Permalänk
Medlem

TV apparat i standby?

Vet inte om denna tråd ligger på rätt ställe men men.

Aja till saken. Jag har en relativt ny tv (1-2 år) vid namnet MARK. Det är en liten 14tummare med fjärr o allt.
Farsan gnäller alltid på att den inte ska stå i standby läge för då kan hela huset brinna upp tydligen.

Han har iofs rätt att vara rädd för våran gamla vardagsrums-tv tog eld när den stog i standbyläge.
Den tvn var dock mycket mycket äldre än min tv och dammig som fan. Nu undrar jag om nya tv apparater verkligen kan börja brinna sådär om de inte är väldigt dammiga?

Hur ligger det till ?

Permalänk
Medlem

Min pappa jobbade på Elektronik Återvinning innan, och dom fick in många brända tv-apparater. Så jag skulle nog stänga av tvn om jag var du. Dessutom drar den ju lite ström också.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Det finns väl en andledning till att man kan välja att ha dem i olika lägen, det är väl lika stor risk att datorn brinner upp som att tvn gör det. Bildröret är ju inte på i standby-mode.

Permalänk
Medlem

Så här är det. I standby läge så drar tv´n till sig damm, den är fortfarande magnetisk med andra ord. Sen när du startar den så kan det börja brinna. Så var det förr iaf. TV`n kan börja brinna när du inte e hemma oxå. Det är dammet som är den strörsta faran.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
Så här är det. I standby läge så drar tv´n till sig damm, den är fortfarande magnetisk med andra ord. Sen när du startar den så kan det börja brinna. Så var det förr iaf. TV`n kan börja brinna när du inte e hemma oxå. Det är dammet som är den strörsta faran.

Ajdå. Då är det inte så passande att ha TV'n i standby-läga i mitt rum precis.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klibbe
Ajdå. Då är det inte så passande att ha TV'n i standby-läga i mitt rum precis.

0ch både nya nokia och sonyericsson mobiler kan explodera i ansiktet då man pratar med dem osv... Extremt många har på tvn på standby, och väldigt få händer det för.. När tvn blir gammal så skall/bör man damnsuga dem. Så risken är inte så extremt stor men det kan hända, vill man vara helt säker på att den inte tar eld då man inte är där så ska man stänga av den varje gång.
Jag själv har alltid på min tv i standby, om jag inte ser på den såklart.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Har alltid min i standby, har haft det i typ 10 år. Har för mig att kondingarna torkar om den är avslagen helt, och då kan tv:n börja tjuta med tiden, men vet ej :=)

Permalänk
Medlem

Jag har alla mina apparater på standby. Men om jag åker bort längre perioder så brukar jag dra ut sladden. På så sätt är man helt säker, även mot åska.

Permalänk
Medlem

Asså min tv sitter monterad i taket i en ställning så det är skitjobbigt att gå upp otrycka på knappen om man ligger o ska sova. Jag brukar stänga av över dagarna men farsan tycker inte ens att den ska få vara på på natten för det kan ta eld o alla kan brinna inne

Permalänk
Medlem

Koppla tv'en till en grenkontakt med strömbrytare bara, det har jag på min gamla tv...

Visa signatur

Fråga/ämne: "Ska träffa en tjej o vi ska säkert nuppa jag är nervös"

Svar: Drick en bärs och sluta ljuga, din date består utan en toarulle och en tysk lädersmisk film"

Permalänk
Medlem

skaffa en finlux som är brandsäker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnibüs
skaffa en finlux som är brandsäker

Eller Salora

Samma säkerhetssystem (Safety++)

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaki
Eller Salora

Samma säkerhetssystem (Safety++)

Ja, för det enda som skiljer finlux/salora/luxor i dag är namnskylten som finns utanpå.

Hur som helst är det bra att stänga av apparaterna helt, men strömbrytarna är ofta inte dimensionerade för det. Det är långt ifrån ovanligt att det blir avbrott/kortslutning i strömbrytarna, särskilt på nyare philips TV. Felaktiga prioriteringar när man gjort besparingar.

Vad gäller kondingar som torkar, så torkar de betydligt fortare när det är spänning på.

Vidare är det betydligt större risk att det tar eld i TV:n än i videon eller stereon eller till och med datorn, då uppbyggnaden är annorlunda. Dock händer det väldigt sällan.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, hur mycket ström drar en tv som står i standby?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Lånar tråden lite, hur mycket ström drar en tv som står i standby?

