Permalänk

Snälla hjälp mig någon!

Hejsan!

Min data:

AMD 2200+ 1800mhz

Matsonic MS8137C Socket A med VIA Apollo kretsar

A-DATA Original 512Mb DDR-DIMM PC3600/DDR450 184pin
466MHz CAS3

120gb 7200 rpm

Nvidia Geforce 4 TI 4800 SE

Köpte denna data för unge för 1år sen. Fungerat relativt problemfritt hittils. Men så för ungefär en månad sedan så blev det helt plötsligt CRC-fel på allt jag laddade ner. Trodde först att det var mitt sega SDRAM som ballat ur, tänkte att det ändå var dags att uppgradera sig lite så jag köpte nytt som sagt, det som står där uppe.

Men likförbannat så blev det CRC-fel på allt. Kom då på att jag uppgraderat min routers firmware nyligen så jag drog helt enkel ut sladden från routern och körde direkt anslutning. Men liksom förrut uppstod dessa CRC-fel. Formaterade då om datorn ett par gånger men med samma resultat, bytte till och med OS från XP home edition till XP Professional, men fortfarande dessa CRC-fel.

Tänkte att det kanske var nätverks kortet eller nätverks sladden som va paj, så jag bytte nätverks kort med min gamla 450mhz data och bytte samtidigt nätverks sladd också, men samma fel uppstod fortfarande, detta fann jag ganska så underligt eftersom att jag kunnde ladda ner saker på min 450mhz:are utan CRC-fel, detta över WLAN. Testade även att byta PCI-port på nätverks kortet men fortfarande utan lycka. Ännu en konstig sak var att filmer och mp3 filer aldrig blev utsatta för CRC-felen, utan först och främst .rar och .bin filer. Så nu är jag totalt jävla less på denna dator och kan inte förstå var problemet ligger, därför ber jag er om hjälp, snälla hjälp mig!!

Visa signatur

I'm frantic in your soothing arms, I can not sleep in this down filled world.

Permalänk
Medlem

låter som ett fel på hårddisken? testat att byta?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Nej, inte testat att byta, men jag tvivlar starkt på att det är hårddisken, med tanke på att jag kan installera allt från skiva och flytta runt allting hur jag vill utan problem, dessutom bränna skivor helt utan problem.........

Nån annan som har nått förslag?

Visa signatur

I'm frantic in your soothing arms, I can not sleep in this down filled world.

Permalänk
Medlem

Har du överklockat nått... läste i en annan tråd att det kan uppstå sånna fenomen om man överklockar för mycke....

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Medlem

Dator inte data. Nyaste verionen av Winrar? Minnesfel kan det ju vara, testa köra med långsammare timings.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixaren
Har du överklockat nått... läste i en annan tråd att det kan uppstå sånna fenomen om man överklockar för mycke....

Nej inte överklockat något...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Dator inte data. Nyaste verionen av Winrar? Minnesfel kan det ju vara, testa köra med långsammare timings.

hmmn, DATOR då! Japp nyaste versionen av winrar, men det funkade inte när jag satte in mitt gamla minne heller, som det har funkat med så länge jag haft datorn

Visa signatur

I'm frantic in your soothing arms, I can not sleep in this down filled world.

Permalänk
Medlem

Har du testat en scandisk? Tycler lite att det låter som ett hdd problem jag också... Testa o se om den säger nåt.

/Baz

Permalänk

Om det blir CRC error på .bin filer....tankar du från Direct Connect och om ja, isf från flera samtidigt?

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baztard
Har du testat en scandisk? Tycler lite att det låter som ett hdd problem jag också... Testa o se om den säger nåt.

/Baz

Har inte testat en scandisc. får nästan ta och göra så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Moridin
Om det blir CRC error på .bin filer....tankar du från Direct Connect och om ja, isf från flera samtidigt?

Jo, bland annat DC, men jag har tankat från FTP också, 48x15mb rar filer, 24 av filerna corrupta

14:36

Har nu testat scandisc, inga fel där inte

Visa signatur

I'm frantic in your soothing arms, I can not sleep in this down filled world.

Permalänk

För tankar man samma fil från flera på DC så blir det CRC error iaf

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Tror på Hd fel......

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Moridin
För tankar man samma fil från flera på DC så blir det CRC error iaf

Hmn, varför skulle det bli det? Vet att risken ökar om man tankar från olika men det är ju defenitivt inte säkert att det blir det!

Visa signatur

I'm frantic in your soothing arms, I can not sleep in this down filled world.

Permalänk
Avstängd

Om du använder NeoModus klienten eller DC++ klienten kan du INTE tanka samma fil från flera användare samtidigt. Däremot om du använder oDC så tror jag att du kan göra det utan risk för fel.

Permalänk

men jag tankar inte förövrigt från flera SAMTIDIGT, det är inte problemet

Visa signatur

I'm frantic in your soothing arms, I can not sleep in this down filled world.