Permalänk

Hur kan ni vara säkra på att de inte har upphävt fysikens lagar i sina chassin?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dampy!
LOL! vill du ha screen?

Rum = 20-22C
Chassi = 19-23C (10st 80mm fläktar)
Prolle = 21-30C (silverpasta)
System chip = 29-35 (orginal fläkt)

Jag tror i alla fal att det med prollen stämmer!
Eftersom när man känner på den då e den typ gummen! INTE VARM!

Men snälla... Det finns inte en chans... Den visar fel. Det spelar ingen roll hur många fläktar du har. Tempen i lådan blir inte lägre än rumstemp för det. Sen lovar jag dig att hur mycket du än blåser, så kommer inte processorn att ens komma i närheten av den temperatur som det är på luften du blåser med... alltså... Mer troliga siffror:

Rum = 20-22C (låter troligt)
Chassie = 23C (Kan stämma om du nu har 10 x 80mm)
Prolle = 35C (minst)
system Chip = 29 -35 (låter som nåt visar rätt iaf...)

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
ne fan nu orkar jag inte hänga med i denna tråd.. vissa är tröga och vägrar fatta..
Mina sista ord..
Min sydbrygga är 180 grader just nu..
edit: den e nere i -37
åfan 12 grader..

Håller med dig
Har själv -400°C i min högra öra.. typ

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Cpu 50 gC Artic Cooling(Ska vara tyst men varavar fullt typ:( )
Chassi 32 gC 3 Zalzman 80mm

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Inaktiv

Alla som försöker övertyga Dampy kan förmodligen lägga ned skiten. Låt honom tro att han har lyckats hitta ett sätt att överföra de ca 100W genom kylflänsen. Helt utan förluster, RAKT ned i ett litet svarthål.

Dampy får fan ge sig. Kom tillbaks när du har läst 3 år i en ingenjörsutbildning där Termodynamik ingår.

Permalänk
Medlem

Re: KAAALL! låda

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_MANNEN
innförskaffade 3st 120mm papst fläktar och satte i datorn....SKILLNAD!

nu ligger procerssorn på sköna 23 grader i idle och 31 i full load!
diskarna är kallare när datorn är igång än när den e avstängd!

men det är inget rea plan änå utan lit lagom....PAPST verkligen att rekomendera!

vad har ni för temp i lådorna? (luftkylning)

Vad har du för chassi som rummer 3 st 120 mm fläktar, eller har du moddat själv.
Jag behöver inspiration, bilder på lådan TACK..............

T.P.F.H.

Uffe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Alla som försöker övertyga Dampy kan förmodligen lägga ned skiten. Låt honom tro att han har lyckats hitta ett sätt att överföra de ca 100W genom kylflänsen. Helt utan förluster, RAKT ned i ett litet svarthål.

Dampy får fan ge sig. Kom tillbaks när du har läst 3 år i en ingenjörsutbildning där Termodynamik ingår.

kunde inte sagt (SKRIVIT) det bättre....

Permalänk
Medlem

jag har 21 i rummet och 23 i chassit

Permalänk
Medlem

fysikens lagar gäller ju bara om man känner till dem. Har man noll koll på hur luftkylning fungerar är det fullt möjligt att ha en dator som är kallare när den är på, än när den är avstängd (som någon hade).

Det är bara för oss stackare som läst lite grundläggande fysik och inte helt saknar logiskt tänkade som chassit och processorn är varmare än luften runtomkring. Sorgligt men sant.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dampy!
min kompis har 19C i chassit , 22 på prollen (ALLT E LUFT!)

Och en gång så glömde jag att koppla in fläkten till han`s cpu så bara flänsen kylde (och lådan)
Då kom den upp i 41C
ps: chassit har 10st 80mm fläktar *host* kanske därför den kyler prollen så bra

okej, så killen har altså kring 15-16c i rummet ? och kylflänsen är ett kilo koppar? eller är det kanske en VIA processor vi snackar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
okej, så killen har altså kring 15-16c i rummet ? och kylflänsen är ett kilo koppar? eller är det kanske en VIA processor vi snackar?

HAHAHAHA
ViA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
okej, så killen har altså kring 15-16c i rummet ? och kylflänsen är ett kilo koppar? eller är det kanske en VIA processor vi snackar?

Han kanske glömde sätta på datorn

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk

Re: Re: KAAALL! låda

ja ha rmoddat har 8st 120mm 2st fram 2st i bottent 2st i taket å en som blåser på cpun + 80mm på gpun å en 80mm i nätagget

Citat:

Ursprungligen inskrivet av R1 Uffe
Vad har du för chassi som rummer 3 st 120 mm fläktar, eller har du moddat själv.
Jag behöver inspiration, bilder på lådan TACK..............

