Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har ovanan att vara artig mot Siri, vilket kan medföra problem.

"Siri, what time is it?"
"It's 4:30"
"Cool, thank's!"
"I went on the internet and found this..."

"Siri, snooze for 10 minutes"
"I've snoozed it"
"Great, thanks!
"Okay, calling Blablabla"

I det senare fallet kommer man i varje fall snabbt upp ur sängen.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag har två banker till utöver min egna jag pratar med. Den ena har sagt blankt nej (med lite finare ordalag såklart) redan.

Min budget är räknad utan årets löneökning och med en gradvis sänkt ränta, som ligger över vad alla banker själva säger att ränta kommer ligga på enligt deras egna prognoser. Och även ifall räntan inte sänks alls så håller budgeten. Till och med ett worst case scenario där elen kostar 240 öre / kWh inkl. skatter och avgifter så går den ihop.

Och ovanpå det så kommer jag få en löneökning i juni.

Så jag är något gramse kan jag säga. Pengarna ska ju investeras i huset till att modernisera, det trodde man ju skulle varit värt något. Men bankerna är väldigt fyrkantiga just nu.

Min grabb fick nej från flera banker men SBAB sa ja med en ganska generös övre gräns. Han (min grabb) är doktorand med doktorandlön och bor just nu i studentlägenhet men har kunnat lägga bud på en lägenhet tack vare lånelöfte från SBAB.
Testa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Min grabb fick nej från flera banker men SBAB sa ja med en ganska generös övre gräns. Han (min grabb) är doktorand med doktorandlön och bor just nu i studentlägenhet men har kunnat lägga bud på en lägenhet tack vare lånelöfte från SBAB.
Testa dem.

Fun fact om SBAB bolån: det finns en sweetspot för räntan. Lånar man prick 60% av värdet så får man 0,05% lägre ränta än om man lånat mer eller mindre.
Dvs lånar man 595k eller 605k av 1000k så får man 0,05% högre ränta än om man lånar 600k.

Åsså lite gnäll så vi inte tappar momentum:
Pollensäsongen är här... börjar bli trångt i dosetten nu...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

... Pollensäsongen är här... börjar bli trångt i dosetten nu...

Direkt då det blev varmt slog snuvan till. Inget gott som inte har något ont med sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

3. Blinka när man ska köra ur en rondell!?!? Är det svårt?? Gör det bara.

Extrajobbade som palldragarslav på asg's lager i Gbg under studietiden så fick snackat med ett antal långtradarchaffisar i den perioden. Alla sa samma sak - folk över lag är för jädra dålig på att blinka ut ur rondell och hade alla gjort det så hade trafiken flutit mkt bättre för folk, och då speciellt långtradarna med sin vikt/bromssträcka, hade enklare kunnat planera och genomföra sin väg in i rondellen.

Hur svårt ska det va egentligen?!?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Ignoranta personer som är helt insnöade om kriget i Ukraina, är inte intresserad av det och då frågar dom korkat varför och får säga ifrån skarpt för att dom skall ge fan i och besvära. Fullt med dårar i trafiken, i rondellerna kör ut framför och tittar inte ens, cyklister som inte går av cykeln på övergångsställen utan bara susar förbi. Samma med elskotrar, bara kör för fullt igenom övergångsställena.

Permalänk
Medlem

Konstaterade just att AC:n i bilen slutat fungera. Det är fan bara utgifter hela tiden

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

3. Blinka när man ska köra ur en rondell!?!? Är det svårt?? Gör det bara.

Jag tillhör dem som stör mig på folk som inte blinkar på väg in i rondeller också, det underlättar att läsa trafiken och flödet.

Höger, blinka höger innan rondellen.
Vänster, blinka vänster på väg in, börja blinka höger innan filbytet och på väg ut ur rondellen.

Inte lika störande som de som inte kan blinka ut ur rondeller, men bah ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vilken vacker tråd. Jag behöver också ventilera.