Ska stå i manualen.

Permalänk
Medlem

Vad är det jag hör!!!!!

FINLUX?!
SALORA?!

Det e så man får mardrömmar.. dessa tv aparater är dom som ställer till MÄSST problem i kabeltv nät. Borde va skottpeng på dom som tillvärkar dessa aparater. Mina erfarenheter av dem är bara dåliga och jag har rätt stor vana innom ämnet. De tvaparats tillvärkarna som är över lag bra är:

Grundig = Bra men slö textv
JVC = En otrolig skärpa i bilden dock rätt dyra.
Sony = Precis som deras skärmar. Bra ljus klara färger och grymm skärpa.
Panasonic = Rätt bra, förhållandevis billiga.

Säger inte iomed detta att alt annar e skrot. har inte testat alla tv aparater som finns.. eftersom det är rätt många. Men av de kända märkerna är dessa de i toppen. Salora och finnlux har ett rycket att va krångliga dåliga och svåra att förstå. Linnlixa kan ha (vet ej om de fått årdning poå det än) inbyggs störning som kommer igenom att mottagaren i tv´n hade en dålig kontakt med inkomande kabel. Någon av dessa tillvärkare (mins ej vilken) var ej till 100% kompatibel med den hz som ljudet ligger på i sverigers kabelnät (kommer ej i håg vilken hz det va o om det va samma för marksänt nät), så det va ett grundbrus som kunde få en döv tokig :D. Rätt lustigt får jag säga.

Någe jag skulle vilja ha på alla mordärna tv apparater är MANUELL kanal inställning! Varför kan de bara inte bygga in det?! Blir tokig på alla slöa auto sökningar som tar en evighet och man sen måste flytta kring så de hamnar på rätt kanalplats i tv´n. Mycket smidigare med manuel! Speciellt om du vet vilken frekvens som var kanal lligger på i just ditt nät.

-----------------------------

En notering är att det ej spelar någon råll om du har antännen vertikalt eller horrisontelt mot nacka masterna! Då dessa sänder ut både horisontelt och vertikalt. Finns slavmaster i norrland som endast sänder vertikalt. Kan förbrylla folk rätt mycke ibland :D.

-------------------------------

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Vi har en Finlux TV som har funkat felfritt i ungefär 4-5 år nu, och den har dessutom manuell kanalinställning.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
Vad är det jag hör!!!!!

FINLUX?!
SALORA?!

Det e så man får mardrömmar.. dessa tv aparater är dom som ställer till MÄSST problem i kabeltv nät. Borde va skottpeng på dom som tillvärkar dessa aparater. Mina erfarenheter av dem är bara dåliga och jag har rätt stor vana innom ämnet. De tvaparats tillvärkarna som är över lag bra är:

Grundig = Bra men slö textv
JVC = En otrolig skärpa i bilden dock rätt dyra.
Sony = Precis som deras skärmar. Bra ljus klara färger och grymm skärpa.
Panasonic = Rätt bra, förhållandevis billiga.

Säger inte iomed detta att alt annar e skrot. har inte testat alla tv aparater som finns.. eftersom det är rätt många. Men av de kända märkerna är dessa de i toppen. Salora och finnlux har ett rycket att va krångliga dåliga och svåra att förstå. Linnlixa kan ha (vet ej om de fått årdning poå det än) inbyggs störning som kommer igenom att mottagaren i tv´n hade en dålig kontakt med inkomande kabel. Någon av dessa tillvärkare (mins ej vilken) var ej till 100% kompatibel med den hz som ljudet ligger på i sverigers kabelnät (kommer ej i håg vilken hz det va o om det va samma för marksänt nät), så det va ett grundbrus som kunde få en döv tokig :D. Rätt lustigt får jag säga.

Någe jag skulle vilja ha på alla mordärna tv apparater är MANUELL kanal inställning! Varför kan de bara inte bygga in det?! Blir tokig på alla slöa auto sökningar som tar en evighet och man sen måste flytta kring så de hamnar på rätt kanalplats i tv´n. Mycket smidigare med manuel! Speciellt om du vet vilken frekvens som var kanal lligger på i just ditt nät.

