Permalänk
Avstängd

Telia's "nya" adsl?

Hej!

Jo, jag har använt Telia ADSL nu i snart 2 år. ALDRIG tidigare haft problem med det, bara gått stabilt osv.
För en vecka sen var jag i norge när morsan ringer och säger att vi kommer få en ny ADSL-teknik som ska vara snabbare enligt telia. "Wiee" tänker jag eftersom jag hört att vi kommer få 2Mbit.

Well. När jag kommer hem, sätter mig vid datorn och börjar testa lite grejjer så märker jag att allting är MYCKET segare. Körde en trace mot www.sunet.se och hade 10, 10, 300, helt sjukt tyckte jag.

Vad jag vet så har jag inte ändrat något med routern, och oavsett om jag kopplar ur dom andra datorerna eller inte så är det lika dåligt.

Så här ser mitt TP-test ut: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/hej.JPG

Och jag tankar i ungefär ~15kb/s-20kb/s och uppar kanske 2-3 kb/s..

Nu är funderingarna; kan det vara något med hårdvaran/mjukvaran som hänt? Min syrra satt ju vid datorn när jag var i norge så man vet ju aldrig
Eller är det så att denna "nya" tjänst är helt trasig?

Tacksam för svar!

// Peter

Visa signatur

åttonde..
Abit NF7-M - 2600+ Barton - 2x256Mb PC3200 TwinMos-Winbond - 120 Gb - GF4MX

Permalänk
Medlem

Prova att köra en dator direkt på kabeln från modemet. Funkar det ändå inte så är det bara att felanmäla hos telia.... Funkar det med datorn inkopplad direkt till modemet är i routern felet sitter.
Iaf en bra början på felsökningen

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Avstängd

Modemet är inbyggt i routern

Visa signatur

åttonde..
Abit NF7-M - 2600+ Barton - 2x256Mb PC3200 TwinMos-Winbond - 120 Gb - GF4MX

Permalänk
Medlem

anmäl direkt då

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med Telia.

På kvällarna (19-22 ungefär) går det bra mycke trögare än på dagen. Kör jag ett TP-test på dagen har jag närmare 500kbit/sek, men nu på kvällen har jag ungefär drygt 300kbit/sek.
Och det märks, allt går mycket trögare.. Tankar kanske i 35kb som max på kvällarna, och på dagen uppimot 60kb. Samma sak märks i spelande.

Vad kan detta bero på?

//Mattias

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Avstängd

Pluxor; Ska göra det, men dom verkar ju inte förstå vad man snackar om.

Visa signatur

åttonde..
Abit NF7-M - 2600+ Barton - 2x256Mb PC3200 TwinMos-Winbond - 120 Gb - GF4MX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arson
Jag har också problem med Telia.

På kvällarna (19-22 ungefär) går det bra mycke trögare än på dagen. Kör jag ett TP-test på dagen har jag närmare 500kbit/sek, men nu på kvällen har jag ungefär drygt 300kbit/sek.
Och det märks, allt går mycket trögare.. Tankar kanske i 35kb som max på kvällarna, och på dagen uppimot 60kb. Samma sak märks i spelande.

Vad kan detta bero på?

//Mattias

Överbelastning på telestationen. Ring Telia.

Permalänk
Medlem

Okej.. Kan ringa och höra vad de har att säga om detta.

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem

Re: Telia's "nya" adsl?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fcx
Hej!

Jo, jag har använt Telia ADSL nu i snart 2 år. ALDRIG tidigare haft problem med det, bara gått stabilt osv.
För en vecka sen var jag i norge när morsan ringer och säger att vi kommer få en ny ADSL-teknik som ska vara snabbare enligt telia. "Wiee" tänker jag eftersom jag hört att vi kommer få 2Mbit.

Well. När jag kommer hem, sätter mig vid datorn och börjar testa lite grejjer så märker jag att allting är MYCKET segare. Körde en trace mot www.sunet.se och hade 10, 10, 300, helt sjukt tyckte jag.

Vad jag vet så har jag inte ändrat något med routern, och oavsett om jag kopplar ur dom andra datorerna eller inte så är det lika dåligt.

Så här ser mitt TP-test ut: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/hej.JPG

Och jag tankar i ungefär ~15kb/s-20kb/s och uppar kanske 2-3 kb/s..

Nu är funderingarna; kan det vara något med hårdvaran/mjukvaran som hänt? Min syrra satt ju vid datorn när jag var i norge så man vet ju aldrig
Eller är det så att denna "nya" tjänst är helt trasig?

Tacksam för svar!

// Peter

Annars så låter det ju och ser ut på TPtestet som om du har fått Telia Bredband 250 :/

• Upp till 250 kbit/s nedströms och 64 kbit/s uppströms

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Telia's "nya" adsl?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cr0wN
Annars så låter det ju och ser ut på TPtestet som om du har fått Telia Bredband 250 :/

• Upp till 250 kbit/s nedströms och 64 kbit/s uppströms

:///

Är nog så. Ska ringa dit imorgon och säga ett och annat. Någon som har någon hälsning?

