Gaming känns meningslöst, känner ni likadant?

Permalänk
Medlem

Gaming känns meningslöst, känner ni likadant?

Jag är nog som många av er - började spela datorspel i tidig ålder. Den villkorslösa flykten från det tråkiga livet i grundskolan som liten till en fantasivärld som Runescape, WoW var ovärdeligt. Man satt och lirade med sina kompisar dagligen och det var det enda sättet man umgicks på egentligen. Livet var härligt helt enkelt.

Nu är jag 25+ och byggde väl min 3:e egna gamingdator för ca 1,5 år sedan. Trodde det skulle bli riktigt gött att kunna spela ordentligt. Dock så har spel under de senaste typ 8 åren varit väldigt meh. Allt handlar om nya affärsmodeller för spel nu för tiden, AAA spel har massa lootboxes och P2W, spel släpps i early access och slutar med att uppdateringsfrekvensen av spelet ökar exponentiellt eftersom utvecklaren redan cashat in. Spelen känns som minimal effort, ska bara vara snabba dopaminkickar utan något faktiskt djup. Ingenting är appelerande helt enkelt.

Jag har också svårt att spela äldre spel, testade Dragon Age för ett tag sedan men klarade inte riktigt av det, trots att detta var ett av mina favoritspel någonsin. Dock är det likadant med de flesta spelen: man känner ingen lycka eller entusiasm kring dem längre. Startar upp ett spel och kanske lirar i 20 minuter innan man stänger av och frågar sig själv vad som egentligen är meningen?

Senaste gången jag verkligen blev indragen i ett spel var i The Witcher 3, för nästan 10 år sedan. Är också i slutet av en utbildning, vilket gör att min möjlighet att spela spel på samma sätt snart har kommit till sitt slut då det därefter blir heltidsarbete och familjeliv med högsta sannolikhet.

Numera öppnar jag bara upp datorn och surfar på webben, alternativt producerar musik. Har funderat i några veckor nu på att sälja speldatorn då det ändå inte medför så mycket lycka. Det jag behöver en dator till kan jag göra på laptopen. Ni som har känt likadant, Hur gick det för er? Att sälja datorn skulle kännas som att göra sig av med en gammal vän, men hur bryter man med det som har gett en så mycket lycka under så lång tid?

Sorry för långt inlägg. Önskar er en fortsatt glad lördag!

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem

Kan säga så här att jag känner precis likadant, uppvuxen med datorn och spel på samma sätt som du. Jag har uppgraderat mina datorer med ca 8-10 års mellanrum och egentligen bara om det kom ett spel som behövde det, köpte ny dator när Diablo 4 släpptes men har sen någon månad tillbaka helt släppt det av samma anledning som du. Köpte Borderlands serien när det var 90% rea på steam och har haft mer kul med 1 och 2 än vad jag haft med många andra spel.

Funderar samma på att antingen göra mig av med datorn och sen skaffa en laptop/ipad för surfandes skull och betala räkningar etc och sen hålla mig till konsol spel, känner ibland bara att datorn med skrivbord och stol tar upp en sån plats numera

Permalänk

Jag kan känna igen mig en en del av det du säger. Inte nödvändigtvis i allt, men i tillräckligt mycket för att jag tror att jag förstår hur du menar. Jag känner ofta att de nyare spelen inte ger mig samma spelglädje som de gamla jag spelade förr i tiden - men när jag provar att spela om de gamla ger de mig inte heller samma glädje som de brukade.

Det som har fungerat för mig kanske inte fungerar för dig, men det som de senaste åren har gett mig mest spelglädje har varit att istället titta på YouTubers som äkta och totalt blint spelar igenom spel som jag tidigare uppskattade att spela själv. Att titta på kanaler som Welonz, lil indigestion eller About Oliver har gett mig samma känsla av spelglädje som jag brukade känna förr, men som jag inte lyckas fånga längre när jag spelar själv.

Men som sagt, det är jag, det, och det kanske inte alls är något som hjälper dig - alla är vi olika!

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag sett en ganska stor tråd här på forumet om samma problem. Det är en slags gaming burnout.

En del av problemet är som du säger, man är less på den praktik som stora studior utövar för att tjäna pengar så lätt som möjligt, men detta kan åtgärdas genom att vända sig till de bästa indiespelen.

Lösningen för de flesta är att lägga spelandet på hyllan ett tag, testa på andra aktiviteter och efter ett tag kommer spelsuget tillbaka för många. Det kommer aldrig fungera att försöka tvinga sig att gilla något, även om vi alla som råkat ut för detta önskar vi kunde känna samma känsla igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag märker också att min spelsmak har ändrats med tiden. Jag är mycket mindre inne på att spela tävlingsinriktade FPS-spel, och betydligt mer inne på att spela olika typ av spel där man behöver tänka, bygga, lösa problem och liknande. Det var en sorgens dag när jag fick veta att Zachtronics lägger ner, till exempel.

