Permalänk
Medlem

70 grader??

Hejsan!!!

Har en 2500+ barton prolle..

Och en Arctic cooling kylare, som kyler ner upp till 3400+..

Och tempen på den låg på 70 grader....

Satte ditt min gamla CPU kylare , som jag fick med när jag köpte min Barton (box)

Och då blev tempen 64...

Vad är felet med Arctic Cooling fläkten??

Hur kan jag sänka tempen på min prolle, köpa till en chassi fläkt?

Eller en annan CPU kylare????

Permalänk
Medlem

arctic cooling skiten suger, så enkelt är det sätt in lite chassi fläktar och köp en bättre kylfläns.

Permalänk
Avstängd

du kanske har en diod som visar skitfel, någonsin tänkt på det.
mät med en annan temp mätare.

Permalänk
Medlem

hmm vette fan asså!!!

Kollar med speedfan!!!

prollen typ 68. i bruken är det 53...

Permalänk
Avstängd

kolla så att du har satt kylaren på rätt håll ..
clipfästen ska vara mot nät agget !
.. kolla mängen kylpasta som du har..
det ska inte vara mer pasta än.. ett pytte litet tunt lager .. jämt o fint över coren !

Visa signatur

the never sleeping man
avatar raderad, animeringar ej tillåtna

Permalänk
Medlem

53 grader i burken är det inte, jag skulle tro att dioderna är helt galna.

Jag körde min 2500+@3200+ med artic cooling fläkt och den hade max load temp på 53 grader då.

Permalänk
Medlem

Jag har länge suttit med min P4 2,4Ghz som har hållit en temp på 73 grader vid max load.....har Intel P4 orginal fläkt....sen märkte jag att när jag spände dit fläkten så hade jag tagit ena sidan först och sen den andra, vilket resulterade i att fläkten har suttit snett hela tiden.

har tog bara bort fläkten igen och så såg jag till att jag spände båda sidorna exakt samtidigt, då blev den rak och jag ligger nu på ca 46-47 grader vid max load...:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kikon
Jag har länge suttit med min P4 2,4Ghz som har hållit en temp på 73 grader vid max load.....har Intel P4 orginal fläkt....sen märkte jag att när jag spände dit fläkten så hade jag tagit ena sidan först och sen den andra, vilket resulterade i att fläkten har suttit snett hela tiden.

har tog bara bort fläkten igen och så såg jag till att jag spände båda sidorna exakt samtidigt, då blev den rak och jag ligger nu på ca 46-47 grader vid max load...:)

Usch :/ Sånt är man så nervös över att göra Det skulle ju inte va skoj om det hände nåt.

Permalänk
Medlem

jag sitter på en barton 2500 @ 3200+ ca 54c full load när fläktarna softar

Måste va nåt vajse med dina sensorer eller nåt, 50c i lådan låter ganska hett!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Usch :/ Sånt är man så nervös över att göra Det skulle ju inte va skoj om det hände nåt.

Tror inte det händer nått annat än att datorn inte startar, om jag inte minns fel så har både INTEL och AMD överhettningskydd i sina cpu:er så om dom kommer upp till absoluta max gränsen så stänger datorn av sig.....

Jag kan säga att förut hade jag en AMD 1333Mhz och ett ASUS A7V moderkort som inte tålde att man tryckte på "sleep" knappen på tangentbordet...jag har av misstag kommit åt den 2ggr....och då visade "hardware monitor" i biosen 118 garder !, och jo det är sant, det luktade bränt som fan och när jag tog o heatsink:en så brände jag mig på fingertopparna...

1333:an lever ännu i dessa dagar men som cpu i en av våra spelservrar....:)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scampi
kolla så att du har satt kylaren på rätt håll ..
clipfästen ska vara mot nät agget !
.. kolla mängen kylpasta som du har..
det ska inte vara mer pasta än.. ett pytte litet tunt lager .. jämt o fint över coren !

man kan inte ha för mycket pasta så länge den inte blir över de små koppar anslutningarna på prollen.

Permalänk
Medlem

Min XP2000+@1750 ligger på 70C MAXLOAD och burken på 40-45, vetefan med det, men sitter med NF7 på den burken. Har två 80mm fläktar på fullvarv & konstigt att den ligger över 30C

Permalänk
Medlem

tja tja!!

Jag tror jag har löst mitt problem lite!!!

Idag var jag i stan , köpte en 80 mm fläkt i webhallen.

Det hette Q-Tec Case Cooling Fan & Light Transparent

Sen så så satte jag en fläkt på hårddisken så att det skulle blåsa mot CPU fläkten , och så har jag en fläkt där bak som blåser innåt också!!

SÅ nu ligger tempen på 51 och inne i burken på 47...

Fast fläkten på HD sitter bara, kan ramla av när som helst =)!!

SÅ en sak till , jag tänke göra ett hål i bruken fast vet inte vart!!

Uppe eller på sidan..

Vad tycker ni är bäst???

Ha d bra

Permalänk
Avstängd

ett hål nere i sidan som drar in...

Permalänk
Medlem

aha akej!!

Vilken är bäste sättet att göra hål på??

Ska man ha nån dremel eller nåt?

Permalänk
Avstängd

hålsåg.

Permalänk
Medlem

jag andvänder dremel men det är jobbigt i runt hörnor och ruda former...

Sa du att du had två fläktar som blåser in? Bättre att ha utblå på baksidan.. få ut den där "gammla" luften ifrån cpun..
Jag har två som blåser ut och en som tar in... bli VÄLLDIGT skillnad... 5-6 grader svalare på CPUn och 10 grader svalare i lådan själv

Arctic Cooling är gjorda för att vara tysta inte kyla "bra". men funka juh.

Visa signatur

[AMDxp2400+ @ 2,0 ghz][DFI Lanparty NF2 Ultra][768 MB DDR PC3200@ 400mhz]
[PowerColor Radeon 9800 pro 128 MB 400mhz/345 mhz][Cheiftech Dragon Full Tower]

Permalänk
Medlem

alltså du kan ju inte ha använt nå kylpasta eller aplicerat den snett har ju en 2000+ som är lite små klockan den ligger på 47 ändå är de en gammal arcitc cooling ja har som kyler till 2800+

Permalänk
Medlem

SPEEDFAN suger, nått i min burk ligger då på 128C, hm lite högt kanske

Permalänk
Medlem

joo men jag tog kylpasta smet och det lite på prollen och liite på kärnan!!

kommer inte ihåg vad den hette!!!

hahaha 128 det är fan skills!!

Permalänk
Medlem

Vart i stockholm bor du, kan ju montera kylaren åt dig?

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gheed
jag andvänder dremel men det är jobbigt i runt hörnor och ruda former...

Sa du att du had två fläktar som blåser in? Bättre att ha utblå på baksidan.. få ut den där "gammla" luften ifrån cpun..
Jag har två som blåser ut och en som tar in... bli VÄLLDIGT skillnad... 5-6 grader svalare på CPUn och 10 grader svalare i lådan själv

Arctic Cooling är gjorda för att vara tysta inte kyla "bra". men funka juh.

Jag har en Arctic Cooling Coppersilent 2 och den funkar utmärkt för mig. Jag körde min 2800+ som 4000+ (205 *12.5) med en sån, funkade hur bra som helst. Toppade i 54 grader vilket jag tycker var helt okej för en fläns som kostade mig 159:-

Permalänk
Medlem

Varför Arctic Cooling skit????????
Sitter med 1.53 Athlon och på sitter en 3.0+ fläkt. Max 52 grader. idle 44-45 grader C

Permalänk
Medlem

höj varvtalet på din cpufläkt.. finns väl program så man kan höjja eller har jag fel??

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Cerpa jag bor i Haninge!!

Var i Stockholm bor du??

Hmm men jag tror inte att det finns nån program så att man kan höjja vartalet och CPU fkläkten men men man vet ju aldrig!!

Permalänk
Relik 📜

SpeedFan kan, men då måste moderkortet ha stöd för det hela..

hade en AC-fläkt i ca 3 timmar.. Det värdelösaste jag haft.. Någonsin.. Klarade inte ens att hålla prollen kyld normalklockad, burken startade om sig.. Har räknat ut att jag nog hade ett "måndagsexemplar" som inte fungerade så jättebra, gav den nämligen till en kompis som knappt får sin Duron 800Mhz att klara sig..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimBow
arctic cooling skiten suger, så enkelt är det sätt in lite chassi fläktar och köp en bättre kylfläns.

njae... har aldrig haft prob. med arctic coolings grejjor, funkar toppen.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

har en p4 3.2 klockad till 3526 mhz och den ligger på 45 grader vid maxload. Med orginal fläkt

Permalänk
Medlem

Hmmm ... Alla här inne verkar säga att Arctic cooling är skit ..
Vad tror ni om detta: (Jag har beställt en Arctic cooling för 95:- så det är ju inga pengar.)
Jag har en Pentium 4 på 1,7GHz och originalkylning på den (Alltså en kylning som är anpassad för 1,7GHz.) Fläkten i den låter som ett tröskverk ibland, tror att kullagren håller på att ta slut. Nåväl, tror ni att en Arctic Cooling som klarar upp till 3,06GHz kyler bättre än min originalkylning? EJ Temp Controlled. Den har konstant varv på fläkten.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Hihi, jag byggde ihop min nya dator igår (Antec sonata chassi,2500+,radeon 9800 och en sån där artic fläkt du hade.)
Gissa vad det första som hände var när man startade datorn
Den slocknade efter 5 sek , gick snabbt in i bios och konstaterade att tempen låg i 95 grader Av någon undlig anledning så fick fläkten inte kontakt, men pillade på lite mer artic silver 5 och gjorde ett nytt försök och då funkade allt. Så kolla att fläkten verkligen får kontakt...

Visa signatur

3570K | ASUS P8Z77-V | 16 GB RAM | ASUS 1070 GTX | ACER XB27IHU