Permalänk
Medlem

om jag bara har 1 cpu fläkt på min amd athlon 1800xp
hur mycket får jag klocka den max då?

Permalänk

Man Tackar.

Förstår nästan nu

Permalänk
Medlem

ok

Visa signatur

2500+@3500+(2420Mhz) | 512DDRam | Geforce4 ti4200 125Mb | 120GB disk | 19"skärm | 10994 i 3D Mark 01

Permalänk
Medlem

How can we discern all these meaningful characteristics from just 4 letters and a number ?. Simply just look at AMD's processor recognition file, located http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAsse...

Jag vet att det var någon som undrarde om detta och nu ..om några timmar ska jag byta ut min 2000+ mot en 2500+ och tänkte att jag skulle klocka lite här och var. Har haft stor hjälp av FAQn och återkommer kanske när jag klockat klart...

Om man skulle passa på och sänka nivån lite jag med. Särskrivningar... hade ni inte svenska i skolan? Liten brun hårig sjuk sköterska eller Liten brunhårig sjuksköterska?

Tänk på det när ni skriver... Äh, skit i det, bara ni har rätt och man fattar! Goa gubbar är ni allihop!

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ 939, ABIT AV8 , Saphire 9800pro 128Mb, 2x512 Kingston PC3200DDR, 80+200Gb hdd, CD-RW, Chieftech dragon chassi. Kolla galleriet!

Permalänk
Medlem

Skulle vilja klocka FSBn på min burk. Måste man låsa upp processorn för att kunna göra det? Jag ställde in det på moderkortet att den skulle gå på 180 istället för 166 internt men inget hände. Vet någon nån bra sajt som förklarar detta? Jag vet hur man gör men inte om man måste göra det ena eller det andra för att kunna göra något av det... Lite luddigt kanske men det är ju folk som gjort det tidigare.
Jag tänker skrämma upp processorn i vilket fall. Om två veckor eller så när jag hinner...
Men om man kunde lösa FSBn innan så vore det trevligt.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ 939, ABIT AV8 , Saphire 9800pro 128Mb, 2x512 Kingston PC3200DDR, 80+200Gb hdd, CD-RW, Chieftech dragon chassi. Kolla galleriet!

Permalänk
Medlem

hejhej, skitfin FAQ, tyvärr var det några upprepningar och sånt men det gör inget
tänkte bara ge tipset att lägga till denna länk som har med frekvenser och timings på minnen att göra (obs, det är den som stod med på sweclockers.com's nyheter) :
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=873&page=1

just ja : det vore även bra om ni skrev med problemet med xp2500+ att det inte går att låsa upp vissa av dem.

Permalänk
Medlem

Mycket bra FAQ! Bra jobbat.

Har dock svårt att förstå mig på alla som skriver i denna topic och undrar hur man klockar? Hallå i stugan? I stort sett allt man behöver veta står ju på första sidan! Ta er tid att läsa igenom det så kommer nog ljuset tändas.

Visa signatur

Mer pengar åt mig!

Permalänk

Jag har funderingar på att köpa en Pentium 3. Och jag undrar om det är något o ha om man skall klocka.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Hur ändrar man multipeln om man inte kan ändra den i BIOS??

Chaintech 7AIA5
Athlon XP 2000+ (Palomino)

Tacksam för svar..
Värt att tilläga kasnke är att det absolut itne går att uppdatera BIOSet..
Det står att det går bra.. men när man clearar CMOS ochh startar om så är BIOset kvar på samma version (v6.0)

Permalänk
Medlem

skitbra FAQ. ännu gladare om min processor funkar efter jag försökt låsa upp den. sitter och väntar på att limmet torkar, och en kompis som ska dyka upp med silverfärg.
skippar min silent viking och sätter på min gamla TT med skithögt ljud.

*biter naglar*

Permalänk
Medlem

Re: Överklocknings FAQ

Det står att det inte finns några smidiga sätt att låsa upp en p4. Vilka är dom osmidiga sätten, någon som vet?

*citat raderat* Låt gärna bli att citera en HEL faq, nöjd dig med de vesäntliga bitarna om du måste citera ur nåt så långt /Garland Greene

Permalänk
Medlem

dom där gamla intel pentium processorerna på 133-233 mhz går ju att överklocka på nåt sätt genom fsb, nån som vet hur man går till väga?

Permalänk
Medlem

Du har stavat "Silver" till Siver i början där du beskriver hur L1 Bryggorna ska se ut efter att man täckt över dem...

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Inaktiv

På den gamla goda tiden fanns det byglar (jumpers) på moderkorten, som kunde ändra efter eget tycke...och där har du svaret. OM du nu inte har det, så KANSKE det finns inställningar i BIOS.

Permalänk
Medlem

BIOS?

Vad är BIOS egentligen...? HUr kommer man in i dom för att ändra på det...? jag fattar ingenting......

Visa signatur

Stationär Corsair 700D :: Corsair H850 :: Asus Maximus V Formula :: Intel Core i7 3770K :: Corsair H80i :: 16GB Corsair Vengance DDR3 2133MHz :: Asus Radeon HD7970 MATRIX :: 2 x OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB
Server Intel 3770K :: 16GB RAM :: 2 x WD RaptorX 150G :: 4TB Lagringsdiskar
Laptop 1 Lenovo Y500 Laptop 2 MSI GX660 med 2 x Corsair Force 120GB

Permalänk
Medlem

Re: BIOS?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonhund
Vad är BIOS egentligen...? HUr kommer man in i dom för att ändra på det...? jag fattar ingenting......