1. Folk som parkerar på familjeparkering utan att ha barn med sig. Är det så förbannat svårt att stå 5 meter längre bort så att barnen kan bli lite säkrare? En sån gubbe sa jag till och frågade om han inte kan läsa, han såg ut som ett frågetecken i chock.

2. Högerregeln, ska det vara så svårt? En gubbe för ett tag sedan kom asfort när jag hade företräde, så jag åkte inte ut. I sista sekund bromsade han och jag skulle börja köra ut - då gasade han på igen. Då blev jag less och körde rakt ut framför honom. Ser i bakspegeln att gubbjäveln sitter i sin XC60 och pekar fuck you. Jag var lite stressad den dagen så jag tände till direkt och tvärnita och gick och frågade vad hans problem var, gubben satt som ett frågetecken och fick inte ut ord.

3. Blinka när man ska köra ur en rondell!?!? Är det svårt?? Gör det bara.

4. Folk som filmar olyckor m.m. Lägre stående i näringskedjan än kackerlackor enligt mig.

Jag tror folk i Sverige måste börja våga säga till andra när de gör något fel, inte bara på facebooks kommentarsfält.

Jag har blivit tutad på och blinkad mot när folk kör ut ur en parkeringsplats nära mig, och jag kör vidare. Det har säkert hänt 5gånger. Och det är endast en utfart till parkeringsplats.

Vet folk inte om att det finns något som kallas utfartsregeln? Det är ingen korsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Jag tillhör dem som stör mig på folk som inte blinkar på väg in i rondeller också, det underlättar att läsa trafiken och flödet.

Höger, blinka höger innan rondellen.
Vänster, blinka vänster på väg in, börja blinka höger innan filbytet och på väg ut ur rondellen.

Inte lika störande som de som inte kan blinka ut ur rondeller, men bah ändå!

Det är dock ingen trafikregel. Att blinka ut ur rondellen är en trafikregel.

Att blinka in i en rondell är dessutom mestadels poänglöst, och är ibland bara förvirrande.
Den som ser dig blinka vänster när du kör in i rondellen är inte samma person som senare behöver den informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Det är dock ingen trafikregel. Att blinka ut ur rondellen är en trafikregel.

Att blinka in i en rondell är dessutom mestadels poänglöst, och är ibland bara förvirrande.
Den som ser dig blinka vänster när du kör in i rondellen är inte samma person som senare behöver den informationen.

Blinka in gör liten skillnad. De flesta som ska vidare kör ju i det inre fältet och ligger de fel måste de ju ändå byta körfält i rondellen om de ska blinka vänster. Men det är ju bra att använda blinkers av vana så man inte blir bmw förare och glömmer av sig.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Det är dock ingen trafikregel. Att blinka ut ur rondellen är en trafikregel.

Att blinka in i en rondell är dessutom mestadels poänglöst, och är ibland bara förvirrande.
Den som ser dig blinka vänster när du kör in i rondellen är inte samma person som senare behöver den informationen.

Korrekt det är inte ett trafikbrott, men det stör ändå flödet i vissa lägen och jag finner det irriterande då det är så enkelt att göra.

Vissa som ser mig blinka vänster in i rondellen kan använda den informationen, beror helt på storleken på rondellen. Här i Umeå så har vi en bra mängd väldigt små, där är det underbart att se bilen som kommer på andra sidan rondellen blinka vänster så jag vet att han kommer svänga vänster så jag kan anpassa min hastighet så jag kan köra in i rondellen bakom utan att behöva bromsa för att se om han ska rakt eller vänster. Visst kan jag göra samma sak utan att han blinkar, men det underlättar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Det är dock ingen trafikregel. Att blinka ut ur rondellen är en trafikregel.

Att blinka in i en rondell är dessutom mestadels poänglöst, och är ibland bara förvirrande.
Den som ser dig blinka vänster när du kör in i rondellen är inte samma person som senare behöver den informationen.

