Vapo, 180w, Prometeia, 200w, Swiftech 2x226w?

Permalänk

Vapo, 180w, Prometeia, 200w, Swiftech 2x226w?

Jag hade tänkt mig att köpa en ny dator till början av nästa år. Den datorn skulle nog bestå utav MAX3 moderkort, Prescott 3.2ghz och 4x256 500mhzDDR cas2. Med de prylarna så blir man även sugen på att överklocka lite, och till detta tänkte jag skaffa mig en Vapochill XE först, sen hitta jag Prometeia Mach II och nu en grymt bra vattenkylning ifrån Swiftech, Swiftech MCW4000, Dual TEC som skulle klara 2x226w

Att jämföra:
Vapochill XE - -30C 180w
Prometeia Mach II - -50C 200w
Swiftech MCW4000 - ?C 2x226w

Så min fråga är nu, vilken tycker ni att jag skall välja, argumentera också please
Jag skulle även gärna vilja veta vad som krävs att köra Swiftech MCW4000. OBS: Jag hade ändå tänkt att köpa en vattenkylning till grafikkortet och nordbryggan

Tack på förhand, puss puss

Visa signatur

Swim, swim, hungry

Permalänk
Medlem

du säger så här " nu blev det svårt för mig att välja här, eftersom jag inte gillar mach II standard chassi " du vet att det går skaffa annan chassi och sätta prometeia enheten på va ???? och en dator ska inte vara snygg heller dessutom direkt.. det är ingen tjej heller ????vattenkylning spöar inte allt... prometeia gör det

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit Prometeia Mach 2. Tror den kyler bäst. Och den med två st tec element lär ju höja elräkningen en hel del. Eller kanske inte?

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Prometeia, inge snack om saken

Permalänk

http://www.studiedata.com/productitem.asp?id=WCSW040&Fane=COL...

Ni skulle ju komma med argument ju
Vadå Prometeia, bara för alla snackar om den?
Hur mycket skulle en 2x226w kylning köra i -C ?

Visa signatur

Swim, swim, hungry

Permalänk
Medlem

The_Dopefish

inte mycket alls i minus grader som prometeia...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Inte lika kall som prometeia mach II tippar jag på. Dessutom drar peltarna ruskigt mycket ström.

Permalänk

pytonorm, men kan den överklocka bättre?
jag vill ju veta hur prestandan blir

Visa signatur

Swim, swim, hungry

Permalänk
Medlem

Vad skulle hända om man kylde en pelt med en promme?

Permalänk
Medlem

jo det vore intressant )

Visa signatur

For you my love

Permalänk

hahahaha @ Zalk1n
men är det ingen som kan säga något hjälpande istället?

Visa signatur

Swim, swim, hungry

Permalänk
Medlem

har man dock fast elräkning spelar det ju ingen större roll

Visa signatur

[size="1"]AMD AthlonXP 1700+ ¤ Epox 8RDA3+ ¤ 2x256 Crosair XMS3200 ¤ HIS 9700np ¤ SB Live! 5.1 ¤ 20" Eizo FlexScan T622-T
Maxtor 40gb + 20gb ¤ Windows XP pro ¤ DirectX 9.0b ¤ Catalyst 3.6 ¤ 3Dmark: 2001: 15316p - 2003: 5265p ¤ Bilder
CPU: 166*12,5=2088MHz @ 1,8v ¤ GFX: 346/326 ¤ MEM: 11-3-3-2 ¤ H2O: Swiftech MCW462-UH - Sicce Nova - bil radiator[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalk1n
Vad skulle hända om man kylde en pelt med en promme?

Det skulle inte funka då t.ex. en 226W pelt avger cirka 350W värme, en prommy är anpassad till 160W max eller nått. Men bygger man ett kompressorsystem som klarar av tillräckligt höga W så går det. Dock är det mer intressant med cascadesystem (kompressor kyld av kompressor).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Det skulle inte funka då t.ex. en 226W pelt avger cirka 350W värme, en prommy är anpassad till 160W max eller nått. Men bygger man ett kompressorsystem som klarar av tillräckligt höga W så går det. Dock är det mer intressant med cascadesystem (kompressor kyld av kompressor).

Oh äntligen, har funderat på detdär ett tag

Permalänk
Medlem

Ta en Prometeia Mach II !
Varför? dansk körv är gött... so do prometeia mach II

btw: den dr MCW4000 Dual TEC du pratar om är endast för Xeon processorn.. om jag inte minns fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Dopefish

men är det ingen som kan säga något hjälpande istället?

Mjo..
Bestäm inte att du ska ha prescott nu utan vänta tills du ska köpa datorn och bestäm vad du vill ha då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Det skulle inte funka då t.ex. en 226W pelt avger cirka 350W värme, en prommy är anpassad till 160W max eller nått. Men bygger man ett kompressorsystem som klarar av tillräckligt höga W så går det. Dock är det mer intressant med cascadesystem (kompressor kyld av kompressor).