Mitt RTX 3070 är ganska överflödigt för det mesta jag spelar, men det är ändå trevligt att ha det i datorn när man ändå känner för något mer grafiskt krävande då och då. Jag spelade till exempel Mass Effect för första gången för något är sedan (ja, vet var ganska sent) och det upplevde jag som absolut värt att spela. Men visst spelar jag mindre än jag gjorde en gång i tiden, även om jag kan plöja många timmar i sträck på rätt spel.

Jag har dock absolut inga tankar på att göra mig av med min speldator, däremot. Jag gillar att ha en snabb dator som jag kan använda för att faktiskt data på, det är användbart med en GPU för annat än spel, och, det här är är viktigt, jag har den redan.

Om ska du sälja datorn, har du något särskilt du vill använda pengarna till istället?

Permalänk
Medlem

Känner igen mig fullständigt i det där. Precis som allt annat (utom skidåkning) började spelandet tappa sin charm några år efter 20. Därifrån har det varit en stadigt fortsatt nedåtgående trend. Det har väl inte heller blivit bättre av att spelen i takt att de blivit snyggare, också blivit dummare och drygare.

Det finns dock en strimma ljus. För mig har faktiskt spelandet fått en renässans efter 40. Spelar främst gamla favoriter, kanske inte i lika långa sträck som förr, men de riktigt bra spelen kan man i alla fall köra flera timmar utan avbrott. Det har till och med hänt att jag glömt att äta middag, och undrat varför jag varit så hungrig framåt kvällningen

För er som är i min ålder och toknötte Doom i tonåren kan jag varmt rekommendera modden Brutal Doom. Det var väl i stort sett den ensam som fick mig att börja lira mer igen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Snusfri

Känner igen mig i en del, det är väldigt få spel idag som kan få mig att börja spela.
De flesta spel idag är väldigt "Meh" eller rent utav genomusla och gjorda för att kunna dra in så mycket stålar som möjligt istället för att ha något som liknar en själ.

Se tex bara på alla Far Cry, Assassin's Creed, CoD, BF osv som pumpas ut varje år som är exakt samma spel varje år med ett annat skin. Sådant förfarande suger spelmusten ur en.

Det spel som jag spelar absolut mest just nu är Rimworld-

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag upplevde precis det du beskriver för 7-8 år sedan, efter att i stort sett under hela uppväxten identifierat mig som "gamer" och lagt mycket pengar på intresset. Alla spel kändes poänglösa, jag kunde få ett ryck och starta upp något spel bara för att spela i 20 min och sen sluta, precis som du beskriver. Den där känslan av att uppslukas och att timmarna bara försvinner var helt borta.

Lösningen för mig var precis som Trebsor skrev, att ta paus från spelandet. Hitta andra sätt att koppla av i vardagen som inte involverar spel; lyssna på musik, jobba med foto och video, snacka med folk på skype/discord utan att spela var saker som jag fortfarande gjorde vid datorn för att koppla av.

Nu när jag är 30+ och sambo har mitt spelintresse långsamt kommit tillbaka. Har spelat igenom gamla godingar som Bioshock-spelen, gamla Assassin's Creed-spelen, Skyrim, och verkligen njutit av dem igen! Så det kan verkligen gå i perioder verkar det som.

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem

jag har känt exakt vad du har gjort. Spel har blivit sämre med tiden (antigen för att man har spelat samma genre om och om igen, eller att dom bara är rent skit producerat för pengar och inte det minsta entusiasm). Satsade på små indiespel och märkte av att spelglädjen fortfarande fanns kvar om man lyckades hitta ett spel av entusiaster (dock så är 99% av dom early access).

Det som fick mig att gilla spel igen var att göra trainers/bottar/mods för att se spel på andra sätt. Jag gick ifrån att spela spel 90% och programmering 10%, samtidigt som jag kände att spel bara blev tråkigare och tråkigare. Till 10%spel och 90% programmering samtidigt som spelen helt plötsligt blev roligare och roligare för att jag fick en annan typ av utmaning (där min egna kreativitet sätter gränser i spel och inte profiten)

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Hade precis samma känsla som dig, fast för 25 år sedan.

Permalänk
Medlem

Känner igen där i tonåren spela man allt man kom över, kunde lägga timmar på att utforska och leta genvägar osv.
Spelade en del CoD multiplayer fram till att de började med dlc och därav var jag inte beredd att lägg dom extra slantarna.

