Använda Asus router som Mesh nod till Tele2 C4 router

Permalänk
Medlem

Använda Asus router som Mesh nod till Tele2 C4 router

Tjenare!

Jag har en äldre Asus router med stöd för Mesh som ligger oanvänd. Kan jag använda den som Mesh nod till en Tele2 C4 router? Försöker få bättre täckning i hemmet.

Jag är väldigt grön vad gäller nätverksfrågor och har 0 kunskap om hur mesh fungerar.

Sjukt tacksam för alla svar!

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Jag säger 'nej'. Det kommer inte att gå. Mesh funkar endast inom samma märke.

Men du kan förmodligen uppnå ungefär det du är ute efter om du kan dra en sladd från din Tele2 C4 router till platsen som du har tänkt att ha Asus routern på. Sedan konfigurerar du din Asus router med samma SSID och samma lösenord. Ställ gärna också in den på en kanal som inte jobbar emot Tele2 routern.

Edit: Detta förutsätter då alltså att det går att dra en sladd mellan de båda platserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag säger 'nej'. Det kommer inte att gå. Mesh funkar endast inom samma märke.

Men du kan förmodligen uppnå ungefär det du är ute efter om du kan dra en sladd från din Tele2 C4 router till platsen som du har tänkt att ha Asus routern på. Sedan konfigurerar du din Asus router med samma SSID och samma lösenord. Ställ gärna också in den på en kanal som inte jobbar emot Tele2 routern.

Edit: Detta förutsätter då alltså att det går att dra en sladd mellan de båda platserna.

Man bör också ha den i bridge mode (aka eller AP Mode). Så man undviker diverse problem med double-NAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Man bör också ha den i bridge mode (aka AP Mode). Så man undviker diverse problem med double-NAT.

Bridge Mode och AP-mode är däremot inte samma sak. Bridge Mode brukar bara göra den till en nätverksswitch medan AP-mode gör den till en accesspunkt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Bridge Mode och AP-mode är däremot inte samma sak. Bridge Mode brukar bara göra den till en nätverksswitch medan AP-mode gör den till en accesspunkt.

Ja precis, det glömde jag. Den ska sitta i AP-mode.