Asterisk- och apostrof-tangenten

Permalänk
Medlem

Asterisk- och apostrof-tangenten

Jag tror det var då jag skulle boota upp på en ny kärna (2.6.1-rc1-love1) som jag upptäckte det första gången, helt plötsligt fungerar inte apostrof- och asterisk-tangenten (den ovanför högra shift), men även om jag bootar upp på annan kärna (till exempel den jag körde innan, eller en nykompilerad) så vägrar den fungera.

Enligt xev har tangenten blivit printscreen, och i konsollen byter den till föregående terminal (precis som context-knappen).

Något som gör mig lite extra fundersam är att den har lagt av både i X och i konsollen, eftersom det mig veterligen inte finns någon keymap-fil som gäller både i X och i konsoll.

Någon som hört något om detta fenomen, jag har inte hittat något liknande i diverse forum och mailinglistor.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem

Någon som hört något om detta fenomen, jag har inte hittat något liknande i diverse forum och mailinglistor.

Om du söker lite på detta forum bör du nog kunna hitta några liknande problem. Jag vet inte vad det är som orsakar det, men jag har haft det. Tror den försvann mellan 2.6.0-test2 och 2.6.0-test5bk11 för mig.

För övrigt: Kör du USB-tangentbord eller PS/2?

Edit: Mitt USB-tangentbord verkar ha console-switchleft och switchright på ' och *... Mitt PS/2-keyboard har det inte.

Lyckligtvis använder jag mitt PS/2 oftare. Mitt USB-tangentbord fungerar däremot som det ska i X. Kolla felmeddelanden i startup - den kanske byter layout - använd 102 eller 105-knappars.

Permalänk
Medlem

Har provat både 105 och 102-knappars layout, inget av dem verkar fungera, det är ett Logitech USB-tangentbord.

Ska man vänta och hoppas på att det går över upp i versionerna?

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."