Permalänk
Moderator
Testpilot

MSI MPG 271QRX QD-OLED

Hej,

som några av er säkert är medvetna om så är jag testpilot här på Swec och jag har precis fått hem en riktigt intressant skärm i form av MSI MPG 271QRX QD-OLED. Som ni säkert listat ut av modellnamnet så handlar det om en OLED från Samsung, deras QD-OLED.

Det är 2 560 x 1 440 pixlar över 27" som gäller men vad som är extra intressant med denna skärmen är des 360 Hz uppdateringsfrekvens som är vansinningt snabbt.

Första intrycket är extremt positivt och inte sedan gamla CRT-tiden har jag inte upplevt sådan mjuk scroll och allmän klar bild vid rörelse. Det här är något helt annat kan jag säga redan nu.

Eftersom det är en ny modell på marknaden och en av de första 360 Hz OLED-skärmarna så tänker jag kolla av med er vad det är som ni är mest nyfikna på med den här skärmen, vad vill ni veta och vad vill ni att jag ska testa? Jag kan inte testa fördröjning på ett objektivt sätt då den utrustningen kostar massor med pengar och jag inte har något till hands men jag kommer testa färgrymd med mera, då jag äger en Colorimeter.

Säg till vad ni är nyfikna på!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Vore intressant hur du uppfattar text vid kontorsarbete. Det är ju något som många verkar ha synpunkter på när det gäller OLED.

Next-gen QD-OLED ska ju vara bättre på det.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av samurai:

Vore intressant hur du uppfattar text vid kontorsarbete. Det är ju något som många verkar ha synpunkter på när det gäller OLED.

Next-gen QD-OLED ska ju vara bättre på det.

Absolut, bra input.

Jag kan säga redan nu att den här nya generationen av QD-OLED är bättre än Philips Evnia som jag testat tidigare, nu har jag inte riktigt hunnit tweaka fullt med ClearType än men man kan notera fringing eller kantfärgning på svenska. Det finns ett störande element kring text.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte denna modell själv (Komplett verkar ha fått in dem tidigare än t.ex. webhallen och inet), men returnerade efter ett par dagar. Ett par dealbreakers för min egen del (jag använder min skärm både till spel och arbete/programmering):

1. Pixel-shift-algoritmen tyckte jag personligen var rätt horribel vid dagligt arbete. Den flyttar långsamt bilden över några pixlar för att sedan hoppa tillbaka (för att minska burn-in). Just hoppet gör mig rätt förvirrad, nästan svagt illamående :D, är nog väldigt personligt hur man påverkas av detta (se inspelning från annan skärm-modell, men med samma betéedende) https://www.youtube.com/watch?v=BNROuqD468M

2. Färger i skarpa och tunna kontrastskillnader som löper längsmed pixelmönstret (linjer, polygoner etc) ser rätt kassa ut. Du kan få röda linjer under geometri och blå ovanför :S. Problemet går heller inte riktigt att lösa algoritmiskt från OSet pga 1/pixel shiften, så för mig blev det rätt jobbigt i vardagligt arbete, även om det inte var riktigt lika störande som hoppen i (1). Text blir förstås också rätt kass att titta på. Jag tror att om man kör riktigt höga pixeldensiteter, så kommer detta ev lösa sig själv i framtida modeller (27" 4K eller högre upplösning).

3. Skärmen går att köra i max 16 h innan du behöver låta den vila i 15 minuter (den klagar out-of-the-box var 4e timme, men du kan skruva upp intervallet till 16h, vet ej hur mycket det påverkar burn-in). 4h är förstås mindre bra om man sitter i ett möte och helt plötsligt inte får ha sin skärm igång längre :D. Emellanåt behöver den köra en 1h-cykel också, men det har jag inte hunnit uppleva själv innan jag returnerade min. OBS: Cyklerna körs också när skärmen inte används/i stand-by, vilket jag kan tänka mig ju inte blir så bra om man kommer tillbaka till datorn efter lunch etc och upptäcker att den behöver vila i 10-15 minuter till. Dock inget jag hann uppleva.

4. Skärmen (iaf mitt ex, vissa andra på Reddit hävdar motsatsen) flimrar rejält när man kör med VRR påslaget men inte matar den med mjuk signal (t.ex. laddningsskärmar, looking at you BG3!). Detta gjorde det för mig omöjligt att spela vissa spel med VRR.

Hade jag enbart spelat och sett på film, och inget annat, så skulle jag nog behållit den. Men för hybrid-användning (arbete/programmering+spel+film) så blev den tyvär fel för mig. Min tidigare skärm som jag behåller är en 144 Hz IPS med gsync.

Hoppas ovan kan ge lite information till andra spekulanter på modellen!

