Permalänk
Medlem

Få plats med Radiator i SONATA, hur?

Ska skaffa vattenkylning från dangerden ganska snart och är nu sugen på att ta en värre radiator än The Heater Core, nämligen The Double Heater Core som bara kostar 35kr mera än den andra radiatorn vilket jag tycker är mkt prisvärt. Det blir nog ett av dessa två jag ska köpa, vill inte ha nått black ice pro eller liknande pga det höga priset. Men problemet är bara att få radiatorn att passa i mitt SONATA chassi.

Måtten
¯¯¯¯¯¯
The Heater Core : 15,6 x 18,74 x 5,1 (cm)
The Double Heater Core : 28 x 15,6 x 5,1 (cm)

Men om man ska få plats med dom där bak, dvs skära ut mål i chassit för radiatorn så måste en sida vara minst 15,6cm, men det får inte plats på ett SONATA, då tar det i ljudanslutningarna osv... så skära ut är nog uteslutet då.

Två alternativ som jag ser det:

1. Väljer den lilla radiatorn och sätter fast den där bak på utsidan med hjälp av buntband osv och borrar hål för slangarna (eller flyttar in nät agget lite). För att få in slangarna i burken.

2. Köper den mer prisvärda radiatorn, sätter oxå fast den utanpå där bak men den sticker upp ca 2-3 cm överdatorns höjd. Nät.agget fyttas oxå här på något sätt in för att strömkabeln då är i vägen. Behöver flytta in den ca 3-4cm.

Så vad tror ni? har ni någon annan lösning? Får inte plats med den toppen av chassit, så mkt vet jag iaf..

Visa signatur

[Antec SONATA]-[MSI K8N Neo Platinum ]-[AMD64 3200]-[4*512 Corsair Value PC3200]-[Geforce 6800LE 128MB]-[32GB raptor, 160GB, 400GB, 500GB, 200GB, 200GB]-[SeaSonic S12-380W]

Permalänk
Medlem

Det går väl att stoppa dom i 5.25" platserna?
Alltså liggande.

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem

Men jag har inte plats för radiatorn där synd nog...

Visa signatur

[Antec SONATA]-[MSI K8N Neo Platinum ]-[AMD64 3200]-[4*512 Corsair Value PC3200]-[Geforce 6800LE 128MB]-[32GB raptor, 160GB, 400GB, 500GB, 200GB, 200GB]-[SeaSonic S12-380W]

Permalänk

Och du kan inte köra någon sorts modd där du har radiatorn under chassit och fixar antingen en sarg eller ett par ben så chassit kommer upp dom där 5,1cm?

Permalänk
Medlem

Men hur ska det då funka med att kyla radiatorn? det går ju inte så bra.

Visa signatur

[Antec SONATA]-[MSI K8N Neo Platinum ]-[AMD64 3200]-[4*512 Corsair Value PC3200]-[Geforce 6800LE 128MB]-[32GB raptor, 160GB, 400GB, 500GB, 200GB, 200GB]-[SeaSonic S12-380W]

Permalänk

Du kan ha insug där nere vid radiatorn. Flera här på sweclockers som har just så.

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Skulle du kunna förtydliga lite med kanske en bild?

Visa signatur

[Antec SONATA]-[MSI K8N Neo Platinum ]-[AMD64 3200]-[4*512 Corsair Value PC3200]-[Geforce 6800LE 128MB]-[32GB raptor, 160GB, 400GB, 500GB, 200GB, 200GB]-[SeaSonic S12-380W]

Permalänk
Avstängd

det går. finns en kille som har bild på hur han gjorde i gallllerit

Visa signatur

I want a lover I don't have to love,
I want a girl who's too sad to give a fuck.

Permalänk
Medlem

Mjo, men han har en BIX. Jag kommer att ha en Heater core (helst den större). Men problemet är bara att allt ska få plats...

Visa signatur

[Antec SONATA]-[MSI K8N Neo Platinum ]-[AMD64 3200]-[4*512 Corsair Value PC3200]-[Geforce 6800LE 128MB]-[32GB raptor, 160GB, 400GB, 500GB, 200GB, 200GB]-[SeaSonic S12-380W]

Permalänk
Medlem

varför inte bara använda nån bra luftkylning istället för att hålla på och strula en massa?

Visa signatur

/Glenn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gazzy123
varför inte bara använda nån bra luftkylning istället för att hålla på och strula en massa?

Helt enkelt därför att vattenkylning är så mkt bättre och tystare än vad luft är. Solklart val!

ok, har skissat lite på hur den kan komma att se ut.

Alt 1, med den stora radiator (med 2st 120mm fläkat på 5V)

Alt 2, med den lilla radiatorn (oxå den med 2st 120mm fläktar på 5V)

Så vad tror ni? Nu när jag ser det verkar det ju nästan som att den större borde funka bra pga av den låga prisskillnaden mellan dessa två radiatorer. Kommer som sagt att ha 2st 120mm fläkat på långsidan, utanpå som suger luft. Ena gläkten kommer då att sitta just utanför nätagget och suga. Men nu till en fråga, från agget blåser det varm luft ut och vad jag undar är om man förlorar mkt kylningsförmåga pga att nätagget värmer upp radiatorn? eller blir det bra när en 120mm fläkt hjälper till att suga luft därifrån (på 5V dvs)? Eller ska man helt enkelt sattsa på den "minder" prisvärda radiatorn (fast den är ju ändå prisvärd om man jämför med andra)?