-----------------------------

En notering är att det ej spelar någon råll om du har antännen vertikalt eller horrisontelt mot nacka masterna! Då dessa sänder ut både horisontelt och vertikalt. Finns slavmaster i norrland som endast sänder vertikalt. Kan förbrylla folk rätt mycke ibland :D.

-------------------------------

Kan absolut inte hålla med dej. Tycker att nästan alla Finlux och Salora är riktigt fina apparater, bland det bästa som går att få tag på. Riktigt hög kvalitet har de också.

Men jag håller med dej om att det är skit med apparater som man måste göra automatisk kanalsökning på. Allra bäst är det när man kan skriva in kanalnumren direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Kan absolut inte hålla med dej. Tycker att nästan alla Finlux och Salora är riktigt fina apparater, bland det bästa som går att få tag på. Riktigt hög kvalitet har de också.

Men jag håller med dej om att det är skit med apparater som man måste göra automatisk kanalsökning på. Allra bäst är det när man kan skriva in kanalnumren direkt.

Smaken e som baken men minna erfarenheter av dessa aparater är väldigt dåliga.

Manuel sökning är underbart! men finns det på någon ny tv iu dagens läge? Grundig hade det förut.. Nu vet jag inte om de har det längre.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Jag köpte min Thomson 28DG17E för nästan två och ett halv år sedan, den har manuell sökning. Jag kan inte lova att efterföljaren 28DG170E har det, men jag tror att det är så.

Permalänk
Medlem

Är inte telefunken riktigt bra märke? Vi köpte en ny sån tv till landet o den var mycket bättre än sony och philips tv i samma prisklass. Mycket skarpare bild och allting.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p00tie
Är inte telefunken riktigt bra märke? Vi köpte en ny sån tv till landet o den var mycket bättre än sony och philips tv i samma prisklass. Mycket skarpare bild och allting.

Telefunken är medel, varken bäst eller sämst. Innehållet brukar vara tillverkat av Thomson, vilket är rätt okay nu för tiden. Dock är det långt kvar till Sonys kvalitet, och även Philips har många appareter som är bättre.

Permalänk
Medlem

För c:a en månad sedan var jag på en snabbkurs hos brandkåren och då kom frågan fram om bränder i tv-apparater. Det var ytterst sällan något sådant hände sa dem, och det var inget man skulle oroa sig över iaf om man hade en någorlunda modern tv.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Hm men det verkar fortfarande finnas en risk och det räcker för att jag inte ska få ha tvn i standby.
Samma sak med min dator. Får inte ha den på på nätterna, skitjobbigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p00tie
Hm men det verkar fortfarande finnas en risk och det räcker för att jag inte ska få ha tvn i standby.
Samma sak med min dator. Får inte ha den på på nätterna, skitjobbigt.

det e faligt o ha datorn igång på natten.. vi städade brochans dator och kom på att nätagget behövde nog rensas.. När vi öppnade det var det tjokt med damm alltså dammet välde ut när vi öppna det.. Sen såg vi att det hade börjat brinna lite här o var i agget. Iofs e den datorn 3-4 år gammal. Värt o tänka på att agget måste göras rent emellanåt. Samma med tv apparater.. det kanske inte händer ofta men det händer så varför ta risken? Okay jag är oxå lat och orkar inte stänga av tv´n helt alltid. Men oftast gör man det. datorn är ingen större risk o ha på ifall man har dammfilter på fläktarna. Oftast är det nämligen dammet som tar eld eller att de täpper till så någon komponent blir överhettad och på så sätt tar eld.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Hedersmedlem

hehe ska börja rengöra mina apparater mer ofta nu tack för tipset med de om dammet kan skada tvn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
hehe ska börja rengöra mina apparater mer ofta nu tack för tipset med de om dammet kan skada tvn

om inte annat ka de skada dig när du såver

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
om inte annat ka de skada dig när du såver

Äsch lite skit i magen rensar skiten eller hur de nu skulle va
men mina Elektriska prylar vill ja ha kvar

Permalänk
Medlem

Många nyare nätagg börjar utrustas med tempsensor säkringar och alltmöjligt för att då förhindra överhettning.

Permalänk
Medlem

För övrigt kan det vara ganska farligt att öppna och pilla i nätagg och framför allt TV-apparater, men det vet ni nog redan.