Permalänk
Medlem

Vilken Barebone

Tjena

Nu är de så här att jag länge har funderat på att införskaffa mig någon form av barebone pga att dom är så små och smidiga att ha med sig. Men jag har ett typiskt I-Landsproblem vad ska jag välja i denna djungel av barebones?

Det ända jag behöver är chassit med modekort resten av grejerna har jag. Datorn kommer att användas till Spel och 3D-modelering och en del enklare arbete om detta kan vara till någon hjälp ivalet av barebone?. Vilken av dom passar mig bäst?
Jag har funderar på någon av dom här:

Shuttle SN45G Aluminium
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SHSN45G

eller

Shuttle SK-41G Aluminium
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SHSK41G

Är jag rätt ute eller är jag helt ute på villovägar?

Tack på förhand.

Visa signatur

Internet är som ett stort bibliotek, men med en full bibliotekarie.

Permalänk

Jag skulle rekommendera Creative Slix. Mest för att jag tycker den är snygg. Finns som fyndvara nu.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CRESLIX-F

Permalänk
Medlem

Slix är i grunden en vanlig Shuttle dator...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker sånna där Digidice verkar trevliga!

Passar på att låna tråden lite också:

Har jag fattat rätt att man behöver köpa till följande när man köper en barebone

Processor
Minne
Hårddisk
Cdrom/dvd

Ingenting mer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roadspig
Jag tycker sånna där Digidice verkar trevliga!

Passar på att låna tråden lite också:

Har jag fattat rätt att man behöver köpa till följande när man köper en barebone

Processor
Minne
Hårddisk
Cdrom/dvd

Ingenting mer?

Mus , tangentbord, skärm(om du behöver)

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgoth
Mus , tangentbord, skärm(om du behöver)

Jojo sånna självklarheter har man ju

Men ingenting annat som kylning, nätverkskort och sånna grejor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roadspig
Jojo sånna självklarheter har man ju

Men ingenting annat som kylning, nätverkskort och sånna grejor?

Nope, allt finns inbyggt i moderkortet (utom kylningen, Shuttle använder sig utav ICE-kylningstekniken).

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Det skulle inte sitta helt fel om någon kan säga för och nackdelar om dom olika alternativen eller kanske komma med något nytt förslag?

EDIT:Skum meningsbyggnad =/

Visa signatur

Internet är som ett stort bibliotek, men med en full bibliotekarie.

Permalänk

föreslår en MSI Mega PC. snart kommer de nya ut, spana in dom här:

http://www.msi.com.tw/html/active/megapc/main.html

har en själv, en mega 651. rätt nöjd, dock fattas det lite.
men framtidens mega pc verkar rätt mkt bättre, o enormt snygga, speciellt mega 865 o 180.

spana in dom du! snyggare finns inte, enligt mej

Visa signatur

MacBook

Permalänk
Medlem

Är också sugen på en sådan, men finns det något moderkort som har ett inbyggt grafikort som har tv-out? till barbone alltså.

Visa signatur

Fråga/ämne: "Ska träffa en tjej o vi ska säkert nuppa jag är nervös"

Svar: Drick en bärs och sluta ljuga, din date består utan en toarulle och en tysk lädersmisk film"

Permalänk
Medlem

Jag har en Shuttle SN45G och jag är mycket nöjd med den. Den mycket snygg och tyst. Jag rekomenderar den

Permalänk
Medlem

Nu när vi ändå är inne på barebone system så kan jag ju lika gärna ställa en till fråga.

Hur är igentligen moderkorten i dom olika barbone systemen?
Är de t.ex. mycket bättre att välja Shuttle SN45G än Shuttle SK-41G pågrund av dess nForce2 krets?
För om jag har fattat de rätt så har SN45G en sådan krets fast inte SK-41G, Stämmer detta?

Visa signatur

Internet är som ett stort bibliotek, men med en full bibliotekarie.

Permalänk

Om du kan välja nForce2 så gör det eftersom du skulle hålla på med 3d-modellering så är DualDDR en trevlig överaskning. Likaså soundstorm etftersom man inte trycker in nått ljudkort i en shuttle.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ceritus
Nu när vi ändå är inne på barebone system så kan jag ju lika gärna ställa en till fråga.

Hur är igentligen moderkorten i dom olika barbone systemen?
Är de t.ex. mycket bättre att välja Shuttle SN45G än Shuttle SK-41G pågrund av dess nForce2 krets?
För om jag har fattat de rätt så har SN45G en sådan krets fast inte SK-41G, Stämmer detta?

Jag har en SK-41G och den har inte gjort annat än att krångla sedan jag fick den, så jag har beställt en ny (vanlig hederlig standard) dator. Jag rekomenderar inte andra att köpa Barebones i alla fall inte från Shuttle.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roadspig
Jag tycker sånna där Digidice verkar trevliga!