BIOS - Basic input/output system Styrde från början skrivning till och från processorn/minne/HD.. (på hedenhöstid alltså..70/80 talet).
Numera används det till inställningar för funktioner i datorn. Tex. Klockfrekvens odyl.
Tryck snabbt på "DEL" när du hör pipet (vid start av datorn) så är du snart inne i bios.

Kolla även:

http://www.pagina.se/itord/

Visa signatur

Billiga prylar till modellflyg: http://www.rcflight.se

Permalänk
Hedersmedlem

tjena...varför startar inte min dator när jag klockar via Fsbn....
Jag får upp den i 145. Original är det 133...mitt moderkort pallar 200 i fsb....
hur vet jag hur mkt min Amd xp2200+ pallar ???

Permalänk

Hejsan

Orkar inte läsa igenom hela tråden så ställer min fråga iallafall.

Jag har en företagsdator från Dell med en P4 1.4, Kan jag klocka denna och hur mycket skulle jag kunna få upp den?

Tack på förhand

Visa signatur

Nuvarande rigg | Antec Sonata II | SmartPower 2.0 450W iATX12V v2.01 powerl supply | Asus 975X P5W DH DELUXE | Intel Core 2 Duo E6600 "Conroe" | Asus 7900GT 256mb | 2*1024 crosair pc6400
Monitor: Dell 2007WFP 20" WideScreen Monitor

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte få min dator stabil över 10,5x210 ??
försöker febrilt få den att fungera i prime åtminstone nån minut i 10,5x215 men det e tvärkört? provat vcore 1,7-1,9 och det gör ingen skillnad.
Nån som har någon ide? system i sign, saknar ni nåt så fråga.
riktigt tacksam för svar.

Kan det vara så att min stepping är så sunkig så att det helt enkelt är tvärkört med processorn jag har? :(.
klantig som jag är så har jag inte steppingen nedskriven nånstans oc jag ids inte plocka ut allt för att ta reda på den

Permalänk

N1

Bra tips och info

Visa signatur

::Signed by Oced:: | Modifierad Compaq AP550 @ P3 733mhz - 384mb Rdram - Och Ocat Radeon 9000 @ 310/530 - Scsi 10k2 |

Ta det som de kommer eller släng dattan och fatta..... :P

Permalänk
Medlem

kan nån länkta till nåt bra överklocknings program... har amd 1800+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dartMan
kan nån länkta till nåt bra överklocknings program... har amd 1800+

testa bios!

Permalänk

Kan någon skicka en länk eller guide till hur man köverklockar en P4 2,4 HT bäst. Försökte klocka min FSB till 210 igår men då krasha Biosen och jag var tvungen att flasha den. Och det vill jag inte göra igen.

Visa signatur

Banan Republic Deutschland
Sörjer www.ofp.info/whitenight/

Permalänk
Medlem

Hittade en bra sida som passar in i tråden.

http://www.helpoverclocking.com/english/que_es.htm

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Tack

Visa signatur

Banan Republic Deutschland
Sörjer www.ofp.info/whitenight/

Permalänk
Avstängd

AMD Duron

Kan nån hjälpa mej me min överklockning?
Jag låste upp min CPU ida' och det gick fint o öka från 1300 - 1400 MhZ men när jag ville gå
Längre så gick de fel, för när jag startade datorn då så fick jag ingen bild eller respons från datorn, bara att själva datorn va på. jag lät den stå av ett tag o sen när jag starta kom det ett felmeddelande att jag måste ändra tillbaka klockfrekvensen så jag fortsatte på 1400.
Jag skulle vilja fixa snabbare men hur?
Nån som vet? Skicka ett Pm...
MVH Twister

Visa signatur

640K is enough for anybody!

Permalänk
Medlem

Är en AMD Barton 2500+ låst om man köper den idag?

finns det nån som inte är låst vid köp?

Permalänk

Lite Problem

Tjenis alla!!

Får inte upp min amd xp2400+ i någon hastighet????
Får bara upp den i 2000mhz har provat lite av varje men det blir bara svart på skärmen!!

Men frågan vad ska vara rätt när det gäller denna processor, går det inte att få
upp den i mer än 2000mhz eller??

Har ett KT4V-L moderkort 512kb i ram Gforce 4 se 440mx.....
Kortet klara av amd xp2800+

Hjälp mig snälla!!!

Visa signatur

NO Fear 2400+

Permalänk

överklocka genom bios testa med 5mhz i bios åt gången så får du nog se att det går annats så kolla om din processor fläkt kan höja sin RPM så att din processor kan bli stabilare...har själv en sån AMD XP 2400+ jag har fått upp den till 2598 men den va på nångon minut sen blev den ostabill..

Visa signatur

AMD 2400+@2410Mhz (1.8vcore)|Kingstone PC2700@400Mhz|Shuttle AN35N Ultra|80GB Samung|R9600VE 420/230|

Permalänk

funkar men inte så bra!!

Fick bara upp den i 2225mhz....
Är inte så bra på att klocka och greja på... men det får väl duga så länge!!

Tack för lite hjälp på vägen i alla fall!! verkar ju inte vara nåhon som kan svara på grejor här..
ingen som klockar processor längre.. är det bara grafik i kort som gäller nu eller?=????

Visa signatur

NO Fear 2400+