Feedback på detta Fractal terra bygge

Permalänk
Medlem

Feedback på detta Fractal terra bygge

Skall bygga min första dator, och valt att köra med ett fractal terra chassi då det passar mitt begränsade utrymme där datorn ska stå. Jag ska chill gamea i 1440p, story mode spel främst och göra lättare kontorsarbete, jag vill att datorn går så tyst som möjligt och behöver välja strömsnåla komponenter som jag förstått det. Jag är främst osäker på processorn och även om kylaren får plats i detta bygge? Men vill gärna ha feedback på resterande komponenter också. Jag kommer även köpa till en extra fläkt som jag tänkt placera under psu, men lyckades inte få med den i komponentkollen.
Kan man få ner priset något med mina krav så är det alltid välkommet

Bygge från Komponentkoll: https://komponentkoll.se/bygg/QiaAi

CPU: AMD Ryzen 5 7600X
2 703 kr hos Proshop

GRAFIKKORT: MSI GeForce RTX 4070 SUPER VENTUS 2X 12GB OC
7 799 kr hos Webhallen

CHASSI: Fractal Design Terra Jade
2 055 kr hos Amazon

MODERKORT: GIGABYTE B650I AX
2 178 kr hos Amazon MP

RAM: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB)
1 149 kr hos Webhallen

SSD: Kingston NV2 M.2 2TB
1 389 kr hos Komplett

NÄTAGGREGAT: Corsair SF750
2 036 kr hos Proshop

CPU-KYLARE: Noctua NH-L12 Ghost S1
799 kr hos Proshop

Totalt: 20 108 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatking:

Skall bygga min första dator, och valt att köra med ett fractal terra chassi då det passar mitt begränsade utrymme där datorn ska stå. Jag ska chill gamea i 1440p, story mode spel främst och göra lättare kontorsarbete, jag vill att datorn går så tyst som möjligt och behöver välja strömsnåla komponenter som jag förstått det. Jag är främst osäker på processorn och även om kylaren får plats i detta bygge? Men vill gärna ha feedback på resterande komponenter också. Jag kommer även köpa till en extra fläkt som jag tänkt placera under psu, men lyckades inte få med den i komponentkollen.
Kan man få ner priset något med mina krav så är det alltid välkommet

Bygge från Komponentkoll: https://komponentkoll.se/bygg/QiaAi

CPU: AMD Ryzen 5 7600X
2 703 kr hos Proshop

GRAFIKKORT: MSI GeForce RTX 4070 SUPER VENTUS 2X 12GB OC
7 799 kr hos Webhallen

CHASSI: Fractal Design Terra Jade
2 055 kr hos Amazon

MODERKORT: GIGABYTE B650I AX
2 178 kr hos Amazon MP

RAM: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB)
1 149 kr hos Webhallen

SSD: Kingston NV2 M.2 2TB
1 389 kr hos Komplett

NÄTAGGREGAT: Corsair SF750
2 036 kr hos Proshop

CPU-KYLARE: Noctua NH-L12 Ghost S1
799 kr hos Proshop

Totalt: 20 108 kr

Kylaren får plats i chassit, kanske byta ut CPU mot en 7600 utan X för den är endast på 65W, går svalare och ingen prestanda förlust för dig i spel.
Det moderkortet har endast en M2 SSD plats så skulle du vilja utöka lagringsutrymme så får du byta ut den SSD du har emot en större. Hade möjligtvis kollat på ett annat moderkort med fler M2 platser, har själv beställt ett ASRock B650I Lightning så kan rekommendera det kortet för de är prisvärt.
Kontrollera så att RAM-modulerna finns med på moderkortets QVL lista för att minimera problem med boottider och kompatibilitets problem.

ASRock B650I Lightning

AMD Ryzen 5 7600

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Kylaren får plats i chassit, kanske byta ut CPU mot en 7600 utan X för den är endast på 65W, går svalare och ingen prestanda förlust för dig i spel.
Det moderkortet har endast en M2 SSD plats så skulle du vilja utöka lagringsutrymme så får du byta ut den SSD du har emot en större. Hade möjligtvis kollat på ett annat moderkort med fler M2 platser, har själv beställt ett ASRock B650I Lightning så kan rekommendera det kortet för de är prisvärt.
Kontrollera så att RAM-modulerna finns med på moderkortets QVL lista för att minimera problem med boottider och kompatibilitets problem.

