elektriska störningar av tv-ut

Permalänk

elektriska störningar av tv-ut

Jag har till sist skaffat kablar och kopplat in tv:n till mitt geforce4 mx440 (ASUS VB8710Magic). Jag har s-video-ingång på tv:n och har därför kopplat s-video direkt från datorn till tv:n. Jag kör tvtool 8. Nu har jag fått två problem som jag inte kan komma på hur jag ska lösa.
1. På skärmen som i övrigt är skarp och fin vandrar ibland ljusa horisontella områden upp och ner. Vad är det och hur får jag bort det (kan det ha nånting att göra med samma anledning som att bilden rullar när dammsugaren är på?)
2. I bakgrunden till ljudet ligger ett surrande (med säkerhet just 440hz, som vårt elsystem) hur får jag bort det surret. Jag använder onboard-ljudet på mitt MSI 694T-PRO-kort. Kan jag lösa dtta genom att använda ett annat ljudkort eller kan jag komma undan lättare än så?

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"

Permalänk
Hedersmedlem

OT: Vår el är väl 230V, 50Hz?

OnT: Allt jordat? Testat att vända elkontakterna?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

OT: blandade ihop det med en rundgångsfrekvens jag dödade med en eq en gång.

OnT: Allt är jordat, ska testa att vända på elkontakterna (kan det verkligen spela någon roll?)

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapitalist
OT: blandade ihop det med en rundgångsfrekvens jag dödade med en eq en gång.

OnT: Allt är jordat, ska testa att vända på elkontakterna (kan det verkligen spela någon roll?)

Vänd den ena kontakten. Det har att göra med vilken av ledarna (fas/nolla) som är "jord" i apparaterna. Om man vänder på båda så ändrar man i princip ingenting.

Här står det mer om detta fenomen:
http://hem.bredband.net/b100922/Hoegtalarskroenor.html
Scrolla ner en bra bit så står det "Vända nätkontakten rätt" som rubrik.

Visa signatur

Har Du läst hela tråden innan du postar?
"You can't cheat an honest man. Find someone that wants someting for nothing. Then give him nothing for something."
| Stoppa "storebror" | www.againsttcpa.org |www.protectprivacy.org |

Permalänk

Jag har testat lite allt möjligt nu och konstaterat att det inte blev någon märkbar skillnad när jag vände på kontakterna, däremot så kan jag konstatera att det har nånting med jorden att göra.
När jag lägger ett finger mot en av jord-kontakterna i ett av de tomma eluttagen i grenuttaget min dator är kopplad till så minskar brummandet, inte så det blir tyst men det minskat. Jag tolkar det som att jordningen av uttaget som allt är kopplat till inte är riktigt bra. Hur kan jag förbättra den eller på annat sätt lösa problemet?

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"

Permalänk
Medlem

Prova att ta ur antennkabeln till tv, stereo och video, hjälper för mig. ..

Permalänk
Medlem

Aha!
Det här är nästan garanterat ditt problem:
http://www.kjell.com/kjellfakta/brum/

Visa signatur

Har Du läst hela tråden innan du postar?
"You can't cheat an honest man. Find someone that wants someting for nothing. Then give him nothing for something."
| Stoppa "storebror" | www.againsttcpa.org |www.protectprivacy.org |

Permalänk

åh ni är änglar! nu fungerar det! tack! min mammas huvudvärk tackar er speciellt

edit: jag har letat efter en sån där koppling som det snackas om på kjell men kan inte hitta nånstans att beställa den. Är det någon som vet var det finns? Tv:n står lite illa till så det är riktigt besvärligt att dra ur antennsladden varje gång. Vore trevligt att ha en permanent lösning.

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"