Permalänk
Medlem

Hemmanätverk _ej FAQ-fråga_

Nä just det, detta är inte en "hur delar jag på internet"-fråga.

Jag undrar om det är någon som har byggt ett LAN hemma i sin lägenhet och har några praktiska tips.

Jag skulle nämligen vilja slänga in ett par burkar och adsl-modem i min klädkammare och dra lite tp-kabel över lägenheten. Därefter sätta upp små käcka uttag så att man kan plugga in sig överallt utan att behöva koppla in en 10m lång kabel.

Men, hur gör man detta på ett snyggt sätt, ska man dra kabeln i lister etc.
Är detta praktiskt genomförbart eller ska jag glömma detta?

D.v.s, denna fråga rör det rent praktiska kabeldragandet och uttagsupsättandet.

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan
www.skivpris.com www.babakova.net

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har också två burkar och ett modem i en skrubb hemma. Sen orkade jag inte dra kablar överallt utan köpte en trådlös accesspunkt + kort istället. Något jag kan rekommendera.

-b

Permalänk
Medlem

Mitt är draget i befintliga vp-rör i väggarna, mellan rummen och klädkammaren. Detta kan vara lite trixigt om man inte har rätt typ av materiel, och tålamod :).
Skaffa riktig kabel, kör skärmad cat6 så kommer kabeln hänga med i många år och klara hög belastning.
Uttag med etikett kan vara rätt bra, mycket enklare att hålla reda på vilket uttag som går vart, kör skärmade uttag också.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Har dragit fint närverk i mitt rum. Kabelkanal och hål i väggen. Mycket fint och mycket enkelt att utföra. Sedan har jag satt upp ett vackert litet uttag på väggen. Ser väldigt rent ut, och det vill jag att det ska göra

Visa signatur

-

Permalänk
Inaktiv

Jag har dragit med vitkabel längst listerna.
Kabeln har jag limmat fast med hjälp av en limpistol.
Funkar bra blir inte några fula spikhål.