Passar på att låna tråden lite också:

Har jag fattat rätt att man behöver köpa till följande när man köper en barebone

Processor
Minne
Hårddisk
Cdrom/dvd

Ingenting mer?

Floppy?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelloxy
Jag rekomenderar inte andra att köpa Barebones i alla fall inte från Shuttle.

Så bara för att din har krånglat så rekommenderar du inte att folk köper en shuttle? Om man köper en stationär dator som krånglar ska man då inte rekommendera folk att köpa en dator? Så länge inte det finns ett konkret problem som många stöter på med en vara så finns det ju ingen som helst anledning att inte rekommendera den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Floppy?

Grafik ?

Visa signatur

VATTENKYLD >> På G igen!!

P4 1.8@24 | Gigabyte Ga-sinxp194 | 512Mb DDR Twinmos PC3200 | Pov g4 ti4200@4600 |

Permalänk
Medlem

tycker asus med fart regalage är snygg iaf på bild men jag har hört att den ska vara anska oprisvärd.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem

på detta forum snackas det knappt nånting om Biostar's barebones... jag är på jakt efter en sån men har inte hittat något ställe att köpa den på. Någon som har en lr vet en prisvärd butik där jag kan få tag i en?

Permalänk
Medlem

Fick hem min MSI Mega 180 igår, tillsammans med 160 gig HD, TV-tuner och cpu. Satte ihop den under kvällen - gick helt smärtfritt, men har knappt hunnit köra den nåt. Den är j-vligt fin iaf. Låter nästan inget, förutom min kassa CDROM, när den snurrar. Fjärrkontrollen är smidig och gedigen, och bör efter en del tweekande kunna sköta det mesta. Nu är det bara en projektor som ska införskaffas, sen behöver man aldrig lämna hemmet igen .

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Medlem

kanske en Soltek Qbic 3401

Permalänk
Medlem

shuttle

ja skulle vilja ha SN85G4 ja .. den ska ju va riktigt kraftig .. o va e bättre än 64bit om du ska hålla på me 3d rendering?? borde ge någon effekt ökning??

Visa signatur

MS k8n Neo2 Platinum, AMD 64 3000+ 2x256mb Corsair XMS pc3200, Gf4Ti4800, WD200gb-IDE, NEC 3500 DVD-R, bla bla bla bla.. o nå mer skräp i en hypad låda (not)

Permalänk

som jag ser det så tycker jag att man skall använda barebone i vardagsrummet till o surfa o så.

skall man hålla på med spel, 3d-rendering osv så skulle jag aldrig köpa en barebone då den har en tendens att bli varmare än en vanlig midi/full tower.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Jag har själv köpt en Shuttle SN45G Aluminium för en vecka sen, är hel nöjd me den. Förutom att det blir lite varmt, men det ska de va

Visa signatur

[ 3800+ x2 [ asus A8N-sli-se [ xfx 7900gt [ 160 gb [ twinmos 1024mb [ bzerk 500w [ beantech igloo [

Permalänk
Medlem

har haft min SK45G i ett tag nu och den har fungerat fläckfritt förutom att mitt ram-minne är lite paj så den kan starta om när man minst anar det (har testat ram-minnet i min andra dator och den funkar inte heller bra med det minnet), så det ska bytas. använder min dator till film tittning mest och till det funkar den fintl, ganska tyst efter att man har bytt orginalfräkten

Visa signatur

MacBook 1,83 GHz 512mbRam 80gig

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera PUNDIT !!

tysta och verkligen snygga

Visa signatur

"Heh Heh Heh! Lisa! Vampyrer är bara påhittade, precis som älvor, troll och eskimåer." // Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Får man man med CPU-fläns/fläkt i Shuttle SN45G paketet alltså?

Permalänk

Min SN45G funkar fin fint, inga problem här inte.

Ja man får med fläkt och CPU fläns, det är det som är en av grejerna med shuttle I.C.E heatpipen.

Men det är på G en shuttle burk med extern powersupply, den skulle nog jag ha valt om jag vore dig om du kan vänta.

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk
Medlem

Vad innbär det med extern powersupply? Har du nån länk eller modellnamn så man titta lite ?
Vad tror ni om överklockningsmöligheter om jag köper tex. Barton 2500+ ? Är det lika bra att glömma eller?

Permalänk
Medlem

Bygg en egen. Jag har en ganska enkel guide här. Resultatet varierar, främst beroende på material och tid. Håll tillgodo!

Shuttlekopia, modell enkel:

Tag 2st träbitar som är långa, och två stycken som är korta. Limma ihop dom som en tunnel. Sedan tar du en liten träbit i vardera ände. Sedan tar du en borrmaskin och gör hål på baksidan, för ljud/lan/grafik. Färdigt!

Shuttlekopia, spetsad variant:

Tillverka en enkel shuttlekopia. I ena sidan sågar du ett hål, som ett fönster. Eventuellt kan man sätta plexi/glas framför. Installera ett blått CCFL. Redo att knipa en tia i chassigaleriet, javisst!