Tolkningen av lagen har ändrats över tid och en period, händelsevis när jag tog körkort, så lärdes det ut att blinka även "in" i cirkulationsplatser. Detta ändrades sedan till en annan tolkning, men jag vet inte riktigt när. Lagen (förordningen) i sig har inte ändrats. Saken är att det finns ingen separatreglering av hur man ska använda körriktningsvisarna i lagtexten avseende just cirkulationsplatser, så det faller under den allmänna bestämmelsen om dem. Det finns länder där det fortsatt anses att man ska blinka "in" i rondeller också, så den tolkning som gällde här en period är inte något helt unikt.

Huruvida att blinka "in" är användbart beror ju helt på hur det ser ut på platsen. Cirkulationsplatser kommer i princip i storlek från att någon lagt en hockeypuck i mitten av en tidigare vanlig korsning av mindre storlek och en jättestor snurra där man bara ser en lite del av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Tolkningen av lagen har ändrats över tid och en period, händelsevis när jag tog körkort, så lärdes det ut att blinka även "in" i cirkulationsplatser. Detta ändrades sedan till en annan tolkning, men jag vet inte riktigt när. Lagen (förordningen) i sig har inte ändrats. Saken är att det finns ingen separatreglering av hur man ska använda körriktningsvisarna i lagtexten avseende just cirkulationsplatser, så det faller under den allmänna bestämmelsen om dem. Det finns länder där det fortsatt anses att man ska blinka "in" i rondeller också, så den tolkning som gällde här en period är inte något helt unikt.

Huruvida att blinka "in" är användbart beror ju helt på hur det ser ut på platsen. Cirkulationsplatser kommer i princip i storlek från att någon lagt en hockeypuck i mitten av en tidigare vanlig korsning av mindre storlek och en jättestor snurra där man bara ser en lite del av den.

Det är ingen tolkningsfråga eller på något sätt svårtolkat, du är skyldig att "blinka ut", du är inte skyldig att "blinka in".

https://lawline.se/answers/87

Lagar förbättras hela tiden, det är bra att vi inte längre blinkar in i rondeller.
Det är en lag som var till för tiden när rondeller var ovanliga, och sågs mer eller mindre som korsningar.

När strukturer i trafiken ändras, så måste lagar ändras för att förbättra hur trafikanterna använder dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Korrekt det är inte ett trafikbrott, men det stör ändå flödet i vissa lägen och jag finner det irriterande då det är så enkelt att göra.

Vissa som ser mig blinka vänster in i rondellen kan använda den informationen, beror helt på storleken på rondellen. Här i Umeå så har vi en bra mängd väldigt små, där är det underbart att se bilen som kommer på andra sidan rondellen blinka vänster så jag vet att han kommer svänga vänster så jag kan anpassa min hastighet så jag kan köra in i rondellen bakom utan att behöva bromsa för att se om han ska rakt eller vänster. Visst kan jag göra samma sak utan att han blinkar, men det underlättar.

Kör jag bakom någon som blinkar te.x vänster i rondellen så ändrar det ingenting för mig.
Den informationen kan inte användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Lagar förbättras hela tiden, det är bra att vi inte längre blinkar in i rondeller.

Så du suckar inte om bilen som kommer från vänster mot rondellen inte blinkar höger innan bilen är inne i rondellen, så du måste avvakta istället för att bilen blinkar på väg in rondellen så du kan någon sekund(er) tidigare veta vad bilen har för plan?

Jag hyttar inte med näve eller svär över det. Men jag ger ifrån mig en suck för att det hade flytit på bättre om personen i det läget hade blinkat på väg in och det kostar en liten rörelse att göra.

Desto tydligare vi är med vad vi tänker göra i trafiken desto bättre om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Det är ingen tolkningsfråga eller på något sätt svårtolkat, du är skyldig att "blinka ut", du är inte skyldig att "blinka in".

https://lawline.se/answers/87

Lagar förbättras hela tiden, det är bra att vi inte längre blinkar in i rondeller.
Det är en lag som var till för tiden när rondeller var ovanliga, och sågs mer eller mindre som korsningar.

När strukturer i trafiken ändras, så måste lagar ändras för att förbättra hur trafikanterna använder dem.

