Bästa teknikköpet ni har gjort?

Permalänk

Husqvarna Robotgräsklippare! Har verkligen hjälpt min rygg.

Nintendo Switch (speciellt ring fit adventure), är lvl 825 och ska ta mig till 1000 iaf ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Har blivit en hel del lyckade köp genom åren men två köp sticker ut.

Det första var Voodoo2 grafikkortet som var mitt första 3d grafikkort. När jag testade Quake 2 med Glide-rendering första gången var jag överväldigat av hur mycket snyggare det var och hur mycket bättre flyt man fick. Idag skulle jag inte imponeras av grafiken men då var det magiskt!

Det andra är mina Sony WH-1000XM3 som var mina första lite mer premium hörlurar som jag fortfarande använder nästan varje dag mer än 4 år efter köp.

Håller med dig om båda köpen.

Vill nog lägga till mitt Corsair Strafe RGB MX Silent som jag haft nu i åtta år. Otroligt tangentbord!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

nintendo switch

Permalänk
Medlem

Har många kandidater men följande är de jag tänker mest på:

*ATi 9700pro för 3500:- vid släpp. Monster till kort! Helt rätt look också.

*Intels 1366-rigg (x58). Började med 920 som klockades och bytte senare till en xeon som också klockades ordentligt. Har kvar maskinen och den klarar fortfarande det mesta. Rätt bra från en burk från ryp 2008-2009.

Permalänk
Medlem

Mina trådlösa lurar, JBL Live Pro 2. Gav 1k. Strular aldrig med uppkoppling. Riktigt bra batteritid, sitter sjukt bra i öronen, älskar ljudet. Får aldrig ont trots 15h om dagen typ användning. Tillsammans med SUPRA Comfort Foam Tips. <3

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Mina Sehnheiser 660s

Letade förtvivlat igenom alla trådade och trådlösa headset som skulle ha bra ljud och bra mic. Fanns ingenting som var bra, alltid kompromisser antingen i hur bra lurarna var rent ljudmässigt, hur bra de var på positioning eller så var micen crap. Köpte då efter mycket luskande ett par Sehnheiser 660s samt en lös mic och en AMP/DAC förstärkare. Visst kostar 2x ett par "bra" gaminglurar, men OJ OJ vilken skillnad i ljud och kvalite!

Permalänk
Medlem

Hade en kompis som satsade så sjukt hårt på 3D, alla monitorer skulle vara 3D, och spenderade nätter med att programmera om spel så att dom stötte det, rätt så sjukt... Ingen som kör det idag xD

Tycker robotdammsugaren var ett av dom bättre inköpen

Permalänk
Medlem

Jäkla svårt att svara...
Får kategorisera mellan "villhövt" och "behövt"

Senaste tio åren: Systemkamera (D7100) och diverse objektiv eller Mig-Svets?
Senaste året/åren: Dac/Amp (IFI Zen Dac+Hifiman He400i+Sennheiser HD560S) eller kameraövervakningssystem+NVR runt kåken.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

För 10 år sedan lanserade "Bra Förlag" årets jultidningsförsäljning där den dyraste premien var en MacBook Pro Retina 15,4" med 16 GB RAM.

Så vad jag gjorde var att själv välja ut jultidningsprylar (Strumpor, choklad, böcker och annat man kunde ge bort i julklapp) för 13.008 kr och fick en flång ny monster-Mac i utbyte. Jag tror att den listade strax över 25.000 det året...

Permalänk
Medlem

GTX 1080Ti!

Kör fortfarande på det kortet.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk

Robotdammsugare!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hade en kompis som satsade så sjukt hårt på 3D, alla monitorer skulle vara 3D, och spenderade nätter med att programmera om spel så att dom stötte det, rätt så sjukt... Ingen som kör det idag xD

Tycker robotdammsugaren var ett av dom bättre inköpen

Får mig att tänka på 3D-glasögonen man fick med till datorspelen på 90-talet det var kanske sådana som fick honom att gå loss på idén?

Angående robotdammsugare. Jag har en och är nöjd med den i sig, MEN. Man måste ju plocka undan saker varje gång den ska köra om man vill att den ska städa överallt. Det gör att robotdammsugaren för mig känns något överskattad. Städa för att låta något annat än du själv städa är lite meh

OnT: En av de mest revolutionerande teknikköpen för mig, det får kanske ändå klassas som ett av de "bästa" teknikköpen jag gjort... "True wireless"-hörlurar. Det enda jag inte gillar är att man behöver släpa runt på ett etui.

Permalänk
Medlem

Husqvarna Automower måste nog vara det allra bästa. Jag jobbar alltid mer på sommaren och har dåligt med tid att hinna med gräsmattan själv. Skönt att slippa tänka på det nu.

Annars måste jag säga allt inom kategorin smarta hem. Hade aldrig kunnat gå tillbaka till ett "dumt" hem igen, haha.

Sen älskar jag mina AirPods Pro 2.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Medlem

Shield TV, kört sedan 2017 och har följt med vid uppgradering av TV. Jag använder den dagligen och kommer nog göra i flera år framöver om ingen ny version kommer ut. Mina Sennheiser HD650 som jag haft i snart 10 år har även de varit ett väldigt bra köp som jag kommer använd livet ut så länge det går att köpa nya delar om det går sönder nått, de är väldigt lätta att plocka isär.