Det hade varit roligt att se någon svensk göra ett cascade system. Eller finns det redan några?

Offtopic: Vet någon vad WINDOW AC är på svenska? Har undrat det en stund, har kommit på att det är nog lättare att kyla tex vattentanken med slingor eller liknande än att köra phase-change direkt. Men det kommer senare kanske;) Man är ju inte så gammal än.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomppa87
Det hade varit roligt att se någon svensk göra ett cascade system. Eller finns det redan några?

Offtopic: Vet någon vad WINDOW AC är på svenska? Har undrat det en stund, har kommit på att det är nog lättare att kyla tex vattentanken med slingor eller liknande än att köra phase-change direkt. Men det kommer senare kanske;) Man är ju inte så gammal än.

Inte vad jag har sett. En smart grej man kan göra är att ta röret som kommer tillbaka från processorn och leda det genom vatten så får du en vattentemp på ljuvliga minusgrader som du kan kyla nordbrygga/grafikkort osv.

WINDOW AC? Aldrig hört talas om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Inte vad jag har sett. En smart grej man kan göra är att ta röret som kommer tillbaka från processorn och leda det genom vatten så får du en vattentemp på ljuvliga minusgrader som du kan kyla nordbrygga/grafikkort osv.

WINDOW AC? Aldrig hört talas om

Måste nog kolla upp det i någon bättre ordbok än den jag har här hemma.
Men annars har jag en kompressor i trädgården en TL4A en likadan som Asker använde till sitt kompressorsystem(tror jag iaf).

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomppa87
Måste nog kolla upp det i någon bättre ordbok än den jag har här hemma.
Men annars har jag en kompressor i trädgården en TL4A en likadan som Asker använde till sitt kompressorsystem(tror jag iaf).

Jo det var en TL4A som jag använde i REV 1, men den var i klenaste laget...

Visa signatur

XP 1700+@3119MHz=2:a i OC% SM JIUHB 0311 VPMW 2.2v direkt-die kompressorkyld - ABIT NF7s 2.0 - 2x256mb DDR TwinMOS - Radeon 9500np@9700pro@440/718MHz vattenkylt - 2*IBM 40gb raid0 - Lian-Li PC76 med homevapo REV 4 :::Kompressorkylningsguide

Permalänk
Medlem

MCW4000 finns inte att köpa längre.
deras nye MCW5000 med 226 pelt kyler bättre enligt deras egna tester.

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asker
Jo det var en TL4A som jag använde i REV 1, men den var i klenaste laget...

Fan också!

Visa signatur

tomt

Permalänk

Skulle inte vattnet frysa till is om det blev minusgrader med vattenkylningen?

Visa signatur

Swim, swim, hungry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Dopefish
Skulle inte vattnet frysa till is om det blev minusgrader med vattenkylningen?

Nej om man använder några tillsatser.:D
Men då använder man inte vatten utan hellre t-sprit eller liknande(kanske lite vatten också).

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Re: Vapo, 180w, Prometeia, 200w, Swiftech 2x226w?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Dopefish

Att jämföra:
Vapochill XE - -30C 180w
Prometeia Mach II - -50C 200w
Swiftech MCW4000 - ?C 2x226w

Skulle gärna vilja veta varifrån du tagit de där temperaturerna. Det verkar iaf inte särskillt realistiskt. En överklockad prescott får man väl knappast ner i allt för många minusgrader skulle jag tro.

Någon som har något mer realistiskt förslag på temperaturer?

Dubbla peltiers skulle jag då INTE rekomendera eftersom att de drar en massa ström och alstrar en massa värme.

Visa signatur

|[Till 78% kvävekylt system]|

Permalänk
Medlem

Xtreme-G

Han menar tempen på evapoatorn inte processorn, givetvis beror det på värmeutvecklingen det med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomppa87
Det hade varit roligt att se någon svensk göra ett cascade system. Eller finns det redan några?

Offtopic: Vet någon vad WINDOW AC är på svenska? Har undrat det en stund, har kommit på att det är nog lättare att kyla tex vattentanken med slingor eller liknande än att köra phase-change direkt. Men det kommer senare kanske;) Man är ju inte så gammal än.

Window AC (Air Condition) är ett en sorts luft konditionerings aparat som är mycket vanlig i USA. Om det är en sådan du menar

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElonB
Window AC (Air Condition) är ett en sorts luft konditionerings aparat som är mycket vanlig i USA. Om det är en sådan du menar

Är den inte så vanlig i sverige då? Har sett sådana i sverige men inte så många som jag hade velar se. Men nu har jag lite mer att gå på. Ska kanske lägga in en annons någonstans(köpa begagnat). Min far sa att det är dyrt att köpa sådana nya.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Tomppa87

Med tanke på vad en air condition kostar i USA så kan man nog säga att det är vanligt. Vi får betala 10 gånger så mycket för en svagare enhet.

Permalänk
Medlem

Den där swiftecsaken väger ju 1,3kg.

Vem vill ha 1,3kg på sin prolle?!

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.