T.P.F.H.

Uffe

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
Han kanske glömde sätta på datorn

det är iofs ett alternativ själv har jag 21-22c på cpun när datorn är av

Permalänk
Medlem

Mina temps...

Case MB och CPU MB är temps från mobot så dom kan man nog inte lita fullt ut på... Dom andra stämmer nog på nån grad...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dampy!
LOL! vill du ha screen?

Rum = 20-22C
Chassi = 19-23C (10st 80mm fläktar)
Prolle = 21-30C (silverpasta)
System chip = 29-35 (orginal fläkt)

Jag tror i alla fal att det med prollen stämmer!
Eftersom när man känner på den då e den typ gummen! INTE VARM!

Alltså hur okunnig får man vara! Du kan ju förklara för alla här i forumet vad du har för nå super fläktar som lyckas kyla luften i datorn till en temperatur som ligger under den temp som är på utsidan...
Du kan fråga vem som hells som kan en gnutta om kylning, det är omöjligt att komma under rumstempratur i chassit utan avancerad kylning...

Det du känner med tummen är fartvinden!

Fläktarna kyler inte luften! Fläktarna förflyttar luften och luften flyttar i sin tur den värme energi som bildas av processorn och tas sedan ut ur chassit med hjälp av fläktar igen...

rätta mig om jag har fel

Visa signatur

[Speldator - Vattenkyld] A64 3700+ @ 2,75Ghz, LP NF4 Ultra-DR, Crucial HyperX 500Mhz@550Mhz 2048MB RAM, 7800GTX@500/1350, Raptor 2*36GB
[Laptop] AMD64 3000+, 512MB RAM, 60GB HDD, GF4 420 32Mb, 15,4" TFT
[Server] Cel 2,4Ghz, 512MB minne, 370GB + 3 datorer till :)

Permalänk

Jag har 5C på prollen.
kör amiga 500 och -10 i rumstemp.

Seriöst, givande att posta temps och sen inte säga vad man kör med för grejer? Nej.
Sen att vissa påstår sig ha upphävt fysikens lagar är bara dumt.

Visa signatur

Kör: Mitsubishi Lancer Evolution II GSR. Åker: Salomon Shade 155cm.
Spelar: ASUS A8V-MX, Athlon64 +3200, 1024MB, GeForce 6800 GT, Aspire X-Qpack Black/Silver 420W.
Lyssnar: iRiver S10.

Permalänk
Medlem

själv har jag 2grader över rumstemp med mina chassifläktar på 12v, så mycket lägre kan man inte komma tror jag har testaat med allt men man kan inte få samma chassitemp som rumstemp , jag mätte med extern termometer så jag e ganska säker.

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk

ok ni e som kan fysiken, e det möjligt att ha kallare på CPUn än i lådan???

Jag hade med orginalkylning till P4an, strax över 40 C på idle på CPUn och strax över 30 på MB.

Jag köpte en Zalman 7000 CU, och nu har jag strax över 30 C på CPU idle och strax under 40 C på moderkortet.

Tycker själv det låterskumt att moderkortet har högre än CPUn, konstigt också om sensorns skulle ha gått sönder eller nått bara för jag bytte CPU kylning.

Min tanke är att ni som vet hur en Zalman 7000 CU ser ut så går ju luften rätt igenom den. Med tanke på att fläkten blåser neråt så blir det kanske så att fläkten blåser CPUns varma luft ner mot moderkortet där då sensorns sitter nånnstans.

Bara en tanke men ni som kan fysik, har ni nån bättre idé?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palleballe
ok ni e som kan fysiken, e det möjligt att ha kallare på CPUn än i lådan???

Jag hade med orginalkylning till P4an, strax över 40 C på idle på CPUn och strax över 30 på MB.

Jag köpte en Zalman 7000 CU, och nu har jag strax över 30 C på CPU idle och strax under 40 C på moderkortet.

Tycker själv det låterskumt att moderkortet har högre än CPUn, konstigt också om sensorns skulle ha gått sönder eller nått bara för jag bytte CPU kylning.

Min tanke är att ni som vet hur en Zalman 7000 CU ser ut så går ju luften rätt igenom den. Med tanke på att fläkten blåser neråt så blir det kanske så att fläkten blåser CPUns varma luft ner mot moderkortet där då sensorns sitter nånnstans.

Bara en tanke men ni som kan fysik, har ni nån bättre idé?

Skulle ju kunna vara så.. Men 10C på MB verkar ju vara en hel del...