Du lyckades alltså med att inte förstå någonting av vad jag skrev, vilket nästan får ses som en prestation.

Permalänk
Medlem

Senast idag vid en tvåfilig rondell när jag skulle rakt fram (och låg således i höger fil) kom en annan bil från vänster och körde i vänsterfilen och åkte ut rakt fram mitt framför mig. Bilen bakom mig tutade på mig och tyckte jag skulle kört (innan han såg att den som kom in åkte rakt fram och korsade min väg), men jag valde rutinerat att avvakta eftersom jag har ingen aning vad en bil i vänsterfilen tänkt hitta på. Hade jag kört på hade jag blivit rammad i sidan så jag är glad att jag inte körde.

Min trafiklärare sa "vänster - vänster, annars höger". Tänker du åka vänster i rondellen, ligg i vänster fil, annars ligg i höger. Det har etsat sig fast.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Tolkningen av lagen har ändrats över tid och en period, händelsevis när jag tog körkort, så lärdes det ut att blinka även "in" i cirkulationsplatser. Detta ändrades sedan till en annan tolkning, men jag vet inte riktigt när. Lagen (förordningen) i sig har inte ändrats. Saken är att det finns ingen separatreglering av hur man ska använda körriktningsvisarna i lagtexten avseende just cirkulationsplatser, så det faller under den allmänna bestämmelsen om dem. Det finns länder där det fortsatt anses att man ska blinka "in" i rondeller också, så den tolkning som gällde här en period är inte något helt unikt.

Huruvida att blinka "in" är användbart beror ju helt på hur det ser ut på platsen. Cirkulationsplatser kommer i princip i storlek från att någon lagt en hockeypuck i mitten av en tidigare vanlig korsning av mindre storlek och en jättestor snurra där man bara ser en lite del av den.

Jag stör mig på att vi fortfarande inte är helt hundra på hur man ska agera i rondeller. Vi förare har olika åsikter. Jag vet inte om det har ändrats, men det var ett tag då t.om polisen och försäkringsbolag inte delade uppfattning och vad som var rätt och fel i rondeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Så du suckar inte om bilen som kommer från vänster mot rondellen inte blinkar höger innan bilen är inne i rondellen, så du måste avvakta istället för att bilen blinkar på väg in rondellen så du kan någon sekund(er) tidigare veta vad bilen har för plan?

Jag hyttar inte med näve eller svär över det. Men jag ger ifrån mig en suck för att det hade flytit på bättre om personen i det läget hade blinkat på väg in och det kostar en liten rörelse att göra.

Desto tydligare vi är med vad vi tänker göra i trafiken desto bättre om du frågar mig.

Om inte cirkulationsplatsen är rejält stor torde lagens krav inte uppfyllas om man börjar blinka först inne i cirkulationsplatsen vid "högersväng", i och med att man då blinkar så sent att "tecken" inte "ges i god tid innan..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Senast idag vid en tvåfilig rondell när jag skulle rakt fram kom en annan bil från vänster och körde i vänsterfilen och åkte ut rakt fram mitt framför mig. Bilen bakom mig tutade på mig och tyckte jag skulle kört (innan han såg att den som kom in åkte rakt fram och korsade min väg), men jag valde rutinerat att avvakta eftersom jag har ingen aning vad en bil i vänsterfilen tänkt hitta på. Hade jag kört på hade jag blivit rammad i sidan så jag är glad att jag inte körde.

Min trafiklärare sa "vänster - vänster, annars höger". Tänker du åka vänster i rondellen, ligg i vänster fil, annars ligg i höger. Det har etsat sig fast.

Själv hade jag blivit mer irriterad på bilen som tutade på mig än bilen i rondellen. Bilen i rondellen kanske inte gjorde det smartaste valet, men det är inget trafikbrott. Men som du säger så är det oftaste vänster in och vänster ut, men man ska inte ta det för givet. Därför tycker jag blinkers är underbart även in i rondeller. Utöver det så ger jag dig även tummen upp för ditt "defensiva" val.

