dolda förbehåll, inklusive att partnertillverkare stryper total tillgänglig bandbredd. Nu torde inte 4090 vara utsatt för det, men det har varit diskussioner tidigare där man inte får ut full kapacitet på flera skärmar samtidigt fast det är inom vad som står på officiella pappret.

4K/98 Hz med 10 bitar är ett tecken på att den kör okomprimerat HBR3. Allt över 4K/98 Hz/10-bit förutsätter att DSC används med HBR3/DP1.4. Så att den fastnar på icke-DSC-nivå kan vara ett tecken på att något inte fungerar som tänkt.

Stämmer att du köra båda via varsin DP-port och inte någon speciallösning med docka eller liknande? Det kan fungerar olika med olika portar, så testa även det. Någon sorts aktiv kabel eller liknande?

Hur blir det om du kör PG32UQ med HDMI istället den specas som HDMI 2.1?

Permalänk

Stort tack för svaret!

Japp, jag körde båda via två DP-portar direkt på grafikkortet. Hade tyvärr ingen HDMI 2.1-kabel tillgänglig för att testa det alternativet. Men...

Jag funderade vidare och googlade runt lite. Tänkte svänga inom Kjell och company på väg hem från jobbet för att införskaffa en HDMI 2.1-kabel, när jag snubblade över den här tråden på Reddit.

Då slog det mig att jag ju faktiskt kopplat in skärmarna i två intilliggande DP-portar och att det kanske var just de två portarna som delade bandbredd med varandra. Sagt och gjort, jag begav mig direkt hem och testade att flytta den ena DP-kabeln till porten längst bort från moderkortet sett, och voilà - 4K, 144Hz, 10 bitar, HDR, G-sync och hela faderullan på båda skärmarna!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | G.Skill Flare X5 32GB 6000MHz | Gigabyte B650 Gaming X AX | Samsung 980 Pro 1TB | Gigabyte UD1000GM PG5 | Be Quiet Pure Rock 2 | Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rymdprofeten:

Då slog det mig att jag ju faktiskt kopplat in skärmarna i två intilliggande DP-portar och att det kanske var just de två portarna som delade bandbredd med varandra. Sagt och gjort, jag begav mig direkt hem och testade att flytta den ena DP-kabeln till porten längst bort från moderkortet sett, och voilà - 4K, 144Hz, 10 bitar, HDR, G-sync och hela faderullan på båda skärmarna!

Ah, perfa! Där bekräftade du något som jag misstänker kan variera mellan olika partnertillverkare men sällan står i klartext någonstans – samt lett oss till liknande huvudbry i tidigare fall.