Permalänk
Medlem

Allmän Voltmodsguide #bilder#

Jag har läst vid några tillfällen att det har efterfrågats en guide om hur man voltmoddar.
Så jag tänkte samla den ringa kunskap jag har i ämnet samt visa några exempel på olika voltmoddar.

Material

Från Clas Ohlson
-Lödpenna 18W Art Nr:30-7740 på 198kr
-Reservspets till lödpenna o,5mm Art Nr: 30-7745 54kr
-Lödtenn 0,8mm Art Nr: 30-966 139kr, finns mindre förpackning också.
-Multimeter Art Nr: 32-3180 149kr

Från Elfa

-Vridpotentiometer Art Nr: 64-723-28(10k), 64-723-44(20k), 64-723-93(50k) 22.80kr/st
-Kopplingstråd i blandade färger Art Nr: 55-288-07 107kr(6x10m kopplingstråd med 1x0.60mm ledare)

en valfri tub med superlim, för att fästa vridpottarna nånstans.
En famkrona eller något annat man kan skrapa av överflödigt lod från lödpennan med.

Steg 1: ta reda på hur man gör Vmodden du vill göra. Google, Fråga på TS eller xtremesystems.org är det bästa.

Steg2: Mät motståndet(ohm) mellan de bägge nedre benen på vridpotten och justera sedan tills det är inställt på max.
Klipp till 2st bitar kopplingstråd med väl tilltagen längd. skala en bit och löd fast dem på varsitt
av de undre benen på vridpotten.

Tången är bara där för att vridpotten ska ligga still, ta rejält med lod så det inte är någon tvekan om att det sitter.

Steg 3: Håll motståndet där du tänkt fästa det(tex på en kylfläns) och måtta upp rätt längd på kopplingstråden.
Kapa tråden och skala lite i ändarna. smält lite lod på lödpennan och "smeta" sedan av det på benen på chippet du ska modda.
Det kanske inte är så lätt att få det att fästa på en gång, men det går efter en stund när lödpennan värmt upp det du ska löda på.
Fäst även lite lod på de skalade ändarna av kopplingstråden. Var lite nätt med lodet. åtminstone lite

Observera att följande modd bara är ett exempel för att visa hur det kan göras,
det är ingen riktig voltmodd. Om det nu finns någon med ett gammalt permedia 2 som vill modda

Steg 4: Limma fast vridpotten där du vill ha den och löd sen fast trådarna på chipet.
det ska inte vara någon konst om du lyckats fästa lite lod på benen och trådändarna i förväg.

Steg 5: Nu när själva modden är gjord måste man ha nånstans att mäta spänningen,
jag tycker det bästa sättet är att tillverka en honkontakt som man kan mäta i,
så man slipper fumla med multimetern på kretskortet när datorn är igång.

ett sätt att göra det, bara böja till en liten kopparbit och antingen löda eller klämma fast en bit tråd i den.

Tejpa runt eller använd krympslang så är det kirrat. Sen är det bara att löda fast änden på mätpunkten
och limma fast honkontakten på något lämpligt ställe. hur det ser ut kommer att visas på en senare bild.
När man mäter spänningen för man den röda sladden från multimetern till mätpunkt/honkontakt och den svarta till jord(tex chassit)

Här kommer ett exempel på en mycket populär voltmodd. Det är Vgpu-modden för 9700/9800 kort och andra som bygger på samma PCB-design.

Ursäkta de bristande paint-skillsen

Det berömda SC1175CSW-chippet. Det är alltså benet längst till höger och det 3:e till höger som det ska kopplas ett 10k motstånd mellan.

Mäter spänningen till GPU, den här honkontakten gjorde jag av en liten kopparbit som jag borrade hål i för att kunna löda fast kopplingstråden.
För att reglera spänningen mäter man medans datorn är påslagen och vrider på motståndet motsols tills önskad volt erhållits.

Jag hoppas att den här enkla guiden kan hjälpa om det är någon som inte tror att han/hon klarar av att voltmodda.
Kika lite närmare på mina lödningar och du förstår att du kan göra det minst lika bra själv.
Jag hade aldrig hållit i en lödpenna innan jag voltmoddade ett grafikkort, så du klarar det du med!

Visa signatur

FX-51@2928mhz | Asus SK8V | 2x512mb Corsair 3200RE | 9800XT

Permalänk
Medlem

10+ av 10 möjliga Murphen!!

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk

fint, ser bra ut.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Fint... har faktiskt funderat på en voltmod

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack så mycket hoppas att det kan hjälpa någon till nya 3Dmark-rekord

Visa signatur

FX-51@2928mhz | Asus SK8V | 2x512mb Corsair 3200RE | 9800XT

Permalänk

Är det ett 9700pro du moddar . hmm bra Guide ska köpa in samma som du har gjort.. men vad har du för Kylning?? tycker du har fått upp din rejält .. kolla min i sign min stoppad där..

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem

Klistra va faen, den var läsvärd och pedagogisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pijo
Är det ett 9700pro du moddar . hmm bra Guide ska köpa in samma som du har gjort.. men vad har du för Kylning?? tycker du har fått upp din rejält .. kolla min i sign min stoppad där..

Ja det är ett 9700Pro på de sista bilderna, men den gpu-modden är likadan till tex 9800Pro också. Tror det finns fler radeon som också har den. Jag har ju en vapochill(kompressor) på mitt 9700Pro, men det är ett gammalt kort, snart ett år, så de nyare klockar oftast mycket bättre.

Visa signatur

FX-51@2928mhz | Asus SK8V | 2x512mb Corsair 3200RE | 9800XT

Permalänk

hmm okej kör me liten moddad kylning på mitt i och med jag la på den så tjänade jag från 337 mhz mem till 360 . men över 360 artifacs i windows.. Kör Original på minnerna har du något tips på något smell fet CPU fläkt "billig" som man kan slakta... eller kan man köpa stora kylfänsar som man senare sågar!

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem

Jo dinna lödningar såg inte så vidare ut. Lödningen på SC1175CSW-chippet såg riktigt läskigt ut.

Skulle aldrig våga löda på ett 9700pro med dom erfarenhterna du hadde =). Det var riktigt modigt.

Men dina skills om spännings mods och överklockning var det inge fel på.
Bra guide i övrigt.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant guide , men som sagt dina lödskillz bör du förbättra mycket lödtenn är inte detsamma som bra förbindelse! Förtenn kardellerna & förtenn lödpunkten sen smälter man ihop objekten, man skall helst kunna se kardellerna när löddningen är klar så att säga.

Inget klagomål, vill bara hjälpa dig att bli ännu skickligare.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Bra gjort!
Men lödningarna var i sämsta laget.. det får du allt snygga till

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem

Tjenare!!

Såg att du gjort en fin volt modd!! Pluspoäng till dig!

Men har du kollat in min voltmodd jag gjorde på mitt 9700pro för ett halvårsen eller vad det var!!

Kom du på du idén till att sätta dit mätpunkter som jag gjorde själv eller har du spanat på mig!? *fniss*

Min volt modd med bilder

Har även slängt dit en slk600 på gpu´n!! så vid 1.8v så kunde jag pressa ur 425mhz på coren!! 6200p i 3DMark03

Hade gött!!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

kan nån lödpunkterna på ett mx 440? posta dom här:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=19050...

behöver dom!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamann
Jo dinna lödningar såg inte så vidare ut. Lödningen på SC1175CSW-chippet såg riktigt läskigt ut.

Skulle aldrig våga löda på ett 9700pro med dom erfarenhterna du hadde =). Det var riktigt modigt.

Men dina skills om spännings mods och överklockning var det inge fel på.
Bra guide i övrigt.

haha nej de där lödningarna skulle jag inte vilja ha på mitt kort heller hehe
men jag undrar hur det blivit om jag försökt mej på det själv

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Tack för den McMurphy, snyggt jobbat!

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Ja lödningarna ser inte bra ut, men det är inte riktigt lika illa som det ser ut, det är god marginal till intilligande ben på chippet. En viss del av poängen med guiden var ju att visa att det inte måste se bra ut, alla kan göra det. För det är verkligen ENKELT. Jag använder även lite extra lod för att det ska sitta hårt, och inte bara bra.

----------> Nisse977
Jag har fått idén om honkontakter från dig, och jag har tillbörligen tackat dig i en tidigare tråd. Dock är det en sådan fin idé att du förtjänas att tackas igen, tack!.

Visa signatur

FX-51@2928mhz | Asus SK8V | 2x512mb Corsair 3200RE | 9800XT

Permalänk
Medlem

Hur förklaras skillnaden på en voltmod och höjning av AGP volt?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McMurphy
Jag använder även lite extra lod för att det ska sitta hårt, och inte bara bra.