Det finns några rondeller här i Umeå där jag kan ligga i vänsterfilen in och köra rakt och sen ta vänster fil ut om det är mycket trafik just då. De har dock 3 vägar in och ut så antingen kan man köra rakt fram och vänster, eller höger och rakt fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du lyckades alltså med att inte förstå någonting av vad jag skrev, vilket nästan får ses som en prestation.

Hur kan man inte se detta:

Citat:

Detta ändrades sedan till en annan tolkning, men jag vet inte riktigt när. Lagen (förordningen) i sig har inte ändrats. Saken är att det finns ingen separatreglering av hur man ska använda körriktningsvisarna i lagtexten avseende just cirkulationsplatser, så det faller under den allmänna bestämmelsen om dem.

...som att du menar att det är en tolkningsfråga?

Lagen är tydlig. Ordet "tolkning" är irrelevant när det kommer till lagen i det här fallet, eftersom ingen polis, domstol eller jurist någonsin tolkar in att du måste blinka in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Så du suckar inte om bilen som kommer från vänster mot rondellen inte blinkar höger innan bilen är inne i rondellen, så du måste avvakta istället för att bilen blinkar på väg in rondellen så du kan någon sekund(er) tidigare veta vad bilen har för plan?

Jag hyttar inte med näve eller svär över det. Men jag ger ifrån mig en suck för att det hade flytit på bättre om personen i det läget hade blinkat på väg in och det kostar en liten rörelse att göra.

Desto tydligare vi är med vad vi tänker göra i trafiken desto bättre om du frågar mig.

Jo, jag suckar eftersom det är ett trafikbrott.
Man måste signalera i god tid, om du svänger direkt höger måste du blinka ut ur rondellen innan du befinner dig i den, för att ge andra trafikanter tid att reagera.

I övrigt är nog det jag stör mig på mest i rondeller när trafikanter kör in i rondellen i hög fart och tror att det ger dem företräde. Flera gånger har jag behövt starta från stillastående, och någon dåre som befann sig 30-40 meter in i rondellen men av någon anledning kör i 60km/tim tutar på mig för att han behövde bromsa. Rondeller är inte en raksträcka när man ska rakt fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om inte cirkulationsplatsen är rejält stor torde lagens krav inte uppfyllas om man börjar blinka först inne i cirkulationsplatsen vid "högersväng", i och med att man då blinkar så sent att "tecken" inte "ges i god tid innan..."

Som mycket annat i trafiken så blir det en gråzon vad som klassas som "i god tid innan". Blir jag stående innan jag är på väg in i rondellen så kan jag påstå att jag inte behöver stå och blinka höger förrän jag kommit i rullning igen, vilket leder till att jag då är i rondellen, rondeller är ändå inte en korsning. Däremot har jag fart så kanske jag behöver blinka. Då hamnar vi i en situation som mycket väl kan utspela sig olika beroende på vilken polis som kommer till platsen för att ta hand om eventuell kollision.

Men själv anser jag att blinka på väg in (oavsett höger eller vänster) hade gjort situationen säkrare oavsett vad lagen säger. Säkrare trafik är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Jo, jag suckar eftersom det är ett trafikbrott.
Man måste signalera i god tid, om du svänger direkt höger måste du blinka ut ur rondellen innan du befinner dig i den, för att ge andra trafikanter tid att reagera.

I övrigt är nog det jag stör mig på mest i rondeller när trafikanter kör in i rondellen i hög fart och tror att det ger dem företräde. Flera gånger har jag behövt starta från stillastående, och någon dåre som befann sig 30-40 meter in i rondellen men av någon anledning kör i 60km/tim tutar på mig för att han behövde bromsa. Rondeller är inte en raksträcka när man ska rakt fram.

I god tid innebär att du som ska in i rondellen behöver tid att reagera på min blinkning, vilket mycket väl kan innebära att jag inte behöver blinka förrän jag är i rondellen.