Idag är mer stillsamt (Snowrunner) men kan däremot uppskatta ett bra fps spel (Far cry) men som någon sa mycket spel mjölk år efter år med få nyheter numera tyvärr. Känns mer som ctrl C/ctrl V stundtals.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Spel idag är bara en inkomstkälla. Vill du känna av det som fanns förr dvs lite stolthet i att något ska vara bra och pengar är mer en bonus är indie scenen något som kan vara intressant.
Jag spelar nästan bara spel som är ca 10 år gamla. Vissa åldras bättre än andra. Med moddar och en stark community kan gamla spel hållas i liv rätt länge.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Heh, det är inte bara gaming som känns meningslöst.
Allt är inte totalt mörker, ibland snubblar jag över saker som Christopher Ruocchio - Sun Eater serie.
Tror de mest handlar om Diminishing Returns.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Tro mig, detta ämne har tagits upp i detta forum sedan det startades för 25 år sedan.

Även jag kände detta för nu snart tio år sedan, sista rycket i mitt spelande blev Overwatch efter lång tids CS och Battlefield 3/4 nötande. Sedan det så är det endast Diablo 4 och Final Fantasy 7 remake av allt nytt som jag spelat.
Spelar idag lite Legospel med äldsta grabben men mer än så blir det inte. Sitter knappt vid datorn längre, rätt så less men kan inte göra mig av med den då det finns en sju helsikes massa spel på alla möjliga speltjänster.
Plus att jag väntar på att nästa del i FF7 remaken ska släppas till PC, tänker inte köpa ett PS5 bara för den skull...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Skönt att det inte bara är jag som upplevt detta i alla fall. Man kanske ska testa att sätta gameandet på paus ett tag. Det där med gaming burnout känns aktuellt. Antar att det är en effekt av att också "växa upp". Numera stressar man ihjäl sig över utbildning, hitta jobb relevanta för karriären. Hålla koll på ekonomin etc. Men dessa saker är nog resultat av vad man ser i omvärlden också. Känns som att omgivningen är på väg åt det hållet också.

Ska testa att pausa gameandet och fokusera på annat ett tag framöver. Kanske börja programmera spel istället?

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk

När man var yngre hade man mer fritid, man var också piggare och kunde göra mer på denna tid. När man blir äldre så blir tid ofta en bristvara och det känns sådär att lägga denna tid på spel.
Dessutom bryr sig inte ens bekanta om spel och det blir inget tävlande eller vad man ska säga.

Jag själv har samma problem med serier och filmer. Där jag gör det klassiska problemet som folk gör idag med filmer. De startar filmen ser början, sedan gör annat tittar enstaka gånger. Man missar större delen och tycker filmen var dålig, tro tusan när man missade så mycket.

Lösningen få mer fritid. Problemet är om man skulle få 8h extra fritid i veckan, så finns det fortfarande 8h annat än spel som borde prioriteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfer:

Skönt att det inte bara är jag som upplevt detta i alla fall. Man kanske ska testa att sätta gameandet på paus ett tag. Det där med gaming burnout känns aktuellt. Antar att det är en effekt av att också "växa upp". Numera stressar man ihjäl sig över utbildning, hitta jobb relevanta för karriären. Hålla koll på ekonomin etc. Men dessa saker är nog resultat av vad man ser i omvärlden också. Känns som att omgivningen är på väg åt det hållet också.

Ska testa att pausa gameandet och fokusera på annat ett tag framöver. Kanske börja programmera spel istället?

Du är definitivt inte ensam.

Jag märkte när jag närmade mig 30 att man blev mycket mer "gubbig". Det känns inte lika "nytt" eller intressant på samma sätt. Mindre tävlingsinriktad.
När man var yngre kunde ju en fotbollsmatch på rasten vara stort allvar. Förlorade man en jämn cs gather kunde det gräma en hela dagen.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

För mig går spelandet i vågor/perioder. Kan lätt gå flera månader utan att jag ens startar ett spel, och sen plötsligt så blir man riktigt sugen på något (kan vara både ett gammalt spel man blivit sugen på att spela om eller ett helt nytt spel man blir intresserad av och inser "fan va kul detta var") och köttar veckor i rad.

