Går det att få med sig RAID-arrayet till nytt moderkort?

Permalänk
Medlem

Går det att få med sig RAID-arrayet till nytt moderkort?

Hej.

Jag har 4*160gb i Raid0, på moderkortets (Abit IT7-Max2 v2.0) inbyggda raidkontroller...

Om jag köper ett likadant kort, går det att få in samma diskar med samma array utan att förlora data på det nya moderkortet?

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Yeeeeeeeeees - det borde gå om du har samma RAID hårdvara, samma RAID BIOS och samma BIOS och samma drivrutiner, samma inställningar - dvs. ALLT är samma.

När du flyttat över diskarna så skall du INTE skapa ny array från RAID BIOSet - den nya borde bete sig exakt som den gamla.

Har aldrig provat själv - så jag är teoretiker när jag svarar på detta.

Osvuret borde vara bäst - avvakta om någon som provat själv dyker upp - så slipper jag få skäll!

En backup är aldrig fel!

Permalänk

Jag har lite problem med det nya bioset till NF7-S rev2.0, jag kommer inte åt min array med det bioset (De har uppdaterat SATA bioset i den uppdateringen). Kan jag ta bort arrayen och skapa den igen exakt likadan?, utan att förlora något på den.

Visa signatur

MSI GT663-486eu

Permalänk
Medlem

Har bara provat detta på SCSI och där fungerar det. Infon om raid osv sparas både i raidcontrollern och på diskarna.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bertil_starfight
Jag har lite problem med det nya bioset till NF7-S rev2.0, jag kommer inte åt min array med det bioset (De har uppdaterat SATA bioset i den uppdateringen). Kan jag ta bort arrayen och skapa den igen exakt likadan?, utan att förlora något på den.

Tveksamt!

Visa signatur

P4-2800@3.11, Abit AI7, Radeon9700, Zalman 7000a-AlCu, 2*256Mb TwinMOS PC3700, 2*60Gb DiamondMax Plus 9 + 2*7K250 120Gb RAID0.

Permalänk

Ingen som har råkat ut för samma sak?

Visa signatur

MSI GT663-486eu

Permalänk
Medlem

Bryter man arrayen så går den förlorad - har man lärt mig - men som sagt, har aldrig provat att pilla på RAID parametrarna själv.

Finns ju en möjlighet att göra någon slags repair som jag utgår ifrån inte förstör. Ta alltid en backup först.

Jag har andra BIOS:ar utan prob.

EXT-P2P skall vara 1ms INTE 30us på SIL 3112 på NF7-S v2.0!!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
EXT-P2P skall vara 1ms INTE 30us på SIL 3112 på NF7-S v2.0!!!!

Vad är detta?

Visa signatur

MSI GT663-486eu

Permalänk
Medlem

Fan vet rent definitionsmässigt vad den där rackarn gör men den ställer till prob - CRC error när man extraherar .rar filer till .iso.

Gjorde efterforskningar i ämnet för några veckor sedan som jag rappade i en annan tråd.

Kanske du hittar mina detaljer i "utredningen" med sökning på just EXT-P2P!

/jookeer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Yeeeeeeeeees - det borde gå om du har samma RAID hårdvara, samma RAID BIOS och samma BIOS och samma drivrutiner, samma inställningar - dvs. ALLT är samma.

När du flyttat över diskarna så skall du INTE skapa ny array från RAID BIOSet - den nya borde bete sig exakt som den gamla.

Nu ar det sa att min kompis moderkorts kondensatorer har brunnit och ett nytt kort maste inhandlas. Pa detta sa fans det en array bestaende av 2*120 gigs hdd.
NU masta jag alltsa kopa ett helt exakt samma moderkort for att det over huvud taget ska funka igen.

Och om jag inte hittar just det moderkortet. Kan jag splitta dessa 2 diskar, formatera dom sa jag har 2 helt rena diskar som jag kan anvanda i varsin dator?

Sorry att jag inte har prickar...sitter i USA for tillfallet men hoppas det gar att lasa i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bertil_starfight
Jag har lite problem med det nya bioset till NF7-S rev2.0, jag kommer inte åt min array med det bioset (De har uppdaterat SATA bioset i den uppdateringen). Kan jag ta bort arrayen och skapa den igen exakt likadan?, utan att förlora något på den.

NEJ.. du kommer att förlora allt på din array.. mitt råd är att flasha tillbaka till föregående biosversion OM du inte hade problem med den.. för den nya bioset gjorde att jag inte kunde köra den befintliga arrayen.. så jag bröt ner den o förlorade 40 gig film o musik och det gick ändå inte att köra den nya arrayen på den nya biosversionen... tydligen ett problem.... så jag flashade tillbaka.. och det funkade jättefint igen..

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Medlem

NU har jag antligen fatt moderkortet. Satte dit det och boota datorn.
Det ar ett precis likadant kort forutom att det som gick sonder va en revition 3.0 och det nya ar ett 2.1

Du gar det inte att boota till windows. Betyder det att det ar en annan bios version? Och om det inte ar det, kan det va just det som ar problemet?

Kortet ar ett
p4 Titan 533
GA-8IHXP

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så det spelar ingen roll vad jag har för bios på mobot med andra ord. Bara jag har samma kontrollerBIOS

Ska försöka med det. Tack

Permalänk
Medlem

Jag flyttade över ett raidkort (IDE) med två installerade diskar från ett EPOX 8rda+ till ett ABIT NF7-s utan problem, dock är ju bägge moderkorten NForce2 och det kanske underlättar.......vet ej....men det funkade.....

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

EXT-P2P skall vara 1ms INTE 30us på SIL 3112 på NF7-S v2.0!!!!

Gäller detta även när man använder S-ATA kontrollen utan att RAID:a? Tacksam för svar.

Mvh.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOFFe
Jag flyttade över ett raidkort (IDE) med två installerade diskar från ett EPOX 8rda+ till ett ABIT NF7-s utan problem, dock är ju bägge moderkorten NForce2 och det kanske underlättar.......vet ej....men det funkade.....

Integrerat raid (ide) pa detta kort

Och va hittar jag contollerBIOS? Finns bara raid drivers pa giga-bytes hemmsa.

Och raiden ar: promise 20276 pa bada korten. Enda skillnaden ar att det star pa chippet 2000 0151 pa det nya och det stod 2000 0240 pa det gamla och det stod just under chipset nummret.