Permalänk
Medlem

Disk Boot Failure! [Svår Fråga!]

Tja, jag har precis byggt en dator.

När jag startar upp den och har min WinXPP skiva i så vill jag att det ska installeras, men istället står det bara "Disk Boot Failure, Insert System Disk And Press Enter!".
Jag har ställt om i BiOS till 1st Boot: Cd-Rom och provat alla olika kombinationer.
Fungerar ändå inte. Så provade jag att stoppa i en annan Hdd som XP var installerat på redan, då sa datorn ändå samma sak! Vad är fel? Mitt moderkort stöder SATA men min Hdd gör det inte. Jag har disablat SATA i BiOS, men jag är inte säker på att jag gjort det korrekt! Snälla hjälp!

Vad kan det bero på ?

[En kille sa att det var för att skivan är bränd, men då skulle det ju iaf ha fungerat med den andra hdd:n som det redan fanns på.]

Moderkort: Abit V17 [Stöder SATA]
Cpu: P4 2,66Ghz
Hdd: Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB ATA / 133 @ 7200RPM
GFX: Geforce Fx 5200 256MB Tv-Out Dv-In
Ram: 512MB Twinmos Pc3200 400Mhz

Permalänk
Medlem

Sitter hårddisken som master?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, 6950 2GB, Intel® X25-M SSD 80GB 2,5", Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9, Corsair PSU 750W, BenQ 23,6" XL2410T.

Permalänk
Medlem

Japp, den sitter som master..
Snabba svar

Permalänk
Medlem

Kolla kablarna till hårddisken och cdromen om du inte redan har gjort det, man vet aldrig om de kanske har lossnat lite.

Visa signatur

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Permalänk
Medlem

Nej, kablarna sitter som dom ska..

Asså datorn hittar allt som sitter i, det verkar bara som att den
inte fattar att den ska starta Xp skivan.

Okej om det är för att skivan är bränd som det inte fungerar,
men då borde det ju ändå ha fungerat med andra hdd:n som XP redan finns på.
Det är hdd:n från datorn jag sitter på nu, och här fungerar det utmärkt.

Permalänk
Medlem

Känns inte som om det hör hemma att snacka om illegala windowsskivor i detta forum!

Permalänk
Medlem

Kikat så att du inte har en diskett i diskettenheten?

Permalänk
Medlem

Har du byglat cd-rommen rätt? Ingen diskett i?

Permalänk
Medlem

Ingen diskettstation, HDD och CD sitter rätt.. Datorn hittar allt, men kan inte boota bara..

Permalänk
Inaktiv

testa med endast en floppy i och sätt den som primary boot device och sen så sätter i en boot-diskett och testar då.. fungerar inte det heller så sätt allting på "safe defaults" i bios, fungerar det fortfarande inte är det ju något fel på moderkortet..

Permalänk
Medlem

Testa med en annan skiva, 1000% att det är felet.

Visa signatur

:: trevlig kväll! :) ::