Kan dock tillägga att det är ett antal år sedan jag spelade någon slags "online PvP" (typ CS, Dota 2 etc.) senast.
Har bara spelat singel-player eller co-op med vänner dom senaste åren.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Visst har åldern en stor påverkan och man har inte samma passion längre. Men jag skulle nog säga att gaming är bättre än någonsin, iaf för PC.
Du har emulatorer som gör det möjligt att spela alla gamla klassiker med högre upplösning och fps.
Du har alla nya trippel A spel med HDR, raytracing och 4k och Oled skärmar med 120 Hz.
Jag hoppar mellan allt från CS till Super Mario och red dead redemption 2.
Framtiden med AI och dess roll i spel kommer bli intressant med.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Känner igen mig en hel del. Spelade tibia, alla möjliga PC spel i tidig ålder (är 90-talist) och jag byggde min första speldator sisådär 2007. Gick sedan över till konsolgaming med xbox 360 och lira det en hel del, men sedan blev det fokus på plugget och efter det karriären och nu arbetar man heltid och har knappt tid över.

Den tid jag har över vill jag inte sitta framför någon skärm och spela (då jag har ett kontorsarbete och snittat sisådär ca 6h per dag framför en skräm) är mer intresserad av praktiska saker nuförtiden. Det har blivit gymmet, fotboll och sedan nytt intresse med bilmeck. Min ps5 köpte jag vid release och den samlar damm...

Har dock spelat ut vissa spel och det är ffa GOW på playstation. Är uppväxt med det spelet och kommer nog spela varenda spel som släpps i den serien. Enda anledningen till varför jag öht köpte en ps5.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Ni svarar ju på det mesta:

- Gaming burnout.

Absolut, detta händer när man har spelat för mycket och tröttnar på att spela ett tag, det kan vara man spelade sitt favorit spel ett tag, sen kom inga spel som matchade den glädje man fick med favoritspelet, alltså levade inte upp till förväntningarna, detta gäller riktig många "Early Access" spel som säljs alldeles för tidig för att bara sopa ihop pengar till utvecklarna, ofta till AAA+ pris och sen så blir det inte så mycket mera.

Det positiva är dock att en Gaming burnout sällan varar evigt, och en dag återvänder spellusten.

- Spel var bättre för:

Nja, nu var jag ju gamer på 80 talet och jag håller inte med. Dom var roliga, under utveckling och ja man utnyttjade det man hade av minne, grafik (och avsaknad på etta) och gjorde det så rolig det nu går med så begränsade medel, och vi hade kul, men det var inte bättre för, spel har aldrig varit så avancerade och direkt fantastiska som dom KAN vara idag.

- Jobb, familjeliv och karriär står i vägen:

Ja du, det är för att du och jag har vuxit från den tiden vart vi hade ofantlig mycket tid till övers, däribland datorspelande, vi minns goda tider tillsammans med spelkompisar och hade det kul som nog blir svårt att slå som vuxen på samma sätt, men det finns andra sätt och andra tider, så det är lite som att jämföra minnen med dagens realitet, det ska man inte göra - bara att njuta av att man har goda minnen och gå vidare emot nya spännande upplevelser.

- Spel är idag bara en inkomstkälla.

Det har det alltid varit, kommer du ihåg arkadspel vart du spelade tills dina slantar tog slut? Sen kom hemdatorer och spelkonsoller som gjorde att du kunde njuta av det hemma. Jag kan hålla med att det t.ex. är alldeles för många Early-access spel som säljs alldeles för tidigt och därmed blir "pengainsamling" och man gamblar lite på om det blir bra eller ej, lite som ett lotteri, fast man hoppas på att ens investering var rätt och att utvecklarna försätter att utveckla bra spel utan att fokusera på pengar, det är ju lite därför vi ger dom pengar i förhand för att dom ska fokusera på just det - passion för utveckling av spelet istället för lönefrågor.

Finns många bra observationer i denna tråd tycker jag, förslaget med att pausa spelande är inte helt tokigt, och en gång ibland behövs det för att uppskatta hur kul det kan vara, isär när man inte bara får det som man vil varje dag, man blir lite bortskämd och får för mycket, lite som att äta godis varje dag tills man spyr.

Själv spelar jag numera för det mesta VR spel eftersom VR äntligen har kommit ett steg längre än det var i 2016 när HTC VIVE släpptes, t.ex. idag kan du spela rejält bra med trådlöst VR och med riktig bra upplösning, vi lider fortfarande av att det är alldeles för få AAA+ titlar till VR, men flera och flera producenter har fått ögonen upp för att samarbeta istället för att insistera på eget ekosystem och väljer nu att göra deras VR tillgängliga åt alla, bra - men det tog sin tid.

Permalänk
Medlem

Både ja och nej. Den där magin man kände för spel som ung kommer nog aldrig igen men jag får fortfarande ut mycket glädje från spel _om_ jag är i rätt sinnesstämning. Det går som för många andra i vågor, förra året spelade jag en hel del. Flera timmmar / dag i snitt. Detta året har jag inte alls känt samma sug. Inga för mig roliga släpp. Förra året började så bra med Dead Space Remake och Hogwarts Legacy mfl.

Dock har min smak för spel förändrats. Mycket mer Indie-spel och mer fokus på berättande/story. Dagarna när det var kul att grinda monster för exp/gear är borta då det mer känns som ett jobb än njutning. Då tycker jag ändå att Diablo 2 och WoW är dom spel som gett mig mest glädje under mina spelår. Nu skulle jag aldrig orka spela sådana spel igen.

På senare år har nog Cyberpunk 2077 varit det spelet som haft störst avtryck. Har spelat igenom det ett antal gånger.
Otaliga Indie-titlar har också gett mycket spel-glädje och är en bra nystart om man tröttnat på moderna AAA-titlar.

Permalänk
Medlem

Sedan jag har fått barn är inte detta ett problem längre för mig. Nu är det istället att jag inte hinner spela allt jag vill spela. Har man i snitt 1 timme om dagen till spel så blir spelen mycket roligare tycker jag.

Permalänk
Medlem

I hear it is time to spread managed democracy!

Permalänk
Medlem

Våren är här, tänk att datorn släppt sina bojor kring dig. Testa att sluta helt, stick ut och spring, köp en SJ biljett till Åre och åt lite slask, ut och dansa på lokala klubben. Sen så ser du om du i höstrusket hittar tillbaka till din gamla vän eller om det är dags att separera för gott. Jag har varit i din sits och hittade en massa annat skoj att göra med min tid, men så när mörkret lägger sig över vårt avlånga land så brukar spelglädjen återfinna sig, senast var det att spela igenom båda Zelda spelen till switch.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Är själv 35+, köpte ny gamingdator för en månad sedan. Begagnad tinkpad från kjell.com med en saftig Intel i5 8350. Nu ska det nötas heroes of might and magi 3! Lirar med brorsan och kusinen, eller ensam. Det är minst lika mycket gemenskapen som spelet i sig. Glädjen finner du åter om du kan hitta några vänner att ha kul med.

Permalänk

Även jag är i detta stadiet , hade inget spel sug alls , tills jag testade Valheim förra semestern som regnade bort , slutade med att jag och stundvis min son på 5 år spelade bort hela semestern och hade as kul med detta äventyr.

Och efter det köpte jag Metro exodus på någon rea och tänkte jag skulle testa lite snabbt, fast jag fastnade fullständigt i detta spel. Älskar cerkligen atmosfären och man får en känsla av att man verkligen är en i gänget.

Jag tror det handlar om att man behöver hitta rätt spel för tillfället och vad man är sugen på.
Nu när man är trött på kvällarna så blir det mycket Hunter :Call of the wild och letar efter stora djur och det är riktigt avslappnat och gött emellanåt.

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem

Jag slutade spela regelbundet vid 23 ungefär. När man jobbar 8-10h framför datorn är det inte så lockande att spela vidare. Sen tar förstås hus och familj massa tid.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd.
Kände likadant för några år sedan, inget spel som fick mig att fastna sådär som det gjorde förr.
Nu är barnen tillräckligt stora för att uppskatta spel och drar med mig på deras Fortnite rundor.
Trots att jag inte är jätteförtjust i spelet så är det ju underbart att få spela med barnen.

Permalänk
Medlem

Jag började också i tidig ålder (10-12 år) och har spelat mååååånga timmar upp till sisådär 20-års ålder. Har byggt 3 egna datorer under denna tid. Sen började universitetet och man kunde inte lägga lika många timmar på spel längre. O vid ca 25 års ålder kände jag att intresset stannat av helt. Det var andra saker som blev roligare så jag tog en paus. Jag slutade spela helt o hållet. Några år senare vid ca 30 år så kom intresset tillbaka och även nu känner jag att även om intresset finns så har jag inte tiden att lägga på spel. Jag kommer nog aldrig att sluta spela spel, men under vår- och sommarhalvåret spelat jag nästan ingenting längre. Under mörkaste vintertiden då åker handkontrollen frsm igen, då spenderar man mycket tid inomhus. Lite därför jag köpte en PS5:a istället för PC.

Det är ingen direkt sorg och förlust som så att ens spelintresse dalar. Men däremot så kan det vara väldigt sentimentalt då det kanske tagit upp stor del av ens gågna liv.

Gaming är inte meningslöst men det är tidskrävande. Precis som serier och filmer. Man får hitta nån bra balans mellan "det riktiga livet" och spelvärlden som passr en själv och ens egna intressen tror jag.