EDIT - läste fel, ändrar svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Själv hade jag blivit mer irriterad på bilen som tutade på mig än bilen i rondellen. Bilen i rondellen kanske inte gjorde det smartaste valet, men det är inget trafikbrott. Men som du säger så är det oftaste vänster in och vänster ut, men man ska inte ta det för givet. Därför tycker jag blinkers är underbart även in i rondeller. Utöver det så ger jag dig även tummen upp för ditt "defensiva" val.

Det finns några rondeller här i Umeå där jag kan ligga i vänsterfilen in och köra rakt och sen ta vänster fil ut om det är mycket trafik just då. De har dock 3 vägar in och ut så antingen kan man köra rakt fram och vänster, eller höger och rakt fram.

Fellow Ume-bo 😃

Håller helt med dig. Detta var på Ålidhem vid värmeverket. Jag brukar också gena ibland i rondeller när det är lugnt, så tror jag många gör för att det inte ska kränga så mycket. Riktigt irriterande att bli tutad på när jag inte tycker jag kört onödigt dåligt. Jag misstänker att den som körde i rondellen hade tutat också ifall jag kört in framför om det inte blivit en krock. Så oavsett hur jag gjorde hade någon blivit irriterad och enda felet var att jag råkade vara på den plats jag var.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Jag stör mig på att vi fortfarande inte är helt hundra på hur man ska agera i rondeller. Vi förare har olika åsikter. Jag vet inte om det har ändrats, men det var ett tag då t.om polisen och försäkringsbolag inte delade uppfattning och vad som var rätt och fel i rondeller.

Så komplicerat är det inte egentligen. Man ska blinka åt höger ut ur cirkulationsplatsen och så har det varit hela tiden. En period ansågs det att man skulle blinka vänster när man körde in i cirkulationsplatsen om man ska åt vad som är motsvarande vänster om det hade varit en vanlig korsning*. Man skulle och ska fortfarande blinka ut ur rondellen åt höger. Problemet är de som har vantolkat att blinka vänster till att enbart göra det och inte blinka ut åt höger vid "vänstersväng". Det var fel tidigare och är fel nu.

Något förbud mot att blinka, på ett "korrekt" sätt, vänster finns inte. Att blinka så att det är direkt förvirrande är däremot inte tillåtet. Sedan försöker ju många moderna bilar ibland stjälpa till med tre eller fem blink om man råkar röra spaken för långt...

När det gäller karosskontakt blir det ju lite mer komplicerat eftersom det kommer in fler variabler än bara hur någon eventuellt blinkade eller inte blinkade. Och enskilda poliser har inte alltid rätt, även om de förhoppningsvis har rätt för det mesta. Det är det vi har domstolarna till, även om det kan vara besvärligt att vinna mot polisens trovärdighet ur domstolens synpunkt om själva händelseförloppet är tvistigt,

Hela den här "grejen" hade nog lagstiftaren egentligen kunnat undvika genom att tydligare definiera vad själva cirkulationsplatsen i sig är. Det som stökat till det är nog framförallt frågan kring hur man ska se på cirkulationsplatsen. Är det t ex en sorts specialkorsning eller det bara en väg som går runt i en cirkel. Idag är det sistnämnda i princip den tolkning som gäller. Det här ser man uppenbarligen olika på i olika länder, trots att funktionen är likadan. I Storbritannien kör man tydligtvis med den version som gällde när jag tog körkort, fast det blir att blinka höger när man ska åt höger i och med att de kör på andra sidan. Precis samma koncept dock.

Så här ser det alltså ut i Storbritannien:
https://www.gov.uk/guidance/the-highway-code/using-the-road-1...

Klicka på roundabouts, finns en illustrationsbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Hur kan man inte se detta:
...som att du menar att det är en tolkningsfråga?

Lagen är tydlig. Ordet "tolkning" är irrelevant när det kommer till lagen i det här fallet, eftersom ingen polis, domstol eller jurist någonsin tolkar in att du måste blinka in.