Tips på att få till bra inställningar på skärmen, som jag gillade iaf:
- Stäng av artificiell "sharpness" helt på skärmen. Den kommer förkonfad med det alldeles för högt uppskruvat. Förvärrar effekten av problem (2) ovan.
- Glöm inte aktivera HDR i windows
- Ställ in färgprofilen på "Adobe sRGB" (ej standard SRGB) alt. Apples motsv (valet under Adobe sRGB). Default-inställningarna är rätt kassa, my2c
- Skärmen kommer by default med VRR avstängt, och du kommer inte kunna slå på det i nvidia-drivarna. Du behöver manuellt gå in i en skärm-meny och aktivera VRR, innan motsv inställning dyker up i nv cpl.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Av Monitors Unboxed så får jag höra att OLED oftast inte passar redigering liksom som jag gör, och att det handlar om när man har skärmen stilla av saker som ger inbränningar och som tydligen påverkar livslängden.

Är det än för tidigt för OLED att passa workstations användare?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SVclocker:

Av Monitors Unboxed så får jag höra att OLED oftast inte passar redigering liksom som jag gör, och att det handlar om när man har skärmen stilla av saker som ger inbränningar och som tydligen påverkar livslängden.

Är det än för tidigt för OLED att passa workstations användare?

Beror helt och hållet på hur du använder den både ur det stora perspektivet med ljusstyrkan du ifall behöver timmar, dagar oh veckor med exakt samma. Det lilla perspektivet påverkar också, likt utformningen på statiska element (menyer, bakgrund, ikoner etc.) och även användarbeteenden som att alltid köra fullskärmläge. Fullskärmsläge och dark mode med hög ljusstyrka är ett riskbeteende.

OLED väljer man primärt för de egenskaperna som OLED är bra på, till exempel förmågan till hög kontrast och att svart är svart. Är det egenskaper som är viktiga för dig, då kan OLED vara rätt. Om inte är det ofta lämpligare (och även billigare) med annan teknik.

Permalänk
Medlem

Tycker det är klokt att fråga vad folk vill se!

Jag undrar om den stöder DDC/CI, så att man kan använda mjukvara (till exempel Twinkle Tray) för att snabbt ändra ljusstyrka och kontrast?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

@Dinoman Har du kvar skärmen, så svara gärna på frågan i föregående inlägg.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av bartil:

Tycker det är klokt att fråga vad folk vill se!

Jag undrar om den stöder DDC/CI, så att man kan använda mjukvara (till exempel Twinkle Tray) för att snabbt ändra ljusstyrka och kontrast?

Måste sätta mig in i vad det är först men absolut. Ska kolla detta.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Måste sätta mig in i vad det är först men absolut. Ska kolla detta.

Kolla första inlägget här:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1571933-styr-skarmens-ljusstyrka-direkt-i-windows

Mjukvara som diskuteras är lite gammal, men annars är det en bra tråd.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Det lilla perspektivet påverkar också, likt utformningen på statiska element (menyer, bakgrund, ikoner etc.) och även användarbeteenden som att alltid köra fullskärmläge. Fullskärmsläge och dark mode med hög ljusstyrka är ett riskbeteende.

Hm, hur menar du med fullskärmsläge där? I vilket sammanhang?
I många lägen betyder väl fullskärmsläge att statiska element som taskbar/toolbars/knappar försvinner och därmed är snällare mot skärmen?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Av Monitors Unboxed så får jag höra att OLED oftast inte passar redigering liksom som jag gör, och att det handlar om när man har skärmen stilla av saker som ger inbränningar och som tydligen påverkar livslängden.

Är det än för tidigt för OLED att passa workstations användare?

Har du sett senaste videon? Tim kör nu med en OLED (MSIs 4k 32" variant) som sin redigeringsskärm just för att testa detta.
Kan bli en intressant serie att följa (han kommer uppdatera då och då).
https://youtu.be/ShRbArSGq1U

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thomas:

Hm, hur menar du med fullskärmsläge där? I vilket sammanhang?
I många lägen betyder väl fullskärmsläge att statiska element som taskbar/toolbars/knappar försvinner och därmed är snällare mot skärmen?

De statiska, riskfyllda elementen likt ikoner och menyknappar etc. hamnar alltid på samma plats i fullskärmsläge eller maximerat fönster. En mer godtycklig användning av fönster gör att sådana element hela tiden flyttar runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Har du sett senaste videon? Tim kör nu med en OLED (MSIs 4k 32" variant) som sin redigeringsskärm just för att testa detta.
Kan bli en intressant serie att följa (han kommer uppdatera då och då).
https://youtu.be/ShRbArSGq1U

Japp den videon följer jag med stort intresse.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil