Permalänk

Panik! snabba svar tack!

Jag satte just in ett till minne i burken, ett Epox 8RDA med r9700pro och 2200+ ect etc. Jag hade ett Crucial 512mb PC3200 i redan, och satte nu i ett exakt likadant till. När jag startade burken stod det i POST, att RAM speed var 122mhz. Så jag gick in Bios och kollade, och den där cpu-ram ration var inställd på Auto(Hade den på 100% innan). Ställde den på 100%, vilket gav 166mhz och valde save&exit... "Updating frequency, wait a minute!!!" stod det, som vanligt... Länge. Efter 20 minuter insåg jag att det inte hände så mycket där, och startade om. Nu är den tvärdöd, och i Epox LED på moderkortet står det "FF". Enligt manualen betyder det att (1) Bios EEPROM incorrectly inserted, eller (2) Incorrect Bios Update Version, eller (3) Mainboard Problem. Solutions; Re-insert Bios chip(EEPROM), or replace Mainboard.

Muntert. Så jag antar att Bios är åt h*lvete, och jag har mailat Epox och bett dom skicka en ny EEPROM tillhörandes mitt moderkort. Men eftersom jag både pluggar och jobbar från datorn, undrar jag om jag kan göra något för att få liv i den?? Kan jag t.ex låna biosen från ett Abit NF7-s 2.0, som iaf är till samma chipset? Eller kan jag sätta den här biosen i en annan dator, och skriva om den? Det är lite bråttom som ni förstår...! Jag har ett st Abit NF7-S 2.0(trasig AGP), och ett Epox med KT400A chipset i servern(Som jag ytterst ogärna demonterar). Kan jag göra något av detta??

EDIT; Jag HAR haft dessa två minnen i datorn förut, utan problem! (Som ni ser i min ouppdaterade sign)

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

Provat:

- resetta bios?
- ta ut nya minnet?
- sätta nya minnet i en annan minnesbank?

Visa signatur

If you fool around with a thing too much you will screw it up.

Permalänk
Medlem

som sagt, resetta bios och sätt minnet i en annan bank

Permalänk

Har provat att bara köra med första minnet, och i olika banker. Men som sagt, händer det absolut ingenting alls. Den POSTar inte, och det står bara "FF" på moderkortet så fort jag slår på den. Biosen har jag resettat efter konstens alla regler(Som jag skrev ovan), och har även bytt batteri. Slustats; Biosen är fyskiskt trasig.

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

var proppen klockad när du satte in minnet?

Permalänk

Bara FSB-klockad, kylningen är lite instabil så jag ställde ner multin och satte FSB till 166 istället för 133. Ska det spela någon roll?

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

JAG HAR SVARET........

Samma moderkort samma händelse... mitt svar från komplett var:

Moderkortets minneshantering felade.

så.. det är din minneskontroller som de e fel på .. 1000 % säker.. hoppas bara att du har garanti...

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk

Jag TROR jag har garanti kvar, vet inte hur lång garanti man har på komplett? Tack för svaret iaf, uppskattas...

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [SwB]Ethra
Bara FSB-klockad, kylningen är lite instabil så jag ställde ner multin och satte FSB till 166 istället för 133. Ska det spela någon roll?

En del moderkort klarar inte hög Vdimm eller fsb när ett nytt minne sätts ner (egen erfarenhet), har smällt ett kort innan pga det.

hade du hög Vdimm och fsb kan det mycket väl vara anledningen, 166 är dock inget som bör orsakat det... låter för lite

Permalänk

Sista gången jag plockar i ett minne med klockad dator... Men men, nu har jag gjort min ANDRA returbegäran hos Komplett.se idag... Undras om de blir less på mig snart, gjorde 2st förra veckan också

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

hör av dej när du fått svaret från komplett.. kul o se om du får samma svar som jag...

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixaren
hör av dej när du fått svaret från komplett.. kul o se om du får samma svar som jag...

vad fick du för svar då och vad var det du skulle returnera ?

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [SwB]Ethra
Sista gången jag plockar i ett minne med klockad dator... Men men, nu har jag gjort min ANDRA returbegäran hos Komplett.se idag... Undras om de blir less på mig snart, gjorde 2st förra veckan också

tycker snarare att det ska vara du som börjar bli less på dem....
De borde göra allt för att hjälpa dig..

Det skulle också kunna vara bios-corruption,.....något jag själv upplevt 2ggr på mitt gamla nf7-s

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
tycker snarare att det ska vara du som börjar bli less på dem....
De borde göra allt för att hjälpa dig..

Det skulle också kunna vara bios-corruption,.....något jag själv upplevt 2ggr på mitt gamla nf7-s

INTE i detta fall då just koden FF betyder minneshanterings fel

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixaren
INTE i detta fall då just koden FF betyder minneshanterings fel


suveränt.

trodde det stor för Fully Functional....
aw heck....hoppas du får ett nytt kort snabbt

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixaren
INTE i detta fall då just koden FF betyder minneshanterings fel

Nja, C1 är minnes fel. FF kan tolkas som Fully funktional eller fully fu*kt.
Mitt Epox skrev bara FF efter minnes byte, bytte nät agget sedan funkade det. Vet ej varför.

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk

FF Kan betyda en massa saker, men jag kan inte fatta varför ditt funkade efter bytt nätagg? För enligt manualen betyder FF att biosen är helt körd och begraven, och jag har inte en pejling hur man skriver om en korrupt bios heller. Då måste man väl ha specialutrusting?

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

Eller en Bios Savior från Eksitdata...

Mvh Martin

Permalänk

Måste varit dåliga strömmar från agget.

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majed
vad fick du för svar då och vad var det du skulle returnera ?

Så här stod det på komplett på mina sidor och returer om mitt Epox 8RDA

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Medlem

Har ungefär samma problem med mitt epox 8RDA+ var som julafton när jag fick mitt nya chassi, men sen när jag väl pillat i allting så tjuter den å visar C1... Tar ut minnena och kollar, inge fel på dom, sätter bara ett minne i slot 1 och vips så hoppar den igång... dimm2 och 3 går det helt enkelt inte att sätta något minne i... och även fast min dator är igång så står det FF hela tiden ska skicka in det till komplett när som helst.. fan... utan dator en vecka