Vad du inte verkar förstå är att det inte står i själva lagtexten hur du ska blinka specifikt i cirkulationsplatser. Det finns en generell paragraf som ska täcka alla upptänkliga situationer där man ska använda körriktningsvisare. Och som sagt, jag vet vad som lärdes ut när jag tog körkort och hur man ser på det nu. Det behövs ingen undervisning eller länkar till Lawline. Jag försökte förklara både hur man ser på det nu och att det faktiskt finns en historik som förklarar hur folk beter sig. Du verkar dock inte särdeles mottaglig. Paragrafen om körriktningsvisare har sett i allt väsentligt likadan ut i minst 40+ år. Jag orkar ärligt talat inte leta reda på ännu äldre lagtext, för det kommer knappast göra någon skillnad i sammanhanget. Men även där försöker du påstå att den tydligen har "förbättrats".

Och, nota bene, det finns som sagt i ett annat inlägg, inget förbud på att blinka på det sätt som tydligen stör dig, så länge som man gör det på rätt sätt, vilket alltså är som beskrivs i länken till brittiska Highway Code i inlägget ovan, fast spegelvänt eftersom vi kör på höger sida och inte vänster. Länken illustrerar också att det här med att blinka vänster, eller i deras fall höger, inte är en konstig version. Det är alltså så man uttryckligen ska göra där och deras cirkulationsplatser fungerar inte på något annat sätt än svenska, annat än att de kör på andra sidan vägen och därmed medsols istället för motsols.

Permalänk
Medlem

Gubbar tråden är för lite gubbgnäll. Känns som gnället gått för långt..

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Så komplicerat är det inte egentligen. Man ska blinka åt höger ut ur cirkalationsplatsen och så har det varit hela tiden. En period ansågs det att man skulle blinka vänster när man körde in i cirkulationsplatsen om man ska åt vad som är motsvarande vänster om det hade varit en vanlig korsning*. Man skulle och ska fortfarande blinka ut ur rondellen åt höger. Problemet är de som har vantolkat att blinka vänster till att enbart göra det och inte blinka ut åt höger vid "vänstersväng". Det var fel tidigare och är fel nu.

Något förbud mot att blinka, på ett "korrekt" sätt, vänster finns inte. Att blinka så att det är direkt förvirrande är däremot inte tillåtet. Sedan försöker ju många moderna bilar ibland stjälpa till med tre eller fem blink om man råkar röra spaken för långt...

När det gäller karosskontakt blir det ju lite mer komplicerat eftersom det kommer in fler variabler än bara hur någon eventuellt blinkade eller inte blinkade. Och enskilda poliser har inte alltid rätt, även om de förhoppningsvis har rätt för det mesta. Det är det vi har domstolarna till, även om det kan vara besvärligt att vinna mot polisens trovärdighet ur domstolens synpunkt om själva händelseförloppet är tvistigt,

Hela den här "grejen" hade nog lagstiftaren egentligen kunnat undvika genom att tydligare definiera vad själva cirkulationsplatsen i sig är. Det som stökat till det är nog framförallt frågan kring hur man ska se på cirkulationsplatsen. Är det t ex en sorts specialkorsning eller det bara en väg som går runt i en cirkel. Idag är det sistnämnda i princip den tolkning som gäller. Det här ser man uppenbarligen olika på i olika länder, trots att funktionen är likadan. I Storbritannien kör man tydligtvis med den version som gällde när jag tog körkort, fast det blir att blinka höger när man ska åt höger i och med att de kör på andra sidan. Precis samma koncept dock.

Så här ser det alltså ut i Storbritannien:
https://www.gov.uk/guidance/the-highway-code/using-the-road-1...

Klicka på roundabouts, finns en illustrationsbild.

Jepp, har inte varit med om någon galenskap i rondeller bortsett från tre som kört ut framför mig, det är tre gånger på 20 år (en av dem var pga halka). Så det är inte illa eller komplicerat. Jag tyckte bara att det känns galet (enligt mig) att vi har haft rondeller så länge och att det fortfarande inte något ett gemensamt "this is the way" bland oss förare.

Jag är upplärd med att det är bättre att blinka en gång för mycket än en gång för lite. T.ex blinka vänster eller höger i en situation då jag inte måste men visar tydligt vad jag tänker göra.