Permalänk
Medlem

AMD XP 1900+ Problem?

Min bror har ett problem med sin dator. Den låser sig vid följande tillfällen:

Om man kör den i 1900+ (133) låser den sig en bit in i boot
Om man kör den i 1300 (100) låser den sig så fort man spelar något.
Vi har bytt fläkt till en arctic cool någonting idag, samma resultat (nu piper bioset oxå pga att fläkten alternerar sin RPM).
I chassit sitter även 2 extra fläktar och på grafikkortet sitter en Zalman kylfläns utan fläkt.

Vad fasen kan det vara? Har något spökat/ballat ur totalt? Har kollat på temperaturen men den ligger vid 45 grader när man kör i 1300... har dock inte hunnit kolla med nya fläkten och vid 1900+ pga att den låser sig.

Edit:
Mobo: MSI K7T266 Pro2
Nätagg: (vet inte riktigt, satt ett orig från chieftec, nu vetifan, han brände det och han och hans polare köpte nåt nytt)

Saken är att det funkade bra fram till för ett tag sen
I samma veva som dom brände nätagget bytte dom fläkten på CPUn och satte dit en fläns på Gf3 kortet.

Edit2:
Har provat att koppla ur Brännare, floppy, DVD (vet inte om det påverkar nätagget så mycket) men den hänger sig fortfarande när jag provar med 1900+(133), aldeles innan XP laddar skylten kommer upp.
Med allt ikopplat kommer det inte ens en bild på skärmen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nu har jag provat med att dra ur överflödiga fläktar och andra mindre nödvändiga saker (brännare, scsi kort). Den klarar att boota i 1200. När jag drar opp den i 1600 (1900+) tvärstannar den precis innan XP börjar ladda. (Den hänger sig, caps/numlock funkar ej).

Har detta med nätagget att göra eller är processorn trasig (då borde den ju inte starta alls?! )

Tempen ligger på 43C@1200 och 40C i chassit utan de 2 andra fläktarna igång (endast processorfläkten).

Permalänk
Medlem

Processorn tror jag inte det är fel på. Prova byt nätagget till ett annat om det är ett skräpmärke eller under 300w.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Medlem

Har bytt nätagg(till en 300W), ingen skillnad. Den som satt i var på 350W och verkade inte kass.

Permalänk
Medlem

prova processorn på ett annat modekort då

Visa signatur

[][][][]

Permalänk
Medlem

Jag tippar på att det är moderkortet som inte vill hänga med högre upp i fart.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator