Permalänk
Medlem

Tankar om byggidé

Halloj!

Efter 5 år av laptopspel är det såhär i skatteåterbäringstider på tiden för mig att ta mig själv på allvar och göra ett återinträde in i desktop-världen.

- Budgeten är max 16k
- Wifi på moderkortet är ett måste
- Har försökt hålla mig till en helsvart Estetik

Jag plöjer ner mycket mer tid i tävlingsinriktade spel (CS, Overwatch, Dota etc) än AAA-titlar så FPS är viktigare än ultrainställningar på allt. Men det är såklart trevligt om allt också ser fint ut.

Jag har inte riktigt hållt mig à jour med hårdvaruuppdateringar under de senaste åren, men har försökt researcha de senaste dagarna och då landat i det här byggutkastet:

Ser der någorlunda vettigt ut eller kan jag få bättre inom budget? Funderade lite på om jag, med hänsyn till mina preferenser i nuläget, skulle gå upp till 7800x3d på bekostnad av GPU. Å andra sidan lär väl 7600 också hantera "mina" spel rätt bra, och så kan man i stället uppgradera till typ 9800x3d om några år.

Vad tror ni? Vore tacksam för alla synpunkter!

Permalänk
Medlem

Jag hade försökt få med 7800X3D. Funkar 390 kr över budgeten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Jag hade försökt få med 7800X3D. Funkar 390 kr över budgeten?

https://komponentkoll.se/bild/KElru.png

Stort tack för svar! Mjo allt är väl alltid förhandlingsbart i slutändan, haha. Får nog kanske bli att försöka klämma in det trots allt.

Några uppföljande frågor, om du har tid:
- Hört att Asus prime-MB:t inte ska ha jättebra VRM-kylning. Är det något att bry sig om eller är det överspelat med en relativt strömsnål processor som 7800x3d?
- vad är fördelarna med det nätagg och CPU-kylare du ändrat till jämfört med de jag valt? (Bara nyfiken)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARNO:

Stort tack för svar! Mjo allt är väl alltid förhandlingsbart i slutändan, haha. Får nog kanske bli att försöka klämma in det trots allt.

Några uppföljande frågor, om du har tid:
- Hört att Asus prime-MB:t inte ska ha jättebra VRM-kylning. Är det något att bry sig om eller är det överspelat med en relativt strömsnål processor som 7800x3d?
- vad är fördelarna med det nätagg och CPU-kylare du ändrat till jämfört med de jag valt? (Bara nyfiken)

Den första versionen av Prime-kortet var riktigt usel men tvåan är helt okej även om VRM-kylningen inte är i toppskiktet. Som du säger är ju 7800X3D strömsnål så det funkar bra till den processorn.

CPU-kylaren är lite vassare än PA och känns värd för bara 40 kr extra även om båda duger utmärkt för 7800X3D. Vansinnigt mycket kylare för under 500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARNO:

Stort tack för svar! Mjo allt är väl alltid förhandlingsbart i slutändan, haha. Får nog kanske bli att försöka klämma in det trots allt.

Några uppföljande frågor, om du har tid:
- Hört att Asus prime-MB:t inte ska ha jättebra VRM-kylning. Är det något att bry sig om eller är det överspelat med en relativt strömsnål processor som 7800x3d?
- vad är fördelarna med det nätagg och CPU-kylare du ändrat till jämfört med de jag valt? (Bara nyfiken)

Skrivet av Alastor Moody:

Den första versionen av Prime-kortet var riktigt usel men tvåan är helt okej även om VRM-kylningen inte är i toppskiktet. Som du säger är ju 7800X3D strömsnål så det funkar bra till den processorn.

CPU-kylaren är lite vassare än PA och känns värd för bara 40 kr extra även om båda duger utmärkt för 7800X3D. Vansinnigt mycket kylare för under 500 kr.

Inget ändrades gällande MOSFETs så alla Asus B650 Prime bör egentligen fortfarande undvikas.
Kan kolla på Asrock B650M Pro RS för inte mycket mer.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.