Screen-tearing Windows 11?

Permalänk
Medlem

Screen-tearing Windows 11?

Windows 11 är fullt uppdaterat. Har någon fått problem med linje screen-tearing senaste dagarna? Fenomet syns oftast på Youtube eller när jag bläddar bilder på Twitter. En linje syns på mitten på bilden.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Vore även bra om du kunde visa en skärmdump på hur detta ser ut. Om du kan se den på skärmen, men inte på skärmdumpen, så har det inget med Windows att göra. Då beror det på skärmen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Sötast

PG279Q? Rak linje rakt ner på mitten av skärmen?
Stäng av skärmen på knappen på högersidan och starta den igen (behöver inte vänta ens 0.5sek) sedan så är den rätt igen!

Permalänk
Medlem

Har liknande problem. Tycker det märks när man skrollar på websidor mest, inte i spel. Försökte filma fenomenet men tycker inte att det syns på videon.

Permalänk

Jag hade problem med screen-tearing 2017-2018 (orsakat av Windows-uppdatering eller uppdaterade drivrutiner för grafikkort).

Löste problemet så här (tips efter en massa googling på nätet):
1. Ha bara EN (1) skärm/TV fysiskt inkopplad. Högerklicka på skrivbordet, välj "skärmupplösning", avaktivera visning på två skärmar (ta bort "duplicering", "extended" osv.). Starta om datorn.
2. Kör med 60 Hz istället för 59 Hz (eller motsvarande förändring för högre bildfrekvens)
3. Ha tripple buffering m.m. aktiverat i grafikkortets kontrollpanel.
4. Högerklicka på skrivbordet, välj "anpassa", aktivera ett "Windows Aero-tema".

Andra saker att testa/ överväga för felsökning:
- Testa med äldre sparade drivrutiner för grafikkortet.
- Backa tillståndet för Windows mha Windows systemåterställning.
- Testa olika utgångar på grafikkortet, speciellt om det t.ex. finns HDMI, DVI, analog VGA.
- Provat med maskinvaru-accelererad grafik, resp. utan sådan i webbläsaren/ mediaspelaren.
- Provat olika skärmupplösningar.
- Provat olika grafikkablar och standarder.
- En massa specialinställningar i grafikkortens kontrollpaneler (tips från Internet, som ska stoppa Screen tearing).
- Undvik överklockning av grafikkort och CPU.