Visa signatur

åttonde..
Abit NF7-M - 2600+ Barton - 2x256Mb PC3200 TwinMos-Winbond - 120 Gb - GF4MX

Permalänk
Medlem

Tycker du ska först fråga din mor vad hon egentligen beställde.. Antagligen beställde hon Telia250 och då är det inte mycket att göra åt det

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcE
Tycker du ska först fråga din mor vad hon egentligen beställde.. Antagligen beställde hon Telia250 och då är det inte mycket att göra åt det

Måste ju gå att "uppgradera"? Annars åker jag ner till telia och slår ihjäl idioten som styr det hela.

Visa signatur

åttonde..
Abit NF7-M - 2600+ Barton - 2x256Mb PC3200 TwinMos-Winbond - 120 Gb - GF4MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcE
Tycker du ska först fråga din mor vad hon egentligen beställde.. Antagligen beställde hon Telia250 och då är det inte mycket att göra åt det

Uppgradera går alltid... Eftersom att det också innebär att man tar en dyrare tjänst vilket telia verkligen inte har något emot. Däremot brukar det vara ett helvete att byta från en dyrare till en billigare om man har bindningstid kvar.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaWeN
Uppgradera går alltid... Eftersom att det också innebär att man tar en dyrare tjänst vilket telia verkligen inte har något emot. Däremot brukar det vara ett helvete att byta från en dyrare till en billigare om man har bindningstid kvar.

Kej. Funderar på Telia 2000, men vet inte om jag överskrider taket. Enligt testet använder jag mig av 56Gb i månaden, men det tvivlar jag starkt på

Visa signatur

åttonde..
Abit NF7-M - 2600+ Barton - 2x256Mb PC3200 TwinMos-Winbond - 120 Gb - GF4MX

Permalänk
Medlem

Shit va du måste porr surfa. =P

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pain
Shit va du måste porr surfa. =P

nae. vi har tv1000

Visa signatur

åttonde..
Abit NF7-M - 2600+ Barton - 2x256Mb PC3200 TwinMos-Winbond - 120 Gb - GF4MX

Permalänk
Avstängd

aja. Ringde telia idag och bad dom dra igång snabbare internet åt mig. berättade vad jag gör med datorn och att jag vill ha telia 2000. "Visst, det kommer igång om några timmar" - Jag blev faktist lite förvånad, eftersmo det brukarr ta några månader innan dmo rör på sig (bara frö att detta är dyrare som jag får det så snabbt?) - Iallafall. 2 sekunder ungefär efter samtalet dör mitt internet, "hmm" tänker jag och startar om routern. Drar igång tptestet och ser att jag fått 2Mbit. Trodde aldrig jag skulle säga detta. Men creedz till telia för att det gick så fort

Visa signatur

åttonde..
Abit NF7-M - 2600+ Barton - 2x256Mb PC3200 TwinMos-Winbond - 120 Gb - GF4MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fcx
aja. Ringde telia idag och bad dom dra igång snabbare internet åt mig. berättade vad jag gör med datorn och att jag vill ha telia 2000. "Visst, det kommer igång om några timmar" - Jag blev faktist lite förvånad, eftersmo det brukarr ta några månader innan dmo rör på sig (bara frö att detta är dyrare som jag får det så snabbt?) - Iallafall. 2 sekunder ungefär efter samtalet dör mitt internet, "hmm" tänker jag och startar om routern. Drar igång tptestet och ser att jag fått 2Mbit. Trodde aldrig jag skulle säga detta. Men creedz till telia för att det gick så fort

Se bara till att inte ladda ner för mycket nu.
Kan bli dyrt då

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Du skulle väntat tills den 26:e och se vad 8/1 kommer att kosta och framförallt om det är flatrate, det är ju en av poängena med bredband.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Du skulle väntat tills den 26:e och se vad 8/1 kommer att kosta och framförallt om det är flatrate, det är ju en av poängena med bredband.

flatrate? e d fastpris eller e ja helt borta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
flatrate? e d fastpris eller e ja helt borta

Nej du är inte helt borta. Flat Rate menas fast kostnad - i detta fall fast månadskostnad utan rörlig trafikavgift.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Nej du är inte helt borta. Flat Rate menas fast kostnad - i detta fall fast månadskostnad utan rörlig trafikavgift.

/H

Men deras 8mbits tjänst lär ju ha tak?

Gamers, var hittade duden infon?

btw. vet nån hur nära stationen man behöver vara för telias 8mbit?

Permalänk
Medlem

Det skulle se konstigt ut om det var flatrate fullt ut. Telia har länge klagat på att det är alldeles för mycket trafik i deras nät.
Kanske en lösning som en del norska och andra europeiska leverantörer kör med där man har X mbit/s tills man uppnått en viss nivå av trafik, då slås den över till en 128kbit/s-uppkoppling eller liknande.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo

btw. vet nån hur nära stationen man behöver vara för telias 8mbit?

3500 meter