Visa signatur

[Antec SONATA]-[MSI K8N Neo Platinum ]-[AMD64 3200]-[4*512 Corsair Value PC3200]-[Geforce 6800LE 128MB]-[32GB raptor, 160GB, 400GB, 500GB, 200GB, 200GB]-[SeaSonic S12-380W]

Permalänk
Medlem

om du fäster dom som de ser ut som på bilden kommer ingen av dom funka eftersom båda hindrar dig från att koppla in el till ditt nätagg lr har du någon smidig lösning för det problemet?

Permalänk
Medlem

mjo, kan i värsta fall flytta in nät.agget 2-3cm så löser sig detta problem. Tror jag iaf

Men vad tror ni/tycker ni då, ska jag sattsa på den "lilla" eller ska jag ta den stora? Kan inte bestämma mig för vilken...

Visa signatur

[Antec SONATA]-[MSI K8N Neo Platinum ]-[AMD64 3200]-[4*512 Corsair Value PC3200]-[Geforce 6800LE 128MB]-[32GB raptor, 160GB, 400GB, 500GB, 200GB, 200GB]-[SeaSonic S12-380W]

Permalänk
Medlem

Med det chassit är det nog nästan bäst att ta den lilla

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

jo, funderar på det känns ju lite konstigt att ta det lilla när man fär ca 2 ggr större för endast 35k extra.

Visa signatur

[Antec SONATA]-[MSI K8N Neo Platinum ]-[AMD64 3200]-[4*512 Corsair Value PC3200]-[Geforce 6800LE 128MB]-[32GB raptor, 160GB, 400GB, 500GB, 200GB, 200GB]-[SeaSonic S12-380W]

Permalänk
Medlem

Ta den stora, allt går att lösa bara man vill

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte sätta den i sidan av lådan? Blir visserligen krångligt när man ska öppna, men det kan inte vara så svårt att lösa.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Uppe på taket?

Visa signatur

Oldtimer :)

Permalänk
Medlem

fick min vattenklylning förra veckan, den fick inte plats i chassit, så jag stoppade fast den på bakisan av lådan. dock är den inte lika bred sem dem där verkar vara. är bara 2st 80mm fläktar på den radiatorn.

håller atm på med ett "dubbelchassi", så jag ska få plats med allting.
(tur man bor i villa och att farsan är i stugan)

Permalänk

Jag tycker fortfarande du ska höja lådan 6cm med fötter och sätta den under och ha insug igenom den. Orkar inte göra någon bild nu Har precis klivit upp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lightwave
Jag tycker fortfarande du ska höja lådan 6cm med fötter och sätta den under och ha insug igenom den. Orkar inte göra någon bild nu Har precis klivit upp...

Men lite senare kanske så jag förstår hur du menar

Visa signatur

[Antec SONATA]-[MSI K8N Neo Platinum ]-[AMD64 3200]-[4*512 Corsair Value PC3200]-[Geforce 6800LE 128MB]-[32GB raptor, 160GB, 400GB, 500GB, 200GB, 200GB]-[SeaSonic S12-380W]

Permalänk

Tänk på att du inte behöver ha insug därigenom, du kan lika gärna ha utblås även där och fixa ett par väl valda lyfthål i sidan på datorn ovanför grafikkort, CPU, minnen m.m.... Riktigt sjysst luftgenomströmning då.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska sätta den i den sida som du öppnar. det är osmidigt att ha saker som sticker ut utanför chassit.

Dock finns det ju vissa nackdelar med det som är lite svårlösta. Tex så blir det knepigt att öppa sidan då den sitter fast i övriga datorn med slangar. Så enda lösningen på det är väl att sätta nog långa slangar för att kunna få bort sidan så långt att den inte hindrar dig från att skruva i datorn.

Jag vet då inte hur slanglängden skulle påverka kylningsförmågan men det finns kanske någon som har provat?

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk

man behöver ju inte skruva fast den i sidan som man öppnar. Montera det hela på vinklar från botten, så att det bara ligger emot sidan när den är stängd.

Men jag skulle iaf kört på "höja upp lådan och sätta radiatorn under"-metoden, och sen 2st 120mm-fläktar på botten av lådan, så luften sugs genom radioatorn och blåser in i lådan uppåt.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder

Men jag skulle iaf kört på "höja upp lådan och sätta radiatorn under"-metoden, och sen 2st 120mm-fläktar på botten av lådan, så luften sugs genom radioatorn och blåser in i lådan uppåt.

Agree

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem

får den inte plats i taket då? innanför agget

Permalänk
Medlem

Tror inte det

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem

tror gör man kyrkan

Permalänk
Medlem

Det behöver man inte göra.

Visa signatur

Walla?