Du är säker på att du inte blandat ihop dom... Om det var strax över 40 på CPU innan så skulle den ju nu kunna vara strax under 40? att byta kylare kanske inte gjorde mer än några grader... Och i sådanafal så har ju MB tempen inte förändrats nåt, vilket är troligt eftersom värmeutvecklingen i burken fortfarande är samma. Du har ju inte bytt värmekälla...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Diskussioner om temperaturer känns helt meningslösa, då det enda de man säkert kan säga om mätningarna är att sensorerna är dåliga. Om någon nu av någon anledning MÅSTE veta hur varmt det är i lådan mm, är det väl bara att skaffa en ordentlig mätutrustning. Personligen kunde jag inte bry mig mindre om den exakta temperaturen - så länge datorn är stabil och jag inte svettas om fötterna struntar jag högaktningsfullt i hur varmt det är.

När jag läser några av inläggen här kommer jag osökt att tänka på en kompis till mig som ville bygga ett "kylskåp" till sitt snus genom att sätta en fläkt i en låda. Gissa om det går.

"Die Energie der Welt ist konstant, aber die Entropie der Welt strebt einem Maximum zu"

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Medlem

Menar det, de flesta sensorer är det fel på om man vill veta hur varm processorn är så kan man ju köpa externa tempmätare för ngra hundra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bart0on
Ha, jag hade 21,5 grader med luftkylning..SMAKA!

Hehe...jo det smaka... men jag har haft nere min cpu i 14 grader då jag ställde den i ett fönster när det var kallt ute ...P.S kallt = minusgrader

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
Skulle ju kunna vara så.. Men 10C på MB verkar ju vara en hel del...

Du är säker på att du inte blandat ihop dom... Om det var strax över 40 på CPU innan så skulle den ju nu kunna vara strax under 40? att byta kylare kanske inte gjorde mer än några grader... Och i sådanafal så har ju MB tempen inte förändrats nåt, vilket är troligt eftersom värmeutvecklingen i burken fortfarande är samma. Du har ju inte bytt värmekälla...

Jo har också tänkt så men va fan Asus PC Probe det står ju under samma beteckning forfarande, skulle dem bara ha fått fnatt o bytat plats

Och jag har för mig att stressar jag datorn med t.ex. Prime95 så höjs CPU tempen (den som e lägst alltså)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palleballe
Jo har också tänkt så men va fan Asus PC Probe det står ju under samma beteckning forfarande, skulle dem bara ha fått fnatt o bytat plats

Och jag har för mig att stressar jag datorn med t.ex. Prime95 så höjs CPU tempen (den som e lägst alltså)

Har du upgarderat BIOS sen dess så kan det mycket väl vara så att det bytt plats...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk

Nä jag uppgraderade biosen innan så dår borde jag har märkt det då.

Men jag körde ett Prime test nu igen, och ingen av varken CPU eller MB gick över 41 C dem låg där, 40 - 41, låter ganska lågt men så e det kanske.

Med orginalfläkten så var CPU tempen på 58 C vid 100% load, så det e rätt mycket den har sjunkit så nått skumt e det kanske, känns i och för sig inte så varmt i lådan nu efteråt.

Jaja det känns OK iallafall, men vill gärna ha ett öga på det med tanke på att man har 8 diskar i RAID i lådan man vill gärna inte att nån av dem blir för varma

Permalänk
Medlem

Att ha 8 diskar i en låda, men ändå inte komma upp i mer än 40 grader i lådan vid processorn är imponerande... Fetechassifläktar eller?

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sutaren
Att ha 8 diskar i en låda, men ändå inte komma upp i mer än 40 grader i lådan vid processorn är imponerande... Fetechassifläktar eller?

Kör ett Chiftec Fulltower med 3 st 80 mm i fronten varav 2 av dem sitter framför dem 6 diskarna som man har i racken där nere.

Sen 2 st 80 mm där bak som drar ut luft.

Sen en 120 mm fläkt som kyler dem 2 diskarna uppe i 5,25 " platserna, och sen en 90 mm som drar ut luft ovanför nätagget.

Oavsett vad nu Temp programmen säger och hur det kan stämma osv vet jag ju dock inte. Det jag vet är att känner man på diskarna så e dem bara lite ljummiga sticker man ner handen till CPUn o där omkring så e där också bara lite ljummigt.

Så 40 grader e kanske inte så omöjligt ändå, vet inte riktigt vilka grader en person uppfattar som ljummigt

Nu har vi i och för sig gått ifrån topicen så han som startade tråden e kanske lite ledsen, så vill ni kommentera hans "problem" eller vad det nu var (kommer inte ihåg ) så får ni göra det för mig iallafall

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vilken CPU-kylare du har... det är lika mycket värme som försvinner ut i burken från processorn... Alltså så påverkas inte dina HDD:s av vilken CPU-kylare du har...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk

hmm, desto varmare CPU desto mer värmeutveckling i lådan eller hur o sen sprider det sig. Allt hänger ihopa