DMA --> PIO av ren automatik?

Permalänk
Medlem

DMA --> PIO av ren automatik?

Min burk gillar inte mig.
Den saken är klar.
Fixade bort PIO och fixade fram DMA genom att ta bort Primary IDE Channel i enhetshanteraren och låta den installera om allt sånt igen.

Allt bra so far.
Funkar skitfint i DMA igen , som det ska fungera helt enkelt.
Dock.. Den kan helt plötsligt byta tillbaks till PIO !?
Utan att jag startar om eller något!
Detta är _väldigt_ irriterande.
Ingen som vet hur man fixar det / alternativt om det är kabeln som är cp?

Permalänk
Medlem

Det är windows som ställer om automatiskt, kolla den här länken:

http://www.microsoft.com/whdc/hwdev/tech/storage/IDE-DMA.mspx

Citat:

Windows XP will turn off DMA mode for a device after encountering certain errors during data transfer operations. If more that six DMA transfer timeouts occur, Windows will turn off DMA and use only PIO mode on that device.
In this case, the user cannot turn on DMA for this device. The only option for the user who wants to enable DMA mode is to uninstall and reinstall the device.

Visa signatur

"I don't claim credit for the graphics, I used that well know web designing technique known as surf 'n' steal."

Permalänk
Medlem

Tack så mycket , då vet jag varför. Nu är frågan hur det ska lösas!

Citat:

All CRC and timeout errors are logged in the system event log. These types of errors could be caused by improper mounting or improper cabling (for example, 40-pin instead of 80-pin cable). Or such errors could indicate imminent hardware failure, for example, in a hard drive or chipset.

Kollade i system event log , och javisst. Timeouts.

"Enheten \Device\Ide\IdePort0 har inte svarat inom den angivna tidsgränsen."

Frågan är ju vad felet kan vara. Det jag märkt på sistone är som sagt detta och att hårddisken låter konstigt ibland. Har kollat så alla kablar sitter som dom ska också. Allt funkar fint på datorn utom just det här.

Någon som råkat ut för detta?
Tror ni som jag att det är HDDn som är felet?