övervaka servrar hemma?

Permalänk

övervaka servrar hemma?

Vad finns det för smidigt program för att övervaka tre hemma servrar, två med ubuntu och en med windows.

vill kunna snabb kolla disk användning, processor användning, ram etc, inget behov att att kunna pusha uppdateringar etc.

skulle det funka på två Qnap Nas så skulle det inte vara fel heller.

En server kör Docker, en kör Home assistant OS och en Windows 10.
Ena Qnap nas kan köra Docker, andra kan inte.

Finns det något smidigt som kan samla alla på samma ställe?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Zabbix kanske kan vara något. Kör den själv i gratis version för övervakning av nätverket och några klienter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Glances. Där kan du få in alla värden i Home Assistant också!

Permalänk

Testar Netdata just nu, gick att få in på min Home assistant server som addon, så jag kan hålla koll på den, så får ser hur den känns.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Jag använder LibreNMS för att övervaka i princip allt i mitt nätverk.

Permalänk
Medlem

Detta kanske?
https://www.sweclockers.com/test/38432-snabbtest-streacom-vu1...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Det finns ett par trådar här nu om just övervakning av datorer och nätverk.

Som jag har nämnt i tidigare trådar, så finns det gott om alternativ, och jag har provat samtliga av dem och de som kryssade i alla mina bock-rutor var CheckMK och Paessler PRTG.

CheckMK finns som både en Open Source RAW-variant med all funktion sånär som på att övervakningsmotorn är Nagios-baserad kontra en egenbyggd i betalda Enterprise-varianten. För mindre miljöer är inte detta ett problem, men säg att du ska övervaka tusentals servrar och nätverksenheter och tiotusentals tjänster, då får man ut mer kraft ut övervakningsservern med den mer optimerade övervakningsmotorn. Själv har jag ca 30 VM:s på två hypervisors, samt 3 switchar och accesspunkter som jag övervakar, samt att jag även övervakar prestandan på brandväggar och nätverksutrustning hos vänner, och för detta fungerar CheckMK mycket väl. Övervakning med CheckMK kan antingen göras via agent som installeras, eller agentlös med SNMP. Vad gäller notifikationer så kan du lösa antingen med e-post alternativt via webhooks mot valfri chatt-plattform såsom Slack, Mattermost eller Rocketchatt m.fler.

Paessler PRTG å andra sidan, är för det första Windows-baserad och kräver en Windows-dator eller server för att köra. Gratisvarianten har en gräns om 100 sensorer, där en PING-sensor räknas som 1st sensor. Men det finns också smarta sensorer som övervakar flera parametrar, samt att man kan skapa skript som samlar in data så man kan i princip skapa en allt-i-ett sensor för olika saker om man är lite klurig. Till fördelarna med PRTG är att de har en väldigt bra mobilapp för live övervakning med push-notiser. Det är också mycket intuitivt att skapa upp sensorer i denna lösning. PRTG stödjer både SNMP- och WMI-övervakning, samt så kallade EXE/custom-sensorer som kan vara allt från Powershell-skript, bash/python-skript på Linux-host till exe/binärfil som returnerar ett visst resultat.

Jag testade på Zabbix och Icinga, men jag upplevde dessa som mycket bökigare att konfigurera upp än ovan nämnda övervakningslösningar. Sen har jag även testat LibreNMS, som förvisso är relativt lätt att konfigurera, övervakning sker via SNMP, men det är också relativt begränsat vad man kan övervaka och även hur man löser med eventuellt behov utav push-notiser om något går ner.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Kör själv netdata internt på mina burkar av intresse men även en free-tier oracle-vps som kör uptime kuma för att hålla koll utifrån och få notiser när internetanslutningen går ner.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Kör själv netdata internt på mina burkar av intresse men även en free-tier oracle-vps som kör uptime kuma för att hålla koll utifrån och få notiser när internetanslutningen går ner.

Ja Uptime Kuma är också värt att nämna, denna lösning är mycket enkel att sätta upp. Och även om den är begränsad i vad den kan övervaka, så kan den trots allt hålla koll på allt från http(s) ändpunkter, TCP-portar och även docker container-övervkning. Jag kör faktiskt detta för att hålla koll på de flesta av mina webbtjänster och även vissa externa tjänster för att ha koll på världsläget. 😊

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Ja gillar enkelhet. Lägg upp ett cronjob som mejlar ut en rapport en gång i veckan om diskanvändning med mer. Väljer du att spara mejlen har du också historik.