Bästa "dealen" är väl min TV som jag fick 70% rabatt på och en gratis Galaxy Tab S9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Får mig att tänka på 3D-glasögonen man fick med till datorspelen på 90-talet det var kanske sådana som fick honom att gå loss på idén?

Angående robotdammsugare. Jag har en och är nöjd med den i sig, MEN. Man måste ju plocka undan saker varje gång den ska köra om man vill att den ska städa överallt. Det gör att robotdammsugaren för mig känns något överskattad. Städa för att låta något annat än du själv städa är lite meh

OnT: En av de mest revolutionerande teknikköpen för mig, det får kanske ändå klassas som ett av de "bästa" teknikköpen jag gjort... "True wireless"-hörlurar. Det enda jag inte gillar är att man behöver släpa runt på ett etui.

Jo även hans skärmar (vi snackar kanske 2014) hade också krav på glasögon, som typ gjorde allt 90% mörkare så man inte såg något...

Jo man ska ju inte ha ungar i hemmet och massa strumpor och skit för då är det kört, men min är 6 år gammal.
Har för mig att dagens dammsugare är mycket bättre, och undviker till exempel att köra över avföring osv, vilket kan orsaka problem i vanliga fall med att rengöra den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Lätt min iPad Pro, även om den börjar bli lite till åren och batteriet inte är på topp längre så klarar den allt jag vill.

Samma
Köpte en ipad pro i början på 2016 och den tuffar på hur bra som helst fortfarande. Perfekt att "läsa" serietidningar och eböcker på också.
Failar den så köper jag en ny direkt - mycket nöjd!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

För 10 år sedan lanserade "Bra Förlag" årets jultidningsförsäljning där den dyraste premien var en MacBook Pro Retina 15,4" med 16 GB RAM.

Så vad jag gjorde var att själv välja ut jultidningsprylar (Strumpor, choklad, böcker och annat man kunde ge bort i julklapp) för 13.008 kr och fick en flång ny monster-Mac i utbyte. Jag tror att den listade strax över 25.000 det året...

Det låter ju nästa för bra för att vara sant. Grattis. Lite som den där dokumentären där någon köpte drycken pepsi och krävde att få ett flygplan

Permalänk
Medlem

Min LG 77B1 för 7999kr, så mycket upplevelse för pengarna!

Permalänk
Medlem

I och för sig är all teknik jag köper det bästa, i alla fall första veckorna Men Airpods Max är nog de jag gillat längst. Använder dem mest på resor på senare tid (då jag har bättre lurar som jag använder hemma) och är lika nöjd med NC och hur bekväma de är att ha på sig flera timmar i sträck varje gång.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk

Med tanke på hur mycket jag använt den under alla år, måste jag säga att det bästa köpet måste vara min Panasonic mikro som jag köpte för 3000:- år 1989. Använder den fortfarande och den fungerar utmärkt, trots 35 år på nacken. Jag tror till och med grillelementet i den fortfarande fungerar.

Permalänk
Medlem

Mina bäst teknikköp är iPad Pro, iPhone 15 Pro Max och Apple Watch Ultra, älskar hur allt bara lirar ihop.
Efter det Dreame L20 Ultra, robotdammsugare.

Årets sämsta köp är nog en ny basenhet till larmet, ville egentligen inte ha kvar larmet men de sänkte priset och erbjöd ny basenhet.
Om 3 år åker de ut, då knåpar jag ihop ett eget larm istället med bara bra komponenter.

Permalänk
Medlem

Teknisk underhållning som TV, dator, Switch etc i all ära, men det bästa är nog robotdammsugare. Hade en S6 i lägenheten med 2 katter och nu en S6 och S7+, och 4 katter i hus.

Så helt jäkla skönt att inte behöva städa hela tiden, utan man kan storstäda några gånger om året. S7 som har självtömning som räcker runt en månad är ju helgrym uppgradering bara det också.

Permalänk
Medlem

MiniDSP 2x4HD. Det finns faktiskt genvägar till det (nästan) perfekta ljudet!

Permalänk

1:a Diskmaskin
2:a Robotdammsugare
3:a Hörlurar med brusreducering

Permalänk
Medlem

Min Ember mugg som håller kaffet varmt, ändrar nästan aldrig i appen men satan va trevligt det är att hitta en rykande kopp kaffe på skrivbordet efter man varit tvungen att rusa iväg i någon halvtimme.

Permalänk
Medlem

Bästa teknik köpet måste vara robot dammsugaren.
Aldrig har städning varit så roligt och enkelt och fort går det oxå.

Annars är Ipaden väldigt användbar och underlättar många enkla
förehavanden på internet.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Amazon Kindle Paperwhite, helt bortom all konkurrens!

Permalänk
Medlem

29,990 kr för en TCL 98C955 som normalt kostar 99,990 kr.

Permalänk
Medlem

Senaste chromecast versionen, har pilla mycket fram och till baka genom åren med laptop, htpc och olika android lösningar. Tycker den funkat bra rakt igenom så gott som att bara starta upp och konfigurera så rullar det på

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD-650 som jag köpte i 2010 för ~3000kr. Använt dem i 14 år snart. Inte mycket annat i teknikväg som både håller/är toppklass så länge.