Hårt? Vilken mekanisk belastning har du på lödpunkterna?
Du har för mycket lod & det extra gör det inte hårdare snarare tvärtom, eftersom risken för kall lödningar ökar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har ganska mycket mekanisk belastning på lödpunkterna då jag monterat om kylare, testat olika kylpastor osv mm mm, säkert 50ggr sen jag gjort moddarna, jag har även 12st olika lödpunkter så det är ganska lätt att komma åt någon.. Jag utsätter lödpunkterna för visst våld innan jag nöjer mig. Jag har inte för mycket lod, det sitter som fan!

Sen om du vill "messerschmitta" lite till får du gärna förklara vad kalllödningar är, det skulle tom uppskattas.

Visa signatur

FX-51@2928mhz | Asus SK8V | 2x512mb Corsair 3200RE | 9800XT

Permalänk
Medlem

Kall löddning för låg temperatur beroende på för kort uppvärmningstid i förhållande till mängden lod & man skall värma på komponenter så lite som möjligt därav att man inte skall använda för mycket lod! en bra regel vid löddningar av kabel är att kardelernas profil skall vara synliga även efter fullbordad löddning.
Som sagt innan, förtenn kardellerna & förtenn lödpunkten sen smälter man ihop dom så att säga!

& du, jag "messerschmitta" inte! Jag bara delger dig mina erfarenheter.

& du har för mycket lod

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Som sagt innan, förtenn kardellerna & förtenn lödpunkten sen smälter man ihop dom så att säga!

Det har varit med och på bild i guiden sedan start, fast med mindre tjusiga ord. kopplingstråden på bilden är 0.6mm i diameter så jag lovar dig att mängden lod är inte svår att värma

Visa signatur

FX-51@2928mhz | Asus SK8V | 2x512mb Corsair 3200RE | 9800XT

Permalänk
Avstängd

klister???????

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McMurphy
Det har varit med och på bild i guiden sedan start, fast med mindre tjusiga ord. kopplingstråden på bilden är 0.6mm i diameter så jag lovar dig att mängden lod är inte svår att värma

Vad har varit med?

Edit: Såg det nu sorry.. bild #3?
Nu skall jag messerschmitta lite ... Kallas ankskitar det du gör där har själv gjort sådana en gång i tiden.

Men återigen bra guide annars

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

[QUOTE]
----------> Nisse977
Jag har fått idén om honkontakter från dig, och jag har tillbörligen tackat dig i en tidigare tråd. Dock är det en sådan fin idé att du förtjänas att tackas igen, tack!.
[/QUOTE]

Det är lungt!! var bara lite nyfiken!!

Kom inte ihåg att det ar du

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

Klister!?

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk

Bra guide, dock synd att inte bilderna funkar.

För de som också vill volt modda, men inte riktigt fattade hur volt-potentiometern(den från elfa) funkade ska jag försöka förklara det här.

Som jag har förstått det så måste man koppla pinnen längst till höger, eller vänster till jorden(svart), och pinnen i mitten till grafikkortet.
Eller så kan man koppla jorden på mitten och pinnen till vänster eller höger till grafikkortet. Viktigast verkar dock att man inte kopplar jorden på pinnen till höger, och pinnen till vänster till grafikkortet, (eller vice versa).

Viktigt är också att man ska skruva på poten så mycket medsols som möjligt(dock finns inget stopp, men skruva på ett bra tag så man försäkrar sig om att motståndet är ställt på max. Här använde jag mig av multimetern för att verkligen försäkra mig om att moståndet var inställt på 10kOhm (koppla då bara multimetern till poten och se till att multimetern har en lämplig faktor, enkel sak för att försäkra sig om att man inte bränner graffet det första man gör. Sedan är det bara att löda på allt o skruva motsols för att öka spänningen till GPU:n eller minnet (eller vad det nu är man moddar). Good luck!

Visa signatur

Dfi LP Ultra-d - A64 3200+ LBBWE 0529 APAW - 512 Twinmos Speed - Hitachi DS 160Gb - C3D x800 gto@16p@ 550/520 - Hiper 480W type-R

Permalänk
Medlem

Kan bero på att guiden är från 2003-09-27

Permalänk
Medlem

en viktig sak är att alltid förtenna kabel innan lödning & jobba med en ren lödkolv.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E6600 ES 2,40GHz @ x,xxGHz|ASUS Maximus Extreme X38|
|Corsair Dominator TWIN3X2048-1800C7DF DDR3 @ xxxxMHz||ATI Radeon HD 2900 XT @ 850/1000|
|RAID 0 2x Maxtor 6V080E0 80GB SATA2|RAID 0 2x WDC WD1200JD-00GBB0 140GB SATA2|Creative |Audigy2 ZS|LiteOn DVDRW SOHW-1693S|Lian-Li PC-65B|OCZ Powerstream 520W|