Permalänk
Medlem

MSCONFIG jämföring

Kan någon kolla i sin msconfig sen boot.ini om man ska ha denna startup funktionen?

multi disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect ?

Jag tror att det kan vara felet att min chkdsk startar varje gång jag startar datorn... Tack om ni kollar up det.

PS. ni måste ha xp :D!!!

Permalänk
Medlem

jag har precis samma...
och har precis formaterat och installerat om så det ska väl vara där?

Permalänk

Re: MSCONFIG jämföring

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphere
Jag tror att det kan vara felet att min chkdsk startar varje gång jag startar datorn... Tack om ni kollar up det.

PS. ni måste ha xp :D!!!

Min chkdsk startade jämnt också varje gång . Det löste sig när jag körde den från windows och lät den åtgärda felen automatiskt. (bocka i rutan)

Anders

Permalänk
Medlem

Hur ska jag då göra om jag vill köra chkdsk på en speciell HD? chkdsk /d?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphere
Hur ska jag då göra om jag vill köra chkdsk på en speciell HD? chkdsk /d?

Jag gick in på den här datorn, högerklicka på den disk du vill köra på och välj egenskaper>verktyg>diskkontroll. Sedan klicka i rutan för åtgärda fel automatiskt.

Kanske går via nåt kortkommando, men jag är inget proffs

Anders

Permalänk
Medlem

C:\Documents and Settings\Administrator>chkdsk /? Checks a disk and displays a status report. CHKDSK [volume[[path]filename]]] [/F] [/V] [/R] [/X] [/I] [/C] [/L[:size]] volume Specifies the drive letter (followed by a colon), mount point, or volume name. filename FAT/FAT32 only: Specifies the files to check for fragmentation . /F Fixes errors on the disk. /V On FAT/FAT32: Displays the full path and name of every file on the disk. On NTFS: Displays cleanup messages if any. /R Locates bad sectors and recovers readable information (implies /F). /L:size NTFS only: Changes the log file size to the specified number of kilobytes. If size is not specified, displays current size. /X Forces the volume to dismount first if necessary. All opened handles to the volume would then be invalid (implies /F). /I NTFS only: Performs a less vigorous check of index entries. /C NTFS only: Skips checking of cycles within the folder structure. The /I or /C switch reduces the amount of time required to run Chkdsk by skipping certain checks of the volume.

...

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.