ASRock B650I Lightning

AMD Ryzen 5 7600

Kanon feedback, tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Kylaren får plats i chassit, kanske byta ut CPU mot en 7600 utan X för den är endast på 65W, går svalare och ingen prestanda förlust för dig i spel.
Det moderkortet har endast en M2 SSD plats så skulle du vilja utöka lagringsutrymme så får du byta ut den SSD du har emot en större. Hade möjligtvis kollat på ett annat moderkort med fler M2 platser, har själv beställt ett ASRock B650I Lightning så kan rekommendera det kortet för de är prisvärt.
Kontrollera så att RAM-modulerna finns med på moderkortets QVL lista för att minimera problem med boottider och kompatibilitets problem.

ASRock B650I Lightning

AMD Ryzen 5 7600

Hej,

Jag har nu börjat köpa delar, men är osäker vilket moderkort jag skall köpa.

Har köpt följande RAM minnen: https://www.amazon.se/dp/B0CBRJ63RT/ref=pe_24982401_506182521...
De är låg profil och rekommenderas via komponentkoll.se. Behöver lågprofil så jag kan få plats med min cpu kylare.
Men RAM verkar inte vara med på ovan moderkorts QVL lista, är det ett stort problem eller ska jag hellre välja annat moderkort? De RAM jag valde har referens CMK32GX5M2B6000Z30 och i QVL listan finns nästan samma referens med, de sista 6 siffrorna/bokstäverna skiljer sig åt. Beror det möjligtvis på att de inte skriver ut varenda referensnummer som är kompatibel? Läste nämligen följande på deras QVL lista: "2. Memory modules listed below just for reference only. Considering multi variety memory models in market, we can only verify some of them."

Förutom moderkortet, är jag även osäker på SSD minnet. Hur stor betydelse har det, eller ska jag bara välja det billigaste 2tb jag kan hitta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatking:

Hej,

Jag har nu börjat köpa delar, men är osäker vilket moderkort jag skall köpa.

Har köpt följande RAM minnen: https://www.amazon.se/dp/B0CBRJ63RT/ref=pe_24982401_506182521...
De är låg profil och rekommenderas via komponentkoll.se. Behöver lågprofil så jag kan få plats med min cpu kylare.
Men RAM verkar inte vara med på ovan moderkorts QVL lista, är det ett stort problem eller ska jag hellre välja annat moderkort? De RAM jag valde har referens CMK32GX5M2B6000Z30 och i QVL listan finns nästan samma referens med, de sista 6 siffrorna/bokstäverna skiljer sig åt. Beror det möjligtvis på att de inte skriver ut varenda referensnummer som är kompatibel? Läste nämligen följande på deras QVL lista: "2. Memory modules listed below just for reference only. Considering multi variety memory models in market, we can only verify some of them."

Förutom moderkortet, är jag även osäker på SSD minnet. Hur stor betydelse har det, eller ska jag bara välja det billigaste 2tb jag kan hitta?

Hej!

Förstår, vad gör dig osäker gällande moderkortet?

Det kan funka bra utan att dom är med på QVL listan, dock så vet man att det inte är lika stor chans till strul om det är med på QVL listan men det kommer nog fungera bra med dom minnena du har köpt där. Sen vet jag att vissa som tillverkar RAM gör egna QVL listor som t.ex G.Skill, vet inte om Corsair gör det men kan vara bra att kolla upp. Man förstår ju att moderkorts tillverkarna inte kan testa alla minnen, då hade dom knappt haft tid att göra moderkort

Gällande SSD hade jag inte tagit den billigaste 2TB utan tagit något ifrån Crucial, WD, Samsung, Kingston, Seagate t.ex för där vet man att man får bra grejer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatking:

Hej,

Jag har nu börjat köpa delar, men är osäker vilket moderkort jag skall köpa.

Har köpt följande RAM minnen: https://www.amazon.se/dp/B0CBRJ63RT/ref=pe_24982401_506182521...
De är låg profil och rekommenderas via komponentkoll.se. Behöver lågprofil så jag kan få plats med min cpu kylare.
Men RAM verkar inte vara med på ovan moderkorts QVL lista, är det ett stort problem eller ska jag hellre välja annat moderkort? De RAM jag valde har referens CMK32GX5M2B6000Z30 och i QVL listan finns nästan samma referens med, de sista 6 siffrorna/bokstäverna skiljer sig åt. Beror det möjligtvis på att de inte skriver ut varenda referensnummer som är kompatibel? Läste nämligen följande på deras QVL lista: "2. Memory modules listed below just for reference only. Considering multi variety memory models in market, we can only verify some of them."

Förutom moderkortet, är jag även osäker på SSD minnet. Hur stor betydelse har det, eller ska jag bara välja det billigaste 2tb jag kan hitta?

Ska du bara ha en SSD hade jag valt en med TLC nand och dram cache.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Som @andreasa64 och @Snusious skriver, lägg lite mer krut på SSD:n – ett bygge i den här kalibern förtjänar det.

Här är några roligare alternativ:
WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 2TB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Samsung 990 PRO PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB