AMD stoppar Windows 10-stöd i Ryzen 8050/9000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

Fast dom måste ju ge support till hela Windows 10 livslängd tänkt på att Windows 10 ltsc har till 2027, känns som det är något som skulle kunna gå till EU domstol.

För vad? De måste inte ge stöd för någon specifik mjukvara med deras hårdvara. Det är upp till köparen att avgöra vad de ska köpa beroende på vad de vill göra.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Får se hur detta utvecklas helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Tandgnisslet är ju kul.

Hur många minns övergången från 7 till 10? Allt tjat om att 10 var skräp?

Hur många av de som tyckte det var skräp kör fortfarande 7? Hur många kör MacOS? Hur många kör Linux?

Det gnälls och sen så slutar det trots allt med en förkrossande andel kommer att installera 11.

Rinse and repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Tandgnisslet är ju kul.

Hur många minns övergången från 7 till 10? Allt tjat om att 10 var skräp?

Hur många av de som tyckte det var skräp kör fortfarande 7? Hur många kör MacOS? Hur många kör Linux?

Det gnälls och sen så slutar det trots allt med en förkrossande andel kommer att installera 11.

Rinse and repeat.

Hade fortfarande kört win XP om det stöddes av modern hårdvara och fick uppdateringar.
Så din poäng är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hade fortfarande kört win XP om det stöddes av modern hårdvara och fick uppdateringar.
Så din poäng är?

Min poäng är fortfarande:

Mängder med tandgnisslan och klagan och sen så uppgraderar i stort sett alla ändå.

---

XP släpptes 2001, 23 år sedan.
7 släpptes 2009, 15 år sedan.
10 släpptes 2015, 8 år sedan.

Stödet för äldre versioner kommer hur mycket man än gnisslar inte vara kvar. Och Microsoft kommer inte lära sig något eller ändra sig om tandgnisslarna i slutändan ändå väljer att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Min poäng är fortfarande:

Mängder med tandgnisslan och klagan och sen så uppgraderar i stort sett alla ändå.

---

XP släpptes 2001, 23 år sedan.
7 släpptes 2009, 15 år sedan.
10 släpptes 2015, 8 år sedan.

Stödet för äldre versioner kommer hur mycket man än gnisslar inte vara kvar. Och Microsoft kommer inte lära sig något eller ändra sig om tandgnisslarna i slutändan ändå väljer att uppgradera.

Men W10 stöds ju fortfarande.
Så gillar man inte W11 finns det ju ingen anledning till att uppgradera.
Att det är nyare och har längre support är ju ingen anledning, man kan ju uppgradera när som hellst om det skulle behövas.
W11 har ju inte heller någon "killer feature" typ DX12 för W10, däremot har W11 en hel massa saker man absolut INTE vill ha.

Permalänk
Medlem

Det är valfritt att uppgradera. Ni som inte gillar det, stanna kvar med 10 då, problem solved.

Men jag är glad att jag uppgraderade till 11 för längesen. Det har fungerat tokbra, inte en enda krasch (som inte orsakats av att jag undervoltat, överklockat eller både och). Aldrig varit med om en windowsversion som varit så här stabil och välfungerande. Sen har jag rätt snabb hårdvara så om det är långsammare än 10 har jag ingen aning om, inget jag märker i alla fall.

Men startmenyn gillar jag ej. Men det kan jag leva med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ni som inte gillar det, stanna kvar med 10 då, problem solved.

Förutom med nya AMD prollar då… (Har du glömt vad tråden handlar om? )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har du glömt vad tråden handlar om?

Ja 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tillverkare behöver inte ge support till Windows.
De som sköter Windows är Microsoft och de sköter supporten för windows 10. Vill inte Intel/amd så behöver dem inte, det är ju upptill dem om de vill förlora inkomst mot att sätta in mer folk och skriva drivers

Har svårt att tro att Intel/AMD inte skulle vilja supporta Windows 10 då det ändå är mer som använder det än 11:an och är helt säker på att det är MS som styr och ställer och inte tillverkare.

Skrivet av kelthar:

För vad? De måste inte ge stöd för någon specifik mjukvara med deras hårdvara. Det är upp till köparen att avgöra vad de ska köpa beroende på vad de vill göra.

Då är det nog ingen som köper från dom heller, om nästan alla sitter på 10:an än idag och ingen vill gå över till 11:an då kommer dom nog inte köpa från dom heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

Har svårt att tro att Intel/AMD inte skulle vilja supporta Windows 10 då det ändå är mer som använder det än 11:an och är helt säker på att det är MS som styr och ställer och inte tillverkare.

Då är det nog ingen som köper från dom heller, om nästan alla sitter på 10:an än idag och ingen vill gå över till 11:an då kommer dom nog inte köpa från dom heller.

Om det innebär massa extra jobb och säkerhetsrisker så kanske de känner att dem inte vill...
Bakåtkompabilitet kostar oftast prestanda

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om det innebär massa extra jobb och säkerhetsrisker så kanske de känner att dem inte vill...
Bakåtkompabilitet kostar oftast prestanda

Men sluta.
Ingen tillverkare kommer medvetet att ignorera 75% av marknaden för att det skulle vara lite jobbigare.
Och vi vet inte ens om det är besvärligare att även stödja W10, troligen inte då dom redan utvecklat hårdvara/mjukvara för W10 i massor av år nu.

Det här är bara Lenovo som försöker sätta ner foten och säga att dom inte vill leverera sina bärbara datorer med W10 längre.
Nånting dom kommer att backa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om det innebär massa extra jobb och säkerhetsrisker så kanske de känner att dem inte vill...
Bakåtkompabilitet kostar oftast prestanda

Fast nu pratar vi om 10:an och 11:an tro inte att kärnan skulle ha ändrat så mycket på dom korta åren, ända säkerhetsriskerna är deras egna chipset som på gång visa sig vara dåliga.

Fast om folket vet att 12:an kanske ändå är nära och dom kan sitta kvar på 10:an så gör dom det, finns ingen mening med att gå över till 11:an själv sitter jag kvar på 7:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

Fast nu pratar vi om 10:an och 11:an tro inte att kärnan skulle ha ändrat så mycket på dom korta åren, ända säkerhetsriskerna är deras egna chipset som på gång visa sig vara dåliga.

Fast om folket vet att 12:an kanske ändå är nära och dom kan sitta kvar på 10:an så gör dom det, finns ingen mening med att gå över till 11:an själv sitter jag kvar på 7:an.

Det gäller ju nya cpuer, som kräver nya instruktioner i Windows. Intel och amd X3D har ju haft schemaläggsproblem i W10 och fått kraftig prestanda förlust. Är väl dock hjälpligt löst nu.

Att folk sitter och använder klenoder, så får man skylla sig själv att allt inte fungerar perfekt.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Catcode:

Fast om folket vet att 12:an kanske ändå är nära och dom kan sitta kvar på 10:an så gör dom det, finns ingen mening med att gå över till 11:an själv sitter jag kvar på 7:an.

Kolla igenom denna listan med opatchade säkerhetshål i Windows 7... från 2020. Den aktuella listan nu lär vara många gånger längre eftersom det gått nästan 4 år sedan den där uppdaterades nu (och ännu längre sedan Windows 7 blev end-of-life).
Varför köra 7 fortfarande?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Tråkigt, var ju liknande med windows 7 och första ryzen samt intels xxx (kommer inte ihåg vilken). Där MS slutade släppa uppdateringar om man hade någon nyare cpu. Då kunde man komma runt det så gissar detta är MS nya försök, muta cpu tillverkarna att stoppa stödet redan hos dom för att tvinga folk över till deras nya (sämre) os.

det finns drivare till 570x moderkort för win7 och även för 6950xt gpu för windows 7.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Tandgnisslet är ju kul.

Hur många minns övergången från 7 till 10? Allt tjat om att 10 var skräp?

Hur många av de som tyckte det var skräp kör fortfarande 7? Hur många kör MacOS? Hur många kör Linux?

Det gnälls och sen så slutar det trots allt med en förkrossande andel kommer att installera 11.

Rinse and repeat.

Och helt plötsligt är ett tidigare utskällt OS också det bästa sen skivat bröd. Hör ofta diskussioner numera om hur Windows 8.1 var så bra...

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Alla säger ju att Win 11 är snabbt som blixten!

Ehh? ... antar att vi bor i olika dimentioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nja, nog kan AMD kosta på sig att stöda OS:et under hela sin livstid åtminstone?? Det är inte EOL än!
Speciellt med tanke på hur många som är kvar på Windows 10…

Det AMD måste göra på OS-sidan mjukvaruvis för hårdvara är nog räknat i antal kod-rader än hela filer av skriven kod..
That to say, jag tvekar på att någon som kör win10 på 8050/9000 processorer (när de kommer ut) ens lär uppleva några problem. Well, förutom Microsofts "upgrade to windows 11?" Reklam måhända.

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Alla säger ju att Win 11 är snabbt som blixten!

Windows 11 ökar prestandan för moderna processorer (AMDs X3D och alla intels P/E-varianter)

Men upplevelsen i windows självt som utforskaren, aktivitetshanteraren och annat är fortfarande långsammare för att de lagt till annonser och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Windows 11 ökar prestandan för moderna processorer (AMDs X3D och alla intels P/E-varianter)

Men upplevelsen i windows självt som utforskaren, aktivitetshanteraren och annat är fortfarande långsammare för att de lagt till annonser och sånt

Jag skulle inte säga att det är annonser som segat ner det. Jag ser ingen annonser och just utforskaren och aktivitetshanteraren är lite långsamma första gången de startas, eller om en mekanisk disk är avstängd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig